reukschade bij snuiven

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

reukschade bij snuiven

Berichtdoor straatmadelief op 13 jan 2014 22:56

Ik gebruik zo nu en dan speed, de laatste tijd ongeveer eens per twee weken. Ook heb ik in het verleden zo nu en dan cocaïne gebruikt. Ik vind snuiven zelf lekker en zou speed niet graag willen slikken. Toch ben ik wel bang voor reukschade. Ik ken een aantal zwaardere speedgebruikers en zij hebben allemaal weinig reukvermogen hierdoor. Is er heftig gebruik voor nodig om je neus zo te beschadigen of kan dit vrij snel gebeuren? Is het voor een gebruiker als ik belangrijk om toch over te gaan op slikken om goed te blijven ruiken?
That awkward moment between your birth and your death..
straatmadelief
Experimenterende gebruiker

Re: reukschade bij snuiven

Berichtdoor Joopiejo op 14 jan 2014 09:43

Mijn ervaring is dat ik bijna altijd na het snuiven (van een aardige hoeveelheid, zeg maar dat je bloedkorsten hebt (ik snuif meestal coke, heel soms speed)) voor een paar weken à 2 maanden een verminderd reukvermogen heb. Daarna keert het wel weer terug bij mij. Of als je heel veel en vaak snuift permanente schade kunt oplopen weet ik niet, ik heb het idee van wel eigenlijk.

Maar goed, ik hoef je denk ik niet uit te leggen dat als je jezelf zo'n zorgen maakt op schade dat je waarschijnlijk te veel gebruikt? Anyway ik heb ook periodes te veel gebruikt en mijn reukzin is toch wel helemaal teruggekeerd denk ik, maar dat is natuurlijk ook lastig om zeker te weten.

Vraag het anders aan je dokter, die weet dat soort dingen, of die kan het uitzoeken voor je. Al zal je dokter ook wel beginnen over minderen met snuiven waarschijnlijk. je dokter kan je niks opleggen aan behandelingen ofzo en heeft geheimhoudingsplicht, dus als je echt zeker wil zijn, zou ik dat doen.
Het is maar een levensfase.
Joopiejo
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Drugs Infolijn op 17 jan 2014 09:26

Vraag:
straatmadelief schreef:Ik gebruik zo nu en dan speed, de laatste tijd ongeveer eens per twee weken. Ook heb ik in het verleden zo nu en dan cocaïne gebruikt. Ik vind snuiven zelf lekker en zou speed niet graag willen slikken. Toch ben ik wel bang voor reukschade. Ik ken een aantal zwaardere speedgebruikers en zij hebben allemaal weinig reukvermogen hierdoor. Is er heftig gebruik voor nodig om je neus zo te beschadigen of kan dit vrij snel gebeuren? Is het voor een gebruiker als ik belangrijk om toch over te gaan op slikken om goed te blijven ruiken?

Antwoord:
Amfetamine snuiven is, zoals je al hebt gemerkt bij je kennissen, erg slecht voor je neus. Het neusweefsel kan worden aangetast, infecties kunnen ontstaan en het reukvermogen kan verminderen of zelfs verdwijnen. Ook heb je veel vaker last van verstoppingen.

Er is niet te zeggen hoeveel amfetamine je kunt snuiven zonder last te krijgen van een van deze symptomen. Dat ligt voor iedereen anders; hoe gevoelig ben je, heb je vaak last van infecties, is de doorbloeding in je neus meestal goed etc.

Zal een enkele snuif over het algemeen weinig schade berokkenen en chronisch gebruik zo goed als zeker wel, het is mogelijk dat je juist bij die ene snuif een neusinfectie oploopt door een wondje wat is ontstaan. Als je zuinig wilt zijn op je neus, moet je het snuiven zo veel mogelijk vermijden of zelfs laten; die afweging moet je zelf maken. Ook is het zo dat het slikken van amfetamine niet bevorderlijk is voor de werking van je neus. De bloedvaten en haarvaten vernauwen en onder andere je neus raakt veel minder doorbloed door het effect van amfetamine.

Natuurlijk is snuiven nog schadelijker voor de neus. Bij ernstig misbruik door snuiven, kun je zelfs je reukvermogen permanent verliezen, maar dat zijn uitzonderingen. Meestal herstelt de neus zich en het reukvermogen als je voor langere tijd stopt met amfetamine (cocaïne) snuiven.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor Tekzor668 op 13 maart 2014 23:26

Weet niet als ik nog reactie zal krijgen, toch proberen, maar kan het gebeuren dat je er ook problemen door krijgt op de slijmvliezen, of met klieren in de keel, je weet ook wel de gekende doorloop, heeft dat er mee te maken?
The world would be a nice place if everybody took a chill pill,
would get even better if some of them choked on it :-P
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Deamon op 14 maart 2014 16:17

Tekzor668 schreef:Weet niet als ik nog reactie zal krijgen, toch proberen, maar kan het gebeuren dat je er ook problemen door krijgt op de slijmvliezen, of met klieren in de keel, je weet ook wel de gekende doorloop, heeft dat er mee te maken?

Het lijkt mij niet echt gezond, het is ook niet voor niets dat het aangeraden wordt om een bommetje te maken als je het wil slikken.

Nog een tip om schade door snuiven te verminderen:
De neus spoelen na een snuifsessie (of ook tussendoor als je een lange sessie houdt). Lauwwarm water met wat zout erin opsnuiven zodat het in je mond komt en dan uitspugen. Dat een paar keer herhalen en dan mond spoelen en neus goed snuiten. Is even wennen, maar ik vind het minder oncomfortabel dan het speed snuiven zelf. Ik heb dit op een paar plekken gelezen en weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd is, maar dan zorg je er iig wel voor dat er geen resten achterblijven en ik vind mijn neus dan beter aanvoelen dan wanneer ik niet spoel. Het beste is natuurlijk om niet veel te snuiven.
Deamon
Topreporter

Berichtdoor dude op 15 sep 2014 09:00

Je zou je neus inderdaad kunnen spoelen en schoonmaken met een fysiologische zoutoplossing. Apothekers en drogisten verkopen het ook maar je kunt het vrijwel gratis makkelijk zelf maken.

De verhouding is 9 gram keukenzout zonder jodium per 1 liter water wat bij voorkeur eerst gekookt is. Er zijn webwinkels die lege navulbare neusspray flesjes verkopen, dat is wel erg handig.

(oh zie net dat de berichten al heel wat maanden oud zijn)
dude
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tijdloos op 15 sep 2014 14:12

Toch een mooie toevoeging :)
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor julian6 op 01 mei 2016 19:51

Dit is een erg oud topic, maar ik probeer het toch maar omdat mijn vraag over hetzelfde onderwerp gaat (neusschade door snuiven):

Hoe reëel is de kans dat er na jarenlang snuiven van (voornamelijk) amfetamine, een gaatje in het tussenschot van je neus ontstaat?
julian6
Newbie

Berichtdoor MeejheM op 03 mei 2016 22:19

in mijn geval 0%, in mijn vriendenkring komt het ook niet echt voor. en die gebruiken ook genoeg.

als je weinig ruikt is de kans groot dat je ook rookt, en ik dank dat je reukvermogen daar meer aan lijdt.

Het is ook mogelijk dat ik er niets meer van merk, en ik vergelijk mijn reukvermogen ook nooit objectief met anderen. Vandaag moest ik echter een meterstand noteren, waarbij ik de gasverklikker-lucht in de meter ruimte rook. mijn collega die nooit iets anders dan lucht gesnoven heeft rook niks, maar uiteindelijk bleek er wel een klein gaslek te zijn daar. het ligt er niet aan dat ik te weinig of niet vaak genoeg snuif.

Dit is geen wetenschappelijke mening, enkel mijn persoonlijke ervaring.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 13 mei 2016 12:21

Wanneer je regelmatig snuift is de kans reeël dat je neus beschadigt. Er is geen richtlijn te geven hoe vaak en hoeveel je hiervoor moet snuiven. Maar hoe meer en hoe vaker je snuift, hoe groter de kans op beschadiging. Wanneer je je neus na gebruikt niet schoonmaakt wordt de kans ook groter. Het is waarschijnlijk dat dit ook met persoonlijke verschillen te maken heeft.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor MeejheM op 14 mei 2016 23:52

Vergeet ook niet WAT je snuift...
MeejheM
Badass junkie

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"