Schadelijkheid lachgas blijkt mee te vallen volgens RIVM

Iets gezien op het nieuws? Actualiteiten omtrent drugs waar je het over wilt hebben? Dit is jouw forum!

Schadelijkheid lachgas blijkt mee te vallen volgens RIVM

Berichtdoor SkittlesAndMe op 28 okt 2016 12:34

http://nos.nl/op3/artikel/2139961-lachg ... l-mee.html

De media stonden er de afgelopen week vol mee: steeds meer jongeren gebruiken lachgas. Maar hoe slecht het spul nu écht voor je is, was nog onbekend. Vandaag publiceerde het RIVM de resultaten van hun onderzoek: de gevolgen van lachgas blijken redelijk mee te vallen. Het RIVM vond geen langdurige schadelijke effecten.

"We hebben gekeken naar een 'gewone' hoeveelheid van tien ballonnen per keer, en dan één keer per maand", zegt een woordvoerder van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die opdracht tot het onderzoek gaf. "Bij dat gebruik konden we geen heftige gevolgen voor je gezondheid vinden."

De rest van het artikel staat op het linkje.

Er gaat dus niet handhavend worden opgetreden tegen de verkoop ervan... :)
Een feestje op een spiegel!
SkittlesAndMe
Badass junkie

Re: Schadelijkheid lachgas blijkt mee te vallen volgens RIVM

Berichtdoor ElvenSpice op 28 okt 2016 14:08

Niet om de pret te bederven, maar wat vinden jullie van dit artikel:
https://erowid.org/chemicals/nitrous/ni ... cle2.shtml
Psychonaut and philosopher. Read, Learn and always use with care and with the goal to expand and grow your personal self.
ElvenSpice
Donateur

Berichtdoor SkittlesAndMe op 28 okt 2016 15:08

Tsja dat is een geval apart.. Er zit inderdaad een hoop viezigheid in de patronen en mensen die het veel gebruiken zullen er ongetwijfeld wat van binnen krijgen. Ik weet niet of ze dat in het onderzoek hebben meegenomen, maar je kunt je gas natuurlijk eenvoudig filteren voor je het in de ballon spuit.

Overigens zijn de patronen volgens mij goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit dus ik neem aan dat zij ook weten dat dit erin zit? Lijkt me erger in je slagroom dan in de lucht... Weet iemand daar misschien meer over?
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 28 okt 2016 15:19

SmartieAndMe schreef:Overigens zijn de patronen volgens mij goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit dus ik neem aan dat zij ook weten dat dit erin zit? Lijkt me erger in je slagroom dan in de lucht... Weet iemand daar misschien meer over?

Lijkt me juist erger als je het inademt dan wanneer het in je eten komt. Allereerst omdat 1 patroon lachgas verspreidt wordt over heel veel slagroom, dus je krijgt er via het eten veel minder van binnen. Bovendien zijn je longen denk ik gevoeliger voor die troep dan je verteringsstelsel. Dat laaste is wel even een aanname van mijn kant.

Maar goed je kunt het vrij makkelijk filteren voor het in de ballon komt. Daar hebben we al eens een topic over geopend natuurlijk.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor SkittlesAndMe op 31 okt 2016 14:45

Ik weet niet of die olie-achtige substantie en die metaaldeeltjes in de lucht kunnen zweven? Wat ik meestal lees en merk is dat dat aan de zijkant van je bus blijft kleven en als het in je ballon komt vermoedelijk dus aan de randen van de ballon. De slagroom staat in direct contact met de bus en zal dus altijd wat van die olie troep en metaaldeeltjes meenemen?

Ook dit is een aanname :)
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor ElvenSpice op 31 okt 2016 15:21

De metaaldeeltjes van de foto komen uit de filter die ze dus tussen de spuit en de ballon hebben gestopt. Ze kijken hier dus niet naar wat in de slagroomspuit zelf zit, maar wat er met het gas ontsnapt.

Ik heb vaker zelf ook wel het gevoel gehad dat ik na het gebruik van lachgas een zere keel heb. Soms vraag ik mij af of de coating van ballonen niet ook wordt ingeademt..
Psychonaut and philosopher. Read, Learn and always use with care and with the goal to expand and grow your personal self.
ElvenSpice
Donateur

Berichtdoor Fool op 14 dec 2016 01:58

SmartieAndMe schreef:Ik weet niet of die olie-achtige substantie en die metaaldeeltjes in de lucht kunnen zweven? Wat ik meestal lees en merk is dat dat aan de zijkant van je bus blijft kleven en als het in je ballon komt vermoedelijk dus aan de randen van de ballon. De slagroom staat in direct contact met de bus en zal dus altijd wat van die olie troep en metaaldeeltjes meenemen?

Ook dit is een aanname :)

Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen. Als je het echter direct leegspuit in de ballon lijkt het me dat al die metaaldeeltjes niet te tijd hebben gehad om naar de grond te vallen.

Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor ZERO- op 15 dec 2016 19:57

Fool schreef:Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen.

Ik heb niks inhoudelijks toe te voegen maar 'de gas'?
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 16 dec 2016 01:00

Fool schreef:Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)

Voordat je de troep ziet zitten op het filter ben je alleen wel tientallen patronen verder. ZIe ook het onderzoekje van erowid: https://www.erowid.org/chemicals/nitrou ... cle2.shtml

Wordt dus een hele lange test om telkens na een patroon de bus een dag te laten staan. Of je moet tientallen spuitbussen hebben natuurlijk :P
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Fool op 22 dec 2016 00:14

ZERO- schreef:
Fool schreef:Mijn aanname is dat de gas in de spuitbus blijft hangen als je de lachgas een tijd laat staan, dus dat er bij normaal gebruik(slagroom bouwen, jullie junkies!) het metaal op de bodem blijft hangen.

Ik heb niks inhoudelijks toe te voegen maar 'de gas'?

Ja, das Gas klinkt zo Duits.

Psychedelibee schreef:
Fool schreef:Iemand zin om deze aanname te testen, door 1 patroon gelijk door een filter te spuiten en een andere patroon eerst een dag in de spuitbus te laten zitten en vervolgens door een ander filter te spuiten? (A)

Voordat je de troep ziet zitten op het filter ben je alleen wel tientallen patronen verder. ZIe ook het onderzoekje van erowid: https://www.erowid.org/chemicals/nitrou ... cle2.shtml

Wordt dus een hele lange test om telkens na een patroon de bus een dag te laten staan. Of je moet tientallen spuitbussen hebben natuurlijk :P

Oei, nouja, dan heb je in ieder geval een goede reden om regelmatig een ballonnetje te doen. ;)
Fool
Badass junkie

Keer terug naar Nieuws en actualiteiten!