Vraagje Citalopram

Alles over farma's en aanverwanten.

Vraagje Citalopram

Berichtdoor Benzoboss op 20 dec 2016 16:41

Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
I began asking myself just what my high was about. What did I do when I was high that I didn't do when I was sober? What was wrong that drugs fixed?
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Re: Vraagje Citalopram

Berichtdoor Loadedmarcsr op 28 dec 2016 20:13

Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.
Loadedmarcsr
Newbie

Berichtdoor Benzoboss op 28 dec 2016 21:47

Loadedmarcsr schreef:Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.

En waarom is die shit niet goed voor me?
I began asking myself just what my high was about. What did I do when I was high that I didn't do when I was sober? What was wrong that drugs fixed?
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Loadedmarcsr op 29 dec 2016 14:55

Als je stopt met citralopram krijgt je lichaam een flinke opdonder plus je hersens staan constant onder stroom. Niet fijn. Invloed op zelfverwonding weet ik niet. Ik niet althans...
Loadedmarcsr
Newbie

Berichtdoor ZERO- op 29 dec 2016 22:03

Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Benzoboss op 29 dec 2016 22:14

ZERO- schreef:Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.

Ik heb de afgelopen 2 maanden niks gebruikt op wat benzos na.
Ik sta op de wachtlijst voor cgt ik ben niet echt depressief maar ik heb wel redelijk vaak een heele sombere bui en dan bedoel ik ook echt zwaar somber.
Hopeloos suicidaal enz.
Maar dat is niet constand.

En ik snij of krab wel is om uit een angst aanval te komen.
Het is mischien niet goed maar het werkt
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 29 dec 2016 23:00

Hmm oké. Ik zou adviseren om eerst aan CGT te beginnen, en later alsnog eens te bekijken of antidepressiva nodig is. Als je zegt dat je geen constant depressieve stemming hebt vind ik het twijfelachtig, suïcidaal zijn daarentegen is natuurlijk wel erg heftig.

Ik ben zelf ook meerdere malen depressief geweest en heb ervaring met CGT en dat is mij heel positief bevallen. Je neemt dan je eigen negatieve gedachten onder de loep en probeert actief meer positieve gedachten te gebruiken, daardoor leer je anders reageren op situaties (niet meer vanuit je negatieve gedachtepatronen) en je kunt je wel indenken dat daardoor ook depressie- en angstklachten vermindere. Ik gebruik regelmatig nog dingen die ik vanuit mijn therapie geleerd heb. Heb ook nooit antidepressiva (SSRI's) gebruikt, al slik ik in de wintermaanden wel sint janskruid.

Zelfbeschadiging is een copingmechanisme, dus een manier om om te gaan met je problemen (net zoals drugs gebruiken). Als je zelfbeschadiging nu echt specifiek gebruikt om uit die angstaanvallen te komen, dan denk ik dat als je angsten verminderd zijn je zelfbeschadiging ook automatisch niet meer nodig zal zijn. Het kan wel altijd nog zijn dat je de drang weer voelt zodra er weer moeilijkheden in je leven zijn.
Realiseer je wel dat die littekens er voor altijd zitten. Daar leef ik ook nog steeds mee ;-)
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 15:38

Ik zit nu al ong op dag 6 van de citalopram en merk eigelijk al wel vooruitgang beetje snel ik weet het en net wat littekens kan ik wel leven ik snij toch niet echt op zichtbare plekken (op mijn heup).
Met cgt zal ik snel starten hoop ik
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 18:36

Wat zijn trouwens de risicos van snijden.
Mischien dat mijn hypochondrie er een aand aan kan maken.
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 21:08

Loadedmarcsr schreef:Hee in plaats van snijden kun je jezelf misschien verbranden voor de afwisseling. Met een heet mes bijvoorbeeld, dan kun je jezelf altijd nog snijden als je het verbranden niks vindt...

Just kidding, greetz

Ik heb branden en krabben al geprobeerd.
Als je brand of krabt krijgje een heele pijnlijke wond waar je opzijn minst 3 dagen last van hebt.
Ik snij wel gwn
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Loadedmarcsr op 30 dec 2016 21:35

Ik snij mezelf al jaren niet meer gelukkig. Sinds ik tryptamine gebruikte hield dat op gelukkig..
Loadedmarcsr
Newbie

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 21:37

Loadedmarcsr schreef:Ik snij mezelf al jaren niet meer gelukkig. Sinds ik tryptamine gebruikte hield dat op gelukkig..

Dimethylstyptamine?
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Loadedmarcsr op 30 dec 2016 21:49

Ja onder andere. Psilocine. Werken beiden goed hiervoor bij mij...beter dan ad.
Loadedmarcsr
Newbie

Berichtdoor ZERO- op 30 dec 2016 22:06

Benzoboss schreef:Wat zijn trouwens de risicos van snijden.
Mischien dat mijn hypochondrie er een aand aan kan maken.

De rest van je leven met littekens zitten. Als je je wonden niet goed verzorgd of vuile voorwerpen gebruikt kunnen je wonden gaan ontsteken wat 1. vervelend en pijnlijk is en 2. zorgt voor grotere littekens.
Als je jezelf elke keer snijdt bij een angstaanval wordt het een copingmechanisme zoals ik zei, wat betekent dat je eraan gaat wennen om het in te zetten op momenten dat je het moeilijk hebt. Er komt adrenaline vrij wat het ook een verslavende werking geeft, maar zodra je het vaker doet gaat het vooral een gewoonte worden. Dus probeer het in ieder geval zo min mogelijk te doen, en belangrijker is dat je manieren zoekt die je kunnen helpen om emotionele pijn te verlichten op een minder schadelijke manier. Dus zoals gaan sporten, iets creatiefs, in een kussen gillen, noem maar wat... Kijk anders eens hier: http://zelfbeschadiging.nl/alternatieve ... chadiging/

Medicatie tegen zelfbeschadiging bestaat niet.

Oh ja en nog iets belangrijkst: Je kunt geen stimulerende middelen nemen terwijl je antidepressiva neemt. Ja goed, kan technisch gezien wel, maar het is echt heel gevaarlijk.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 22:09

Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?
Alleen een kleine ontsteking?
Niks waardoor ik doodkan gaan?
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 30 dec 2016 22:12

Benzoboss schreef:Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?

Nee, tenzij je zo veel of diep snijdt dat je te veel bloed verliest, of een ader raakt. Let wel op dat als je diepe wonden maakt je deze laat hechten bij de huisartsenpost (SEH kan ook, maar moet je vaak dokken). Zorg er in ieder geval voor dat je je wonden goed verzorgd.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Benzoboss op 30 dec 2016 22:15

ZERO- schreef:
Benzoboss schreef:Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?

Nee, tenzij je zo veel of diep snijdt dat je te veel bloed verliest, of een ader raakt. Let wel op dat als je diepe wonden maakt je deze laat hechten bij de huisartsenpost (SEH kan ook, maar moet je vaak dokken). Zorg er in ieder geval voor dat je je wonden goed verzorgd.

Gellukig
EDIT
Wat is veel snijden trouwens?
Iederedag?
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 31 dec 2016 15:31

Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Benzoboss op 02 jan 2017 15:21

ZERO- schreef:Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:

Dat waardeer ik.
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Benzoboss op 06 jan 2017 19:58

Ff offtopic
Is het veilig om een grote hoeveelheid rawe cacao weg te werken op een ssri?
Heb weer wat repen gehaald :love:
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 08 jan 2017 17:21

Neejoh geen probleem.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor autysd op 04 feb 2017 21:34

Benzoboss schreef:Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

eigenlijk te weinig informatie, ook voor jou!
-alleen je dokter kan je antwoord geven

mijn eerste insteek: als je, zonder diagnose van 'zware depressie' , meer dan 10mg moet slikken vind ik dat vreemd, tenzij dit dient om therapie nog uit te stellen (op de zelfverwonding)
-als je dokter weet dat je aan zelfverwonding doet, heb je volgens mij ook therapie nodig
-hypochodrie is een mindere ernst, daar op zich krijg je geen AD voor :wink: :wink:
gedaan: alcohol lekker gemixt naar 20-25% + vele benzodiazepines
te doen: alle psychedelica, die mijn hartslag en/of bloeddruk niet te lang omhoog jaagt
autysd
Belezen gebruiker

Berichtdoor Benzoboss op 04 feb 2017 22:16

autysd schreef:
Benzoboss schreef:Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

eigenlijk te weinig informatie, ook voor jou!
-alleen je dokter kan je antwoord geven

mijn eerste insteek: als je, zonder diagnose van 'zware depressie' , meer dan 10mg moet slikken vind ik dat vreemd, tenzij dit dient om therapie nog uit te stellen (op de zelfverwonding)
-als je dokter weet dat je aan zelfverwonding doet, heb je volgens mij ook therapie nodig
-hypochodrie is een mindere ernst, daar op zich krijg je geen AD voor :wink: :wink:

Ik slik 20mg
Ik heb geen diagnose voor depressie (ben wel redelijk vaak somber maar dat is nog lang geen depressie) het is voor angsten.

Mijn doktor weet niks van de zelf verwonding af

hypochondrie is mischien minder erg maar het is absoluut niet prettig om iedere dag je doodsvonnis opnieuw te hooren.
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor autysd op 04 feb 2017 23:15

Benzoboss schreef:
autysd schreef:

Ik slik 20mg
Ik heb geen diagnose voor depressie (ben wel redelijk vaak somber maar dat is nog lang geen depressie) het is voor angsten.

Mijn doktor weet niks van de zelf verwonding af

hypochondrie is mischien minder erg maar het is absoluut niet prettig om iedere dag je doodsvonnis opnieuw te hooren.

hypochondrie is misschien wel een generator van een groot deel van je angsten
-afaik wordt het behandeld met therapie, maar het werd ook behandeld met de AD paroxetine
-ik bedoelde 'klinisch minder zwaar' wat betreft de medicijnen ervoor

20 mg citalopram kan ik ook zien als lange termijnbehandeling voor chronische angsten, die (nog) niet zomaar uit je ziektebeeld te verwijderen zijn, met name een moeilijk te veranderen hypochondrie

de zelfverwonding wil je verzwijgen, ik respecteer je keuze want ikzelf heb ook niet alles verteld aan mijn doktoren, omdat dat invloed kan hebben op de medicaties of therapieën of opnames die je liever niet of wel wilt
te doen: alle psychedelica, die mijn hartslag en/of bloeddruk niet te lang omhoog jaagt
autysd
Belezen gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 05 feb 2017 17:10

^Als je ernstige hypochondrie hebt zit je ook met een flink angstprobleem hoor.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor autysd op 05 feb 2017 18:57

ZERO- schreef:^Als je ernstige hypochondrie hebt zit je ook met een flink angstprobleem hoor.

oh maar zeker, is ook zo
-ik zette dat ook in mijn vorige reactie

zelf vond ik uit dat er niet specifiek een AD voor gegeven wordt, wel in combinatie met andere ziektefactoren

vroeger werd er specifiek een AD voor voorgeschreven nl paroxetine (angst, symptomatisch) maar dit bleek een slecht middel achteraf
autysd
Belezen gebruiker

Keer terug naar Farmaceutische drugs