stoppen met benzo

Ben je verslaafd, heeft iemand in jouw omgeving een probleem of wil je gewoon meer te weten komen over verslavingen? Hier kun je terecht met al je vragen, om je verhaal te delen of gewoon om steun te zoeken.

stoppen met benzo

Berichtdoor mcnekkerman op 25 jul 2014 12:14

Dag allemaal.

Ik heb jaren recreatief een tot hooguit driemaal per week verschillende benzos gebruikt. Voornamelijk oxazepam, diazepam, alprazolam en lorazepam. Soms ook zolpidem.

Uiteindelijk werd het steeds minder recreatief en heb ik sinds januari dagelijks benzos gebruikt in behoorlijke dosissen. Bijvoorbeeld 50 mg oxa en 10 mg zolpidem om in te slapen. Of 2.5 mg lora en flink wat alcohol. Nu wil ik er volledig mee stoppen omdat ik ze ten eerste niet voorgeschreven kreeg en ze eigenlijk dus ook niet nodig had. Inmiddels word ik al zenuwachtig als er nog maar 2 doosjes liggen... Ik vraag me af of ik nu gewoon 3 nachten wakker lig en er dan vanaf ben, of dat ik moet afbpuwen met valium. Zoals ik meer gehoord heb. Vanwege de relatief korte duur (6maanden) weet ik niet of het nou gevaarlijk is of niet om direct te stoppen...
Bedankt voor de reacties alvast
mcnekkerman
Newbie

Re: stoppen met benzo

Berichtdoor CasperX op 07 sep 2014 16:25

Advies: afbouwen!
Coldturkey is niet te doen (en gevaarlijk). Been there.

Suc6
CasperX
Newbie

Berichtdoor Acon op 13 sep 2014 19:02

Bespreek het met je dokter.
Die zal je normaal op diazepam zetten en dan rustig aan afbouwen.

Ik zit zelf al 10 jaar aan de benzo's, ben nog niet klaar met mijn andere verslavingen om ermee te stoppen. Zou zelf niet zonder mijn benzo's kunnen.
Hoop dat jij het wel kan, veel steun en succes!
Did: THC, MDMA, (Dex)Amfetamine & Meth, Cocaïne, GHB & GBL,
Morfine, Methadon, Psilocybine, LSD, Salvia, DMT, Ketamine, MXE, DXM, PCP, 4-FMP, JWH-122, Ether, Benzo's, AM-2011, aMT, Methylone, N2O, 2C-B

To Do: 5-Meo-DMT, Mescaline, B-2C-B
Acon
Belezen gebruiker

Berichtdoor Koekje85 op 21 okt 2014 11:11

mcnekkerman schreef:Dag allemaal.

Ik heb jaren recreatief een tot hooguit driemaal per week verschillende benzos gebruikt. Voornamelijk oxazepam, diazepam, alprazolam en lorazepam. Soms ook zolpidem.

Uiteindelijk werd het steeds minder recreatief en heb ik sinds januari dagelijks benzos gebruikt in behoorlijke dosissen. Bijvoorbeeld 50 mg oxa en 10 mg zolpidem om in te slapen. Of 2.5 mg lora en flink wat alcohol. Nu wil ik er volledig mee stoppen omdat ik ze ten eerste niet voorgeschreven kreeg en ze eigenlijk dus ook niet nodig had. Inmiddels word ik al zenuwachtig als er nog maar 2 doosjes liggen... Ik vraag me af of ik nu gewoon 3 nachten wakker lig en er dan vanaf ben, of dat ik moet afbpuwen met valium. Zoals ik meer gehoord heb. Vanwege de relatief korte duur (6maanden) weet ik niet of het nou gevaarlijk is of niet om direct te stoppen...
Bedankt voor de reacties alvast

Het is mij gelukt met behulp van meditatie. Ik realiseerde me dat de benzo's een uitvlucht waren voor mijn echte gevoelens. Die ben ik onder ogen gekomen --> heb ik vergroot als het ware door uit te spreken "i am completely here with you now" alsof die pijngevoelens een klein kind waren dat aandacht nodig heeft. De pijn gevoelens kwamen enorm naar boven, zaken uit mijn jeugd etc. Heb heel erg gehuild, maar het voelde goed, ik ren niet meer weg voor mezelf. Ik heb de eerste paar nachten heel veel moeite gehad met slapen, maar dit accepteerde ik en was oke. Hoort bij het proces. Nu voor het eerst in vijf jaar slaap ik al enkele maanden 9 uur per nacht zonder slaaprotzooi want dat is het echt.
Koekje85
Newbie

Berichtdoor mcnekkerman op 04 jan 2015 22:05

Uiteindelijk ben ik op vakantie gegaan en heb expres niks ( op een strip valium na voor als het fysiek gevaarlijk zou worden) meegenomen. Uiteindelijk ben ik 3 maanden zonder benzo's geweest om er vervolgens weer vrolijk mee te beginnen. Stom stom stom. Heb me nadien in tijden niet zo goed gevoeld in de periode dat ik niks pakte. Waarschijnlijk omdat ik dacht dat ik er vrij gemakkelijk vanaf gekomen was ben ik weer begonnen met 1 keer. Dat werden er meer. Enzovoort. Zo gemakkelijk zit je er daardoor ook weer aan. Komende maanden ga ik wel afbouwen via een schema om te kijken of je er daardoor beter bij weg kan blijven.
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor mcnekkerman op 11 jul 2016 20:31

Inmiddels ben ik 2 jaar verder na mijn laatste post en is het aardig uit de hand gelopen... weliswaar ben ik aan het afbouwen, maar ben na mijn vorige post hier uiteindelijk beland op een dosis die gelijk staat aan 100 mg diazepam per dag. Inmiddels zit ik in deze week op 30 mg en heb elke week 5 mg van de dosis afgehaald. Onder begeleiding van een verslavingsdeskundige uiteraard.

Op zich gaat dat best aardig. Je hebt je ups en downs, maar blijf er in geloven dat het uiteindelijk verleden tijd is. Het enige waar ik echt tegenop zie is de periode na de laatste stap. Hoe zal dat gaan? Nog tijden last van bijwerkingen en withdrawals of zal het smooth gaan?

Merk bijvoorbeeld wel een verschil in cognitief vermogen en ervaar vaker stress dan voorheen. Hoop dat dat iig snel voorbij gaat en alles weer kleur krijgt en er niet overal zorgen over gemaakt hoeven te worden.

Benzos... don't get addicted
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 12 jul 2016 00:10

Zoals er al staat :Afbouwen dmv van overschakelen naar een benzodiazepine meestal diazepam. En daar elke 2 of als het lukt 1 week 5mg minderen tot je bij nul uitkomt
Als je langer dan 2 weken nodig hebt om aan de dosis te wennen voor je verder gaat afbouwen. Een van de belangrijkste regel is : Ga niet terug naar een hogere dosis. Blijf dan liever langer op je huidige dosering!

Zou morgen de huisarts bellen en vragen om een afspraak en vragen of de huisarts het zelf wilt afbouwen en jou helpen. En wees transparant met je doseringen en middelen.

Als ik uit je eerste post een dosering moet maken klinkt hlet alsof je 30-35 mg diazepam komt.
Maar een arts die jou kent kan dat beter inschatten

Hoeveel en wat neem je om te kunnen slapen ?

Succes met de afbouw, it sucks soms maar je wint jezelf ermee terug. Goed dat je deze stap zet!

Choose Life!
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor MeejheM op 12 jul 2016 02:17

Het zijn wel doseringen waarbij je niet veilig cold-turkey kan stoppen. Een arts raadplegen is altijd slim, ten eerste om gegarandeerd je medicatie te kunnen krijgen, maar ook omdat je dan in elk geval iemand die ervoor geleerd heeft regelmatig ziet, en dus in zicht blijft.

Toch wil ik je waarschuwen dat jou gebruik, wat ik meestal zelfmedicatie noem, meestal wel een achterliggende reden heeft. Ik neem aan dat je best op de hoogte was van de verslavende werking, en alle andere risico's. Toch heb je vanwege een bepaalde reden gekozen voor de benzo's. Of je die reden weet of nog niet, je zal dat toch ook moeten aanpakken wil je de grootste kans hebben om van de pillen af te blijven.

Succes, hou ons op de hoogte!
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor mcnekkerman op 12 jul 2016 06:55

Ik ben idd onder behandeling van een arts aan het afbouwen. Daar beon ik met 100 mg diazepam per week en zit nu op 30 mg na enkele maanden. Dat is wat ik bedoel.

Ik wist ook wat de gevaren waren van het gebruik en ben er eigenlijk nog niet helemaal uit waarom ik ooit begonnen ben en waarom het zo uit de hand gelopen is..

Alleen begint nu de 'wereld' weer wat zichtbaarder te worden en vraag ik me af hoe lang dat gaat duren nadat ik volledig van de troep af ben.. cognitief vermogen terug, kleine fysieke pijntjes die komen opzetten. Etc.
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 12 jul 2016 07:13

Lastig te zeggen hoelang de afbouw duurt. Het is nou eenmaal belangrijk het langzaam te doen , volgens een apotheker die ik ken zijn mensen die het (te) snel afbouwen ook diegene die (helaas) snel weer terugvallen.
Neem je tijd en probeer het rustig te doen.

Nogmaals succes en sterkte pb gerust als je iets kwijt wilt wat privé is.
Heb hetzelfde ervaren.

Peace
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor mcnekkerman op 12 jul 2016 07:29

Thanks voor je aanbod! So far so good iig. Ik zal hier wat updates plaatsen omtrent de afbouw iig.
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 12 jul 2016 09:15

Zo te horen maak je wel flinke stappen voorwaarts, maar het is de laatste 2 x 5mg die het moeilijkst zijn. Ik gok zomaar dat je wel echt gemotiveerd bent, dus het zal je denk ik wel lukken.

Succes.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor mcnekkerman op 12 jul 2016 09:20

Gemotiveerd ben ik zeker! Ben er ook helemaal klaar mee, dat scheelt een hoop. De arts bij wie ik loop is ook een fijne arts dus dat helpt ook goed mee
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 12 jul 2016 10:19

nou, dat klinkt in elk geval positief.

vooral eerlijk blijven naar jezelf en je omgeving, dan denk ik dat je er al bijna bent.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor mcnekkerman op 24 jul 2016 20:28

Afgelopen week naar 25 mg gegaan. Ging me voor het eerst niet zo goed af. Ben veel onrustiger geweest damet bij de laatste paar keren dat ik er 5 mg vanaf heb gehaald. Heb besloten om het nog een week te consolideren op 25 mg en daarna pas weer een stapje te maken. Wellicht met 2.5 mg eraf ipv 5. Heeft iemand ervaring in het per dag afbouwen? Dus elke dag een mg om vervolgens op het eind van de week op hetzelfde uit te komen als je van plan was? Dat lijkt me voor m'n gevoel makkelijker omdat de klap dan niet zo aankomt op het moment dat je er direct 5 mg afhaalt elke week, maar gewoon1 elke dag of elke 2 dagen.

Grtz
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 24 jul 2016 21:17

Mooi dat je vooruitgang boekt. het lastigste is de laatste keer afbouwen naar niks. Ik gebruik zelf nog steeds 1 a 2 maal daags 5mg diazepam, er zijn dagen bij dat ik niks gebruik, maar meestal is het toch 2 maal daags, en af en toe 1 maal daags.

Omdat ik grotere problemen heb heb ik tijden geleden met mijn psychiater afgesproken dat ik "zo nodig" 2 dd inneem, maar dat in elk geval niet overschrijd. Ook zie ik die man minstens 4 keer per jaar.

Graag zou ik er helemaal vanaf zijn, er zijn redenen genoeg:
- Je bent afhankelijk van een voorschrijvend arts en de beschikbaarheid bij een apotheek.
- Ik gebruik het nergens voor, behalve dat ik van die laagste dosering niet afkom.
- Gelukkig betaald de verzekering(B2), maar het kost toch geld, alleen niet direct uit mijn beurs.
- Gezond zijn ze niet.

Ik heb dus eigenlijk geen reden ze te slikken behalve dat ik er niet vanaf kom en wanneer er een of andere echt ernstige calamiteit voordoet zal ik door een zure appel moeten bijten. dat laatste varieert geloof ik tussen de pensioenleeftijd van mijn psych en een of andere nucleaire ramp.

Nogmaals succes.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor mcnekkerman op 29 aug 2016 16:00

Deze week 10 mg per dag. Laatste loodjes, denk nog 3 a 4 weken tot de nullijn!
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 29 aug 2016 19:16

de laatste loodjes zijn wel het zwaarst. ik hoop dat het meevalt en als het je lukt, probeer er dan echt van af te blijven.

Succes!
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor mcnekkerman op 29 aug 2016 19:18

Zeker weten. Ben blij als ik er van af ben! De motivatie is enorm dus dat scheelt al enorm. Dit gaat lukken!
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor mcnekkerman op 09 okt 2016 12:40

Hallo allemaal.

Ik kan jullie mededelen dat ik inmiddels ruim drie weken van de benzos af ben! Wat een verademing! Van meer dan 100 mg diazepam per dag naar 0 in amper 4 maanden, door een uitstekende arts en doorzettingsvermogen. Ik dacht dat het me nooit zou lukken. Heb ook echt gare periodes gehad maar het is het zeker waard. Voor iedereen die er af wilt raken: doe het! Er gaat een wereld voor je open!
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor Mindless op 09 okt 2016 13:06

mcnekkerman schreef:Hallo allemaal.

Ik kan jullie mededelen dat ik inmiddels ruim drie weken van de benzos af ben! Wat een verademing! Van meer dan 100 mg diazepam per dag naar 0 in amper 4 maanden, door een uitstekende arts en doorzettingsvermogen. Ik dacht dat het me nooit zou lukken. Heb ook echt gare periodes gehad maar het is het zeker waard. Voor iedereen die er af wilt raken: doe het! Er gaat een wereld voor je open!

Super! :D Goed bezig!
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Tekzor668 op 09 okt 2016 13:43

mcnekkerman schreef:Hallo allemaal.

congratz en houden zo!
The world would be a nice place if everybody took a chill pill,
would get even better if some of them choked on it :-P
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Tijdloos op 09 okt 2016 20:01

Goed gedaan man , petje af voor jezelf!

Nu zo houden en je slaap word ook weer beter , of is dat al verbetert?
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor mcnekkerman op 09 okt 2016 20:04

Heb toen ik rond de 10 mg diazepam zat melatonine 3mg voorgeschreven door de arts. Aanvankelijk hielp dat niet maar sinds vorige week slaap ik vrij redelijk, ongeveer 5 a 6 uur per nacht. En dat is niet verkeerd voor mijn doen.
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 09 okt 2016 20:10

mcnekkerman schreef:Heb toen ik rond de 10 mg diazepam zat melatonine 3mg voorgeschreven door de arts. Aanvankelijk hielp dat niet maar sinds vorige week slaap ik vrij redelijk, ongeveer 5 a 6 uur per nacht. En dat is niet verkeerd voor mijn doen.

Helemaal mooi , had er zelf veel langer en erger last van op slaapgebied.

Je les wel geleerd na dit avontuur lijkt me!

Respect
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor mcnekkerman op 09 okt 2016 20:14

Absoluut, al juich ik niet niet voor de 100 %. Volgens m'n arts blijft er nog zeker 6 weken diazepam in m'n lichaam via m'n vetreserves, al is het ergste wel achter de rug natuurlijk. Moet nog wel wennen aan 'normale' situaties. Alles komt veel meer binnen dan voorheen en m'n denkvermogen is nog niet helemaal je van het.
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor mcnekkerman op 20 dec 2016 21:27

En fris 2017 in. Alweer ruim 3 maanden he le maal klaar mee!
mcnekkerman
Newbie

Berichtdoor Tijdloos op 12 jan 2017 17:14

mcnekkerman schreef:En fris 2017 in. Alweer ruim 3 maanden he le maal klaar mee!

Toppie! Dat is een mooi begin van het nieuwe jaar :)
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor autysd op 08 feb 2017 06:15

bij mij ligt het erg moeilijk voor mij
-ik ben reeds aan 20 mg AD escitalopram, om mijn chronishe depressie aan te kunnen
-ik heb meerdere dagen per week nodig om me een beetje vrolijk te voelen en om te kunnen slapen met benzo's

als ik mocht kiezen , zou ik mezelf een zombie maken met 40 mg escitalopram per dag (zeer uitzonderlijk, niet wss) om minder benzo's en alcohol the verbruiken (= zeer gevaarlijk)
dagelijks: escitalopram 20 mg + l-theanine met gewone GABA-poeder (2x per dag) + vitaminepil + omega 3 complex + magnesium + 1 lepel pure cacao + 2 sedinalplus... + 1 valeriaan 500 mg met 1 gram tryptofaan een uur voor de slaap
autysd
Bewuste gebruiker

Berichtdoor SkittlesAndMe op 13 feb 2017 19:19

autysd schreef:bij mij ligt het erg moeilijk voor mij
-ik ben reeds aan 20 mg AD escitalopram, om mijn chronishe depressie aan te kunnen
-ik heb meerdere dagen per week nodig om me een beetje vrolijk te voelen en om te kunnen slapen met benzo's

als ik mocht kiezen , zou ik mezelf een zombie maken met 40 mg escitalopram per dag (zeer uitzonderlijk, niet wss) om minder benzo's en alcohol the verbruiken (= zeer gevaarlijk)

Misschien kun je beter even je eigen topic openen als je over jezelf wilt vertellen! :)
Een feestje op een spiegel!
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor autysd op 15 feb 2017 04:55

SmartieAndMe schreef:
autysd schreef:bij mij ligt het erg moeilijk voor mij

Misschien kun je beter even je eigen topic openen als je over jezelf wilt vertellen! :)

ja, gezien het topic en het verloop ervan, heb je wel gelijk denk ik, ty :)
dagelijks: escitalopram 20 mg + l-theanine met gewone GABA-poeder (2x per dag) + vitaminepil + omega 3 complex + magnesium + 1 lepel pure cacao + 2 sedinalplus... + 1 valeriaan 500 mg met 1 gram tryptofaan een uur voor de slaap
autysd
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Verslaving