Verminderde hersenschade bij MDMA-gebruik!

Hier kun je terecht voor alles omtrent de populaire 'houseparty-pil' XTC.

Verminderde hersenschade bij MDMA-gebruik!

Berichtdoor Tijdloos op 11 maart 2011 02:08

Alle credits naar Robdebob , die het hier neer heeft gezet en is weggehaald per ongeluk.
Het verminderen van neurotoxiciteit door MDMA
hier kun je het in pdf downloaden, leest makkelijker :)
In deze gids staan enkele feiten over MDMA en hersenschade. Ook staat erin hoe je dit eenvoudig kan verminderen met bepaalde (goedkope!) supplementen. Als je geen biologisch-neurologisch gelul wilt lezen, blader dan meteen door naar de conclusie.
Inhoudsopgave
Inleiding
MDMA – Neurotoxiciteit
Oxidatieve stress
Anti-oxidanten en Oxidatieve stress
Anti-oxidanten en hun bijdrage aan verminderde neurotoxiciteit
Conclusie
Tips
Inleiding
MDMA, het molecuul dat de plezierige effecten produceert in xtc-pillen, kan schade aanrichten aan zenuwcellen. Er zijn onwijs veel studies naar gedaan, waarvan de meeste (Amerikaanse) alleen maar bangmakerij zijn en grotendeels onderdeel zijn van de Amerikaanse anti-drugspropaganda. Nu is het zo dat absoluut niet kan worden uitgesloten dat er geen schade wordt veroorzaakt, daarom heb ik enkele wetenschappelijke studies gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat er nog veel onderzoek naar gedaan moet worden. Echter zijn er al wel veelbelovende studies verricht om die zogenaamde neurotoxiciteit te verminderen. Hier op het forum staat vaak beschreven dat een gezonde levensstijl na het gebruik van MDMA kan helpen om negatieve effecten ervan te verminderen. Nu blijkt dat er iets meer nodig is dan alleen een appeltje en banaantje extra. Lees verder en ontdek hoe je je katers kunt verminderen.
Mdma – neurotoxiciteit
MDMA beinvloedt de serotonine-afgifte door serotonerge zenuwcellen in de hersenen. Er worden extreme hoeveelheden serotonine in de synaps-spleet gedumpt, waardoor er een gevoel van empathie en euforie wordt opgewekt in de gebruiker. Ook wordt de heropname van serotonine verminderd, waardoor de hoge concentratie serotonine langer in de synaps-spleet aanwezig is.
De schadelijkheid van MDMA wordt vooral geweten aan veel factoren: lange-termijninvloed op serotonine-afgifte, structurele veranderingen aan serotonerge axonen en de verhoging van oxidatieve stress. De eerste twee factoren zijn vrijwel niet aangetoond in wetenschappelijke studies, terwijl oxidatieve stress duidelijk bewezen is in enkele wetenschappelijke studies.
Oxidatieve stress
Oxidatieve stress is een fenomeen dat vrijwel altijd in het lichaam plaatsvindt, maar wordt verhoogd tijdens MDMA-gebruik. Het ontstaat doordat bepaalde moleculen vrijkomen: vrije radicalen. Deze vrije radicalen bevatten ongepaarde elektronen, waardoor ze snel reageren met elektronen van andere moleculen met als gevolg dat deze kapot gaan. Als dit proces plaatsvindt in de hersencellen (cellen die niet zo vervangbaar zijn als cellen in de rest van het lichaam!) kan dit leiden tot verlies van neuronen.
Anti-oxidanten en oxidatieve stress
Anti-oxidanten zijn moleculen die elektronen bevatten die makkelijk reageren met de vrije radicalen. Hierdoor worden deze vrije radicalen uitgeschakeld en kunnen ze geen schade meer veroorzaken. Enkele voorbeelden van antioxidanten zijn ascorbinezuur (vitamine C), 5-HTP, Melatonine, Vitamine E en Betacaroteen.
Anti-oxidanten en hun bijdrage aan verminderde neurotoxiciteit
Anti-oxidanten en verminderde neurotoxiciteit
Uit bovenstaande blijkt eenvoudig dat anti-oxidanten schadelijke effecten van MDMA kunnen verminderen. MDMA verhoogt de oxidatieve stress door vrijkomende vrije radicalen. Het lichaam bevat echter niet genoeg anti-oxidanten van nature om dit op te vangen, daarom kan een verhoogde inname van anti-oxidanten er voor zorgen dat MDMA minder schade aanricht aan de kwetsbare neuronen. In experimenten met muizen en ratten is gebleken dat er significant minder vrije radicalen ontstaan als de dieren voor de MDMA-toediening vitamine C toegediend kregen (zie figuur 1).
Afbeelding
Anti-oxidanten en verminderde tolerantie-effecten
In een ander onderzoek werd aangetoond dat tolerantie-effecten, het meer nodig hebben voor hetzelfde effect, kon worden verminderd door vitamine C. Ze gaven hierbij een groep ratten MDMA zonder vitamine C en een groep MDMA met vitamine C (zie figuur 2). Een week later kregen beide groepen opnieuw een dosis MDMA, waarna de serotonineconcentratie in de hersenen werd gemeten. In de grafiek is te zien dat ratten die wel vitamine C kregen veel hogere serotonineconcentraties hadden, en dus minder last hadden van tolerantie. Ook werd aan hun gedrag opgemerkt dat zij meer van de MDMA merkten.
Afbeelding
Welke Anti-oxidanten?
Er zijn heel veel anti-oxidanten dit een positief effect kunnen hebben op de bescherming van neuronen. De belangrijkste, goedkoopste en makkelijkst te verkrijgen is vitamine C. Hiervan zouden MDMA-gebruikers grote hoeveelheden van kunnen gebruiken, om mogelijke schade te beperken. Ook zijn er nog 5-HTP (ook een precursor voor serotonine, dus 2 vliegen in een klap!), vitamine E, Melatonine (wordt ook omgezet in serotonine, dus kan mogelijk ook positief werken), zink, magnesium, selenium en vitamine B. Bijna al deze stoffen, behalve melatonine en 5-htp zijn in de supermarkt te vinden in de vorm van multivitamine. Vitamine C is te krijgen in veel verschillende vormen, en is relatief onschadelijk in hele grote hoeveelheden. 5-HTP is te vinden in kruidenwinkels en op internet, melatonine is alleen te krijgen in (te) lage dosissen van 0,1 mg, dus moet je even iets langer zoeken om tabletjes van bijvoorbeeld 3mg te vinden (internet).
Conclusie
Het blijft onduidelijk in hoe verre MDMA verantwoordelijk is voor hersenschade, maar er is aangetoond dat er wel degelijk schadelijke processen in werking worden gesteld. Er kunnen vraagtekens worden gezet of deze processen aanzienlijke schade toebrengen op de lange termijn, maar als je deze schade zou kunnen voorkomen is dat altijd beter dan genezen. Verschillende anti-oxidanten verminderen de schade aanzienlijk en hebben een positief effect op vermindering van tolerantie. Het is dus aan te raden om ruim voldoende van deze stoffen binnen te krijgen voor, tijdens en na MDMA-gebruik. MDMA kan je voor een uurtje of 5 een goed gevoel geven, maar het is belangrijk om je hersenen te helpen, waarmee je een geheel mensenleven moet doen.
Tips
Om al deze stoffen binnen te krijgen is het van belang om de volgende stoffen in te nemen. Ze staan in volgorde van prioriteit en kunnen naar wens op verschillende tijdstippen worden ingenomen. Aan te raden is om een dosis te nemen vóór gebruik, een ná gebruik en eentje een dag na gebruik. 5-HTP is overigens beter dan tryptofaan aangezien MDMA de omzetting van tryptofaan naar 5-HTP verminderd.
1 dosis
-Vitamine C - minimaal 1000mg, maximaal 3000mg (relatief onschadelijk, aangezien het teveel gewoon wordt uitgeplast)
-Uitgebalanceerde multivitamine (bijvoorbeeld Centrum) – minimaal 1 tablet, maximaal 3
-5-HTP – minimaal 1 tablet, maximaal 3 tabletten (500 mg)
-Melatonine 1 tablet van 3mg ( niet aan te raden vóór gebruik omdat je dan fucking moe word:P)
Dit zijn indicaties, er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

*Update
Hier de supplementen die ik gebruik en waar ik ze besteld heb:
Vitamine C 1000mg
Afbeelding
Gekocht bij Etos voor 13,75
5-HTP 50mg
Afbeelding
Hier gekocht voor 18,35
Centrum multivitamine
Afbeelding
Vrijwel in elke supermarkt te koop (wel duur: 22,95 of zoiets)
Melatonine 3mg
Afbeelding
Gekocht bij deze webshop voor 13,95 voor 120 stuks

Belangrijkste bron: http://www.erowid.org

Dank waarde volle informatie!
Tijdloos
Moderator

Re: Verminderde hersenschade bij MDMA-gebruik!

Berichtdoor urtinriZ op 03 jul 2011 20:10

Is het nog mogelijk om de links terug te halen die in het bericht stonden? Zoals hoe je het als pdf kon downloaden? Zou makkelijker zijn :)
Gedaan: Alcohol (10+), Wiet/Hasj (10+), XTC/MDMA (7x), Speed (10+), Truffels (1x), Salvia (1x), LSD (1x), GHB (5x), Cocaine (2x)
To-Do: Ketamine, DMT, 6-APB...
urtinriZ
Belezen gebruiker

Berichtdoor Paperplane. op 21 nov 2011 17:32

urtinriZ schreef:Is het nog mogelijk om de links terug te halen die in het bericht stonden? Zoals hoe je het als pdf kon downloaden? Zou makkelijker zijn :)

Ja ben inderdaad ook wel benieuwd naar de mate waarin vitamine C de tolerantie beinvloed.
"I'm back, sorry for letting you all down."
Paperplane.
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Mr.Incognito91 op 25 dec 2011 13:24

Klinkt veelbelovend voor de diehard MDMA-gebruiker (zoals ik nu al een rits weekenden doe) maar er zijn geen bronnen. Dat is jammer, want het klinkt zo wel een beetje te mooi om waar te zijn. Er wordt namelijk de betrouwbaarheid van gedane onderzoeken ten twijfel getrokken, wat logisch is, maar wat maakt deze bevindingen dan betrouwbaar(der)?
Mr.Incognito91
Newbie

Berichtdoor neurotoxin op 10 jan 2012 12:50

@Mr.Incognito:

Ik ken een aantal mensen die wekelijks gebruiken en ik kan je verzekeren die zijn zo depri als de pest geworden. Ik vind het zelf ook klote om te wachten, maar ik doe het niet omdat ik de gevolgen van langduring veel tikken zie.

Verneuk het niet voor jezelf en wacht tenminste gewoon een maandje!
"Censorship is telling a man he can't have a steak, just because a baby can't chew it." -Mark Twain
neurotoxin
Belezen gebruiker

Berichtdoor Sherlock op 22 jun 2012 20:40

Echt jammer dat ze 5-HTP niet gewoon bij de drogist verkopen net als in de VS.
Mijn hobbies? Gamen, feestjes, chillen en drugs.
Sherlock
Newbie

Berichtdoor curiouscouple op 23 jun 2012 09:47

Sherlock schreef:Echt jammer dat ze 5-HTP niet gewoon bij de drogist verkopen net als in de VS.

gewoon online bestellen bij de vitaminestore......
curiouscouple
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tufnut op 23 jun 2012 12:23

Bij de tuinen of de vitaminstore ofzo kun je het zo kopen
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor Seliom op 01 aug 2012 00:41

Waar heb je de melatonine dan besteld? Welke webshop.
Seliom
Newbie

Berichtdoor bersenka op 14 aug 2012 21:10

Seliom schreef:Waar heb je de melatonine dan besteld? Welke webshop.

Is gewoon bij zaken als de Kruidvat en de Tuinen te koop.

toevoeging: Ik zag het laatst zelfs bij de Jumbo liggen
bersenka
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Arnie87 op 27 jun 2013 20:59

Sport helpt hier het meeste.........
5htp vind ik troep... ga ik me raar voelen een week later.. schopt me serotonine nog meer door de war. Beter gewoon normaal leven en zo achterlijk veel fruit of vitamine hoef je niet om te herstellen.,. enige wat werkt is 3 maanden wachten en dan ben je weer 100%
Arnie87
Belezen gebruiker

Berichtdoor Tijdloos op 05 jul 2013 01:22

Arnie87 schreef:Sport helpt hier het meeste.........
5htp vind ik troep... ga ik me raar voelen een week later.. schopt me serotonine nog meer door de war. Beter gewoon normaal leven en zo achterlijk veel fruit of vitamine hoef je niet om te herstellen.,. enige wat werkt is 3 maanden wachten en dan ben je weer 100%

Exact vandaar de 'psychonautische' regel niet meer dan eenmaal in het kwartaal te doen!

Peace
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Tekzor668 op 07 sep 2014 15:51

Hier bij mij niet ver vandaan is een kruidenoase met zowat vanalles van dit soort producten, is dit allemaal legaal vrij te krijgen? Ik weet dat ik vroeger nog centrum voorgeschreven ben door de dokter en er dan om moest bij een apotheek. Zeker en vast interessant topic!!
The world would be a nice place if everybody took a chill pill,
would get even better if some of them choked on it :-P
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 07 sep 2014 15:57

Yep, zijn allemaal vrij verkrijgbare producten. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SmartieAndMe op 07 sep 2014 18:42

Supplementen kunnen je helpen sneller herstellen, maar sommigen kunnen ook een hoop kwaad doen als je ze verkeerd gebruikt.

5-HTP kan in je lichaam alléén omgezet worden in serotonine. Alles wat je inneemt zal dus ook uiteindelijk omgezet worden in serotonine. Als je hiervan dus teveel inneemt kun je een overschot aan serotonine krijgen wat het alleen maar erger maakt.

Als je supplementen wilt slikken om de serotonineaanmaak te stimuleren, kun je beter L-Tryptofaan gebruiken. L-Tryptofaan is iets minder effectief, het wordt in je lichaam omgezet in onder andere 5-HTP en daarna pas serotonine. Dit supplement kan je lichaam ook gebruiken om verschillende andere stoffen aan te maken, je lichaam kan dan dus zelf beslissen hoeveel serotonine het aanmaakt. Een stuk safer dus, al is mijn overtuiging dat je het best volledig op eigen kracht kunt herstellen.

Melatonine heeft ook risico's. Je lichaam maakt melatonine aan als het donker wordt, 's avonds dus. Als je melatonine 's ochtends gaat nemen na een feest, loop je het risico dat je de melatonineproductie in je lichaam in de war brengt wat slaapproblemen kan veroorzaken. Verder lijkt langdurig melatoninegebruik ervoor te zorgen dat je lichaam zelf minder melatonine aanmaakt, wat dus ook slaapproblemen veroorzaakt.

Sommige mensen zweren bij de supplementen. Ik persoonlijk geloof dus meer in een stevige maaltijd met de juiste voedingsstoffen, een goede nachtrust en op eigen kracht herstellen.
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 07 sep 2014 19:00

Een éénmalige dosis melatonine in 3 maanden zal je slaap-waak-schema echt niet in de war gooien, in dat geval is het juist goed als anti-oxidant om een deel van de schadelijke effecten verminderen. Voor de rest kan ik mij heel goed aansluiten bij de rest van wat smartieandme zegt.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SmartieAndMe op 08 sep 2014 15:46

Fool schreef:Een éénmalige dosis melatonine in 3 maanden zal je slaap-waak-schema echt niet in de war gooien, in dat geval is het juist goed als anti-oxidant om een deel van de schadelijke effecten verminderen.

Helaas gebruiken mensen meestal vaker dan 4x per jaar, vooral in de zomer. In combinatie daarmee is het risico alweer groter. Verder kun je ook o.a. blauwe/paarse vruchten eten voor antioxidanten.

Ik vraag me overigens nog steeds af of je beter een geforceerde slaap dan een nachtje doorhalen kunt hebben. Heb het antwoord er nog niet op gevonden.
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 08 sep 2014 20:12

Wel heeft een dosis melatonine een positief effect op de verminderde hersenenschade, in dat opzicht is het nemen geen slecht idee. ;)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SmartieAndMe op 08 sep 2014 22:02

Is dan al aangetoond dat antioxidanten daadwerkelijk de schade verminderen? Ik had begrepen dat daar alleen sterke aanwijzingen voor bestonden, maar nog geen duidelijke feiten.
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 08 sep 2014 22:11

Van alfa-lipponzuur wel: http://journals.lww.com/neuroreport/Abs ... ts.39.aspx

Zal ook wel deels gelden voor een iets zwakkere antioxidant?
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SmartieAndMe op 09 sep 2014 16:53

Gember ook zie ik net (bij ratten dan, dus vermoedelijk ook bij mensen)!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23508562
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor RidaDav op 15 sep 2014 10:32

5-htp is in België helaas niet te koop. Kent iemand een goed alternatief?
RidaDav
Newbie

Berichtdoor Tekzor668 op 16 sep 2014 10:18

RidaDav schreef:5-htp is in België helaas niet te koop. Kent iemand een goed alternatief?

Inderdaad. 5htp enkel te bestellen via nederlandse sites. L tryptofaan daarentegen kan je vinden in kruidenoases en proteineshakes zitten er ook aardig wat in naar mijn bemerkingen.
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 16 sep 2014 18:43

l-tryptofaan is een gezonder alternatief dan 5-htp en waarschijnlijk wel beschikbaar in België? :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor RidaDav op 16 sep 2014 22:46

Inderdaad, ga morgen eens op onderzoek, hoewel het nu waarschijnlijk geen zin meer heeft (heb vrijdag laatst gebruikt en ga toch 3 maanden wachten :) )
RidaDav
Newbie

Berichtdoor Tekzor668 op 18 sep 2014 05:54

RidaDav schreef:Inderdaad, ga morgen eens op onderzoek, hoewel het nu waarschijnlijk geen zin meer heeft (heb vrijdag laatst gebruikt en ga toch 3 maanden wachten :) )

Ik denk dat een kuurtje met L.tryptofaan nooit slecht kan zijn, het stofje is altijd te vinden in de whey gainer die ik haal in de belgische kruidenoase.
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor roopx op 25 dec 2014 12:02

Robdebob schreef:Het is dus aan te raden om ruim voldoende van deze stoffen binnen te krijgen voor, tijdens en na MDMA-gebruik.

Wat zou een aanbevolen tijd zijn voor een MDMA feestje?
En met tijdens, moet ik dus buiten mijn xtc pillen ook nog van elk van deze een pilletje mee binnensmokkelen :wink:
Verpesten het nemen van deze supplementen mijn trip niet?
En met na gewoon wanneer ik thuis ben, voor het slapen gaan zeker.

Ik probeer er altijd minstens 3 maanden tussen te laten, maar heb het 1x gedaan waar er amper 2 maanden tussen zaten. Man die dinsdagdip heeft bijna een hele week geduurd :O
roopx
Newbie

Berichtdoor Psyqeducation op 04 mei 2015 23:44

Supplementen zullen geen effect hebben op de mdma-trip. Wel is het verantwoord om voor en na een avond mdma voldoende en uiteraard gezond te eten. Van supplementen is het echter nog maar de vraag of ze echt werken. Het meerendeel van de onderzoeken naar supplementen zoals 5-htp zijn gefinancierd door de producenten zelf. Ook al zou 5-htp daadwerkelijk meer serotonine naar de hersenen brengen, dan nog zegt dat niets over de gevoeligheid, prikkeloverdracht van de receptoren en de reeds opgebouwde tolerantie voor mdma.
Psyqeducation
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 09 sep 2015 21:33

@ Roopx: het belangerijkste is dat je ze na het gebruik inneemt, dan zijn je hersenen op tijd weer klaar om een vollop los te gaan.

@Psyqeducation: Bronnen vermelden, of in mijn ogen onzin alsjeblieft voor je houden, niet iedereen de leest komt terug, of doet zelf vervolgonderzoek. vrij verkrijgbare 'voedingssuplementen' zijn wel onderzocht, en een hele hoop members hier weten meer dan er op wikipedia staat over je neurotransmitters, en je neuronen.

wat moet ik uit je nickname opmaken, dat je opgeleid bent, een opleiding volgt, of dit forum als educatiebron ziet?

val aan zou ik zeggen.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Tekzor668 op 09 sep 2015 22:03

En toen 4 maand later ... :rolleyes:
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Roda op 21 dec 2015 19:15

Handig om te weten
Roda
Newbie

Berichtdoor mach op 12 mei 2016 21:27

5-HTP

ik weet niet of het verstandig is om dit te slikken tijden of net voor of na de trip?

ik hoor andere verhalen dat je minimaal 48 uur moet wachten...en dat je het juist niet moet combineren met xtc.

Maar goed ik heb er geen verstand van.

http://www.drugsenuitgaan.nl/hulp-en-ad ... /?vraag=57
mach
Newbie

Berichtdoor SmartieAndMe op 13 mei 2016 10:57

Je moet sowieso erg opletten met 5-HTP gebruik aangezien alles wordt omgezet in Serotonine. Beter eet je gewoon gezond, neem je eventueel wat minder risicovolle supplementen als L-Tryptofaan en rust je lekker uit. Dan komt het ook wel goed...
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor mach op 13 mei 2016 11:20

maar dat is toch juist goed als het omgezet word in serotine??
mach
Newbie

Berichtdoor SmartieAndMe op 14 mei 2016 11:55

Teveel serotonine is vrij naar.. als je teveel 5htp neemt loop je het risico op een serptoninevergiftiging. Met ltryptophan niet
SmartieAndMe
Badass junkie

Keer terug naar MDMA (XTC)