Dagelijks gebruik van wiet, en de persoonlijke ontwikkeling.

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Dagelijks gebruik van wiet, en de persoonlijke ontwikkeling.

Berichtdoor Tijdloos op 26 nov 2011 20:24

Hoor van steeds meer mensen die in verslavingszorg werken zeggen dat: 'als je dagelijks het rookt je persoonlijke ontwikkeling langzamer maakt, of zelfs tijdelijk onderbreekt'
Vraag me het af omdat, als dat zo is cannabis toch onderschat word volgens vele denk ik. Heb er al over gehoord,gepraat maar word niet wijzer van sommige ervaringen. Iemand rookte dagelijks een of twee gram van zijn 17e tot 32e jaar. Nu is hij na enige tijd ineens een heel ander mens (positieve zin), ken meer van dat soort voorbeelden. En erg veel dromen ineens onthouden, wat vanzelf went hoor ik van mensen.

Mijn vraag in het kort:
Is het bekend of het je ontwikkeling meer 'verstoort' dan de meeste mensen denken/toegeven? Zoals ook: tast het je korte termijngeheugen tijdelijk of na langdurig gebruik permanent aan? Mochten die dingen bekend zijn.

Dank voor het lezen, vroeg het me af omdat anders mischien hele generaties mogelijk niet goed/minder zouden ontwikkelen door de soft drugs mochten ze daar behoefte aan hebben? Zijn steeds meer 'groot verbruikers' tegenwoordig. Of denk ik tever vooruit nu?

Groeten!
Tijdloos
Moderator

Re: Dagelijks gebruik van wiet, en de persoonlijke ontwikkel

Berichtdoor Paperplane. op 27 nov 2011 13:37

De negatieve effecten van wiet verdwijnen dacht ik weer als je gestopt bent met blowen.
"I'm back, sorry for letting you all down."
Paperplane.
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Tufnut op 28 nov 2011 00:08

Ik rook al wiet sinds mijn 14e de eerste jaren natuurlijk nog niet iedere dag, maar laat het vanaf mijn 18e zijn dat het toch wel richting dagelijks gebruik is gegaan. Sinds kort ben ik een stuk geminderd en heb ik mijn verslaving gedag kunnen zeggen.

Een ding wat ik durf te bestrijden is dat je je niet onwtikkeld als je dagelijks blowt. Blowen maakt het mss wel moeilijker. Doordat je stoned ben heb je niet zo'n zin om aan je huiswerk te gaan of kan je de volgende dag moeilijker je bed uit komen, wat zou kunnen betekenen dat je te laat op je werk komt en uiteindelijk daarom ontslagen wordt ofzo.
De vraag is of dat echt de schuld is van het blowen of dat het aan de aard van de persoon ligt. Het gaat er namelijk niet zozeer om wat je doet, maar vooral om hoe je het doet. Als je zelf niet snapt dat het van groot belang is dat je je verantwoordelijkheden neemt, dan zou het zonder blowen mogelijk ook mis kunnen gaan.
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor Paperplane. op 28 nov 2011 16:32

Tufnut schreef:Ik rook al wiet sinds mijn 14e de eerste jaren natuurlijk nog niet iedere dag, maar laat het vanaf mijn 18e zijn dat het toch wel richting dagelijks gebruik is gegaan. Sinds kort ben ik een stuk geminderd en heb ik mijn verslaving gedag kunnen zeggen.

Een ding wat ik durf te bestrijden is dat je je niet onwtikkeld als je dagelijks blowt. Blowen maakt het mss wel moeilijker. Doordat je stoned ben heb je niet zo'n zin om aan je huiswerk te gaan of kan je de volgende dag moeilijker je bed uit komen, wat zou kunnen betekenen dat je te laat op je werk komt en uiteindelijk daarom ontslagen wordt ofzo.
De vraag is of dat echt de schuld is van het blowen of dat het aan de aard van de persoon ligt. Het gaat er namelijk niet zozeer om wat je doet, maar vooral om hoe je het doet. Als je zelf niet snapt dat het van groot belang is dat je je verantwoordelijkheden neemt, dan zou het zonder blowen mogelijk ook mis kunnen gaan.

Juist. Daarom vind ik wiet ook de echte drug. Het schept geen beeld van je hoe zelfverzekerd je zou zijn, zoals bij coke, maar het versterkt hoe je je voelt.
"I'm back, sorry for letting you all down."
Paperplane.
Bewuste gebruiker

Berichtdoor mandragora op 28 nov 2011 19:25

waar is mijn reactie naartoe? ik had als eerste hier op gereageerd ??

@paperplane, ik geef je helemaal gelijk!
*Live the life you love and love the life you live*
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor Tijdloos op 28 nov 2011 20:15

mandragora schreef:waar is mijn reactie naartoe? ik had als eerste hier op gereageerd ??

@paperplane, ik geef je helemaal gelijk!

Vreemd, heb niets veranderd hier..

Dank voor jullie reacties, ben het ook eens met jullie visie erop. Weet ik weer hoe de andere erover denken, en het ervaren.

Greets!
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Drugs Infolijn op 30 nov 2011 16:49

Mijn vraag in het kort:
Is het bekend of het je ontwikkeling meer 'verstoort' dan de meeste mensen denken/toegeven? Zoals ook: tast het je korte termijngeheugen tijdelijk of na langdurig gebruik permanent aan? Mochten die dingen bekend zijn.

Of cannabisgebruik je ontwikkeling meer verstoort dan mensen denken of toegeven is niet te zeggen. De ene persoon zal namelijk wel vinden dat het de ontwikkeling verstoort en de ander niet. Maar cannabis kan bij overmatig gebruik de persoonlijke ontwikkeling wel degelijk in de weg staan. Dit geldt in verhoogde mate voor jongeren. Jongeren in de puberteit kunnen door dagelijks, fors blowen een achterstand in hun emotionele en sociale ontwikkeling oplopen. School- en werkprestaties hebben als eerste te lijden onder dagelijks blowen. Maar dit heeft niet direct met de cannabis zelf te maken. Als een jongere fors speed zou gebruiken zal de ontwikkeling ook verstoord worden.

Of cannabis een blijvende invloed heeft op het geheugen lees je hier.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor Mudita op 20 feb 2016 22:43

Tufnut schreef:Ik rook al wiet sinds mijn 14e de eerste jaren natuurlijk nog niet iedere dag, maar laat het vanaf mijn 18e zijn dat het toch wel richting dagelijks gebruik is gegaan. Sinds kort ben ik een stuk geminderd en heb ik mijn verslaving gedag kunnen zeggen.

Voor mijn gevoel kun je dat op zich ook gewoon neerleggen bij het effect van wiet. Aangezien ik meestal wel kind a lazy word als ik stoned ben. Dus is het geen "bijwerking" van dagelijks roken maar gewoon het effect dat iedereen heeft als die stoned is. You got me?
"Life isn't about the destination, it's about the journey"
Mudita
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tijdloos op 21 feb 2016 02:28

I see you're point clearly. Zo is het denk ik ook.
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor MeejheM op 22 feb 2016 05:47

Ik denk niet dat dagelijks wietgebruikt je ontwikkeling stilzet, maar ik denk wel dat dagelijks wietgebruik je natuurlijke ontwikkeling en / of het opbouwen van levenservaring kan hinderen.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Mindless op 22 feb 2016 08:36

Ik heb dagelijks met mensen te maken die dagelijks wiet gebruiken (bij een heb ik het vermoeden ook overdag/op het werk, ook al zei hij van niet toen ik dat een keer vroeg). Deze mensen zien er altijd uit alsof ze een paar nachten niet geslapen hebben, ze zien er altijd lusteloos uit, zijn vergeetachtig, kramen vaak onzin uit, herhalen zichzelf vaak. Toen ik een tijd terug ook elke dag wiet rookte, herkende ik dat ook in mezelf al heb ik het nooit zó ver laten komen (dit was hooguit een maand aaneen of zo).

Niet dat ik nu tegen wiet ben of zo, maar elke dag is gewoon slecht voor je en de mensen om je heen. Het aparte is ook dat deze mensen vaak zelf helemaal niet doorhebben dat ze zoveel minder helder zijn dan normaal. En ook dat herkende ik in mezelf. Je gelooft dan echt dat de wiet je niet zoveel doet. Uiteraard is elke dag gebruiken slecht voor je ontwikkeling. Het lijkt me al helemaal slecht als je dit doet als je nog in de pubertijd zit.

Je persoonlijke ontwikkeling gaat voornamelijk door middel van levenservaring en daarvan leren (zelf-reflectie). Als je (bijvoorbeeld) elke dag je stress, problemen en pijn verdoofd met wiet, dan blijf je onbewust van die dingen, wat goed voelt, maar je pakt ze er niet echt mee aan. Ja, je wordt vredig (tot een bepaalde mate) van wiet, maar ook futloos, lui, onbewust.
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Wacky op 22 feb 2016 18:02

Ik heb 20 jaar geblowed waarvan de eerste 10 jaar opbouwend van af en toe tot 24/7.

Ik denk inderdaad dat het schromelijk onderschat wordt. En die onderschatting is juist het gevaar. Ik heb nu ook zon jaar of 10 ervaring met harddrugs, maar daarmee heb ik altijd heel duidelijk de grens kunnen trekken dat ze een party drugs zijn en ik heb nooit een lijn genomen anders dan op feestjes. Dat juist omdat ik een respect heb voor de risicos die eraan verbonden zijn. Met wiet had ik nooit risicos onderkent en juist daarom ben ik er verslaafd aan geraakt.

Ik denk dat het je ontwikkeling weldegelijk beinvloed. Misschien niet in directe zin door de drug zelf, maar vooral in indirecte zin. Dagelijks blowen beperkt bij veel mensen hun activiteit. Minder sociale activiteiten en voor zover die er wel zijn, is dat dan voornamelijk met gelijkgestelden. Dat zorgt natuurlijk voor een mindere ontwikkeling dan wanneer je je meer in verschillende sociale omgevingen begeeft in verschillende maatschappelijke klassen, met verschillende wereld beelden etc. Een carriere valt natuurlijk ook onder ontwikkeling en ook die zal meestal minder hard lopen bij stoners.

Wat geheugen betreft is moeilijk te zeggen. Ik ben nu 15 maanden gestopt en ik ben duidelijk een stuk helderder in mijn hoofd en vergeet minder snel afspraken enzo. Ik weet niet of dat nou direcht echt geheugen functie is of dat ik in mijn stoner tijd gewoon nergens ene fuck om gaf.
Verder is mijn geheugen (en andere hersencapaciteit) duidelijk minder dan 20 jaar geleden. Ik kan bijvoorbeeld veel minder goed hoofdrekenen dan toen ik jong was. (en dat gaat vooral om geheugen wanneer je een berekening moet opdelen in verschillende stukjes en de uitkomst van het eerste stuk moet onthouden terwijl je het tweede berekend) Toen ik 16 was kon ik uit mijn hoofd wortels berekenen die niet op een geheel getal uit kwamen op net zoveel decimalen als ik wilde. Dat gaat nu absoluut niet meer lukken. Nu scheelt het natuurlijk ook dat ik het niet zoveel meer doe, maar het is niet alleen dat, dat is maar een voorbeeld. Ik merk gewoon dat mijn hersenen lang niet meer zo awesome zijn als ze toen waren. Is dat door het blowen, of is dat gewoon omdat we aftakelen na ons 25e ? Ik weet het niet, allebei denk ik.
[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt
Wacky
Badass junkie

Berichtdoor Narayani op 22 feb 2016 19:31

Voor mij ook best actueel dit topic ook al is het al wat jaren oud. Ik zal dus mijn persoonlijke ervaring delen.

Ik blow nu 5,5 jaar waarvan denk ik de afgelopen 1,5 jaar wel dagelijks. Ik heb dit altijd als onschuldig gezien (en ben ook van mening dat wanneer je cannabis met mate weet te gebruiken, dit nog altijd beter is dan alcohol drinken bijvoorbeeld). Ik wist het ook heel kundig goed te praten voor mijzelf en mijn omgeving. Het bleef tenslotte bij 1, misschien 2 licht gedraaide joints die ik met mijn vriend deelde 's avonds op de bank voor de tv en daarna gingen we slapen. Nodig had ik het niet want kon prima een dagje zonder als het even niet zo uit kwam, maar ik sliep er heerlijk op en het was zo lekker.

Hier in 'Braboland' leidt de vastenperiode voor velen tot zelfreflectie. Mijn vriend besloot even te stoppen met blowen in deze tijd. Hij is bezig met afstuderen en dat is al vertraagd dus wil hij nu al zijn focus daarop leggen. Daarnaast is hij fanatiek bezig met zijn sport en denkt dat blowen de motivatie en energie hiervoor negatief beïnvloedt. Ik kon me absoluut vinden in zijn ideeën zolang ik zelf maar niet hoefde te stoppen (en dat verlangde hij ook niet van mij). Echter het is (gelukkig!) geen zak aan om in je eentje op de bank te blowen als je dat voorheen samen 'voor de gezelligheid' deed.

De afgelopen 2 weken heb ik al aanzienlijk minder geblowd door bovenstaande. En gisteren hadden we het er over, over hoe wij denken op anderen over te komen met ons blowgedrag (veel mensen schrikken als je het vertelt, we weten ook dat sommigen over ons roddelen wat dat betreft), over hoe we verder op een zeer goede weg zijn in ons leven en allerlei doelen voor ogen hebben en hoe ons cannabisgebruik wel of niet nog in dat plaatje past. Wij willen bijvoorbeeld ook 'afkicken' van dat ellendige eeuwige bankhangen en zappen-gedrag en zijn dus al veel actiever bezig met op tijd naar bed en een boek lezen of wel tv kijken maar documentaires of films die wij echt willen kijken en al dan niet gedownload hebben.

Ik heb in voorgaande korte stopperiodes ook al gemerkt dat ik echt een stuk scherper ben, en mijn vriend die nu al iets langer bezig is merkt ook op dat hij zich 'wakkerder' voelt in het algemeen, alsof je uit een continue roes ontwaakt. Minder moeite met op tijd opstaan (ook al gingen we toch op tijd naar bed) en meer ondernemingszin zijn gratis bonussen. Ik merk het nu ook al wel een beetje: vanmorgen werd ik gewoon om 8 uur wakker uit mezelf, terwijl ik verre van een ochtendmens ben. Heb vandaag een aantal klussen in huis opgepakt waar ik al maanden tegenop zag. De alombekende bijwerking heb ik echter wel: ik droom zeer levendig. Dat deed ik op zich al, maar nu uiterst gedetailleerd. Ik proef nu bijvoorbeeld dingen in mijn droom (helaas, vannacht betrof het warme Red Bull zonder prik :lol: ) en voel emoties veel sterker (ik was behoorlijk over de zeik met datzelfde blikje Red Bull). Voor mij ook een 'wake up call' hoezeer het mij verdoofde op emotioneel vlak, want dromen heb je imo nodig om je leven van alledag te verwerken.

Kortom ik had het nooit zo in de gaten hoezeer het van invloed was op mijn dagelijks leven tot ik ging minderen. Ik zal nog steeds blowen maar dan enkel nog in het weekend en liefst enkel wanneer wij met vrienden aan het chillen zijn op bijvoorbeeld zaterdagavond. Tot nu toe kost dit geen enkele moeite, in ieder geval lichamelijk niet, geestelijk ook nog weinig problemen ondervonden. Voorheen heb ik wel eens geprobeerd te minderen maar werd dan vrij onrustig en verveelde me, maar nu we voor de avonden al genoeg andere tijdsbesteding hebben gevonden zoals lezen, heb ik daar ook geen last meer van. Door het lezen en het tv-minderen merk ik dat ik alsnog om 23:00 uur prima in staat ben om te slapen.

Iedereen die denkt prima meerdere keren per week te kunnen blowen zonder dat het gevolgen heeft voor zijn/haar dagelijks leven, raad ik aan zichzelf uit te dagen door het eens een maandje niet te doen :)
Doe rustig, doe lief!
Narayani
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Mindless op 22 feb 2016 19:53

Ik beperk het nu ook tot alleen het weekend (meestal ook maar 1 avond) en dat is zoveel fijner. Ook geniet je dan veel meer van je high. Na een tijdje elke dag blowen is er voor mij niets meer aan, maar na een week of twee weken niet te hebben geblowd komt die amnesia haze zo heerlijk binnen. :D

Heel soms, na een zware werkdag ga ik nog eens doordeweeks aan de wiet, maar dat is echt een uitzondering, want ik heb er dan de volgende dag eigenlijk altijd spijt van (ik heb veel scherpte en alertheid nodig op mijn werk, dus ik merk het meteen).
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Tijdloos op 26 feb 2016 08:26

@Narayani wat een verhaal respect hoor!

Niet verwacht dat dit topic weer verder zou gaan na zoveel jaar.

Voor mij is het ook overduidelijk dat ik snel passief word zodra ik iets rook.
Toen ik dit topic opende was ik overgeschakeld van 2-3 joints tot 1 voor het slapen. Wat makkelijker ging dan verwacht.

Nu gebruik ik het soms een maand niet dan weer in een weekend maar alleen voor slapen gezien dat me prima helpt.
Liever een joint als een benzo zoals mij verteld werd door bnn.

Het zet het (ontwikkeling) bij mij niet stil (meer) neem het echter als soort medicatie niet om stoned films te kijken wat soms wel gebeurd voor de slaap.

Anyway het is naar mijn ervaring erg persoonlijkheidsgetrouw.
Ben er zelf ook sneller en allerter mee geworden hoe minder ik gebruik hoe helderder.
Tijdloos
Moderator

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"