AD(H)D en verslaving

Ben je verslaafd, heeft iemand in jouw omgeving een probleem of wil je gewoon meer te weten komen over verslavingen? Hier kun je terecht met al je vragen, om je verhaal te delen of gewoon om steun te zoeken.

AD(H)D en verslaving

Berichtdoor Tijdloos op 11 maart 2011 01:43

Originele post door : Robdebob op 15 jan 2009 03:37

Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben. Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat AD/HD vaak samengaat met drugsgebruik en –verslaving. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bijna 50% van de mensen met AD/HD een drugsverslaving heeft of heeft meegemaakt. Ook is het zo dat tussen de 15 en 25 procent van de mensen die in therapie gaan voor een verslaving AD/HD hebben.

Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.

Behandeling van AD/HD
De meest toegepaste behandeling voor AD/HD is het gebruik van psychostimulantia, zoals methylfenidaat (Ritalin, of Rilatine in Belgie) en dextro-amfetamine. Deze middelen verhogen de dopamine productie en zorgen er voor dat er meer dopamine in de hersenen aanwezig is. Hierdoor kan de persoon zich beter concentreren en ervaart een rust in zijn hoofd. Doordat er niet langer een tekort is aan dopamine zal er minder behoefte zijn aan middelen die ook dopamine vrijmaken. In theorie zou hierdoor de drugsverslaving beter onder controle gehouden kunnen worden. Uit onderzoeken is gebleken dat kinderen die behandeld werden met psychostimulantia minder kans hebben om later een drugsprobleem te ontwikkelen.
Veel behandelaars zijn echter sceptisch om stimulantia te geven aan mensen met een drugsprobleem, omdat ze bang zijn dat deze verkeerd worden gebruikt. Er bestaat nog veel onenigheid over de juiste behandeling, maar voor mensen met AD/HD én een verslaving is het van belang om in ieder geval hulp te zoeken bij het behandelen van AD/HD.

Heb ik AD/HD?
Het probleem met de diagnose van AD/HD is dat er geen perfect gestandaardiseerde test is om te ontdekken of iemand de stoornis heeft. De symptomen van de stoornis zijn heel erg uiteenlopend en bestaat uit dingen waar iedereen wel eens last van heeft. Aan de hand van de volgende vragen zou er misschien een lichtje moeten gaan branden en zou je er meer informatie over kunnen opzoeken of een test doen.
- Ben je heel erg vergeetachtig en ben je vaak belangrijke spullen kwijt?
- Word je snel afgeleid?
- Kan je niet goed met kritiek omgaan?
- Krijg je vaak te horen dat je beter kan presteren?
- Ben je vaak te laat bij belangrijke afspraken?
- Heb je heel erg veel moeite met het bijhouden van administratieve zaken, zoals financieen?
- Ben je geneigd om spannende situaties op te zoeken?
- Stel je je werk altijd tot op het laatste moment uit?
- Vind je het moeilijk om je aandacht bij een saai onderwerp tehouden, maar kan je je juist heel goed concentreren als je iets leuk of interessant vind?
- Krijg je vaak te horen dat je afwezig of ongeinteresseerd overkomt?
- Heb je erg weinig geduld en ben je snel teleurgesteld?

Er zijn nog veel meer symptomen die worden veroorzaakt door AD/HD, er zijn verschillende sites waarop je meer informatie kunt vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adhd
http://www.levente.nl/
Op deze site kan je een vragenlijst invullen om jezelf te testen:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Vragentest.pl?id=3

Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.

Bronnen:
- Substance Abuse in Patients With Attention-Deficit/Hyperactivity DisorderOscar Bukstein, MD, Associate Professor, Medscape J Med. 2008; 10(1): 24.
- A qualitative review of issues arising in the use of psycho-stimulant medications in patients with ADHD and co-morbid substance use disorders. Kollins SH. Department of Psychiatry 2008 May;24(5):1345-57

Alle credits naar Robdebob!
Tijdloos
Moderator

Re: AD/HD en verslaving

Berichtdoor Robinnl op 12 maart 2011 15:24

Ik heb mijzelf nooit gezien als een ADHD/ADD'er.
Maar alsnog herken ik wel 7 van de tien punten bij mijzelf.
Robinnl
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tijdloos op 12 maart 2011 16:26

Dat je veel punten bij je herkent zegt niet gelijk of je het eventueel hebt, kan er ook wel paar dingen in herkennen, maar heb het niet. Alleen met een psychologische onderzoek word het vast gesteld zover ik weet. Veel mensen hebben wel kenmerken van het een en ander. Doe voor de lol eens deze anders ook: AQ test .
Ook daar misschien herken je dingen maar zegt niets over of je het gelijk zou kunnen hebben :wink:
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Robinnl op 13 maart 2011 14:25

Hmm, ik had 29. Onder de 32 dus, dus ik scoorde wel hoger als gemiddeld, maar niet te hoog.
Robinnl

Berichtdoor Bontkikker op 14 apr 2011 01:18

Er zijn psychiaters die de hele adhd en de add in twijfel trekken.
Een andere psychische aandoening die voor drugsgebruik kan zorgen is de bipolaire depressie (manisch depressiviteit). En zo zullen er nog wel wat meer ziekten zijn die iemand meer gevoelig maakt voor drugs.
Bontkikker

Berichtdoor edblok2 op 20 jun 2011 17:38

het gaat erom dat we vroeger zeiden: dat jonk is veel te druk, heeft teveel energie, kan moeilijk leren, wil teveel tegelijkertijd etc. Dat waren karakter eigenschappen. Tegenwoordig wordt elke eigenschap op een weegschaal gelegd en wel/niet wenselijk bevonden. Bij mede voor de buitenwereld onwenselijk (lees: vermoeiend voor vermoede ouders) gedrag wordt een diagnose gesteld en daarom zitten nu tienduizenden nederlandse 14 jarigen aan de amfetamine :)
edblok2
Belezen gebruiker

Berichtdoor neurotoxin op 08 feb 2012 18:45

Er zijn zeer veel intelligente mensen die zwaar onder hun capaciteit presteren, puur en alleen omdat ze ADD hebben.

Dat er veel cross-over stoornissen zijn komt omdat men op een bepaald abstractieniveau allerlei dingen is gaan labelen, maar dat is nou eenmaal de psychologie/psychiatrie. Het antwoord op dit prutsen is de psychobiologie, waarin de hersenen zelf (no shit?) oorzaak van problemen zijn, in plaats van zoiets als een 'karakter/persoonlijkheids-probleem'.

We gaan dus van eindeloos labelen en prutsen eindelijk eens een goede kant op. Je zult dan ook termen als ADHD en dergelijke gaan zien verdwijnen. Medicatie is dan ook daadwerkelijk de oplossing. Het enige wat enigsinds helpt qua praten is denkfouten en angststoornissen de wereld uit helpen, maar dan heb je het ook wel zo'n beetje gehad.
"Censorship is telling a man he can't have a steak, just because a baby can't chew it." -Mark Twain
neurotoxin
Belezen gebruiker

Berichtdoor Kokosnoot op 29 feb 2012 15:04

Ik heb een lichte vorm van ADHD, ik merk wel dat ik drugs gebruikte als zelfmedicatie maar dan alleen wiet om in slaap te geraken, rustig te worden, etc..
Andere dope is alleen voor het vermaak en daar overdrijf ik ook niet mee.
To do : DMT, NRG-3, baba

Done : Speed, MDMA, XTC, Cannabis, Salvia (x20,x40), LSD, Hasj, Alcohol, Relatine, Ketamine, cocaine, MXE, Mephedrone
Kokosnoot

Berichtdoor Pebbles op 04 maart 2012 23:49

Ik heb wel ADHD.

Ik heb dus een tijdje aan de speed gezeten omdat dat gewoon fijn was voor mij. Ik wou eigenlijk een avondje door, maar het had een heel ander effect. Rust, concentratie, geordend in mij hoofd en noem maar op.
Op een gegeven moment raakte ik verslaafd aan de speed.
Ik werd doorverwezen naar een psychiater en kreeg gelijk ritalin voorgeschreven.

Het werkt wel, maar niet lang. 1x10mg duurt maar 2 uur. Maar als ik 2x10 neem duurt het weer 3 uur, maar wanneer ik een wedstrijd voetbal, dan neem ik er voor de wedstrijd 1 en in de rust.
Ik ben nu nog aan het 'experimenteren' maar ik merk wel dat ik het erg fijn vind om gewoon met normale medicijnen rust te hebben in mijn hoofd. Want dat mis ik gewoon heel erg. Of ik er verslaafd aan ga worden, dat weet ik niet. Ik heb overal gelezen dat het niet echt verslavend is.

Ik gebruik het pas, dus ik ben benieuwd hoe hoog de dosis gaat worden en of ik er verslaafd aan kan worden. Ik hoop het niet natuurlijk.

Iemand ervaring?

EDIT; oh dom, verkeerd gelezen.Ik dacht dat het erop neerkwam of mensen met ADHD verslaafd kunnen aan ritalin. Weet ook niet waarom ik dacht. Sorry.
De wereld is mooi en jij bent lief.
Pebbles

Berichtdoor dennisPepp op 11 apr 2012 01:44

hoi ik heb 8jr lang elke dag speed gebruikt ,ben toen in psychose gekomen en ben 3maanden opgenomen geweest daar ,een ggz instelling hebben ze mij ritalin gegeven ,eerst 6 per dag .....
was effe wennen maar al snel begon ik de voordelen van dit middel te zien ......momenteel krijg ik op dokters voorschrift :6xritalin 10mg,+1concerta54mg+1abilafy{anti psychoticum}
ben 37jr nu en ben op deze dosis al jaren stabiel en hoef niet steeds meer .....eindelijk rust in mijn hoofd......en mijn sociale contacten zijn er ook beter op geworden........naast dit hou ik ook van biertje en jointje.....ben gewoon gezellige genieter ........jwz
dennisPepp
Newbie

Berichtdoor Paperplane. op 11 apr 2012 07:25

Het enige waar ik echt moeite heb om vanaf te blijven als ik het heb liggen zijn wiet/hasj. Verder is alles leuk voor even(GHB, speed, etc.) Maar na een paar dagen is die buzz weg en is er niks meer aan naar mijn inzien. Achja, zolang het bij weed&hasj blijft, is t zo erg nog niet.

Peace,
"I'm back, sorry for letting you all down."
Paperplane.
Bewuste gebruiker

Berichtdoor spuky10 op 20 jul 2012 10:17

Gek dat je en 6 ritalin krijgt. En daarbij concerta. En dat dat de dopamine verhoogd. En dat je daarnaar de dopamine verlagende antipsychotica krijgt. Waarom is dat?

Ps de meeste mensen hebben aan 0.7 mg per kg lichaamsgewicht genoeg. Als je effect V
spuky10

Berichtdoor ksafjdhsa op 31 jul 2012 09:49

Ik heb mijzelf nooit gezien als een ADHD/ADD'er.
Maar alsnog herken ik wel 7 van de tien punten bij mijzelf.
ksafjdhsa
Newbie

Berichtdoor ooldgame op 22 aug 2012 01:10

ik heb wel adhd en nog p dingen
ik word relaxed van wiet vergeet ik de slechte dingen ff enzo
ooldgame
Newbie

Berichtdoor sodamachine op 29 aug 2012 15:19

Ik zelf ooit test ofzo gedaan, iig uitkomst was ADHD, dus dan word je weer in een hokje gedrukt maar dat is offtopic.
Gebruik nu drugs vanaf me 16e, begonnen met pep later gaan blowen en andere dingen gaan gebruiken, al 5 jaar niet meer aan medicatie voor ADHD kreeg in het begin concerta, later strattera geloof ik.
Nu ben ik zelf op het moment weer behoorlijk verslaaft aan wiet en hasj en op de momenten dat ik dat niet ben dan ben ik aan een andere drugs verslaaft, heb ook nooit echt een poging gedaan om te stoppen maar kan ook al zeg ik het zelf best goed omgaan met pep en pillen enzovoort ook al heb ik wel eens het idee van kan wel iets minder pep snuiven.. maar het voelt gewoon allemaal zo chil als ik pep gesnoven heb.. niet te vaak en niet te veel moet wel kunnen :) ook met adhd
sodamachine
Newbie

Berichtdoor lmd070 op 23 sep 2012 23:48

ik heb ADHD en merk wel in vergelijking met mijn vrienden dat ik sneller verslaafd aan dingen ben want ik ben nu verslaafd aan wiet maar doe niet eens de moeite om te minderen of te stoppen omdat het gewoon superchill is en met pille had ik wel de drang er sterk naar maar heb me toch weten te beheersen dus het licht er echt aan wat voor drugs het is
Gedaan: Nicotine, Wiet, Hasj, Caffeïne, XTC, SOS en lachgas
lmd070
Newbie

Berichtdoor willemv op 09 okt 2012 18:27

Heb ADD ben op mijn 18e pas gediagnostiseerd hierop, het probleem was dat het in de pubertijd veel op een gedragsstoornis leek. Mijn vader zei al jaren dat het gewoon add was en dat al die overbodige gesprekken en benaderingen niet nodig waren toendertijd. Gebleken hij had altijd gelijk gehad de instanties niet, maar toen ik 18 was was ik al een flinke gebruiker met 0,0% motivatie om te stoppen. Heb mijn vroege gebruik ook altijd als een vorm van zelfmedicatie gezien toen ik eenmaal wist dat ik add had. Heb ritalin gehad en dat werkte redelijk goed tegen mijn add alleen het nadeel toen was dat ik dus al flink gebruikte en dat ritalin meer een toevoeging aan mijn dagelijkse dosis drugs was. Cannabis heeft me altijd al heel rustig gemaakt en door speed kon ik me toch regelmatig goed concentreren op school. Heb een half jaar ritalin gehad en nog 2 jaar concerta, op mijn 21ste ben ik defenitief gestopt met methylfenidaat en ben cannabis gaan roken om de add af te remmen. Tot de dag van vandaag rook ik iedere dag een grammetje wiet verdeeld over 6 kleine jointjes, rook deze normaal altijd alleen en zie het meer als medicatie dan een wietverslaving, zelfs mijn huidige arts merkt dat als ik geblowd heb dat ik veel meer controle heb dan wanneer ik niet blow. Door de jaren heen is cannabis een goed alternatief voor mij op ritalin, alleen mijn concentratie wordt er niet beter door dus drink veel koffie wat me dan weer drukker maakt waardoor ik weer blow, het is een beetje averechts.. slik ook nog andere medicijnen maar dat doet hier er niet tot toe.. Wou even mijn ervaring over ADD en verslaving hier neerzetten..
Spellingscontrole? Nog nooit van gehoord...
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor bkll op 12 okt 2012 01:23

Is er nog een verschil tussen verslavingsgevoeligheid bij ADHD en ADD bekend eigenlijk?
Ik neig er zelf naar om te zeggen dat het bij ADD net iets minder is, gezien ADD'ers wat minder impulsief zijn door prikkels van buitenaf. Ze zullen ook over het algemeen wat minder 'het gevaar' ,oftewel de kick, opzoeken dan ADHD'ers en dus minder in situaties terecht komen waarin je b.v. met mensen in aanraking komt die ook de kick zoeken in 'extreme' dingen. Lullig gezegd zijn ADHD'ers (extraverte ongeleidde projectielen) grotere probleemgevallen dan ADD'ers (meer teruggetrokken dagdromers).

Wel zal denk ik dat voor ADD'ers de kans op verslaving hoger is bij 'eenzaam' drugsgebruik/gokken. Vaak vooral problemen met zichzelf, zeker wanneer ze geen diagnose en/of geen omgeving hebben die de stoornis (er)kent en ze steunt. En dat laatste zal vaker voor komen, gezien ADD veel minder opvalt van buitenaf.

Maar dat is slechts gissen van mij. Beide zullen in elk geval extra gevoelig zijn voor dopamine-vrijgevende middelen en vaker tegen problemen en onbegrip aanlopen (met soms als gevolg een uitvlucht in drugs).
bkll
Newbie

Berichtdoor bkll op 12 okt 2012 01:57

sodamachine schreef:Ik zelf ooit test ofzo gedaan, iig uitkomst was ADHD, dus dan word je weer in een hokje gedrukt maar dat is offtopic.
Gebruik nu drugs vanaf me 16e, begonnen met pep later gaan blowen en andere dingen gaan gebruiken, al 5 jaar niet meer aan medicatie voor ADHD kreeg in het begin concerta, later strattera geloof ik.
Nu ben ik zelf op het moment weer behoorlijk verslaaft aan wiet en hasj en op de momenten dat ik dat niet ben dan ben ik aan een andere drugs verslaaft, heb ook nooit echt een poging gedaan om te stoppen maar kan ook al zeg ik het zelf best goed omgaan met pep en pillen enzovoort ook al heb ik wel eens het idee van kan wel iets minder pep snuiven.. maar het voelt gewoon allemaal zo chil als ik pep gesnoven heb.. niet te vaak en niet te veel moet wel kunnen :) ook met adhd

Ik denk dat het meer met je situatie en (de stabiliteit van) je omgeving te maken heeft, dan met het hebben een ADD/ADHD stoornis. Iemand met AD(H)D die op tijd een diagnose heeft gehad, uit een goed gezin komt, geen 'foute' vriendenkring heeft, en qua studie en loopbaan de juiste ondersteuning heeft, zal minder snel probleemgebruiker worden/verslaafd raken dan een 'normaal' iemand die uit een slecht gezin komt, veel in een omgeving verkeert met 'foute' mensen (plus bijbehorende verleidingen) en allerlei problemen heeft.

Hoewel AD(H)D'ers idd verslavingsgevoeliger zijn dan gemiddeld, zijn het denk ik vooral de gevolgen van de problemen bij ongediagnostiseerde/onbehandelde/niet gesteunde AD(H)D'ers zijn die voor verslaving zorgen. Depressie, laag zelfbeeld, problemen met studie/werk, geldzorgen, sociale problemen -> uitvlucht in drugs/op zoek naar kicks = grote kans op verslaving. Zeker als je al extra gevoelig bent door dopamine-verhogende middelen en impulsief bent.

Ik denk dat als jij je 'leven op orde' hebt, jezelf (en je stoornis) kent en zoals je zelf zegt het redelijk in de hand hebt, er weinig aan de hand is als je zo nu en dan blowt of speed neemt. Het is meer de stabiliteit van je leven dan de drugs waar jij op moet letten ;) (Hoewel drugs ook de stabiliteit van je leven overhoop kunnen gooien natuurlijk...)
bkll
Newbie

Berichtdoor PepTalk op 28 okt 2012 11:03

Hoewel ik toch echt al vrij vroeg de diagnose ADHD opgeplakt heb gekregen (10 jaar), uit een stabiel gezin kom, goede studieresultaten boek (HBO), een goede vrienden kring heb (veel niet gebruikers) etc. komen bij mij verslavingen toch erg snel om te hoek kijken.
M'n leven is dan wel niet ontspoord, maar die drang naar een kick blijft ongelofelijk groot.

Uiteraard kun je stellen dat wanneer een impulsief, kickzoekend persoon een ''slechte'' jeugd heeft gehad, die kans groter is.
Toch denk ik dat het niet te voorkomen is, het voelt ook alsof het in m'n bloed zit en bij mij hoort.
Ouders en vrienden hebben dit dan ook geaccepteerd over de jaren heen.

Bij een verslaving spelen zo ongelofelijk veel factoren mee, dat ik vind en denk dat de persoon in kwestie de enige grote motivator is voor een verslaving.
Tuurlijk wil je het als herojunk of alcoholist afschuiven op ADHD, een slechte jeugd of werkloos zijn... Maar puntje bij paaltje ben je zelf degene die het heeft laten gebeuren.
Zowel de verslaving danwel alle voortgaande gebeurtenissen.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor kaitrac op 15 apr 2013 22:19

een verslaafde ritalin concerta of dexamfetamine geven is het domste wat er is.

Ik ken het en het heeft een constante verkeerde werking op de persoon.
Het beste is therapie en coaching zo leer je omgaan met je add adhd.
Ritalin heeft zo'n constante up en down gevoel waardoor je constant in een verslavings patroon blijft hangen, net als dex.

Concerta is het best want dat is een langzame afgifte capsule maar als je uit de kliniek bent word dat niet vergoed door de meeste zorgverzekeringen.

Het is inderdaad waar dat de diagnose een trigger kan zijn om je hoofd tot rust te brengen en gaat gebruiken. Maaar als je een verslaafde dozen met ritalin gaat geven dan blijft de junk in hem toch parten spelen en val je door de mand met overmatig gebruik.

Ik slik al een poos geen adhd medicatie meer en ben blij dat ik er vanaf ben.

Dit is mijn persoonlijke ervaring.
kaitrac
Newbie

Berichtdoor Marsss op 07 mei 2013 20:55

kaitrac schreef:een verslaafde ritalin concerta of dexamfetamine geven is het domste wat er is.

Nee, dat is de enige normale manier om het met medicijnen te behandelen en te voorkomen dat mensen gaan zelfmediceren met amfetamines en cocaïne.

Maar het is een partij moeilijk om een juiste dosering ritalin oid voorgeschreven te krijgen...

Als je -net als ik- dankzij drugsgebruik ontdekt dat je AD(H)D hebt en dat er medicijnen zijn die je daarmee kunnen helpen, dan keert de hele medische wereld zich tegen je en wordt de oplossing ineens het probleem.

Ik denk dat Concerta en Ritalin ook van veel nut kunnen zijn om een cocaïne of andere verslaving te doorbreken bijvoorbeeld en ook als hulpmiddel bij obesitas en depressiviteit.

Drugs zijn in principe gewoon medicijnen of medicinale stoffen die op illegale wijze worden verkregen. Dat illegale is het probleem, serieus nemen van de medemens en dat die zelf wel kan bepalen of deze beter functioneert met of zonder dat is de oplossing.

Alcohol is vrij verkrijgbaar maar loopt iedereen daarom stomdronken rond? Maak alcohol illegaal en je creëert dezelfde problemen als nu met drugs.

Het gemak waarmee er anti-psychotica, valiums en andere enge dingen worden voorgeschreven die enkel symptoombestrijding zijn en geen oorzaken kan wegnemen is verontrustend.

:wave:
'Is there anybody out there please? It's too quiet in here and I'm beginning to FREEZE...' Get Real & be for REAL or Get Lost!

Still missing Djo...
Marsss

Berichtdoor PepTalk op 08 mei 2013 07:01

Maar zijn ADHD medicijnen dan geen symtoom bestrijders?

Ben het verder helemaal met je eens!
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor Marsss op 08 mei 2013 07:41

PepTalk schreef:Maar zijn ADHD medicijnen dan geen symtoom bestrijders?

neeeeeeej, als je ADD of ADHD hebt dan geeft het gaandeweg een herstel van de ontbrekende koppeling zeg maar tussen de gevoels/intuïtie kant en de rede/planmatige kant van je hersenen.

Ikzelf heb dus altijd ernstig aan ADD geleden maar kwam daar pas achter toen in 35 was doordat ik met drugs en met name met speed ging experimenteren. Het is het verschil tussen kijken en zien. Tussen door de mist heen zigzaggen op gevoel en alles helder zien. Tussen in jezelf zitten en bovenop jezelf staan en eindelijk 'open' naar anderen kunt kijken en luisteren. Tussen muziek horen en beleven.

Nu ik alweer een paar jaar 4 x 2 ritalins van 10mg voorgeschreven krijg per dag voel ik me -meestal- 'normaal'. Ik kan eindelijk onder woorden brengen wat ik voel en beredeneren waarom ik iets 'aanvoel', een mening hebben als het ware.

Het is bewezen dat bij kinderen meestal het herstel dusdanig is dat de medicatie slechts een korte periode nodig is om daarna zonder verder te kunnen.

desalniettemin is af en toe wat amfetamine wel altijd net dat beetje extra rust en orde in je hoofd wat je ook met de medicijnen nou eenmaal niet makkelijk bereiken kunt. Het kan zijn dat ik eigenlijk dexamfetamine medicatie nodig heb ipv methylfenidaat maar gezien de moeite die het gekost heeft om dit te krijgen en te houden en de eigen bijdrage voor die andere soort hou ik het hier maar bij :wink:

:wave:
'Is there anybody out there please? It's too quiet in here and I'm beginning to FREEZE...' Get Real & be for REAL or Get Lost!

Still missing Djo...
Marsss

Berichtdoor PepTalk op 08 mei 2013 17:48

Lees je eens goed in over ADD en ADHD, de werking van oa. methylfenidaat en amfetamine, en hoe het zit met dopamine, receptoren en synapsen.

Hoe jij het ziet is, gok ik, hoe jouw arts het in jip en janneke taal heeft uitgelegd.

Alle voorgeschreven medicijnen voor ADD/ADHD zijn symptoom bestrijders.
Wanneer dit niet het geval is zou er op ten duur herstel moeten optreden. Hoe je het ook went of keert, als jij stopt met 2x 10mg ritalin, dan zullen je ADD klachten terug komen. Wellicht niet meteen is net zulke hevige mate, maar dat komt dan meer door je bewustwording dan door daadwerkelijke genezing.

Mag ik je bronnen weten over de korte tijd van medicatie bij kinderen met ADHD die binnen korte tijd daadwerkelijk herstellen?
Lijkt me niet helemaal onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Over de vergoeding van dex: Als het goed is hoef je daar geen eigen bijdrage voor te betalen. Mits je geen of niet genoeg baat hebt bij ritalin. Weet hier echter het fijne niet van en heb het even snel gegoogled.

Vergoeding van dexamfetamine
Dexamfetamine is een middel dat steeds meer bekendheid krijgt in de behandeling van ADHD en
ADD. In Nederland is het niet in de handel. Je apotheek moet het dus zelf maken of bestelt het bij een grote bereidingsapotheek (zoals De Collegiale Bereiding). Zulke apotheekbereidingen worden alleen vergoed als er geen gelijkwaardig alternatief is.
Dit is het geval voor dexamfetamine. Je krijgt het dus gewoon vergoed vanuit je basispakket.

http://www.impulsdigitaal.nl/file544.pdf?name=artikel%20vergoeding%20medicijnen.pdf
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor Blue689 op 28 jun 2013 19:06

ik wil even iets zeggen over je tekst er staat in dat mensen met ADHD/ADD sneller verslaafd worden. maar dat klopt niet helemaal(uitleg waarom=lees de reactie)

ik heb ADHD en ik heb nog niet echt drugs gebruikt wel 1 keer getrokke van een joint met weed.maar meer niet echt, ik ben nu 14 en word in december 15.ik heb wel al gwn gerookt maar kon direkt stoppe al komt die drang wel terug om te roken.waarmee ik dus wil bewijzen dat je met ADHD sneller verslaafd word maar ook wel snel kan stoppen al komt de drang na een tijd wel trug.
ik wil weed beginne gebruiken. maar ik gebruik eigenlijk al drugs elke dag want voor mijn ADHD neem ik namelijk relatine 1x 30 miligram sorgens voor de dag tot 17:00 uur + 1x 10 miligramsavonds om 17:00 en dat is een soort drugs. mijn goede vriend K(15jaar) had een tijd terug moeten plassen bij de politie (in de vorm van drugs-controle) maar hij was niet clean want hij had die morgend nog weed gebruikt.hij dronk veel water en ging veel plassen om de drugs uit zijn lichaam kwam.maar voor zekerheid vroeg hij mij om in een flesje te plassen om binnen te smokelen en te gebruiken als zijn pis. waaruit bleek dat in relatine sporen van cocaine en andere drugs te vinden was. het gevolg de test was positief, dus vertelde hij dat hj iemand anders pis had gebruikt. dus moest hij opnieuw plassen algoed had hij genoeg gedronken om clean te geraken, want anders was hij gepakt en hij plaste dus negatief. maar ik dwaal af van mijn reactie dus ga ik nu direkt naar wat ik bedoelde je geraakt sneller verslaafd omdat je eigenlijk al drugs gebruikt. dus ben je al verslaafd aan iets en daarom is dat. want elke medicatie is drugs hier is het bewijs : in america word de apotheker DRUG STORE genoemd waaarin het woord DRUGS komt en WINKEL.
put your lighters in the air if you smoke weed like you don't care
Blue689
Newbie

Berichtdoor willemv op 17 jul 2013 22:26

ADHD'ers zijn wel degelijk verslavingsgevoelig. Je beeld van verslaving klopt niet want je bent niet verslaafd na een paar keer roken en 1 keertje blowen. Verslaving is iets wat zich moet ontwikkelen en dat duurt meestal jaren. Als je ritalin neemt zoals voorgeschreven is het een medicijn. Zou je een aantal jaar je ritalin snuiven dan zou een ritalin verslaving wel van toepassing zijn. Heb zelf ADD en ben verslaafd en als je meer op dit forum leest kom je ADHD en verslaving vanzelf meerdere malen tegen. Natuurlijk zijn er genoeg ADHD'ers die niet verslaafd raken nadat ze drugs gebruiken. Maar het risico om verslaafd te raken als je ADHD hebt is wel groter..

Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Blue689 op 19 jul 2013 09:03

Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...[/quote]

elke medicatie is verslafend, er zijn veel mensen verslaafd aan MORFINE,DAFALGAN,NUROFEN,ibobruphen,en zelfs antibiotica
put your lighters in the air if you smoke weed like you don't care
Blue689
Newbie

Berichtdoor Marsss op 19 jul 2013 21:26

Je kunt beter een medicijn-afhankelijkheid hebben dan een drugsverslaving.

AD(H)D'ers zijn vooral zonder medicatie verslavingsgevoelig omdat de stimuli die o.a. door speed en cocaïne komt dus eerst rust en helderheid brengen in het hoofd net als bijvoorbeeld ritalin of dexam medicatie. :wave:

Still missing Djo...
Marsss

Berichtdoor willemv op 25 jul 2013 18:05

Blue689 schreef:
willemv schreef:Waarom noemen ze een apotheek in Amerika een drug-store. Omdat drug in het Engels naar het Nederlands vertaalt een medicijn betekent. Dus een medicijnwinkel...

elke medicatie is verslafend, er zijn veel mensen verslaafd aan MORFINE,DAFALGAN,NUROFEN,ibobruphen,en zelfs antibiotica

Alles kan verslavend werken van koffie tot seks, parecetamol, en zoveel andere dingen. Maar dat heeft niet veel met het middel te maken maar hoe iemand ermee omgaat en wat die ermee doet.
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor nicesly op 17 aug 2013 22:11

Interessante info hier.....wellicht is er een genetische ontvankelijkheid dan wel tendens voor verslaving bij AD(H)D. Het zou heel goed voor mij kunnen opgaan. Ik hoop verder op dit forum iets te vinden over de meest effectieve afkick methode(n).
nicesly
Newbie

Berichtdoor nicesly op 19 aug 2013 17:59

Dag allemaal! Wie heeft ervaring met hypnose bij ADHD en/of hasjverslaving? Ik heb namelijk van twee nieuwe collegas gehoord dat het voor hen heeft gewerkt. Ik ben benieuwd naar jullie eventuele eravaringen daarmee.
nicesly
Newbie

Berichtdoor maxdw1212 op 29 aug 2013 21:48

Ik heb ADHD en heb inderdaad een drugs verslaving gehad met als excuus dat het medicatie was voor mij. Het ging om wiet en ben nu zonder moeite al een maand clean en heb geen neiging om nog een joint te roken. Ook heb ik me twijfels of ik echt ADHD heb want weinig dopamine heb ik volgens mij juist niet. Ik ben heel vaak super hyperactief en heeeel vrolijk, in tegenstelling tot de meeste mensen ben ik vaak niet chagrijnig te krijgen. Ik stress soms wel veel maar dit kan nog zijn omdat ik afkick. Wel is de neiging naar andere drugs soms groot maar dat kan ik altijd nog onder controle houden. Ik vind dat ADHD veel te snel word gediagnosticeerd en kinderen veel te snel Ritalin krijgen. Bovendien vind ik Ritalin een middel wat je dwingt een ander persoon te zijn. Ik heb het een tijd gebruikt, naja niet Ritalin maar Concerta en tijdens die periode was ik niet meer de vrolijke ik. Ik was altijd rustig toen en ging als een zombie de dag door. Bovendien hielp het niet bij me concentratie stoornis en werd ik behoorlijk depressief wat dus echt niet bij mij past. Ik ben dus ook best boos op mijn oude psycholoog dat ze maar bleef zeggen dat ik het nodig had. Dus uiteindelijk stopte ik gewoon met het slikken van die troep en voelde me 10x zo goed. Door behulp van een "Neuro feedback" is mijn concentratie stukke vooruit gegaan. Ouders moeten nooit zomaar Ritalin aan hun kinderen toestaan, maar eerst alternatieven proberen. South park heeft hier een leuke aflevering over gemaakt. "Timmy 2000" Season 4 episode 4. Als je die niet kent, kijk die maar is. Bovendien ook een erg grappige aflevering zoals de meeste bij South park. Iedereen die ik ken trouwens is bij een saai onderwerp snel afgeleid.

O ja en de wiet verslaving heeft bij mij zicht ontwikkeld in 3 jaar waarvan het laatste jaar elke dag wel minimaal 8 joints in 1 dag werden opgestoken. Toch ben ik zonder moeite gestopt en dat verslaving een ziekte is is nog maar een theorie. Ik vind het een theorie van bull shit. Een verslaving komt omdat je iets heel lekker vind en er elke dag van wil genieten of omdat je een probleem probeert te vergeten. Maar je kan soms gewoon je geest bij elkaar rapen en sterk zijn en stoppen. Als mensen gaan denken dat het een ziekte is demotiveert dat ook nog is om te stoppen omdat ze toch denken dat ze ziek zijn. Ook dit word mooi uitgelegd in South park. Leuke tekenfilm eigenlijk, je leert er toch veel van.

Me grammatica kan wel beter ik weet het mensen.
maxdw1212
Belezen gebruiker

Berichtdoor willemv op 01 sep 2013 19:51

Verslaving is wel degelijk een ziekte en wie ben jij om te zeggen dat dat niet zo is. Je gebruik staat nog in kinderschoenen dus hoe kan jij weten hoe gemakkelijk stoppen is voor een doorgewinterde verslaafde/gebruiker. Het heeft na decennia gebruik niets meer te maken het niet willen stoppen of problemen vergeten. Nee de drugs is op een bepaald moment nodig om te functioneren. En dan spreek je wel degelijk van een ziekte in mijn ogen maar ook die van zoveel verslavingsdeskundigen etc.
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Pandan op 01 sep 2013 21:32

willemv schreef:Verslaving is wel degelijk een ziekte en wie ben jij om te zeggen dat dat niet zo is. Je gebruik staat nog in kinderschoenen dus hoe kan jij weten hoe gemakkelijk stoppen is voor een doorgewinterde verslaafde/gebruiker. Het heeft na decennia gebruik niets meer te maken het niet willen stoppen of problemen vergeten. Nee de drugs is op een bepaald moment nodig om te functioneren. En dan spreek je wel degelijk van een ziekte in mijn ogen maar ook die van zoveel verslavingsdeskundigen etc.

Je hoeft het niet zo persoonlijk op te vatten hoor willem, het is zijn mening. Ook al ben ik het ook niet bepaald met hem eens.
"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts, we make the world."
Pandan
Wijs gebruiker

Berichtdoor willemv op 02 sep 2013 08:09

Ik weet dat het niet te persoonlijk moet opvatten maar dan nog de manier waarop het gebracht wordt. Net alsof verslaving niets is en dat ervaar ik toch wel een beetje anders.
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Bbcarla op 09 dec 2013 02:08

Waarom ziet men verslaving als keuze?Waarom maakt iemand die keuze daar gaat het om en dat kan met een stoornis te maken hebben.Dan telt het meer als medicijn om normaal te functioneren.gelukkig gaat de wetenschap vooruit want een keuze noemen is het stigma die onwetendheid voortbrengt.
Bbcarla

Berichtdoor straatmadelief op 14 jan 2014 22:03

Interessant om die test te doen. Ik heb 20 punten gescoord wat wijst op de neiging naar add (hyperactiviteit heb ik sowieso niet), maar volgens mij heb ik dit soort scores bij heel veel stoornissen dus neem ik het niet al te serieus.
Mijn vriend heeft adhd, is duidelijk te merken (gebruikt ook dagelijks een kleine hoeveelheid speed en krijgt methylfenidaat/ritalin). Deze test laat me ook wat meer inzien wat voor een kleine dingen er allemaal bij de stoornis komen kijken en is dus ook interessant om gewoon door te lezen.
That awkward moment between your birth and your death..
straatmadelief

Berichtdoor Jason020 op 06 feb 2015 19:22

Ik heb ook ADD/ADHD ben er achter gekomen dat veel mensen die dat hebben verslavingsgevoel zijn
Jason020
Newbie

Berichtdoor riez2013 op 11 maart 2015 18:41

de comorbiditeit van drugsverslaving bij ADHD is zo onderhand nu wel een beetje de bevestigende regel dan uitzondering.

de pathologie ten aanzien van ADHD maakt deze personen bij uitstek "gevoeliger" voor verslaving(en) zijn dan personen zonder dit fysiologisch afwijkend neurotransmitter problematiek.

dit is niet zo gek wanneer je weet dat ADHD kort door de bocht neer komt op het niet juiste wijze kunnen "her-synthetiseren" van de neurotransmitter dopamine.

dopamine speelt een belangrijke rol in het "beloningssysteem" van onze hersenen. mede hierdoor zijn deze personen zodoende gevoeliger om verslaafd te raken aan stoffen welke de dopamine huishouding beïnvloeden

LET WEL:

veel personen met een verslaving hebben ook ADHD, maar NIET iedereen met ADHD heeft een verslavingsprobleem. al dan niet hebbend of gehad..

vroeger noemde we kinderen gewoon "erg druk" of "een dromer". tegenwoordig lijkt het wel of mensen welke in deze omschrijving te herkennen zijn in een hokje moet. Dan wel het hokje ADHD dan wel het hokje ADD...

laat je niet gek maken wanneer je zo nu en dan onrustig,chaotisch,druk, etc bent. heeft vaak met hele andere dingen te maken dan een verstoorde neurotransmitter huishouding :rock:
riez2013
Newbie

Volgende

Keer terug naar Verslaving