Zuivere alcohol mengen

Alles over alcohol in dit forum...

Zuivere alcohol mengen

Berichtdoor TripleBernard op 28 nov 2016 14:38

Hi,

Ik stook thuis mijn eigen alcohol, en heb hier een flink voorraadje aan staan van flessen tussen de 40%-95%. (We doen het verandwoordelijk hoor: zorgen dat er geen methanol meer in zit enz.). De bedoeling is om hier likeurtjes en dergelijke mee te maken.

Nou geef ik binnen een paar dagen een feestje en ben vergeten om er likeur van te maken.

Mijn vraag is nu:
Is er een mogelijkheid om in een paar dagen likeurtjes/shots te maken die wel lekker zijn maar niet zo lang duren om te maken?
Of waar het goed mee te mengen valt ipv. Gewoon frisdrank.

Alles is welkom!
TripleBernard
Newbie

Re: Zuivere alcohol mengen

Berichtdoor mikoz op 28 nov 2016 22:10

Hoi tripleBernard, welkom op het forum!

Ik heb een paar eigen receptjes, maar die zijn eigenlijk bedoeld om 1 รก 2 weken te laten macereren.. Ik heb 1 van de recepten (citroen recept) wel eens 5 dagen laten trekken, dit gaf een minder 'vol' resultaat (qua geur en smaak dus).
De 3 recepten die ik je geef zitten verschillen in sterkte, je kunt ze zelf hier en daar wat aanpassen als dat voor jou wenselijk is.

hier komen ze:
Venkelanis ~1000ml ~50-55%
- 580ml 96% alc.
- 3 eetlepels venkelzaad
- groene delen van een verse venkel
- 4 eetlepels anijszaad
- 0,5 eetlepel kardamon (een beetje kapot maken/pletten)
- 1 eetlepel zoethout
- 2 eetlepels gedroogde lindebloesem (handje vol)
- citroenschil van een halve of hele citroen
- 0,5 eetlepel gedroogde munt

alles bij elkaar in een wekpot, 2 weken tot een maand laten macereren.

Na 2 tot 4 weken kun je de alcohol waar nu alle smaak ingetrokken is filteren, dit doe ik zelf in een koffiezet apparaat, met 2filters erin.

480ml water zacht aan de kook brengen, 100gr witte basterdsuiker toevoegen, suiker laten oplossen, mengsel af laten koelen..

Voeg de alcohol en het suikerwater bij elkaar, bottel het geheel en klaar is kees.

Kruidencitroentje ~1100ml ~35-40%
- 420ml 96% alc.
- 4 tot 6 citroenschillen(zorg dat je zo min mogelijk wit van de schil mee schilt, dit is erg bitter.
- 2 citroenen (persen)
- 0,5 eetlepel gedroogde munt
- 0,5 eetlepel venkel

1 a 2 weken macereren. Daarna filteren(zie vorige recept)

Dan, 600ml water zacht laten koken, 200-250 gram witte basterdsuiker toevoegen en op laten lossen.

Bottelen. Drinken. hmmmm lekker :)

minty strawberry ~1000ml ~30%
- 360ml 96% alc.
- 500 gr aardbeien
- platte eetlepel gedroogde munt

1 a 2 weken macereren
na een dag of 2 zie je de drank al rood worden. Leuk om te zien.

filter, laat 600 ml water zacht koken, gooi er 200gr witte basterdsuiker bij, laat het oplossen en voeg de alcohol en het suikerwater bij elkaar. Genieten maar!

Serveertip: een muntblad in het glas :mrgreen:

----------------------------------------------------------------------
Nog een paar dingen: schud de weckpotten, waar de alcohol en de smaken in zitten, elke dag/om de dag zachtjes. Maak de wekpotten niet iedere dag tig keer open, hoe verleidelijk het misschien ook is.

Deze recepten duren waarschijnlijk te lang voor jou, misschien heb je er in de toekomst wat aan.

Het kruidencitroentje en minty strawberry kun je wel in 4 dagen bijvoorbeeld doen, maar is minder lekker dan dat je het 2 weken laat macereren.

Succes en geniet ervan :rock: :wave:
mikoz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Benzoboss op 06 dec 2016 14:15

TripleBernard schreef:Hi,

Ik stook thuis mijn eigen alcohol, en heb hier een flink voorraadje aan staan van flessen tussen de 40%-95%. (We doen het verandwoordelijk hoor: zorgen dat er geen methanol meer in zit enz.). De bedoeling is om hier likeurtjes en dergelijke mee te maken.

Nou geef ik binnen een paar dagen een feestje en ben vergeten om er likeur van te maken.

Mijn vraag is nu:
Is er een mogelijkheid om in een paar dagen likeurtjes/shots te maken die wel lekker zijn maar niet zo lang duren om te maken?

Alles is welkom!

Even uit nieuwschierigheid is er toevalig iemand blind geworden of gestorven 1 week na je feesteje?
I began asking myself just what my high was about. What did I do when I was high that I didn't do when I was sober? What was wrong that drugs fixed?

And i was in the darkness so darkness i became.
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor autysd op 14 feb 2017 23:40

Benzoboss schreef:
TripleBernard schreef:Hi,

Mijn vraag is nu:

Alles is welkom!

Even uit nieuwschierigheid is er toevalig iemand blind geworden of gestorven 1 week na je feesteje?

haha, ik zou het allemaal willen drinken, maar niet willen klaarmaken hehe :beer:
dagelijks: escitalopram 20 mg + l-theanine met gewone GABA-poeder (2x per dag) + vitaminepil + omega 3 complex + magnesium + 1 lepel pure cacao + 2 sedinalplus... + 1 valeriaan 500 mg met 1 gram tryptofaan een uur voor de slaap
autysd
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Alcohol