AD(H)D en verslaving

Ben je verslaafd, heeft iemand in jouw omgeving een probleem of wil je gewoon meer te weten komen over verslavingen? Hier kun je terecht met al je vragen, om je verhaal te delen of gewoon om steun te zoeken.

AD(H)D en verslaving

Berichtdoor DailyBaked op 17 nov 2016 14:48

hallo iedereen,

dit is mijn eerste post ben niet goed in lange teksten schrijven maar doe mijn best.

als ik alles nu zou vertellen over mijn AD(H)D, verslaving en het verband hiertussen, zou dit een extreem lang verhaal worden dus ik richt me echt even op mijn ervaring met verslaving.

op een dag kwam een maat van mij met een zak vol toppen aan. ik was 12, hij zelf was nog maar 10/11 toen. ik wist helemaal niet wat wiet was, of wat het zou doen. maar heb altijd gezien hoe de oudere broer van hem dat deed. dus heb ik een beetje geïmproviseerd.
2 normale vloeitjes als L'tje aan elkaar geplakt en een afgescheurd stukje van een pakje vloei als tip. we hebben die hele joint volgegooid met wiet. na die eerste joint, was ik verkocht.

vanaf die dag elke dag geblowd, samen met hem. van de eigen teelt van zijn broer.
hier hebben we een hele tijd op geleefd, dus groeide mijn verslaving snel.

toen ben ik voor en op school gaan blowen. vond het heerlijk eindelijk rustig in mijn hoofd, geen last van elke beweging om me heen en elk geluidje op achtergrond. het probleem was alleen dat leraren mij aanspraken 'wat gaat het goed zo' 'wat ben je lekker rustig'.
die wisten natuurlijk niet waar het door kwam, daardoor ben ik een verkeerd beeld gaan ontwikkelen. wiet zorgt ervoor dat ik normaal kan denken en dat ik normaal ben.

na een lange tijd wiet roken. VEEL wiet roken. was het effect op mijn gedrag en drukte in het hoofd minder geworden, maar altijd nog wel (nu nog steeds) aanwezig. school wou eigenlijk dat ik medicijnen ging gebruiken; anders zou ik naar de rebound moeten. toen ben ik begonnen met medicatie omdat het idee van op zo'n plek komen te zitten mij niet aan stond. eerst ritalin, snel mee gestopt extreem veel bijwerkingen en was echt een zombie, niet mezelf meer.

toen begonnen met dexamfetamine, dit werkte vanaf dag 1 geweldig en geen bijwerkingen. alles wat me normaal gewoon echt niet lukte, kon ik mezelf nu wel laten lukken. ik kon alles wat beter ordenen in mijn hoofd, beter verschil zien in hoofd en bijzaken.
raar genoeg begon ik ook afspraken op tijd te herinneren in plaats van paar uur daarna.

dat je zoveel meer controle over jezelf en je lichaam hebt (motoriek) voelt natuurlijk geweldig als je dit nooit hebt ervaren. lange tijd ging medicatie goed, maar raakte hier langzaam aan verslaafd aan. hup, naar de huisarts even zielig doen en dosis verhogen. tot 2,3 keer toe.
terwijl dit helemaal niet nodig was. ben ook gaan opsparen en dan van 3 dagen in 1x nemen.

ondertussen blowde ik ook nog steeds de hele dag door. s├│chtends voor school tot s'avonds voor het slapen. de combo wiet (downer) en amfetamine (upper) is natuurlijk nooit goed. vooral niet iedere dag en dan ook de hele dag. at soms 2/3 dagen niet, mijn geestelijke toestand ging achteruit. ik kreeg wel psychotische gedachten, ook zag ik s'avonds altijd schimmen en voelde ik veel angst.

mijn ouders gaven mij toen nog per dag mijn pillen, gelukkig.
ik heb toen gezegd ik wil stoppen met die troep, dus geef me niet meer.
denk dat het vooral hierdooor is gelukt te stoppen, als ik zelf al die potjes zou beheren was het niet goed gekomen.

dat was dat.

maar ook toen ik begon koffie te drinken. vond ik dit een fijn effect in het begin, maar voor koffie krijg je snel een tolerantie. op het laatst altijd 2 bakjes in 1 mok, als 1 bak koffie. daar in korte tijd 4 van drinken. met zwaar kloppend hard en zweet als een otter zitten, gewoon voor dat minimale effect.

toen ik voor het eerst een pilletje had gehad, zat er maanden tussen. maar mijn 2e, 3e en 4e keer was donderdag (had gewoon school volgende dag), vrijdag en zaterdag. 3 op rij.
daarna al snel elk weekend, soms 2 keer per weekend. in de zomervakantie van school ging dat natuurlijk nog verder door. uiteindelijk kunnen stoppen omdat het niks meer aan was het hele effect was weg. gelukkig maar!

als ik zo kijk naar mezelf ben ik dus wel redelijk verslavingsgevoelig.
ik wil niet zeggen dat dit perse door de AD(H)D zou moeten komen, spelen ook veel andere factoren mee natuurlijk.

benieuwd wat jullie hierover denken.

ik wou kort en krachtig zijn. en heel iets anders bespreken dan wat er nu allemaal staat, maar raak gewoon veel afgeleid in mn eigen verhaal :D

(nog vergeten, als we die meetellen, suikerverslaving :eek: )
DailyBaked
Newbie

Keer terug naar Verslaving