déjà vu met XTC

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

déjà vu met XTC

Berichtdoor Robertuzz op 01 feb 2012 02:44

Hallo.

Ik ben een 17 jarige jongen van 1.85 met een gewicht rond de 70kg. Er is ook al sinds m'n 8ste geconstateerd dat ik epilepsie heb. Mijn laatste aanval was op 13-03-2004.

Ik ben al sinds een half jaar redelijk bekend met drugs en experimenteer ook graag. Daarvoor wou ik er nooit mee in aanraking komen door mijn vrees met de epilepsie. Maar om het zo kort mogelijk te houden: Ik gebruik ruim 2 keer per maand XTC. Ik heb tot nu toe geen andere pillen gehad dan Witte Speakers van tussen de 221 en 229 mg. Zodra ik deze pillen op feesten en evementen gebruik heb ik de tijd van me leven en weet ik achteraf alles nog. Maar zodra ik de pillen in een huis/appartement gebruik op een nacht, dan weet ik achteraf niks meer (tenzei iemand wat verteld, dan is het "Oh ja"). Maar 1 ding kan ik me elke keer bij het thuis spacen herinneren, en die herinnering is altijd een déjà vu. Er is altijd 1 moment waarbij ik weet bij mezelf "dit is eerder gebeurt, hier op deze plek, vanuit mijn oogpunt."

Ik vraag me altijd af of ik het ooit eerder gedroomd heb, het in een vorig leven heb meegemaakt etc. Ik heb deze gebeurtenissen ook aan anderen verteld, maar of niemand kan me geloven, of ik word voor gek verklaard. Zelf zit ik er heel erg mee in de knoop, omdat ik geen enkele conclusie kan trekken hoe dit mogelijk is. Zou het ook met mijn epilepsie te maken kunnen hebben? Op feesten zijn deze "déjà vu's" nog nooit voorgekomen, maar wel elke keer als ik in een woning gebruik.

Ik hoop hier zo snel mogelijk antwoord op te kunnen krijgen!
Robertuzz
Newbie

Re: déjà vu met XTC

Berichtdoor Cosmic Controler op 02 feb 2012 21:55

ik snap wat je bedoeld, ik denk dat elke trip die je in een huis doet heeft wel een beetje de zelvde routine, een joint roken met zn allen, intens praten met de zelvde mensen, van dat soort simple dingen. deze zelvde routine kan al snel op een deja vu gaan lijken als je er over na gaat denken.

gr cc.
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Robertuzz op 04 feb 2012 02:54

Cosmic Controler schreef:ik snap wat je bedoeld, ik denk dat elke trip die je in een huis doet heeft wel een beetje de zelvde routine, een joint roken met zn allen, intens praten met de zelvde mensen, van dat soort simple dingen. deze zelvde routine kan al snel op een deja vu gaan lijken als je er over na gaat denken.

gr cc.

Mwha tis meer acties die gebeuren. 1 van de de vage déjá vu's die ik had was bijvoorbeeld dat ik met een maat in de keuken zat te praten. Hij ging naar de wc en ik ging terug naar de woonkamer. Precies op het moment dat ik de woonkamer instapte begon de déjá vu. Toen moest ik een vriendin naar het station brengen en de hele route en alles wat onderweg gebeurde (de vriendin schrok bijv. van een hond) herkende ik. Ik wist zeker dat ik het ooit eerder meegemaakt had. Zodra we bij het station waren was de déjá vu voorbij. Hoop dat ik hiermee misschien iets duidelijker ben :)

Thanks voor je reactie trouwens. gr.
Robertuzz
Newbie

Berichtdoor Sop op 25 jun 2012 21:58

Deja vu of flashback, ik had er een paar weken geleden ook last van. Toen wankelmutging draaien begon het. De ruimte zag er anders uit maarals ik me ging focussen was er niks veranderd. Ik was ervan overtuigt dat ik al eerder bij wankelmut was geweest op deze zelfde locatie, bleef het ook steeds zeggen maar wist ergens ook dat het onmogelijk was. Toch bleef m'n gevoel het zeggen. 3uurlater kwam ik met iemand in gesprek waarvan ik zeker wist dat ik hem al opeen ander feest had gesproken, zijn gelaatsuitdrukking was me zo bekend maar het was heel ongemakkelijk en beangstigde me. Ik was volledig in de war. Zakte weg van vermoeidheid tijdens dansen en deomgeving leek anders. Ik ben toen uurtje gaan slapen en toen ik wakker werd was ik nog steeds in de war. Was niet zeker of vriendin tegen me praatte en of ik had gereageerd opvraag of niet. Praatte naar mijn idee ook heel zacht terwijl ik soms wakker schrok van mijn eigen harde gebrabbel. Heel leip, maar vind deze hersenspinselen ergens ook heerlijk!
Denk zelf dat het door de muziek komt.. Melodic.. Had misschien ook al iets teveelvooraf gedronken.
Achteraf een epische avond om nooit te vergeten!!
Sop
Newbie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 27 jun 2012 12:36

Voor deze vraag is het goed om eerst eens te kijken naar wat een déjà vu nu precies is. De tekst van Wikipedia is prima en begrijpelijk dus daarom hebben we deze gewoon gekopieerd. Het antwoord wordt er zelfs gegeven, echter er zijn verschillende mogelijke verklaringen.

Déjà vu slaat in de wetenschap meestal op een onechte herinnering of herinneringsbeleving. Een mogelijke verklaring stamt uit de neurologie. Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen naar een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.

Daniel Dennett meent dat déjà vu berust op een misinterpretatie of stoornis in de hersenen zelf. Deze zou een gevolg kunnen zijn van bepaalde farmaca, vermoeidheid of een neurologische stoornis, zoals bijvoorbeeld epilepsie (kan bij jou dus allemaal). Een mogelijk gebied waar deze stoornissen kunnen optreden is de hippocampus. Dit gebied (en de omringende slaapkwab) speelt namelijk een belangrijke rol in het herkennen van familiariteit (of: nieuwheid) van objecten en gebeurtenissen. Het spontaan vuren van zenuwcellen in dit gebied zou dan kunnen leiden tot een déjà-vu-beleving.

Tenslotte geef ik je nog meee dat je wel behoorlijke risico's loopt met je gebruik. Ruim 2 keer per maand is veel. Je zegt bovendien dat je pillen gebruikt van ongeveer 225 mg. Ik kan hier niet uit opmaken hoeveel pillen je slikt, maar het advies dat wordt gegeven is: bij slikken ligt een recreatieve dosis voor mannen tussen 1 en 2 mg MDMA per kilo lichaamsgewicht per gelegenheid (maximaal een keer per 2-3 maanden). Voor jou komt dat dus neer op maximaal 140 mg.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor PepTalk op 05 aug 2012 11:58

Even een verlate vraag over de déjà vu, niet perce onder invloed van MDMA maar over het algemeen.

Als het ''kortsluiting'' zou zijn in de hersenen, waardoor beelden eerder opgeslagen dan verwerkt worden hoe is dan de voorspellendheid van een déjà vu te verklaren?

Wanneer ik ''last'' heb van een déjà vu begint eerst het typische: ''Hee, dit heb ik al eens eerder gezien of meegemaakt! ''
Echter, soms is bij mij een déjà vu zo sterk dat ik uit mijn eigen herinneringen de gebeurtenis zover als mogelijk naar boven haal, dat er bijv. dit kan gebeuren:

Terwijl ik samen met m'n vriendin door de stad loop krijg ik een déjà vu, na het ophalen van de gebeurtenis vertel ik tegen m'n vriendin: Niet schrikken straks! en 2 seconden later komt er onverwachts ineens een busje uit een straatje van links scheuren waar m'n vriendin dan toch van schrikt.
Ben zelf niet zo'n heel zweverig type, maar vind dit toch altijd heel bizar.
Kan dan, mits de herinnering sterk genoeg is, voor een paar seconden 'helderziend' zijn.
In 9/10 gevallen klopt het wat ik van tevoren zeg, en kan daar mensen soms goed bang mee maken.

Iemand enige verklaring??
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor flankz op 23 okt 2012 01:35

peptalk, dat heb ik ook een paar keer gehad, meestal als ik stoned ben. Dan heb ik iets al eerder gezien, komt het vaag binnen. Daarna denk ik er even over na en verwacht ik dat er iets gaat gebeuren (is meestal iets kleins/stoms), maar toch... ik had het wel van tevoren gezegd. En dan zeggen ze meestal met hun dronken/hippiekop van hee, hoe de fock wist je dat dan? Ja dat weet ik zelf dan ook niet. 't is heel apart. Het is alsof je in contact komt met iets wat het al eerder meegemaakt heeft.
moop mooooop gas eroooop!
flankz
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor fly-- op 30 okt 2012 16:16

Misschien een beetje offtopic hoor.
Maar wat peptalk en flankz zeggen dat heb ik ook wel eens. [vaak onder invloed, maar sinds ik naast blowen ook andere drugs gebruik, soms ook nuchter].
Maar dan wel een beetje anders.

Dan begint iemand tegen me te praten om wat te vertellen, maar voordat ze echt begonnen zijn [vaak alleen met me aanspreken/aandacht trekken] zeg ik wat ze willen zeggen.
Maar dat heb ik dan zelf niet door dat ik het zeg.
En daarna is het zo van: Hu, hoe wist je dat ik dat ging zeggen?
Maar dat weet ik dan ook niet, dat gaat automatisch.
Ja ik weet, beetje wazige uitleg, maar dat komt omdat ik het zelf ook niet echt snap.
Weet iemand misschien hoe dit komt?
Boua daga uimpi geneta Immi trouga, lana narilas. --
You are the creator of your own reality --
If you can't stand the way this place is, take yourself to higher places. --
fly--
Belezen gebruiker

Berichtdoor zeomkean op 19 maart 2015 11:29

ik vraag me af wat de oorzaken (en de gevolgen) zijn van de plotse vervuiling van de xtc-markt in Nederland en Vlaanderen omstreeks 1997. Heeft iemand hier persoonlijke ervaringen mee of kan iemand me hier gewoon iets meer over vertellen? Of ken je misschien enkele goede boeken of sites die hierover een uitleg geven?
ahsan
zeomkean
Newbie

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"