Alcoholverslaving vaak makkelijk te verhelpen.

Alles over alcohol in dit forum...

Alcoholverslaving vaak makkelijk te verhelpen.

Berichtdoor someone op 06 sep 2015 08:30

Vanwege de een of andere reden doet baclofen bij alcoholontwenning en terugvalpreventie maar nauwelijks haar intrede, dit terwijl er in, bijvoorbeeld Frankrijk, al ontzettend goede resultaten mee worden geboekt. Zie:

http://nulpromille.nl/pompen-verzuipen/

Het wordt hier tegengehouden met het excuus dat de langetermijngevolgen van hoog gedoseerde baclofen nog niet bekend zijn. Dit terwijl men weet dat de gevolgen van alcoholmisbruik vaak funest en/of fataal aflopen, en dit terwijl men niet eens gebonden is aan een blijvend hoog baclofengebruik. Na de ontwenning is het afbouwen van baclofen naar een onderhoudsdosering van 50-100mg vaak voldoende om een terugval te voorkomen (terugvalpreventie),(zie Ameisen), en heeft baclofen bij deze dosering bewezen een volstrekt onschuldig middel te zijn met weinig tot geen bijwerkingen.

Het nalaten c.q. weigeren een alcoholist een behandeling met baclofen voor te stellen mag dan op zijn minst onethisch genoemd worden, en volgens mijzelf lijkt het meer op zakkenvullerij van de verslavingsinstanties zelf. Men weet immers dat 9 van de 10 alcoholisten uiteindelijk terug zal vallen, daar waar met baclofen 65% geheel van de alcohol af kan blijven en nog eens 15% in bescheiden mate blijft drinken, dus een 80% van de alcoholverslaafden is dankzij dit middel gered.

Hoe lang pikken wij dit hier nog?

http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/424 ... erslaving_
someone
Belezen gebruiker

Re: Alcoholverslaving vaak makkelijk te verhelpen.

Berichtdoor leipebaviaan op 06 sep 2015 18:57

Werd baclofen ook niet voorgeschreven bij ontwenning van GHB?
Did: XTC, Speed, Cocaine, 4-FMP, Diclazepam, Diazepam, Dexamfetamine, Hasj, Wiet, Truffels, Alcohol, Nicotine.
To do: Heroine, Crack, Methamfetamine, Crocodile.
leipebaviaan
Wijs gebruiker

Berichtdoor someone op 06 sep 2015 23:38

Klopt.
Ik ben zelf d.m.v. baclofen van gbl (ghb) afgekickt.
Onderaan het verhaal van pompen of verzuipen vind je de link naar mijn verhaal en interview bij 1Vandaag.
someone
Belezen gebruiker

Berichtdoor Snowblind op 07 sep 2015 23:45

Echt een goed plan: de ene verslaving voor de andere inruilen.
I will find a centre in you. I will chew it up and leave you.
Trust me.
Snowblind
Belezen gebruiker

Berichtdoor MeejheM op 11 sep 2015 23:58

Snowblind schreef:Echt een goed plan: de ene verslaving voor de andere inruilen.

baclofen heeft 0,0 recreatieve waarde, tenzij je bij een verhoging een paar dagen spontaan in slaap kan vallen als je ff zit, leuk vind. afbouwen is goed te doen, en er hoeft geen andere medicatie bij acute onthouding of afbouwen gebruikt te worden, al raad men acute onthouding af ivm kans op het ontdekken dat je toch epileptisch was.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor missPanda op 21 sep 2016 02:12

Ik heb ook veel goede verhalen gehoord en gelezen over baclofen. Echt erg dat t zo weinig wordt voorgeschreven omdat andere middelen meer geld opleveren.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar dit middel. Maar denk dat ik niet verslaafd genoeg ben om er baat bij te hebben. Is toch een middel dat je echt moet opbouwen en strikt gebruiken elke dag, en wat je weer moet afbouwen. dat schrikt me wel af. Ik ben pas afgekickt van de alprazolam en heb me toen voorgenomen nooit meer lichamelijk afhankelijk te worden van enig middel.

Maar voor mensen die echt verslaafd zijn aan alcohol lijkt baclofen me een goed alternatief. Kunnen we een campagne opzetten om het middel te promoten en zorgen dat er meer onderzoek naar wordt gedaan?
missPanda
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 21 sep 2016 12:04

missPanda schreef:Ik heb ook veel goede verhalen gehoord en gelezen over baclofen. .

Maar voor mensen die echt verslaafd zijn aan alcohol lijkt baclofen me een goed alternatief. Kunnen we een campagne opzetten om het middel te promoten en zorgen dat er meer onderzoek naar wordt gedaan?

Te laat daar wordt het ook voor voorgeschreven en ook bij mensen met een GHB verslaving.
Check wiki :)
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor missPanda op 21 sep 2016 12:17

Tijdloos schreef:
missPanda schreef:Ik heb ook veel goede verhalen gehoord en gelezen over baclofen. .

Te laat daar wordt het ook voor voorgeschreven en ook bij mensen met een GHB verslaving.
Check wiki :)

Daar las ik juist dat grote organisaties als het Jellinek het nog niet willen voorschrijven?
missPanda
Newbie

Keer terug naar Alcohol