Diagnose-lijst Kweekset paddestoelen

Zelf een aantal wietplantjes? Een mooie spacecake gebakken? Wil je hier meer over weten? Dan is dit het forum voor jou!

Berichtdoor psych-out op 08 jul 2011 14:45

Deze kweeksetjes hebben het grootste deel van de groeicyclus doorlopen onder optimale en steriele omstandigheden. Ik heb het dus over de kant en klare kweeksetjes, waar het mycelium al gevormd is.
De kans op besmetting is daardoor vrij klein.
Mochten er onverhoopt toch problemen optreden dan kan deze foutenanalyse misschien uitkomst bieden. De diagnose-lijst kan voor alle kweeksetjes dienen.

-Als er dikke witte draden uit de grond omhoog steken dan is je temperatuur te hoog, verlaag deze naar 24° C.

-Zie je groene vlekken op het vermiculiet dan heb je een besmetting met een schimmel, hier doe je niks tegen. Je oogst kan toch nog redelijk zijn.

-Ruik je een verrottingslucht dan heb je een besmetting met bacterien, je vochtigheid is veel te hoog geweest, ook hier is geen oplossing voor. Je kunt je bakje weggooien. (Zonder waterverwarming is dit haast niet mogelijk tenzij er spatwater in het bakje is gekomen.)

-Vertonen de paddo`s scheurtjes in de hoeden dan is je luchtvochtigheid te laag, controleer of er nog voldoende water in de zak zit en sluit het folie nog wat verder af.

-Zie je witte schimmeldraden op de hoeden van de paddestoelen dan is je luchtvochtigheid te hoog of te laag, als de hoeden glimmen is deze waarschijnlijk te hoog, maak de opening in het folie wat groter.

-Zitten er witte pluizen op de stelen van de paddestoelen, dit is normaal tot circa 1-2 cm hoogte. Als de hele stam pluizig is, is de luchtvochtigheid te hoog, maak dan de opening in het folie wat groter.

-Zie je afwijkingen van paddestoelen? Dit is normaal, vooral een tweede steeltje zonder wortels, los aan een hoed komt regelmatig voor.

-Krijgen je paddestoelen zwarte hoeden dan zijn ze overrijp. De paddo`s gaan zichzelf afbreken. Oogst deze paddenstoelen direct, ze kunnen nog gegeten worden.

-Als de stammetjes zwart worden zijn er sporen uit de hoeden gevallen, deze paddestoelen kunnen gewoon gegeten worden.

-Als het bakje na 3 weken nog niks doet is het waarschijnlijk te koud in je ruimte, zet je zak op een warmere plek.

MV

Afbeelding

deze post heb ik er al jaren geleden opgezet gehad maar is een paar maanden geleden hier verwijderd en op drugsforum.info gezet maar vond persoonlijk dat hij wel op 2 plaatsen kan staan. Voor mij blijft deze drugsforum het enige echte forum, niet .info
i said NO to drugs... but they didn't listen
psych-out
Bewuste gebruiker

Re: Diagnose-lijst Kweekset paddestoelen

Berichtdoor Bom de la Bommus op 27 feb 2012 14:40

Vraagje,
ik heb op 2 plaatsen in mijn myceliumbox met kleine schimmel plekjes te maken die 2mm +- de hoogte ingaan.

Bedoel je zoiets met:

"-Als er dikke witte draden uit de grond omhoog steken dan is je temperatuur te hoog, verlaag deze naar 24° C."
'mushrooms will save the world!'
Bom de la Bommus
Newbie

Berichtdoor PepTalk op 29 feb 2012 19:15

Een foto zegt meer...

Maar de aangegeven 24 graden vind ik bij een contaminatie nog steeds wel erg hoog.
Wanneer je last hebt van een (ongewilde) schimmel of infectie is het meestal einde zaak.

Probeer de geïnfecteerde plekken RUIM weg te snijden met een steriel mes.
En dan maar duimen dat het niet terug komt :)

Stinkt het al in je zak? Dan is het meestal te laat...
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor Bom de la Bommus op 01 maart 2012 15:18

Naar mijn weet geen contaminatie. Het is gewoon een witte schimmel en der komt geen rare/vieze geur uit de zak.

Hier een fotootje ervan:
Afbeelding
Bom de la Bommus
Newbie

Berichtdoor poison drink op 02 maart 2012 23:02

Die "witte schimmel" is het mycelium dat de casing layer aan het coloniseren is. Als alles goed gaat zal de hele oppervlakte gekoloniseerd worden door deze witte schimmeldraden, waarna er paddestoelen uit zullen komen groeien. Paddestoelen behoren nu eenmaal tot de fungi. Dit is dus volkomen normaal.
poison drink
Belezen gebruiker

Berichtdoor Bom de la Bommus op 06 maart 2012 21:57

Dat snap ik dat schimmel normaal is. Het ging mij om de dikke witte schimmeldraden die omhoog groeien. Wat in deze post als niet correct word beschouwd.
Bom de la Bommus
Newbie

Berichtdoor DRUGSBUGS op 11 maart 2012 19:43

hej

ben er al onderwerp over begonnen maar misschien is dit betere plek voor mijn vraag,

heb al meerdere keren paddo's gekweekt.
ik deed dit altijd op de zolder van mijn vriendin, en ze groeide altijd goed.
nu heb ik net een nieuwe gekocht, 12 u onder water gezet, water afgegoten en terug op zolder (in de zak) gezet.
maar omdat het de afgelope weke nog niet zo warm was (vorige zijn gelede van vorige zomer)
willen ze niet groeien.
het is nu meer dan 14 geleden en er was nog niets te zien.

nu heb ik het doosje terug dicht gedaan en mee genomen naar mij thuis waar het warmer is.
moet ik ze nu eerst terug 12 u onder water zetten of zet ik ze gewoon zo ?
en bij deze kweekset (een andere dan mijn vorige) moet je geen water in de zak doen, kan ik dit niet beter wel doen voor de luchtvochtigheid?

bedankt :stoned:
your mind is stronger than morphine
DRUGSBUGS
Newbie

Berichtdoor pxmzy op 14 maart 2012 10:14

Hi, ik heb een vraag. Ik weet dat mn growkit niet in de directe zon mag, maar mag een felle lamp wel?
pxmzy
Newbie

Berichtdoor PepTalk op 14 feb 2013 12:15

Waarom zou je een felle lamp erop zetten?

Indirect zonlicht is meer dan genoeg. Lamp kan ook snel te veel warmte geven.
Daarnaast is er heel weinig licht wat paddenstoelen kunnen gebruiken als groeirichting (correct me if i'm wrong :stoned: )

Edit: Oh zie dat het al een jaartje geleden is :) Waarschijnlijk een spambericht dat verwijderd is wat dit topic omhoog gezet heeft. Sorry.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor The Student op 18 maart 2013 17:17

Hee Allen!

Ik had na het lezen van de forumregels geprobeerd een topic aan te maken, maar zag net daarna dat ik eerst een aantal keer moet reageren op bestaande topics, dus hoop dat dit ook werkt :)

Ik heb een aantal vragen aangaande m'n growkit.
Ik zit nu in m'n eerste flush, maar er groeit zeer weinig in het midden van m'n kit.
na 14 dagen ziet m'n kitje er zo uit (openen in nieuw tabblad geeft de gehele foto weer):
Afbeelding

-Kan iemand mij vertellen waarom vooral aan de zijkant van het geheel de paddo's opkomen? heeft dit met de lichtinval op het bakje te maken? of is het daar iets warmer? als ik bij de volgende flush bijv. een lamp op het midden schijn, komt daar dan meer?

-Moet ik de zak nu wat vaker open doen om frisse lucht in de zak te laten?

-Op een van de foto's is duidelijk een rand te zien tussen de bak en het substraat, iemand enig idee waardoor? ik heb de kit wel een aantal keren opgepakt, zou het misschien kunnen dat door een beetje duwen het substraat van de plastic rand is losgekomen?

-Ik zie niet veel wit op de bodem, terwijl vaak wordt gezegd wat er duidelijk witte 'draden' te zien zijn als de paddo's gaan groeien. is dit toch prima?

Alvast erg bedankt voor het beantwoorden van één of meerdere van mijn vragen.

-The Student :beer: -
The Student
Newbie

Berichtdoor jam op 16 jul 2013 15:10

ik heb ook nog een vraagje dat ik bij dit topic plaats omdat het verband houdt met paddokweeksets. Er zitten steeds handleidingen bij waarin staat dat je de paddenstoelen gewoon met plukken en daarna doorgaat met de volgende flush ( en het soaken etc) maar beschadig je het mycelium niet als je ze plukt en kan je ze dus niet beter afknippen???
jam
Belezen gebruiker

Berichtdoor Johannus op 17 jul 2013 16:01

Je kan de paddenstoelen zo laag mogelijk vast pakken en dan los draaien, meestal laten ze zo los.
Johannus
Newbie

Berichtdoor Tripmind op 22 sep 2014 15:49

Super en erg informatief voor een beginner als ik. Bedankt!
Tripmind
Newbie

Berichtdoor smartshop op 13 nov 2014 20:21

Is wel een sticky waard, mooi stukje. Inderdaad leerzaam voor de beginner : )
smartshop
Newbie

Berichtdoor paterP1992 op 18 maart 2015 14:35

Super handig dit lijstje !

Ik ga morgen oogsten maar ik vroeg me af wat je met de witte pluizen moet doen als je de paddos vers wil eten, moet ik de pluizen eraf halen ofzo ?

alvast bedankt !
paterP1992
Newbie

Keer terug naar De kweek- en crea-hoek