Hoe een heroïneverslaving tot stand komt

Voor je vragen over opiaten zoals heroïne, morfine en verwante stoffen.

Hoe een heroïneverslaving tot stand komt

Berichtdoor Tijdloos op 05 jan 2012 23:41

Ook dit topic weer terug!
ALLE credits naar Berbatov

Beste lezers,

Met deze tekst wil ik graag duidelijk maken hoe een heroïneverslaving begint ik wil mensen informeren welke kenmerken je wellicht kan herkennen aan verslaafde vrienden of aan jezelf als je het gebruikt op recreatieve basis, iets wat in mijn ogen niet kan. Heroïne is geen recreatieve drug, het is altijd om dingen weg te stoppen. De roes is niet heftig en het is niet bijzonder leuk. Ik hoop hiermee tevens dat mensen met verslaafde naasten dit lezen en zo wellicht de denkwijze van een gebruiker leren begrijpen, en vooral het ontstaan er van. Misschien kan er dan betere hulp geboden worden.

Ik wil hiermee ook niemand aanzetten tot gebruik, want dit verhaal gaat wellicht voor sommigen klinken alsof het niet verslavend is, omdat veel mensen denken dat je er na 1 keer al aan vast zit en er niet meer vanaf komt. Dit is niet zo. Althans, eigenlijk wel, maar je merkt het niet.
Ik wil niet te veel inwijden over mijn persoonlijke situatie aangezien veel dingen best gevoelig liggen, en daarom schrijf ik het vanuit het auctoriaal perspectief. Het dient ook ter informatie en niet ter vermaak voor 1 of ander persoonlijk verhaal. Het is vooral gebaseerd op mijn bevindingen, maar ik heb er ook over gelezen en dat heb ik er ook deels in verwerkt. Dat maakt mijn verhaal wat algemener. Desalniettemin sluit ik niet uit dat mijn verhaal toch te veel een betrekking heeft op mij en dat het bij een andere gebruiker heel anders is gelopen.

Ik wil zelf graag de stap zetten om hulp te zoeken, en ik ga dit waarschijnlijk binnenkort doen. Ik schrijf dit trouwens wel nuchter (en ziek, zwak, misselijk) omdat ik nu niet aan heroïne kan komen.

De probeerfase
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen die heroïne proberen gewoon 1 keer het gevoel willen ervaren, en denken dat het ze wel lukt. Vaak hebben deze mensen er goed over nagedacht en weten ze dat, hoe zwaar de afkick en drang ook is, ze het niet meer gaan doen. Na deze eerste keer (die door veel mensen als onprettig wordt ervaren ((misselijkheid, hangerigheid, afwezigheid) waardoor deze mensen vaak meteen van plan zijn om het een keer goed te proberen) blijkt die afkick en alles mee te vallen. Sterker nog, hij is er helemaal niet! De gebruiker voelt zich hierna nog sterker en kan er in het begin echt niet bij hoe iemand zijn leven vergooit voor zoiets. Het geeft wel een prettig effect, maar XTC of speed zijn veel bijzonderder. Het rationele denken vervaagt hier na enkele keren gebruik al een beetje en je begint al te geloven dat heroïne eigenlijk niks voorstelt.

De "verderexperimenterende" fase
Zoals in de vorige alinea al deels beschreven, je objectieve en rationele denken vervaagt steeds meer. Dat wordt steeds erger en dat zal ik ook stapsgewijs proberen te beschrijven met voorbeelden. Je houdt jezelf steeds meer voor de gek en je behoudt het valse gevoel dat er niks aan de hand is.

Na het een paar keer geprobeerd te hebben blijkt dat het wel fijn is en als je er over leest dan blijkt dat het middel zelf weinig lichamelijke en psychische schade veroorzaakt. Dit is natuurlijk belachelijk, je maakt jezelf gewoon wijs dat je beter bezig bent als je heroïne neemt dan als je een avondje alcohol drinkt. Maar op dat moment wil je jezelf op de een of andere manier voor de gek houden, om te kunnen gebruiken. Zelf heb je dit in eerste instantie echt niet door. Je denkt dat je heel verantwoordelijk bent en dat je het best vaker kan gebruiken. Dit gebeurt dan ook en er wordt misschien voorzichtig begonnen met recreatief gebruik. Eens in de drie maanden, dan kan er natuurlijk niks gebeuren. Ik zal even benadrukken hoe naïef ik toen dacht door middel van een (zo goed als letterlijk) citaat van mezelf.

Er zal niks gebeuren. Zeker niet met zo'n sterk persoon ik ben. De mensen die verslaafd raken aan heroïne zijn even grote losers als die alcoholisten. Mensen die geen toekomst hebben, en zo dus hun leven vergooien omdat ze verder toch niks kunnen. Best zonde, dat zo'n relaxed middel zo zwart wordt gemaakt door alles en iedereen. Het was vroeger legaal. Toen waren er relatief minder problemen, omdat er toen nog geen misbruik van werd gemaakt zoals bij alcohol.

De "recreatieve" fase
Eens in de maand moet volgens de gebruiker lukken, gewoon voor de afwisseling van alcohol. De gebruiker denkt dan al verder. Eens in de maand stelt eigenlijk niet zo veel voor, waarom doe ik het niet vaker? het kan echt absoluut geen kwaad als ik het eens per twee weken doe. De stappen worden snel gezet en in deze fase voelt de gebruiker zich echt heel sterk. Hij zal nooit verslaafd raken, zo denkt hij.

In deze fase beginnen de eerste problemen zich ook voor te doen. Het gebruik wordt niet meer stiekem gedaan, en het wordt gewoon makkelijk verteld aan vrienden op een nonchalante manier. De naasten schrikken natuurlijk enorm en vragen er dingen over. De gebruiker wil hier niks van weten en vindt deze mensen dom als ze zich zorgen maken. Ze drinken alcohol, en dat heeft zogenaamd een groter risico dan heroïne. Ze zijn hartstikke hypocriet en ze moeten niet zo dom doen.

Dit gaat al heel ver. Je beschermt het middel enorm ten koste van je vrienden. Je irriteert je enorm aan hun. Nog steeds gaat er geen belletje rinkelen dat er iets aan de hand is. Je hebt het zelf gewoon niet door. Je denkt dat je gelijk hebt en de anderen niet. Je hebt niet door hoe erg je tot die tijd bent veranderd. In je hoofd heb je nog steeds gelijk. Het probleem bij heroïne is dat dit belletje eigenlijk nooit gaat rinkelen en dat je niet doorhebt hoe fout je eigenlijk bezig bent. Wat anderen ook zeggen, het is stom.

Verslaving
(Eigenlijk is dit een slechte titel. Omdat hier de werkelijke problemen pas beginnen wordt dat als verslaving gezien, maar eigenlijk heb je al veel eerder verslavingskenmerken zonder dat je het zelf merkt, daarom staan de vorige twee titels tussen aanhalingstekens)

Je gebruik wordt steeds heftiger en de dosis wordt opgeschroefd. Ondanks dat je inmiddels wekelijks gebruikt, denk je nog steeds dat je recreatief bezig bent. Vrienden beginnen zich grote zorgen te maken, en om van hun gezeur af te zijn zeg je maar dat je het bijna niet doet of dat je echt alles onder controle hebt. Je ontkent gebruik nu tegenover vrienden, denkt er vaak aan, spreekt minder met mensen af, en kiest elke gelegenheid om te gebruiken. Heroïne is het enige waar je dan aan kan denken. Al dat vroege opstaan en werken is maar stom, als je ook lekker kan zitten met wat bruin op. Stomme mensen, sloven zich uit voor niks. Je gebruikt veel en niks interesseert je meer. Zelfs nuchter word je zo nonchalant en afstandelijk dat je je nergens meer om bekommert. Ik heb een paar nare gebeurtenissen meegemaakt toen ik al verslaafd was, en eigenlijk interesseerde me dat niet zo. Ik vond het zelfs wel een leuk excuus om weer te gebruiken. Zo had ik een reden. Zo werd het gebruik dus uiteindelijk dagelijks en hield de gebruiker weinig meer over.

Het wordt steeds erger en je hebt echt niet door hoe erg je er aan toe bent. Je merkt het gewoon niet. Je verzint voor alles een excuus en zelfs als verslaafde voel je je niet verslaafd. Inmiddels ben ik door een goed gesprek met iemand van DF een beetje gaan beseffen waar ik nu allemaal mee bezig ben, en ik heb er ondanks alles toch erg veel moeite mee dit allemaal op deze manier op te schrijven. Het is erg moeilijk om die excuses en smoesjes tegenover mezelf echt als smoesjes te zien. Een heroïneverslaving is geen heftig verlangen naar het middel zoals mensen verwachten als ze een heroïnegebruiker zien. Het is heel subtiel en sneaky fucken met de hersenen. De gebruiker heeft zelf niet door wat hij allemaal aanricht en hoe hij bezig is. Objectief kijken bestaat dan gewoon niet.

Ik hoop dat dit mensen van gebruik weerhoudt en vooral dat het mensen die het eenmalig willen doen, het ook echt eenmalig doen. Het is een grens die je anders overschrijdt, en dat blijft zich verergeren.
drugsforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=29085
Tijdloos
Moderator

Re: Hoe een heroïneverslaving tot stand komt

Berichtdoor Vant-Hoekie op 06 jan 2012 17:36

Heftig johh. Heroine is de enige die nog op mijn lijstje staat. En ik ben blij dat ik nu weet dat veel mensen de 1e keer heroine niet bijzonder vinden. Als ik dit niet had geweten en ging voor de 1e keer hadik het zowizo voor de 2e keer willen proberen. ik schrap heroine maar van mijn lijstje.. want ik weet nu zeker dat ik dit traject ook ga doorlopen. ik heb het al met ghb doorlopen. Het laat je denken dat iedereen vet overbezorgd is en jijzelf slim genoeg bent om wekelijks en zelfs dagelijks te gebruiken. Ik denk dat heroine en ghb de 2 meest verslavende drugs zijn van alles.
bedankt voor je verhaal xx
Vant-Hoekie
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor leveldesigner op 07 jan 2012 11:01

het verbaasd me altijd weer te horen dat er mensen zijn die hun eerste keer heroine niet bijzonder vinden/vonden. zelf, en iedereen die ik ken vind juist die eerste keer de allerlekkerste high die ze ooit hebben gevoeld en zullen voelen.
begrijp me goed, probeer de drug niet aan te prijzen!
beste is er gewoon vanaf te blijven, t risico dat je er aan verslaafd raakt is het gewoon niet
waard.
Drugs zijn great zolang ze niet tot last worden.
leveldesigner
Forum moderator

Berichtdoor pictoresk op 27 feb 2012 21:25

weet dat ik hier nog maar net kom kijken, maar denk dat het verschil maakt hoe of waarom je die eerste x (en) bruin gebruikt. voor mij gebeurde dat nadat te lang en teveel coke had gerookt en alles zo fucked up werd in mijn kop. dus met je stomme kop dempen met bruin :x ...dus niets geweldige eerste high, alleen maar een manier om op dat moment voor mijn gevoel niet het verstand te verliezen....en je ziet en weet allang niet meer dat je dat verstand al een hele tijd geleden verloren bent....

just my 2 cents :wink:
pictoresk

Berichtdoor SteenS op 14 maart 2012 19:41

Ik heb nog nooit hard drugs gebruikt, of niet dat ik weet, misschien is er wel eens een keer iets in mijn drinken gestopt.. ik heb wel mijn verdenkingen over een keer bij een tent feest.
Maarja iniedergeval wat ik wil zeggen is, ik denk dat drugs in het algemeen diep onderschat word, ik bedoel dat mensen denken te weten wat het voor effect op hun zou hebben.

Het kan denk ik super raar spul zijn voor de één en voor de ander blijkt het gewoon lekker te zijn, het licht gewoon heel erg aan hoe jij inelkaar zit, hoe je je voelt op het moment dat je gebruikt, en de omgeving etc.. ik denk dat ik het nu een beetje beter begin te begrijpen in zijn geheel :oops:

Zoals veel mensen zeggen, het kan, als je te veel te vaak en of op de verkeerde momenten en manieren gebruikt (dat hangt ook weer af van jezelf) meer stuk maken dan je lief is.

Dit is wat ik in gedachten heb, ik ben geen ervaren gebruiker, juist helemaal niet, het kan ook fout zijn maar dat weet ik niet :oops:
SteenS

Berichtdoor bountiti op 22 maart 2012 16:02

en veel hangt natuurlijk ook af van hoeveel het spul versneden is geweest :rock:

want als men heroïne neemt (van goede kwaliteit) dan ben ik vrijwel zeker dat dat hetzelfde effect op iedereen zal hebben.. met name 'dat gelukzalige gevoel' waar velen het over hebben en de verslaving...
bountiti
Newbie

Berichtdoor SmartieAndMe op 22 maart 2012 16:32

Heftig verhaal. Hieruit blijkt maar weer dat Heroïne een hele nare sluiper is waar je gewoon echt nooit iets mee moet doen, eigenlijk ook niet voor 1x dus...

Coke is ook een hele stille sluiper, bij cocaïne verslavingen zie je vaak dat het op dezelfde manier verloopt. Daarbij zul je dus ook extra voorzichtig moeten zijn. Zo ook voor GHB.

Heb veel in mijn leven geprobeerd maar Heroïne zal ik écht nooit proberen, en dit verhaal versterkt dat gevoel alleen maar :)

SteenS schreef:Ik heb nog nooit hard drugs gebruikt, of niet dat ik weet, misschien is er wel eens een keer iets in mijn drinken gestopt.. ik heb wel mijn verdenkingen over een keer bij een tent feest.

Gebeurt bijna nooit hoor SteenS. Het komt zelden voor dat er écht iets in iemands drinken wordt gegooid, dit verhaal is voornamelijk ontstaan door mensen die stiekem iets gebruikt hebben en dit niet durven toegeven nadat het misging.

Uiteraard is dit geen reden om raar smakende drankjes gewoon op te drinken, maar het verhaal 'iemand heeft iets in mijn drinken gedaan' komt bij weinig mensen voor.

25tolife schreef:Ook dit topic weer terug!
ALLE credits naar Berbatov

Goed dat je hem weer naar boven gehaald hebt! Dit soort verhalen doet meer met mensen die eraan denken om het eens te proberen dan alleen maar waarschuwingen.
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor angel23 op 22 jul 2012 13:23

Vergeet nooit dat heroine zeer verslavend is en ik weet dat uit eigen ervaring helaas.
Ik heb echt heel veel vrienden verloren door de drug of het leven dat je gaat lijden als je eenmaal zwaar verslaaft bent want op een moment komt het besef ik kan niet meer zonder en dan ga je dingen doen die je ik niet zou doen als ik niet verslaaft zou zijn geworden. Ik heb 14jaar in detentie
gezeten en bijna altijd door de drugs want het is duur en als je ziek bent en geen geld heb ga je gekke dingen doen tenminste ik wel
Ik ben nu al weer heel wat jaren aan de drugs en daar me bedoel ik heroine coca en pillen geen xtc maar ik ga meer voor de benzo zo als oxazepam bv.
angel23
Newbie

Berichtdoor angel23 op 11 aug 2012 18:53

angel23 schreef:Vergeet nooit dat heroine zeer verslavend is en ik weet dat uit eigen ervaring helaas.
Ik heb echt heel veel vrienden verloren door de drug of het leven dat je gaat lijden als je eenmaal zwaar verslaaft bent want op een moment komt het besef ik kan niet meer zonder en dan ga je dingen doen die je ik niet zou doen als ik niet verslaaft zou zijn geworden. Ik heb 14jaar in detentie
gezeten en bijna altijd door de drugs want het is duur en als je ziek bent en geen geld heb ga je gekke dingen doen tenminste ik wel
Ik ben nu al weer heel wat jaren aan de drugs en daar me bedoel ik heroine coca en pillen geen xtc maar ik ga meer voor de benzo zo als oxazepam bv.

ps, op mijn profiel staat niet mijn goede leeftijd ik ben 47jaar nu en geen 33jaar :stoned:
angel23
Newbie

Berichtdoor rudolf op 23 sep 2012 03:57

Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.
Omdat heroine en morfine dichtbij elkaar liggen , zit ik te denken om over te schakelen naar heroine.

Afkicken moet ik toch al van de morfine.
Daarom zal de korte tijd dat ik dit gebruik wel meevallen.

Klinkt heel naief dat ik zo denk , maar gebruik al 3 jaar morfine en sinds afgelopen donderdag zei me arts me ineens zonder te zetten.

Ik voel me zwaar klote en ben al 4 dagen/nachten wakker.
Rudolf, the red nose adict
rudolf
Bewuste gebruiker

Berichtdoor pvh337 op 03 nov 2012 18:32

rudolf schreef:Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.
Omdat heroine en morfine dichtbij elkaar liggen , zit ik te denken om over te schakelen naar heroine.

Klinkt heel naief dat ik zo denk , maar gebruik al 3 jaar morfine en sinds afgelopen donderdag zei me arts me ineens zonder te zetten.

ik raad het je SUPERSTERK af om met heroine te beginnen!!!!!!!!!!! ZEKER als vervangmiddel!!!!!!!! je gaat gewoon ALLES naar de klote helpen en geloof me men vriend, om daar af te geraken is een ware hel! en zeggen "voor een korte periode".. vergeet het!! je weet echt ni waaraan je begint! vertrouw de woorden van iemand die vanaf de leeftijd van 15 verslaafd is geweest na een dag of 2/3 uitproberen, school ni afgemaakt, ouders bestolen en bedrogen, mensen overvallen voor geld (en ik zweer het u, op die moment denk je ENKEL maar aan hoe aan geld geraken, eender welke manier) en dan als laatste, ALS je nog de kracht, moed en wil hebt (10 procent van de verslaafden)(+de ENIGE manier om voor altijd te stoppen is als je het echt zelf wilt!) dan staat je een helse rit te wachten!! (ook al heb je methadone).
mijn ervaring: na 7 verschillende instellingen en dankzij eigen wil en overvolle steun van men moeder ben ik nu al een paar jaar gestopt en geen haar op men lijf dat er aan denkt om nog eens te gebruiken, ook niet als het ergste met mij zou gebeuren en dat zweer ik!! pls blijf eraf..
which drug(s) you (have) took (taken), it's the train of thoughts who will decide the effect(s)!
pvh337

Berichtdoor Datwel op 18 nov 2012 15:55

Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.
Maar, zodra de verslaving zijn intrede heeft gedaan vertelt ons instinct ons dat we het moeten gebruiken ondanks dat we weten dan we dat juist niet moeten doen. Het instinct verfraait de herinneringen en de beleving die we ervaren als we aan heroïne denken wordt een mooie.
Het wordt een ongrijpbaar iets, je krijgt er geen vat op. Je weet beter maar doe het tegenovergestelde.

Het is ook niet zozeer de dope die met onze hersenen aan de haal gaat maar eerder de manier waarop ons beloningssysteem werkt. Zodra dat systeem geprikkeld wordt gaat het ervan uit dat de oorzaak van die prikkeling een goed iets is en dat we dat weer moeten doen.
Dankzij dat systeem blijven we eten, sex hebben, socializen etc.. Maar het systeem is niet kritisch en geeft ons geen advies over de aard van de prikkel en of deze wel echt goed voor ons is.
Daar hebben we een ander deel van onze hersenen voor nodig dat leert van ervaringen en waarin kennis kan worden opgeslagen over wat wel en niet goed is.
Helaas verliest dat deel van onze hersenen het vaak van ons instinct.
Die strijd tussen het oergevoel dat je vertelt dat je moet gebruiken en je verstand die je vertelt dat je het niet moet doen is een altijd maar weer terugkerende en uitputtende bezigheid waarbij het verstand vroeg of laat aan het kortste eind trekt waardoor je weer voor de bijl gaat.

Afkicken is daarom ook niet iets dat je met je verstand kan doen omdat je verstand eigenlijk geen partij is t.o.v. je instinct. Het is eerder een kwestie van je verstand uitzetten en de dope blindelings een grote rotschop geven en zo lang mogelijk uit de buurt houden.
Datwel

Berichtdoor willemv op 18 nov 2012 16:29

Datwel schreef:Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.
Maar, zodra de verslaving zijn intrede heeft gedaan vertelt ons instinct ons dat we het moeten gebruiken ondanks dat we weten dan we dat juist niet moeten doen. Het instinct verfraait de herinneringen en de beleving die we ervaren als we aan heroïne denken wordt een mooie.
Het wordt een ongrijpbaar iets, je krijgt er geen vat op. Je weet beter maar doe het tegenovergestelde.

Het is ook niet zozeer de dope die met onze hersenen aan de haal gaat maar eerder de manier waarop ons beloningssysteem werkt. Zodra dat systeem geprikkeld wordt gaat het ervan uit dat de oorzaak van die prikkeling een goed iets is en dat we dat weer moeten doen.
Dankzij dat systeem blijven we eten, sex hebben, socializen etc.. Maar het systeem is niet kritisch en geeft ons geen advies over de aard van de prikkel en of deze wel echt goed voor ons is.
Daar hebben we een ander deel van onze hersenen voor nodig dat leert van ervaringen en waarin kennis kan worden opgeslagen over wat wel en niet goed is.
Die strijd tussen het oergevoel dat je vertelt dat je moet gebruiken en je verstand die je vertelt dat je het niet moet doen is een altijd maar weer terugkerende en uitputtende bezigheid waarbij het verstand vroeg of laat aan het kortste eind trekt waardoor je weer voor de bijl gaat.

Afkicken is daarom ook niet iets dat je met je verstand kan doen omdat je verstand eigenlijk geen partij is t.o.v. je instinct. Het is eerder een kwestie van je verstand uitzetten en de dope blindelings een grote rotschop geven en zo lang mogelijk uit de buurt houden.

BULLSHIT ben je zelf verslaafd? Zeker dat ik op verstand ben gestabiliseerd dat weet ik toch wel zeker. Ga niet slim praten als je het zelf niet hebt meegemaakt en zo wel dan moet je er niet zoveel over nadenken want dan krijg je zo lap onzin. Ik ben met mijn volle verstand verslaafd geraakt bewust van alle ellende die ik aanricht. Ik voel emoties maar schakel ze uit en ben zelfs met een bewuste keus heroine gaan gebruiken. Natuurlijk wist ik dat ik ziek ging worden op den duur maar dat is de prijs die je betaald. En misschien mag het zo allemaal werken zoals je zegt maar voor mij gaat het de zon zo niet op. Ben bewust methadon verslaafd en als ik in de laatste jaren geen verstand had gekregen zou ik nu nog alles door elkaar gebruiken.
Spellingscontrole? Nog nooit van gehoord...
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Datwel op 19 nov 2012 08:54

Beste Willem, ten eerste is mijn naam niet BULLSHIT maar Datwel.
Of geef je hiermee aan dat je het niet kan verkroppen dat het afwijkt van jouw wereldje?
Het geeft niets als je je er niet in kan vinden want dat heb je nou eenmaal als je het over meningen en visies hebt. Maar let dan wel een beetje op je taalgebruik wil je?
Gil de laTourette is natuurlijk ook nog een mogelijkheid en in dat geval neem ik je niets kwalijk :wink: .

Bovenstaand verhaal is mijn persoonlijke bevinding. Uiteraard doe je ook veel met je verstand maar mijn ervaring is dat je met verstandelijke overwegingen geen verslaving kan verslaan.
Dat jij bewust een verslaving aangaat en bewust op een vervangend middel overstapt is natuurlijk een totaal ander verhaal en heeft niets met mijn boodschap te maken.
Datwel

Berichtdoor willemv op 19 nov 2012 12:06

Maar evengoed klopt je tekst niet en ik ben het er niet mee eens ja misschien dat ik een beetje overdreven reageer. Aangezien ik zoveel kortzichtige dingen hier lees met name van mensen die het denken te weten en zelf niet eens gebruiken. Dan ook nog eens gaan vertellen dat stoppen helemaal niks met verstand te maken heeft. Heb toch heel wat mensen gezien die omdat ze verstandige keuzes maakten afgekickt zijn. Dus ik vind het behoorlijk naïef om te zeggen dat als je echt wil stoppen je er niet over na moet denken. Wat zou stoppen dan makkelijk zijn geweest en daarom keur ik af wat je zegt. Je praat erover alsof het iets heel makkelijks is en je motiveert me niet echt om wat te veranderen. Je tekst komt eerder provocerend over maar dat is mijn mening.

En ik heb geen Gil de laTourette als je dat al schelden vindt. Kan ik er wat aan doen dat ik het een beetje raar vind om mensen op een forum waar ze juist komen omdat ze willen gebruiken. Zeggen hoe ze moeten stoppen denk dat weinig mensen hier daar daadwerkelijk behoefte aan hebben. Maar wie ben ik omdat voor anderen in te vullen maar ik mag mijn mening hebben.
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Datwel op 19 nov 2012 14:44

Nee Willem, dan begrijp je me toch echt verkeerd, ik zeg juist dat het daardoor zo moeilijk is.
De meeste dingen kun je doen of laten omdat je daar met je verstand achter staat, je maakt keuzes en die volg je op.
Mijn ervaring met heroïne e.d. is (en dat is inmiddels meer dan 20 jaar met alles erop en eraan en vele pogingen tot afkicken) dat je er geen verweer tegen kan bieden ondanks dat je met geheel je verstand tegen het gebruik ervan bent. Op de achtergrond speelt dus een nog sterker mechanisme mee dat ervoor zorgt dat je tegen beter weten in gaat gebruiken. Ik vraag me dan af wat voor een mechanisme dat is en doe een poging tot analyse.
Dat iemand uiteindelijk toch zijn wil tot afkicken kan vervullen is naar mijn mening meestal niet een keuze vanuit het verstand maar een gedwongen beslissing omdat de noodzaak tot afkicken de verslaving overstijgt. Men kiest niet uit vrije wil maar wordt vanuit een andere hoek min of meer gedwongen te stoppen waardoor er een zgn. keuze tot stoppen ontstaat.
In mijn geval was het zo dat ik geen opties meer had omdat ik op het punt stond alles en iedereen kwijt te raken, toen pas kreeg ik het voor elkaar ermee te stoppen. Dit terwijl ik al die jaren ervoor er net zo van overtuigd was dat ik moest afkicken.
En wat mij het meest boeit is dat ondanks alle ellende die ik heb meegemaakt de gedachte aan mijn gebruikers tijd positief is. Ook als ik aan dope denk geeft dat een positieve beleving, terwijl ik weet dat er niets positiefs aan is. Gedachten eraan zijn blijkbaar niet te vertrouwen.
Vandaar mijn opmerking dat je beter je verstand kan uitzetten en de dope zo ver mogelijk buiten de deur moet houden.
Verder gaat dit forum over drugs, over gebruik, de effecten, de bijwerkingen, de verslaving, de hele rambam...
Datwel

Berichtdoor willemv op 19 nov 2012 16:14

Oké ik snap je punt maar met het stukje dat mensen verwachten dat je stopt als je gebruikt dat is volgens mij normaal. Dat ze iemand de richting van het stoppen op willen sturen dat gebeurt zeker wel maar in Nederland heb je de keuze. Als je wilt dat die druk weg is moet je gewoon eerlijk zijn over je gebruik en wat je wilt. Zelf hebben ze me laat ik zeggen 10 jaar lang naar klinieken gestuurd of ben gegaan omdat het verwacht werd. De laatste 3 keer was het volledig mijn eigen plan en ik dacht even de knop van stoppen en doorgaan om te zetten zodra ik opgenomen werd. Dat lukt mij niet heb het idee dat ik dingen zelf echt moet willen voor het lukt. Wou heel graag methadon in plaats van heroine dat heb ik gekregen en nu waardeer ik het ook dus gebruik ik als dank geen heroine. Natuurlijk kan ik zo weer halen en gaan gebruiken maar ik wil het niet en dat is een bewuste keuze waar ik toch met heel veel kracht achter moet staan. Laat ik me maar even gaan of even automatische piloot dan ben ik bang dat ik zo de fout in ga.

En al met al heb ik wel een beetje overdreven gereageerd maar geef een verslaafde eens ongelijk..
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor rudolf op 20 nov 2012 02:23

Datwel schreef:Beste Willem, ten eerste is mijn naam niet BULLSHIT maar Datwel.
Of geef je hiermee aan dat je het niet kan verkroppen dat het afwijkt van jouw wereldje?
Het geeft niets als je je er niet in kan vinden want dat heb je nou eenmaal als je het over meningen en visies hebt. Maar let dan wel een beetje op je taalgebruik wil je?
Gil de laTourette is natuurlijk ook nog een mogelijkheid en in dat geval neem ik je niets kwalijk :wink: .

Bovenstaand verhaal is mijn persoonlijke bevinding. Uiteraard doe je ook veel met je verstand maar mijn ervaring is dat je met verstandelijke overwegingen geen verslaving kan verslaan.
Dat jij bewust een verslaving aangaat en bewust op een vervangend middel overstapt is natuurlijk een totaal ander verhaal en heeft niets met mijn boodschap te maken.

Ik vind dat jou berichten de GROOTSTE onzin zijn.
Heb je mijn topic al eens goed doorgelezen?

Jij wil dus zeggen dat ik 3 jaar geleden door mijn huisarts niet verslaafd ben geraakt aan de morfine en daarvoor naar een afkickcentrum moet?

Ik nu al 21 jaar rook en ook niet aan verslaafd ben?
Er bestaan immers geen verslavingen zeg je.

Je zegt dat Willen om zijn taal moet letten.Oke hij had sommige dingen anders kunnen formuleren , echter vind ik dat jou taal juist aangepast moet worden.
Weet je wel hoeveel mensen je hiermee kwetst omdat je ze eigenlijk uitmaakt als leugenaars en dergelijke.

Ik word zelf een beetje geiriteert door je berichten.
Je zei dat iedereen vrij is om te zeggen wat je wilt.Prima , heb je zeker gelijk in.
Echter vind ik dat Willem dat ook mag en zijn woorden mag formuleren wat hij wil , hoe hij dat wilt.
rudolf
Bewuste gebruiker

Berichtdoor willemv op 20 nov 2012 10:31

Het lag dus niet aan dat ik er geïrriteerd van raak als er gezegd wordt dat het in principe heel makkelijk is een verslaving tegen te gaan. Dat is het voor mij niet ik moet bij iedere stap die ik zet nadenken wat ik doe. Laat ik mezelf gaan dan is de kans op terugval gewoon te groot, en waar je tekst op neer komt is dat het een knop is die je om kan zetten. Ben heel vaak opgenomen geweest of ik wou of niet maar de laatste 3 keer wou ik zelf niets liever dan stoppen met alles. Bleef gewoon gebruiken tot de dag dat ik werd opgenomen omdat ik dacht zodra ik daar zit dan stop ik dat is dat. Dat ging niet zo makkelijk en 3 keer is het me niet gelukt die knop om te zetten ben van mening dat je van te voren heel goed moet weten wat je wilt en dan nog is het moeilijk.

En als ik mijn bericht teruglees zie ik dat ik in herhaling val maar eigenlijk boeit dat niet heb mijn punt..
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Datwel op 21 nov 2012 14:22

Nou ja, mijn verhaal kan blijkbaar op heel verschillende manieren worden gelezen en zorgt voor verwarring. Is echt heel anders bedoeld dan nu wordt gezien, dat zal aan mij liggen.
Misschien is mijn boodschap ook puur persoonlijk en lastig te vatten door middel van een tekst. Die toch echt met de beste intenties is ingetikt zonder ook maar de gedachte te hebben dat ik er iemand mee te kort zou doen of mee zou beledigen.
Ik wil alleen maar zeggen dat een verslaving nogal tricky met je gevoelens en gedachten omgaat en dat je ze daarom niet kan vertrouwen. Ik noem dat dan verstand maar dat is niet de goede woordkeuze.
Uiteindelijk neemt natuurlijk iedereen vanuit zijn verstand de beslissing om te stoppen, zo ook ik. Maar mijn verhaal gaat meer over de manier waarop je beloningssysteem de rest van je vermogens kan beïnvloeden. Wellicht een te moeilijk onderwerp om zo even op tafel te gooien.

En Rudolf, ja ik ken jouw verhaal maar ik zie even niet het verband tussen mijn boodschap en jouw historie. Verder maak ik ook niemand voor leugenaar uit of wat dan en ik wil al helemaal niemand beledigen. Mijn boodschap was een hele andere dan er blijkbaar uit wordt gehaald.

Cheers!
Datwel

Berichtdoor willemv op 21 nov 2012 16:10

Dat maakt verslaving een complex iets er zijn zoveel vormen en varianten. Wat voor de één het einde is dat kan een ander nog niet overwegen te nemen. Elke verslaafde is dat op zijn eigen manier met zijn eigen gewoontes. De ene verslaafde is de andere ook niet en verschil is er in zoveel opzichten iedereen heeft zijn eigen verhaal. Verder no hard feelings..
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor labradoor op 02 mei 2013 23:35

Ook geestelijke stoornissen zoals ptss zijn een oorzaak dat mensen erin blijven hangen maar dan als een soort zelfmedicatie.
labradoor
Belezen gebruiker

Berichtdoor ricky op 01 aug 2013 07:14

willemv schreef:Dat maakt verslaving een complex iets er zijn zoveel vormen en varianten. Wat voor de één het einde is dat kan een ander nog niet overwegen te nemen. Elke verslaafde is dat op zijn eigen manier met zijn eigen gewoontes. De ene verslaafde is de andere ook niet en verschil is er in zoveel opzichten iedereen heeft zijn eigen verhaal. Verder no hard feelings..

Ja dit is indd waar. Het word hierboven allemaal wel heel raar verwoord.
Maar toen ik ,na een probleem op mn 13e, bruin aangereikt kreeg wist ik dus ECHT niet wat me te wachten stond.
Laat staan dat ik nu 20 jaar later met weer een poging bezig ben om te kappen. Het lijkt wel of het nooit meer ophoud.
Iedereen beleeft het denk ik anders of begint met een andere reden ( kan alleen vanuit mezelf spreken) maar op een gegeven moment weet je dat je ziek word.
Laatst bijgewerkt door ricky op 01 aug 2013 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Je leert van je fouten. Waarom ben ik dan nog steeds geen genie..?
ricky
Belezen gebruiker

Berichtdoor HoneyC op 25 jan 2014 02:17

Heel er goed dat je mensen hierover informeerd. Want ik hoor wel eens mensen zeggen van 'Ja, blijkbaar is die drug zo goed dat mensen de verslavingsrisico's kennen en alsnog gebruiken'.
Maar zoals jij dat al vermeldt : het begint allemaal onschuldig, maar onschuldig is het zeker niet.
Ik zou oppassen met dit soort linke spul en het gewoon bij een pilletje of wat anders houden :D
I'm the drug in your veins, just fight through the pain.
HoneyC
Belezen gebruiker

Berichtdoor r@r@ op 13 maart 2014 23:44

In het brein van een junkie
Publicatie Nr. 25 - 19 juni 2002
Jaargang 2002
Auteur Jan M. van Ree, Mirjam A.F.M. Gerrits

De invloed van verslavende stoffen op hersenprocessen

Verslaving leidt tot veranderingen in biochemische processen in de hersenen. Onderzoek naar deze veranderingen, onder meer met proefdiermodellen, kan aanknopingspunten bieden voor de behandeling van verslavingen.

Verslaving is een chronisch recidiverend psychiatrisch ziektebeeld, waarbij hersenprocessen een belangrijke rol spelen in de pathogenese van de ziekte. Hoewel er nog weinig bekend is over hoe het ziektebeeld precies ontstaat en hoe het rationeel is te behandelen, is verslaving het beste te beschouwen als een samenspel van genetische en omgevingsfactoren, net als veel andere psychiatrische ziektebeelden.
Verslaving is omgeven door taboes. Zowel in de maatschappij als in de medische zorg worden verslaafden gestigmatiseerd. Dat maakt de behandeling er niet makkelijker op. Meer kennis over de hersenprocessen die bij verslaving een rol spelen, kan behulpzaam zijn om de ziekte meer rationeel te beschouwen.
Dierexperimenteel onderzoek heeft veel bijgedragen aan de kennis van neurobiologische processen die betrokken zijn bij verslavingsgedrag. De ontdekkingen dat proefdieren zichzelf verslavende stoffen toedienen, dat proefdieren zichzelf stimuleren via elektroden in de zogenoemde ‘pleasure centres’ van de hersenen en dat in de hersenen van mens en dier endorfinen (endogene morfinen) aanwezig zijn, zijn de hoogtepunten van dit onderzoek. Hierdoor is duidelijk geworden dat de hersenen beschikken over lichaamseigen verslavende stoffen én over de machinerie om verslaafd te worden. Dit heeft onze concepten van verslaving sterk veranderd.

Pedaal
Een veelgebruikt experimenteel model van verslaving is het zelftoedieningsmodel, waarbij proefdieren vrijwillig een stof tot zich nemen (bijvoorbeeld door een injectie rechtstreeks in de bloedbaan). Een proefdier kan zichzelf inspuiten met een stof door op een pedaaltje te drukken. De dieren blijken zichzelf in te spuiten met verslavende stoffen van verschillende categorieën, zoals stimulerende middelen (bijvoorbeeld cocaïne), opiaten, alcohol en nicotine. Interessant is dat proefdieren dit alleen doen als een stof verslavend werkt en niet als een niet-verslavende stof wordt aangeboden. Het vertoonde gedrag (het neerdrukken van de pedaal) is dus kenmerkend voor verslavende stoffen. Met dit model kunnen dus verslavende stoffen worden opgespoord.
Er wordt onderscheid gemaakt in de beginfase en de onderhoudsfase van verslaving. Tijdens de beginfase wordt het gedrag voornamelijk bepaald door de belonende of bekrachtigende eigenschappen van de stof (euforie). In de onderhoudsfase wordt het gedrag ook beïnvloed door negatieve effecten van onthouding (ontwenningsverschijnselen) en door de effecten van langdurig gebruik van de stof op andere hersenprocessen (bijvoorbeeld geconditioneerde effecten). Met het zelftoedieningsmodel is ook de terugval na onthouding te bestuderen, waarbij vooral ‘drugzoekend gedrag’ wordt onderzocht. Factoren die drugzoekend gedrag kunnen opwekken, zijn de verslavende stof, stressvolle ervaringen en omstandigheden die geassocieerd zijn met het toedienen van de verslavende stof.
Bij langdurig gebruik van een verslavende stof kan de omgeving waarin de effecten van de stof zijn ondervonden, bijdragen aan het instandhouden van de verslaving. Doordat een bepaalde omgeving (bijvoorbeeld de plaats waar men de drug inneemt) herhaaldelijk wordt geassocieerd met de effecten van de stof, kan deze omgeving op den duur (in afwezigheid van de stof) dezelfde effecten oproepen of een hunkering naar de stof veroorzaken (‘craving’).
Een proefdiermodel dat is gebaseerd op deze eigenschap van verslavende stoffen, is het geconditioneerde plaatspreferentiemodel. Als het proefdier meer tijd doorbrengt in het compartiment waar het voorheen de verslavende stof kreeg, spreekt men van plaatspreferentie. Deze voorkeur is een maat voor de hunkering van het dier naar de effecten van de stof.

Proefdieronderzoek heeft belangrijke resultaten opgeleverd voor de pathogenese en de behandeling van verslaving, zoals:

tolerantie en lichamelijke afhankelijkheid, met de daaraan gekoppelde onthoudingssymptomen, zijn niet essentieel en kenmerkend voor verslaving. Dit komt ook tot uiting in de definities die worden gehanteerd in de diagnosestelling (DSM-IV) en wordt meer en meer onderkend in de verslavingszorg;
proefdieren die in utero zijn blootgesteld aan morfine, raken op latere leeftijd sneller verslaafd aan heroïne en cocaïne dan dieren die tijdens de zwangerschap met een placebo zijn behandeld;
stress, en met name emotionele stress, maakt dieren gevoeliger voor verslaving;
ervaring met de ene verslavende stof verandert de gevoeligheid voor andere verslavende stoffen.

Dopamine en endorfinen
Met proefdiermodellen kunnen ook stoffen worden bestudeerd die betrokken zijn bij verslaving, zoals dopamine, endorfinen en serotonine. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de rol van dopamine. De meeste verslavende stoffen verhogen de afgifte van dopamine in de nucleus accumbens, een onderdeel van het mesolimbisch dopaminesysteem. De verhoogde dopamineafgifte wordt gerelateerd aan de verslavende effecten van stoffen. Dit geldt vrij zeker voor psychostimulantia, zoals cocaïne en amfetamine, stoffen die primair via dopamine werken. Blokkade van de effecten van dopamine in de nucleus accumbens of depletie van dopamine in dit gebied resulteert in verminderde inname van psychostimulantia. Maar blokkade van het mesolimbisch dopaminesysteem heeft nagenoeg geen effect op de zelftoediening van heroïne. Dat maakt een cruciale rol van dopamine in verslaving in het algemeen weinig waarschijnlijk.
Proefdieren blijken zichzelf ook endorfinen in te spuiten, wat betekent dat deze lichaamseigen stoffen verslavend werken. Als de opiaatreceptoren door opiaatantagonisten worden geblokkeerd (waardoor het effect van de endorfinen verdwijnt), vermindert de inname van stoffen als heroïne, cocaïne en alcohol. Deze bevinding suggereert dat de endorfinen betrokken zijn bij de verslavende werking van opiaten en andere stoffen. Voor een overzicht van de rol van endorfinen (en opiaatreceptoren) bij het verloop van een verslaving wordt het verslavingsproces opgedeeld in de beginfase, de onderhoudsfase en de terugvalfase. Deze indeling is gebaseerd op experimenteel verslavingsgedrag, maar laat zich vertalen naar de mens.

Uitproberen
Het eerste contact met een verslavende stof komt meestal tot stand doordat iemand de stof ‘een keer wil uitproberen’. Daarnaast kan men met een verslavende stof in contact komen door een medische behandeling (bijvoorbeeld toediening van morfine bij pijn). Een medische behandeling met morfine leidt echter slechts bij zeer weinig patiënten tot verslaving.
Of het gebruik na ‘uitproberen’ zich voortzet, hangt af van hoe de stof wordt ervaren (subjectieve effecten), de setting en persoonlijke eigenschappen (zowel psychische: een depressie of minderwaardigheidsgevoel, als biologische: genetische gevoeligheid). Regelmatig gebruik van een verslavende stof kan resulteren in psychische afhankelijkheid. Psychische afhankelijkheid laat zich omschrijven als een onweerstaanbaar verlangen om een verslavende stof in te nemen. De moleculaire mechanismen die ten grondslag liggen aan psychische afhankelijkheid, worden onderzocht met de ‘incentive sensitization’-theorie. Volgens deze theorie treden door het gebruik van verslavende stoffen biochemische veranderingen in de hersenen op, die het individu aanzetten tot dwangmatig en voortdurend gebruik.
Het ontwikkelen van een heroïneverslaving wordt geremd door de opiaatreceptoren te blokkeren met de antagonist naltrexon (Nalorex, Revia). Dit is begrijpelijk omdat heroïne werkt via opiaatreceptoren. Om een uitspraak te doen over verslaving in het algemeen is het van belang om daarnaast te bekijken hoe een verslaving aan een niet-opiaatachtige stof, zoals cocaïne, totstandkomt. Cocaïne werkt primair via dopamine. De inname van cocaïne (tijdens de beginfase) wordt niet volledig geremd door een behandeling met naltrexon. Dit suggereert dat endorfinen niet van belang zijn bij de beginfase van een verslaving. Maar uit vervolgstudies bleek dat door een blokkade van opiaatreceptoren de proefdieren minder gevoelig waren geworden voor de belonende effecten van cocaïne. Deze bevinding lijkt van belang voor het onderzoek naar de vraag waarom sommige mensen gevoeliger of vatbaarder zijn voor een verslaving. Met andere woorden: waarom raken sommigen verslaafd nadat ze één keer cocaïne hebben gebruikt en kunnen anderen cocaïne gecontroleerd blijven gebruiken? Het idee is dat mensen die sneller verslaafd raken een ‘afwijkend’ endorfinesysteem hebben. Dit ‘afwijkende’ endorfinesysteem zou een genetische oorzaak kunnen hebben.

Hunkering
In de onderhoudsfase is het gebruik dwangmatig. De verslaafde is psychisch afhankelijk. Daarnaast kunnen elementen als lichamelijke afhankelijkheid en tolerantie bijdragen tot dwangmatig gebruik. In deze fase treedt ook conditionering op. Zo kan de omgeving waarin de stof wordt gebruikt, worden geconditioneerd aan de effecten van de stof. In deze omgeving aanwezig zijn kan daardoor dezelfde effecten veroorzaken als die de stof oproept of het kan een hunkering naar de stof veroorzaken (‘craving’). Met het geconditioneerde plaatspreferentiemodel is de betrokkenheid van endorfinen bij conditionering aangetoond. De opiaatantagonist naltrexon vermindert de effecten van verslavende stoffen zoals psychostimulantia en opiaten in dit model. Als de opiaatreceptoren worden geblokkeerd, brengt het dier minder tijd door in het compartiment dat voorheen met de verslavende stof was geassocieerd. Het dier heeft dus minder behoefte om de effecten van de stof te ervaren. De behoefte die in dit model wordt gemeten, zou te vergelijken zijn met ‘craving’ bij de mens en hierbij zouden endorfinen dus betrokken zijn.
Er zijn aanwijzingen dat endorfinen een rol spelen bij het dagelijkse patroon in het gebruik van verslavende stoffen. Vlak voordat verslaafde ratten zichzelf weer gaan inspuiten met hun dagelijkse portie cocaïne, heroïne of alcohol (het moment waarop de behoefte aan de verslavende stof het grootst is), is in bepaalde delen van de hersenen een verlaagde hoeveelheid endorfinen gevonden. Na de inspuiting is er geen verlaging van endorfinen. Dit suggereert dat
endorfinen betrokken zijn bij de hunkering of de zucht naar de verslavende stof. Deze behoefte is te vergelijken met de ‘craving’ of dysforie van een verslaafde vlak voor een volgende inname van de stof.

Terugval
De derde fase van een verslaving is de terugvalfase. Deze fase is met name van belang vanuit therapeutisch oogpunt. Bij dieren die langere tijd ‘clean’ zijn, zorgt een injectie met de verslavende stof of een stressvolle ervaring weer voor het oude verslavingspatroon. Deze fase van verslavingsgedrag is onderzocht aan de hand van de alcoholconsumptie door rhesusapen. Naïeve apen gaan vrijwillig alcohol drinken. Hun dagelijkse alcoholinname is over de jaren constant. Een blokkade van de opiaatreceptoren met naltrexon vermindert de alcoholconsumptie van de apen. Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten van naltrexon bij apen die enige tijd abstinent zijn. Na zo’n onthoudingsperiode werd de alcohol weer aangeboden. De apen ‘reageerden’ hierop met een tijdelijke toename in alcoholconsumptie. Dit ‘inhaaldrinken’ duurde langer en was sterker naarmate de onthoudingsperiode langer was. Een blokkade van de opiaatreceptoren met naltrexon voorkwam dit ‘inhaaldrinken’. Met andere woorden, de apen gingen na onthouding wel weer alcohol drinken, maar vertoonden niet het tijdelijke excessieve ‘inhaaldrinken’. Dit ‘inhaaldrinken’ bij apen kan model staan voor de terugval in het oude drinkgedrag dat vaak voorkomt bij alcoholverslaafden die voor langere tijd ‘clean’ zijn.
Door de jaren heen zijn er klinische studies uitgevoerd naar het effect van behandeling met opiaatantagonisten bij opiaat- en alcoholverslaafden. De eerste studies met naltrexon werden uitgevoerd bij opiaatverslaafden. Blokkade van de werking van endorfinen door naltrexon remt de subjectieve (eufore) effecten van opiaten zoals morfine en heroïne. Behandeling van gedetoxificeerde (‘afgekickte’) opiaatverslaafden met naltrexon verminderde de ‘craving’ voor heroïne. Gemiddeld 40 procent van de patiënten die vier weken werden behandeld met naltrexon, bleef zes tot twaalf maanden na behandeling opiaatvrij. Zoals verwacht was het succes van de naltrexon-behandeling groter en de periode van opiaatvrij blijven duurde langer bij patiënten die gemotiveerd waren om af te kicken. Bovendien was naltrexon effectiever in combinatie met psychotherapie en begeleiding. Een probleem bij deze behandeling is de ‘compliance’, de mate waarin de verslaafde bereid is daadwerkelijk naltrexon te slikken.
De klinische trials waarin het effect van opiaatantagonisten op alcoholverslaving is onderzocht, geven overeenkomende resultaten. Zo zijn gedetoxificeerde alcoholisten gedurende drie maanden behandeld met 50 mg naltrexon per dag of met een placebo. De patiënten kregen daarnaast standaard psychotherapie. De naltrexon-patiënten rapporteerden significant minder ‘craving’. Het aantal dagen waarop alcohol werd genuttigd en de terugval was eveneens verminderd. Van de placebo-groep viel 95 procent terug in de oude drinkgewoonte nadat ze weer eens alcohol hadden gedronken. In de naltrexon-groep was dit slechts 50 procent. Daarnaast rapporteerde de meerderheid van de naltrexon-behandelden dat ze minder ‘high’ werden van alcohol dan normaal.
Het effect van naltrexon is ook onderzocht in combinatie met verschillende vormen van psychosociale therapie. Naltrexon bleek vooral effectief in combinatie met psychosociale behandeling. De positieve effecten van naltrexon-behandeling waren zes maanden na de behandeling nog aanwezig, zij het minder sterk. Sinds kort is naltrexon goedgekeurd in een aantal landen van Europa en op de markt voor de behandeling van terugval bij alcoholverslaving.
Naast de pure opiaatreceptor-antagonisten zoals naltrexon, zijn er ook klinische studies uitgevoerd met zogenoemde partiële opiaatreceptor-agonisten. Deze stoffen hebben een agonistische werking maar met een lagere effectiviteit dan morfine zelf. Naast een opiaat-agonistische werking hebben ze ook een antagonistische werking.
Buprenorfine is één van de partiële agonisten. Buprenorfine blijkt effectief in zowel opiaat- als cocaïneverslaafden. Groot nadeel van buprenorfine is echter de verslavende werking van de stof zelf. Dit staat een verdere ontwikkeling van de stof als mogelijk farmacon tegen verslaving in de weg.

J.M. van Ree
M.A.F.M. Gerrits

Beiden zijn werkzaam bij Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen, Afdeling Farmacologie en Anatomie, Universitair Medisch Centrum Utrecht

Correspondentieadres: mw. M.A.F.M. Gerrits, Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen, afdeling Farmacologie en Anatomie, Universiteitsweg 100, 3584 CG Utrecht
De sterkste karakters zijn bedekt met littekens
r@r@
Donateur

Berichtdoor Euphorogenesis op 28 jan 2015 01:41

Datwel schreef:Wat ik als grootste probleem ervaar van heroïne (en andere sterke opiaten) is dat de herinnering eraan zo verschilt van de werkelijkheid. Zoals TS al schrijft is het effect niet heel bijzonder, even afgezien van de hele goede ervaringen die er natuurlijk ook zijn maar dan met name in het begin van het gebruik, en zou het geen aanleiding moeten zijn tot zo'n heftige afhankelijkheid.

Als jou verstand geen partij is tegenover je instinct dan ben jij vast een impulsief iemand. Ik ben een behoorlijke tijd verslaafd geweest aan fentanyl, ken je vast wel. Die pleisters, 100x sterker dan morfine? Ik had een grote voorraad die op een gegeven moment op was. Toen heb ik de bewuste keuzen gemaakt om de ontwenning maar gewoon te doorstaan I.P.V op zoek te gaan naar een alternatief. Dat heb ik met mijn verstand gedaan, omdat ik graag spulletjes heb en niet alles wou verkopen om me een paar uurtjes weer lekker te voelen. Ik dacht, als ik dit nu gewoon volhoud dan heb ik daar ook geen last meer van. Zo gezegd zo gedaan.

Ik hou nog steeds van opiaten, en ik ben het niet met je eens dat de high niet zo bijzonder is als je eenmaal hebt gescored. Ik heb in de tussentijd verschillende soorten opiates gedaan, en elke keer weer als ik het neem voel ik me beter dan dat ik me ooit gevoeld heb. En dat is waar voor elke dosering, het nadeel is dat als je eenmaal verslaafd ben dat je veel grotere hoeveelheden nodig hebt om je weer net zo lekker te voelen.

Daarom ben ik blij dat ik niet meer verslaafd ben, A; geen ontwenning en B; dosering hoeft niet om de paar weken geëscaleerd te worden. Alhoewel ik door de fentanyl wel permanente ondergevoeligheid voor opiaten heb. Waar ik in de tijd voor de verslaving 15-20mg oxycodon moest nemen moet ik nu zonder uitzondering(onafhankelijk van hoe lang geleden me laatse gebruik was.) nu 50mg nemen voor hetzelfde effect.

Ik zou heroine wel willen proberen, kijken of het zo goed is als iedereen zegt. Ik kan me niet voorstelle dat het beter is dan oxy of fentanyl. En word ik verslaafd, dan kick ik gewoon weer af als het op is daar ik ten zeertse betwijfel dat je van een zakje van 1g al verslaafd ben qua tolerantie. Dat is moeilijk, maar ik heb het al eens gedaan.
Euphorogenesis
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 30 jan 2015 19:20

Ik ben een behoorlijke tijd verslaafd geweest aan fentanyl, ken je vast wel. Die pleisters, 100x sterker dan morfine? Ik had een grote voorraad die op een gegeven moment op was. Toen heb ik de bewuste keuzen gemaakt om de ontwenning maar gewoon te doorstaan I.P.V op zoek te gaan naar een alternatief. Dat heb ik met mijn verstand gedaan, omdat ik graag spulletjes heb en niet alles wou verkopen om me een paar uurtjes weer lekker te voelen. Ik dacht, als ik dit nu gewoon volhoud dan heb ik daar ook geen last meer van. Zo gezegd zo gedaan.

Vind persoonlijk heroïne een stuk verslavender werken, ook ervaring met fentanyl waar het afkicken bijna niks voorstelde (gelukkig)

Vergeleken met heroïne is de ontwenning niets van fentanyl , anderen die dit kunnen bevestigen ?

Uiteindelijk had ik methadon met pammetjes om te stoppen en in 1 maand gestopt.
Alleen de craving naar heroïne was sterker als die van fentanyl.

Zou er niet aan beginnen, of proberen..
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Fool op 30 jan 2015 19:44

Een Fentanylafkick schijnt wel gevaarlijker te zijn dan de afkick van heroïne, maar ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen Fentanyl lekkerder vinden dan heroïne. Heb zelf de laatstgenoemde nooit gehad, maar uit de verhalen die ik erover hoor en vergelijkingen die ik mensen hoor maken kan ik toch echt wel concluderen dat heroïne veel euforischer is dan Fentanyl.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Atropa op 30 jun 2015 01:21

Heb drie keer gechineest in m'n leven. Het eerste kwartier is heroïne euforisch ( viewtopic.php?f=21&t=22257&p=693576#p693576 ) daarna heeft het iets weg van heftige lethargie en ben je krachtig verdoofd.

Ik ben het ermee eens dat heroïne iets is waarmee je je bestaan en gevoel kan wegstoppen en geheel kan afslijpen. Maar de roes op zich vind ik niet bijzonder en recreatief vind in het niet passen omdat je je zo op je gemak voelt dat je alleen nog wilt staren, staren en nog eens staren.
Make psychedelics your allies.
Atropa
Bewuste gebruiker

Berichtdoor leveldesigner op 14 jul 2015 12:43

Nu is de heroine van nu (2015) niet te vergelijken met zuivere heroine uit de jaren '80.

De dope van de laatste 15 jaar is zo zwaar versneden dat men eerder kan spreken van troep, met wat heroine erin, als van heroine met versnijdings middel.

Van zuivere heroine (meen dat dat rond de 98% ligt) heb je echt uren een euforisch gevoel, dat wordt afgewisseld met af en toe wegzakken. Helaas heeft de markt de heroine gewoon verkracht. Wat aan de andere kant ook wel weer goed is, want met die pure dope had je zo een OD te pakken bij snuiven of spuiten, en tevens was het afkicken zoveel zwaarder als van de dope van nu. En dan bedoel ik niet enkel de geestelijke afhankelijkheid maar vooral de lichamelijk pijnen die dan daarbij vrijkomen.

Zo zitten aan alle nadelen ook weer voordelen zullen we maar zeggen.
leveldesigner
Forum moderator

Berichtdoor HoneyC op 25 aug 2015 21:35

pvh337 schreef:
rudolf schreef:Ik zit nu met problemen dat ik me morfine van me arts niet meer krijg.

ik raad het je SUPERSTERK af om met heroine te beginnen!!!!!!!!!!! ZEKER als vervangmiddel!!!!!!!! je gaat gewoon ALLES naar de klote helpen en geloof me men vriend, om daar af te geraken is een ware hel! en zeggen "voor een korte periode".. vergeet het!! je weet echt ni waaraan je begint! vertrouw de woorden van iemand die vanaf de leeftijd van 15 verslaafd is geweest na een dag of 2/3 uitproberen, school ni afgemaakt, ouders bestolen en bedrogen, mensen overvallen voor geld (en ik zweer het u, op die moment denk je ENKEL maar aan hoe aan geld geraken, eender welke manier) en dan als laatste, ALS je nog de kracht, moed en wil hebt (10 procent van de verslaafden)(+de ENIGE manier om voor altijd te stoppen is als je het echt zelf wilt!) dan staat je een helse rit te wachten!! (ook al heb je methadone).
mijn ervaring: na 7 verschillende instellingen en dankzij eigen wil en overvolle steun van men moeder ben ik nu al een paar jaar gestopt en geen haar op men lijf dat er aan denkt om nog eens te gebruiken, ook niet als het ergste met mij zou gebeuren en dat zweer ik!! pls blijf eraf..

Raaaare vraag misschien. Maar hoezo was je begonnen met gebruiken? Gewoon puur uit interesse of problemen etc. Ben btw heel erg benieuwd naar 'verhalen' van verslaafden idk why.
I'm the drug in your veins, just fight through the pain.
HoneyC
Belezen gebruiker

Berichtdoor rudolf op 29 aug 2015 10:43

Tegen wie zeg je dit Honey?Mij of PVH?

Mijn verhaal is te vinden op het forum.
Echter is die reactie van mij ong 2 a 3 jaar oud en gelukkig helemaal niet meer van toepassing.
rudolf
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Bezorgdiemand op 25 sep 2015 08:58

Heftig om te lezen hoe een heroïneverslaving tot stand komt. Vaak hoor je ook dat het omgaan met "verkeerde vriendjes" een eerste aanzet is tot het gebruik van. Eenmaal verslaafd is er geen houden meer aan wordt weleens gezegd. Echter, ik ken dankzij mijn zus gebruikers die op de een of andere manier er wel mee weten om te gaan. Die bewaren bijvoorbeeld rotzooi voor de volgende morgen om niet ziek o.i.d. te worden. Maar mijn zus rookt gewoon alles in één keer op. Of het nu om een halve gram bruin gaat (weet niet of dat veel is voor een dag) of een half bolletje wit. Als het er is, moet het ook op.

Soms, heel soms geeft ze mij een steentje bruin in bewaring voor de volgende dag. Doe ik eerlijk gezegd niet graag, want ik wil eigenlijk niet met het spul geassocieerd worden. Maar het is mijn enige zus, en ook nog eentje met een karkater van goud! Behulpzaam voor iedereen, geeft zelfs haar laatste restje aan iemand anders die erom schreeuwt, zorgzaam. Kortom het karakter dat ze had voor haar verslaving heeft ze nog steeds.

Maar ik herken ook uit de antwoorden het ontkennen, tegenstrijdige antwoorden geven. Het tegen elkaar opspelen van mensen. Mensen die het goed voor hebben zwart maken bij anderen, etc.
Bezorgdiemand
Newbie

Berichtdoor leveldesigner op 26 sep 2015 15:24

Heroine maakt inderdaad dat mensen veranderen in hun gedrag. Meestal zijn het de wat oudere verslaafden, mensen die al jaren gebruiken, die kunnen bewaren voor de volgende dag. Voor hen is het niet zozeer meer een genots middel als wel een medicijn. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je hebt, heb je genoeg dan is bewaren voor de volgende dag ook niet zo'n punt.

Over je zus, ik herken wat je van haar verteld wel wat in mijzelf.
Ik vrees daarom ook dat haar lieve gedrag ook een beetje de reden van haar verslaving is.
Sommige verslaafden zijn van oorsprong hele lieve mensen, maar durven niet goed voor zichzelf op te komen. Ze cijferen zich geheel weg voor een ander zodat die tevreden is. Maar omdat ze zich zo weg cijferen komen ze zelf in de problemen, vaak is Nee zeggen voor dit soort mensen ook erg moeilijk. En uiteindelijk loop men dan vast, en heroine lijkt je dan van dit rot gevoel te verlossen.

Snap dat je eigenlijk geen dope voor je zus wilt bewaren voor de volgende dag, toch help je haar hier enorm mee. Dus, mocht het je niet al teveel moeite kosten dan zou ik je toch willen vragen het weer te doen mocht ze hierom vragen. Voor een verslaafde is het hebben van een beetje dope nml een gods geschenk in de ochtend.
leveldesigner
Forum moderator

Berichtdoor MeejheM op 26 sep 2015 19:20

Heroine is geen handige verslaving, de recreatieve waarde is negatief denk ik.

de verslaafden die ik ken hebben al moeite zat de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan, laat staan ervan genieten.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor rudolf op 04 okt 2015 10:24

leveldesigner schreef:Heroine maakt inderdaad dat mensen veranderen in hun gedrag. Meestal zijn het de wat oudere verslaafden, mensen die al jaren gebruiken, die kunnen bewaren voor de volgende dag. Voor hen is het niet zozeer meer een genots middel als wel een medicijn. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je hebt, heb je genoeg dan is bewaren voor de volgende dag ook niet zo'n punt.

quote]

Dit klopt zeker.

Jij kent mijn situatie erg goed en je weet ook dat ik het destijds meer als medicijn gebruikte voor me pijn van me operatie.
Echter is het later ook een moeten geworden.Me lichaam wende er natuurlijk erg aan en werd meer en meer.

Op het einde was het gvd 3 gram per dag!

Bezorgdiemand schreef:Heftig om te lezen hoe een heroïneverslaving tot stand komt. Vaak hoor je ook dat het omgaan met "verkeerde vriendjes" een eerste aanzet is tot het gebruik van. Eenmaal verslaafd is er geen houden meer aan wordt weleens gezegd. Echter, ik ken dankzij mijn zus gebruikers die op de een of andere manier er wel mee weten om te gaan. Die bewaren bijvoorbeeld rotzooi voor de volgende morgen om niet ziek o.i.d. te worden. Maar mijn zus rookt gewoon alles in één keer op. Of het nu om een halve gram bruin gaat (weet niet of dat veel is voor een dag) of een half bolletje wit. Als het er is, moet het ook op.

Soms, heel soms geeft ze mij een steentje bruin in bewaring voor de volgende dag. Doe ik eerlijk gezegd niet graag, want ik wil eigenlijk niet met het spul geassocieerd worden. Maar het is mijn enige zus, en ook nog eentje met een karkater van goud! Behulpzaam voor iedereen, geeft zelfs haar laatste restje aan iemand anders die erom schreeuwt, zorgzaam. Kortom het karakter dat ze had voor haar verslaving heeft ze nog steeds.

Maar ik herken ook uit de antwoorden het ontkennen, tegenstrijdige antwoorden geven. Het tegen elkaar opspelen van mensen. Mensen die het goed voor hebben zwart maken bij anderen, etc.

Juist omdat ik ook goed weet hoe het is , doe je er wel goed aan om haar te helpen.
Ik liet me vrouw het weg leggen en hoe erg ik er ook om vroeg en hoe ziek ik ook werd.Ze gaf het me niet.

ALs ik in jou schoenen zou staan ,zou ik het wel doen.Alleen om haar te helpen.
MAAR!!
Heb wel erg stevige schoenen want er zal vaker discussies , ruzies enz komen dat ze het wil hebben.

Het blijft natuurlijk altijd jou beslissing wat je moet doen.
rudolf
Bewuste gebruiker

Berichtdoor hansje1963 op 17 maart 2016 09:18

Iemand wel eens het boek "op de rug van vuile zwanen" of "het achterland" van René Stoute? Inmiddels ( 2000) overleden aan een verwaarloosde leverkwaal, daar staat ook goed beschreven hoe een verslaving tot stand komt en de shit die volgt.
Maar ook een boek waarin beschreven wordt dat het wél mogelijk is om van een heroineverslaving af te komen.
Met name het erin sluipen wordt in deze boeken goed verwoord door de schrijver, en hoe verdomt lekker die zooi is.Een goed boek, géén gids in verslavingsland maar de bittere waarheid.
hansje1963

Berichtdoor Amfi_Tekno23 op 20 jan 2017 17:49

Ik herken in dit verhaal een familielid. Ik zou graag zien dat hij ermee stopt maar hoe breng je een hero gebruiker dat aan zijn hoofd? Of moet dat echt vanuit hemzelf komen?
Ik ben bang dat hij zijn vriendin erin mee trekt, of geen vrienden overhoudt. De nonchalante houding herken ik ook. Dus het voelt voor mij ook alsof het geen zin heeft om er iets over te zeggen. Omdat, inderdaad hij zichzelf voorhoudt dat er allemaal niks aan de hand is en dat wij ons zorgen maken om niks ("ik gebruik tenslotte toch ook drugs? Dus ik ben net zo fout bezig")
Amfi_Tekno23
Newbie

Keer terug naar Opiaten