AD(H)D en verslaving

Ben je verslaafd, heeft iemand in jouw omgeving een probleem of wil je gewoon meer te weten komen over verslavingen? Hier kun je terecht met al je vragen, om je verhaal te delen of gewoon om steun te zoeken.

Re: AD/HD en verslaving

Berichtdoor Arnie87 op 10 nov 2015 13:25

Ik heb het ook man.
Ik gebruikte vaak cocaine.. speed....xtc

werd ik rustig van. onderhand ga ik richting de 30 ben drastisch gaan minderen met drugs al een dikke 6 maanden.
Ik zelf geloof niet in ritalin en al die medicijnen.. het mag dan goed werken maar op de lange termijn kan het nooit goed voor je zijn...

Ik probeer zvm te sporten om die rush uit me kop te krijgen
Arnie87
Belezen gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 19 jan 2016 13:16

Je kunt ook neurofeedbacktraining proberen of een dieet om ADHD-symptomen te verminderen. Er bestaat ook andere medicatie dan methylfenidaat, die minder heftig is, die bij sommige mensen goed werkt.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 19 jan 2016 17:00

Een beetje laat hoor, maar is het niet handiger AD(H)D te schijven in plaats van AD/HD? volgens mij denkt dat de lading beter.
MeejheM
Badass junkie

Re: AD(H)D en verslaving

Berichtdoor ZERO- op 27 feb 2016 10:55

Goed punt, ik heb het aangepast.

Overigens staat in de eerste post dat ADHD'ers sneller verslaafd raken door een tekort aan dopamine, maar ik heb in mijn colleges begrepen dat er bij ADHD (ook) sprake is van een minder goed inhibitiesysteem. Inhibitie is onderdeel van de executieve functies. Schijnt bij mensen die te veel eten trouwens ook minder goed te functioneren.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Ikbener1 op 06 maart 2016 17:51

Goeie info
Ikbener1
Newbie

Berichtdoor esley op 20 apr 2016 19:12

ik heb zelf ook adhd en krijg hiervoor medicatie via het ggz voorgeschreven.
En ik ben zeker behoorlijk verslavingsgevoellig. ik drink alcolhol rook en neem speed, en ik kan hier moeilijk van af blijven. elke week weer in gevecht met mezelf om het niet te doen maar zodra de avond valt en ik sociale dingen kan doen gaat er ritalin in, fles wijn open en een pakje sigaretten doorheen. stop pas wanneer het besef komt in de nacht dat ik mij debiel aan het gedragen ben of emotioneel word.
Done: Wiet, ketamine, cocaine, speed, lsd, truffels, lachgas, salvia, alcolhol, ritalin & dex
esley
Newbie

Berichtdoor sd39 op 02 aug 2016 05:56

Dag naasten, eerst zou ik graag willen vermelden dat ik niet meteen vertrouwd ben met dergelijke forums. Ik heb begrepen dat we allemaal meer dan volwassen mannen/vrouwen zijn met vele vragen of antwoorden. Maar sommige dingen dat ik hier lees vind ik persoonlijk verontrustend (en dan zit ik nog maar in de relatine afdeling). Als je twijfelt over het al dan niet hebben van ad(h)d => Doe simpelweg de test, het kost je misschien wat centen maar het is de enige manier om een startpunt te hebben. kom ik in aanmerking, zoja hoe kunnen we verer, zonee krijg zelfvertrouwen en twijfel niet in jezelf. Persoonlijk stond ik enorm sceptisch ten opzichte van de ADD/ADHD-plakker op mensen te kleven, het werd wel eens bij mij gedaan en de argumenten dat ze aanhaalden vond ik perfect veralgemeenbaar dus wimpelde het af. Door een 1ste jaar hoger onderwijs met 12 herexamens te beeindigen had ik niet veel keus om met mijn ouders (18j die tijd) mee te gaan naar een psycholoog. De bevraging dat ik daar kreeg was niet in de vorm van (zoals eerder vermeld) "vergeet je wel al eens iets?", "durf je al eens dagdromen?". Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet) en of mijn vrienden op de fiets naar de fuif weleens durfden te vragen "luister je wel?". Of waarom mijn tweeling broer beide zwem- en voetbaltassen moest klaarmaken en ik ze uitladen omdat er anders iets zou ontbreken. Het heeft me enorm veel duidelijkheid gegeven en nadien ook veel vragen beantwoord. Dus als je denkt in aanmerking te komen neem aub gewoon de test af. Je leest alvast dat ik niet de grootste spreker ben maar ik ben bezorgd in de laksheid rondom relatine. Ik heb fouten gemaakt; mijn vrienden en ikzelf al eens een pilletje laten snuiven maar geloof het is ook iets dat mij door de 12 herexamens geholpen heeft in dat eerste jaar (11/12 geslaagd). Ik nam het en verschoot dat de tijd vloog. 2u later ga ik voor een sigaret pauze en merk ik pas hoe enorm veel leerstof ik verwerkt heb in die tijd. Ik hoop niet dat je denkt dat ik hier wil lopen stoefen maar er is wel een reden waarom bepaalde mensen het mogen gebruiken MAAR zeker ook een reden waarom het enkel op voorschrift is :) Moest het helpen, ik merk dat ik zeer begaan ben geworden met dit onderwerp en zal ook zo snel mogelijk antwoorden op bijkomende vragen van jullie. Groetjes sd
sd39
Newbie

Berichtdoor Gratitude op 10 aug 2016 13:57

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum , en heb mezelf voorgesteld in het topic verslaafd .

Deze moet alleen nog goedgekeurd worden.

Bij deze ik ben een jongen van 26 jaar en mijn naam is Michael .

Ook ik loop te zoeken in het leven naar de juiste weg , vanaf mijn 12 a 13e zijn er dingen gebeurt in mijn leven tot nu ik 26 jaar ben en er is weinig verwerkt .
Heb vaak hulp gezocht en er is 2x een burn-out vastgesteld bij mij maar nooit echt uit kunnen rusten want kom niet snel tot rust en verdwaal vaak in mijn hoofd .

Na jarenlang bij psychologen en dergelijken gelopen werd ik er moe van onbegrepen te worden en voor mijn gevoel gewoon tegen muren zat te praten .
En dat thuis ook wel kan want het lost tot heden toe niks op , begrijp me niet verkeerd ik sta open voor hulp maar heb echt wel heftige dingen doorstaan en op gelost alleen wat mij dus een kijk op de mensheid en het leven heeft gegeven .

Tot heden toe alles goed kunnen verbergen tot een jaar terug toen klapte ik weer neer en was mijn laatste reserve op .
Mijn huisarts heeft het ook allemaal gezien en mee gekregen en zei altijd al je moet rust nemen .
Maar wat ik ook doe ik kom niet tot rust mijn gedachten nemen mij mee en soms zo ver dat ik urenlang verdwaal in mijn hoofd als ik geen afleiding heb.
Als je alleen woont en bent komt het vaak voor Bij mij dat ik dus verdwaal in gedachten .
Zoals ik al zei een jaar terug weer helemaal gesloopt dat het echt niet meer kon want zo ben ik dus ook ga net zo lang door tot het niet meer gaat .
Is niet goed maar ik heb alles de afgelopen jaren alleen gedaan en kon op weinig mensen rekenen en terugvallen dat ik zelf heb moeten knokken en nog steeds aan het knokken en zoeken ben .

Op advies van de huisarts naar GGZ gegaan want ik kreeg steeds meer het idee dat ik iets psychisch heb opgebouwd of mee geboren ben en dit altijd heb verborgen voor de buitenwereld maar diep van binnen heb ik altijd geweten dat ik anders ben dan anderen , wat ik ook doe ik krijg geen rust .
Daar intake gehad wederom en nu is er dus AD(H)D geconstateerd , ze hebben bij mij het idee meer ADD maar dat is even niet belangrijk .

wat ik in mijn voorstel topic aangeef is dat ik dus vanaf mijn 14e dagelijks ben gaan blowen tot een week terug .dus 12 jaar flink aan de blow gehangen wel alleen savonds na mijn werk en nooit onder werktijd want drugs en werk is gewoon geen combi in mijn ogen .

tijdens de middelbare school ben ik in aanraking met speed en pillen en cocaïne gekomen .
Dit heb ik een aantal jaren gedaan op feestjes en opstap tot ik tot mijn besef kwam dat ik echt niet goed bezig was toen met die rotzooi gekapt en het niet meer aangeraakt van de 1 op andere dag en tot nu toe nog steeds en nooit moeite mee gehad .

Blowen daarintegen is wel een probleem geworden ....
Nu ben ik een 8 dagen zelfstandig van de wiet ook afgebleven na 12 jaar lang elke dag zeker 1 gram heb gerookt.

Wat ik merk is dat het me al die jaren alleen maar het moeilijk heeft gemaakt want de afgelopen week zat ik nog wel in mijn hoofd maar verdwaal er niet zo meer in.
Mijn conclusie is dan ook dat in mijn ogen geen 1drugs goed te praten is ,althans bij veel gebruik ervan .

Zeker niet in combinatie met een afwijking geestelijk / psychisch .

wat in mijn ogen nogal te veel goed gepraat word ,
Medicatie ben ik op tegen en gebruik ik dan ook niet alleen als het 100 procent zeker is dat ik het heb en dan wil ik eigenlijk nog geen medicatie .

Hoe het hier in de medische en psychische zorg geregeld is is gewoon slecht En er zijn veel te lange wacht lijsten en de behandelingen slaan vaak nergens op in mijn ogen en het komt vaak op jezelf neer .
Maar die mening is ontstaan omdat ik denk ik nooit de juiste hulp heb gehad .

Dat blowen hielp mij echt want voor mijn gevoel had ik daardoor wat rust .
tot heden want wat ik me nu realiseer is dat het dat al die jaren gewoon mijn probleem heeft versterkt vooral de laatste jaren .

Loop al jaren tegen mezelf te zeggen dag blowen ook moet stoppen en niet meer in mijn leven past .
Heb veel te veel dingen opgebouwd en bereikt die ik door die troep niet "zie/voel/realiseer"
En dat wil ik dus wel gaan voelen en zien want het is niet niks allemaal .

toch blijf ik mezelf naar beneden halen , dit word versterkt door de wiet ben ik achter gekomen .
Cannabis is een rustgevend maar ook stemming versterkend middel ,
Dit kan positief uitpakken .
Maar pas op als je een negatief zelfbeeld hebt en negatieve kijk hebt gecreëerd op het leven en de wereld neem aub van mij aan dat het dat alleen maar versterkt .

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Nogmaals wat voor mij is betekent niet dat dat voor een ander is .

Maar 1ding is zeker het valt allemaal niet mee .....
Maar wat ik wel weet en mag zeggen is als je echt iets wil in het leven kan je het .

If you can dream it,you can be it!

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt .

Nu heb ik dus wel goede hulp in aantocht bij een verslavingszorg instantie en daar voelde ik me gelijk begrepen en die zeiden ook dat ze denken ADHD /ADD heb .
Wat ik al aangaf zonder hun hulp nu gestopt en wel 1 dag teruggevallen dus kan wel hulp gebruiken maar goed over enkele weken begint het behandelplan en kan ik trots zeggen dat ik al gestopt ben maar wel gewoon hulp wil .

Want ben er nog lang niet .

Voor iedereen doe wat jij wil en luister niet teveel naar " no lifers " die je niks te brengen hebben die halen je meer naar beneden .

Helaas zien mensen en horen mensen liever dat het je minder goed gaat , dan dat je het wel goed hebt en goed doet .
Dat is waar ik nog het meeste tegen aan loop afgunst jaloezie en misgunnen , dit zijn dingen die mensen doen te veel en waarom? Hun ontevredenheid over zichzelf en hun leven projecteren ze op jouw .

Raar maar helaas waar , probeer hier boven te staan mede Lotgenoten want dan heb je ze het harstst .

En vooral doen wat jij wil en wat voor jouw goed is , probeer mensen te helpen en ben eerlijk en dankbaar .

Helaas is de goede weg vaak een eenzame weg maar gelukkig zijn er nog genoeg goede mensen realiseer ik me steeds meer en die trek je dan ook aan op je pad ,dan word het minder eenzaam wee ,
zolang je in je negatieve patroon blijft hangen trek je helaas ook mensen aan die dat zullen versterken .

Wet van aantrekkingskracht is iets wat mij heel erg helpt en waar ik heilig in geloof .
Het wekt heel simpel , alleen het vasthouden is het moeilijkst maar dat is met alles .

ik geloof dat ieder individu op deze aarde gelijk is en hoe stoer iemand ook wil overkomen je bent en blijft van vlees en bloed , en ben gewoon jezelf .

Ook ik heb fouten gemaakt in het leven , maar leer ervan en ga niet dezelfde fouten maken maar weerhoud mensen hiervan maar vooral jezelf blijven opvoeden.

Als iemand tips voor mij heeft zijn ze welkom want ook ik ben zoekende nog steeds en kan veel leren .

1 tip misbruik geen middelen en gebruik niet zomaar medicatie zolang er geen duidelijke diagnose is geweest .
Maar dit moet iedereen zelf weten , mensen die er baat bij hebben gewoon doen natuurlijk .

Hoor graag van iemand !

Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!
Acceptatie en dankbaarheid that's all .
Gratitude
Newbie

Berichtdoor Fool op 20 sep 2016 18:22

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning. :)

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich. :)

Hoor graag van iemand !
Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!

Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes! :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Hulp op 15 nov 2016 11:02

Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......
Hulp
Newbie

Berichtdoor DailyBaked op 17 nov 2016 13:48

hallo iedereen,

dit is mijn eerste post ben niet goed in lange teksten schrijven maar doe mijn best.

als ik alles nu zou vertellen over mijn AD(H)D, verslaving en het verband hiertussen, zou dit een extreem lang verhaal worden dus ik richt me echt even op mijn ervaring met verslaving.

op een dag kwam een maat van mij met een zak vol toppen aan. ik was 12, hij zelf was nog maar 10/11 toen. ik wist helemaal niet wat wiet was, of wat het zou doen. maar heb altijd gezien hoe de oudere broer van hem dat deed. dus heb ik een beetje geïmproviseerd.
2 normale vloeitjes als L'tje aan elkaar geplakt en een afgescheurd stukje van een pakje vloei als tip. we hebben die hele joint volgegooid met wiet. na die eerste joint, was ik verkocht.

vanaf die dag elke dag geblowd, samen met hem. van de eigen teelt van zijn broer.
hier hebben we een hele tijd op geleefd, dus groeide mijn verslaving snel.

toen ben ik voor en op school gaan blowen. vond het heerlijk eindelijk rustig in mijn hoofd, geen last van elke beweging om me heen en elk geluidje op achtergrond. het probleem was alleen dat leraren mij aanspraken 'wat gaat het goed zo' 'wat ben je lekker rustig'.
die wisten natuurlijk niet waar het door kwam, daardoor ben ik een verkeerd beeld gaan ontwikkelen. wiet zorgt ervoor dat ik normaal kan denken en dat ik normaal ben.

na een lange tijd wiet roken. VEEL wiet roken. was het effect op mijn gedrag en drukte in het hoofd minder geworden, maar altijd nog wel (nu nog steeds) aanwezig. school wou eigenlijk dat ik medicijnen ging gebruiken; anders zou ik naar de rebound moeten. toen ben ik begonnen met medicatie omdat het idee van op zo'n plek komen te zitten mij niet aan stond. eerst ritalin, snel mee gestopt extreem veel bijwerkingen en was echt een zombie, niet mezelf meer.

toen begonnen met dexamfetamine, dit werkte vanaf dag 1 geweldig en geen bijwerkingen. alles wat me normaal gewoon echt niet lukte, kon ik mezelf nu wel laten lukken. ik kon alles wat beter ordenen in mijn hoofd, beter verschil zien in hoofd en bijzaken.
raar genoeg begon ik ook afspraken op tijd te herinneren in plaats van paar uur daarna.

dat je zoveel meer controle over jezelf en je lichaam hebt (motoriek) voelt natuurlijk geweldig als je dit nooit hebt ervaren. lange tijd ging medicatie goed, maar raakte hier langzaam aan verslaafd aan. hup, naar de huisarts even zielig doen en dosis verhogen. tot 2,3 keer toe.
terwijl dit helemaal niet nodig was. ben ook gaan opsparen en dan van 3 dagen in 1x nemen.

ondertussen blowde ik ook nog steeds de hele dag door. sóchtends voor school tot s'avonds voor het slapen. de combo wiet (downer) en amfetamine (upper) is natuurlijk nooit goed. vooral niet iedere dag en dan ook de hele dag. at soms 2/3 dagen niet, mijn geestelijke toestand ging achteruit. ik kreeg wel psychotische gedachten, ook zag ik s'avonds altijd schimmen en voelde ik veel angst.

mijn ouders gaven mij toen nog per dag mijn pillen, gelukkig.
ik heb toen gezegd ik wil stoppen met die troep, dus geef me niet meer.
denk dat het vooral hierdooor is gelukt te stoppen, als ik zelf al die potjes zou beheren was het niet goed gekomen.

dat was dat.

maar ook toen ik begon koffie te drinken. vond ik dit een fijn effect in het begin, maar voor koffie krijg je snel een tolerantie. op het laatst altijd 2 bakjes in 1 mok, als 1 bak koffie. daar in korte tijd 4 van drinken. met zwaar kloppend hard en zweet als een otter zitten, gewoon voor dat minimale effect.

toen ik voor het eerst een pilletje had gehad, zat er maanden tussen. maar mijn 2e, 3e en 4e keer was donderdag (had gewoon school volgende dag), vrijdag en zaterdag. 3 op rij.
daarna al snel elk weekend, soms 2 keer per weekend. in de zomervakantie van school ging dat natuurlijk nog verder door. uiteindelijk kunnen stoppen omdat het niks meer aan was het hele effect was weg. gelukkig maar!

als ik zo kijk naar mezelf ben ik dus wel redelijk verslavingsgevoelig.
ik wil niet zeggen dat dit perse door de AD(H)D zou moeten komen, spelen ook veel andere factoren mee natuurlijk.

benieuwd wat jullie hierover denken.

ik wou kort en krachtig zijn. en heel iets anders bespreken dan wat er nu allemaal staat, maar raak gewoon veel afgeleid in mn eigen verhaal :D

(nog vergeten, als we die meetellen, suikerverslaving :eek: )
DailyBaked
Newbie

Vorige

Keer terug naar Verslaving