Oververhitting en hyponatriëmie

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Oververhitting en hyponatriëmie

Berichtdoor candymonster op 09 nov 2015 13:56

Hey!

Een vraag waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit; is het anatomisch mogelijk om oververhit te zijn (stijging lichaamstemperatuur) maar ook te veel water gedronken te hebben? Logischerwijs zou je iemand die te warm is wat water willen geven om af te koelen, maar kan het dan ook zijn dat je dan al te veel water binnen hebt dat dit dus niet mogelijk is? Een soort van wisselwerking dus haha..
Done: XTC, SPEED, SPACECAKE, HASJ, WIET, TRUFFELS, MDMA, GHB, ALCOHOL, NICOTINE, LACHGAS, MORFINE

To do: KETAMINE, 2CB, 4-FA
candymonster
Experimenterende gebruiker

Re: Oververhitting en hyponatriëmie

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 15:04

Sterker nog, je hebt er helemaal niet zoveel aan om koud drinken te nemen tegen het afkoelen, daardoor koelt het lichaam helemaal niet zo goed af. Een mens koelt af door te zweten (als er vocht van de huid verdampt onttrekt het hitte aan het lichaam en daarmee aan de bloedvaten daarmee in contact). Je zou er beter aan doen dat glas koude water over de persoon heen te mikken en de EHBO op te zoeken. :P
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SirErick op 09 nov 2015 15:38

candymonster schreef:Een vraag waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit; is het anatomisch mogelijk om oververhit te zijn?

Ja, dat is zeker mogelijk (denk aan bijvoorbeeld koorts). Mijn advies is om medische hulp in te schakelen en diegene zo snel mogelijk af te laten koelen, dit kun je doen door hem of haar met koud water te besproeien of in een nat handdoek te wikkelen.

candymonster schreef:maar ook te veel water gedronken te hebben?

Hypothermie wordt veroorzaakt door - om wat voor reden dan ook - teveel water te drinken. Je kunt diegene het beste een sportdrank (AA) geven aangezien dat suikers, mineralen en andere belangrijke stoffen bevat die snel opgenomen wordt door het lichaam.

Fool schreef:Sterker nog, je hebt er helemaal niet zoveel aan om koud drinken te nemen tegen het afkoelen, daardoor koelt het lichaam helemaal niet zo goed af.

Ik weet niet of je het weet, maar als je iets kouds drinkt dan geven je hersenen het signaal door dat het lichaam moet opwarmen. Bij een oververhitting is dat dus extra gevaarlijk, dus drink bij voorkeur het sportdrank op kamertemperatuur.
Cocaine is not the devil; it depends on who the drug in possession has and how it’s used. I use daily cocaine and yes, I'm a hardcore junkie.
SirErick
Donateur

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 17:03

candymonster schreef:Hey!
Een vraag waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit; is het anatomisch mogelijk om oververhit te zijn (stijging lichaamstemperatuur) maar ook te veel water gedronken te hebben?

Oeps, helemaal de hoofdvraag vergeten te beantwoorden, maar dat is zeker mogelijk,je lichaam is dan gewoon niet in staat om alle geproduceerde hitte af te geven aan de omgeving. :)

SirErick schreef:
Fool schreef:Sterker nog, je hebt er helemaal niet zoveel aan om koud drinken te nemen tegen het afkoelen, daardoor koelt het lichaam helemaal niet zo goed af.

Ik weet niet of je het weet, maar als je iets kouds drinkt dan geven je hersenen het signaal door dat het lichaam moet opwarmen. Bij een oververhitting is dat dus extra gevaarlijk, dus drink bij voorkeur het sportdrank op kamertemperatuur.

Ik lees deze uitspraak wel eens vaker, maar kan eigenlijk nergens een goede onderbouwing of bron hiervoor vinden. Heb jij die wel?

Ik lees wel vaak dat calorierijke dranken juist beter vermeden kunnen worden, omdat de afbraak hiervan in het verteringsstelsel juist extra hitte produceert. Mocht je in een ideale situatie zitten kun je dus beter iemand een potje(oke, geen hele pot) zout voeren dan een calorierijk flesje sportdrank, helaas is dat niet altijd een goede optie in een club. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 09 nov 2015 17:15

SirErick schreef:Hypothermie wordt veroorzaakt door - om wat voor reden dan ook - teveel water te drinken. Je kunt diegene het beste een sportdrank (AA) geven aangezien dat suikers, mineralen en andere belangrijke stoffen bevat die snel opgenomen wordt door het lichaam.

Hypothermie wordt niet veroorzaakt door teveel water drinken, hyponatriëmie wordt veroorzaakt door teveel water. Hypothermie is oververhitting en wordt in het geval van drugsgebruik meestal veroorzaakt door een te hoge hartslag in combinatie met omgevingsfactoren.

Hyponatriëmie is simpel gezegd een zouttekort en dat kun je veroorzaken door te veel water te drinken. Er komt dan zo veel vocht in je lichaamscellen te zitten dat het zout eruit verdreven wordt en dat is levensgevaarlijk.

In beide gevallen is een AA-drink niet effectief, ik weet niet hoe je daar bij komt? In het geval van oververhitting heb je niets aan de suikers, deze maken het eerder erger. In het geval van een watervergiftiging heb je zouten nodig, geen suikers.

SirErick schreef:Bij een oververhitting is dat dus extra gevaarlijk, dus drink bij voorkeur het sportdrank op kamertemperatuur.

Dat is ook niet effectief op korte termijn. De snelste manier om af te koelen als je oververhit bent is schoenen uitdoen en eventuele hoofddeksels af doen. Het hoofd, de voeten, de onderarmen en tussen de benen nat maken. Daar liggen de bloedvaten het dichtst aan de oppervlakte en kan het bloed dus het snelst afkoelen. Het beste werkt dan nog om de natte delen ook nog wat bewegende lucht te geven. Bijvoorbeeld met een ventilator of wapperen met een krant of waaier, het vocht zal dan sneller afkoelen en daardoor het lichaam ook.

Als mensen oververhit raken op een feest, krijgen ze op de EHBO meestal een ijscompres tussen de benen.
Een feestje op een spiegel!
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 17:16

Hypothermie is trouwens onderkoeling, hyperthermie is oververhitting.

Sportdrank bevat trouwens ook zouten, i.t.t. gewone frisdrank die op feestjes wordt geschonken. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 09 nov 2015 17:40

Probeer ik iets te verbeteren, zeg ik het zelf ook nog verkeerd :P

Bevat AA-drink zouten? Dat wist ik niet.. Echter in een situatie als watervergifitiging lijkt het me niet effectief om een halve liter vloeistof te drinken omdat er een fractie zouten in zit. :P
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 18:08

Sportdrank is vooral bedoeld om een zouttekort én extra energie aan te vullen; Er zit meer dan 'een fractie' zout in. Ben het echter met je eens dat ORS of gewoon een handje zout een beter idee is. :P

De EHBO of een andere professional blijft echter de meest praktische en verstandige optie.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 09 nov 2015 18:14

de meeste van die sportdrankjes bevatten allerlei mineralen, zout, magnesium, maar ook vast wel wat snelle suikers voor de energie.

door de toegevoegde mineralen ben je niet je bloed aan het verdunnen, wat je met veel water drinken wel doet.

tegenwoordig heb je zelfs de keuze uit isotoon of hypertone sportdrank.

zo'n ORT schepje is echt wel handig als je echt lang moet rijden, en alleen water hebt, of voor als je veel moet braken. beetje zout en beetje meer suiker afmeten in water oplossen, en je kan het redelijk goed wegkrijgen.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor candymonster op 09 nov 2015 21:56

zie net zelf dat mijn vraag nogal warrig is :lol: Ik bedoelde gewoon dat je tegen watervergiftiging aanzit maar tegelijkertijd ernstig oververhit bent? Dat je vocht nodig hebt maar tegelijkertijd ook niet haha. maar dat zal wel gewoon op te lossen zijn met iemand ontdoen van teveel kleding en iets kouds over hem/haar heen gooien lijkt me.

Edit: ik snap er zelf helemaal niks meer van :love:
Done: XTC, SPEED, SPACECAKE, HASJ, WIET, TRUFFELS, MDMA, GHB, ALCOHOL, NICOTINE, LACHGAS, MORFINE

To do: KETAMINE, 2CB, 4-FA
candymonster
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 09 nov 2015 22:20

Fool schreef:Hypothermie is trouwens onderkoeling, hyperthermie is oververhitting.

Sportdrank bevat trouwens ook zouten, i.t.t. gewone frisdrank die op feestjes wordt geschonken. :)

Ik was even benieuwd maar dit valt toch tegen. AA bevat maar 0,02% en zelfs AA Iso drank maar 0,05% zout. Een likje/bommetje/capsule zout is dan een beter idee inderdaad.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 09 nov 2015 22:23

candymonster schreef:zie net zelf dat mijn vraag nogal warrig is :lol: Ik bedoelde gewoon dat je tegen watervergiftiging aanzit maar tegelijkertijd ernstig oververhit bent? Dat je vocht nodig hebt maar tegelijkertijd ook niet haha. maar dat zal wel gewoon op te lossen zijn met iemand ontdoen van teveel kleding en iets kouds over hem/haar heen gooien lijkt me.

Edit: ik snap er zelf helemaal niks meer van :love:

Ja, dit kan dus, zoals ook blijkt uit bovenstaande reacties. Ik het geval van oververhitting kun je dan ook beter jezelf afkoelen zoals Smartie al heeft beschreven, vooral als je al veel water op hebt. Sowieso is het raadzaam om onder invloed van stimulerende drugs niet meer dan 250 ml per uur te drinken, omdat dat gewoon niet nodig is en juist kan leiden tot een watervergiftiging.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 23:02

ooscaar schreef:
Fool schreef:Hypothermie is trouwens onderkoeling, hyperthermie is oververhitting.

Ik was even benieuwd maar dit valt toch tegen. AA bevat maar 0,02% en zelfs AA Iso drank maar 0,05% zout. Een likje/bommetje/capsule zout is dan een beter idee inderdaad.

Ik vond net 0.12%, maar het valt me inderdaad ook wat tegen. In mijn gedachte was het meer.
http://www.aa-drink.com/nl/producten/4- ... otone.html
Fool
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 09 nov 2015 23:02

watervergiftiging is zeldzaam, en vooral als we het niet over onversneden H2O hebben.

volgens internet is oververhitting wel een gebruikelijk symptoom van watervergiftiging. dat maakt het juist verraderlijk.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor ooscaar op 09 nov 2015 23:36

Fool schreef:
ooscaar schreef:

Ik vond net 0.12%, maar het valt me inderdaad ook wat tegen. In mijn gedachte was het meer.
http://www.aa-drink.com/nl/producten/4- ... otone.html

Oh ja klopt, ik keek bij iso-lemon ;) Maarja, alsnog niet erg veel natuurlijk.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 09 nov 2015 23:44

Aan de andere kant, als iemand een halve liter sportdrank drinkt moet ie ook niet 3x zijn adh binnenkrijgen. :P
Fool
Badass junkie

Berichtdoor SirErick op 09 nov 2015 23:56

SmartieAndMe schreef:Hypothermie wordt niet veroorzaakt door teveel water drinken, hyponatriëmie wordt veroorzaakt door teveel water.

Hypothermie is iets anders, namelijk onderkoeling en dat heeft niks met watervergiftiging (= hyponatriëmie) te maken. Ik weet niet hoe jij water op een normale manier in je lichaam krijgt, maar de meeste mensen krijgen het binnen door het te drinken.

SmartieAndMe schreef:ik weet niet hoe je daar bij komt?

Het lichaam heeft allerlei stoffen nodig om goed te kunnen (blijven) functioneren, dus ook tijdens de periode waarin je aan het herstellen bent.
Cocaine is not the devil; it depends on who the drug in possession has and how it’s used. I use daily cocaine and yes, I'm a hardcore junkie.
SirErick
Donateur

Berichtdoor ooscaar op 10 nov 2015 01:17

Fool schreef:Aan de andere kant, als iemand een halve liter sportdrank drinkt moet ie ook niet 3x zijn adh binnenkrijgen. :P

Dat is waar, en het is gemaakt voor mensen die sporten en niet voor mensen die met een watervergiftiging zitten. :P Oh ja, en het moet nog een beetje te drinken zijn natuurlijk haha
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor SirErick op 10 nov 2015 05:10

ooscaar schreef:
Fool schreef:Aan de andere kant, als iemand een halve liter sportdrank drinkt moet ie ook niet 3x zijn adh binnenkrijgen. :P

Dat is waar, en het is gemaakt voor mensen die sporten en niet voor mensen die met een watervergiftiging zitten. :P

Even voor de helderheid: dat is niet het advies wat ik gaf, dus je hebt duidelijk iets niet begrepen in mijn tekst en uitleg. Kan gebeuren, dus laten we beginnen bij het begin.

Member "candymonster" vroeg of je oververhit kunt raken en zo ja, wat je dan moet doen.

SirErick schreef:
candymonster schreef:Een vraag waar ik al langere tijd mee in mijn hoofd zit; is het anatomisch mogelijk om oververhit te zijn?

Ja, dat is zeker mogelijk (denk aan bijvoorbeeld koorts). Mijn advies is om medische hulp in te schakelen en diegene zo snel mogelijk af te laten koelen, dit kun je doen door hem of haar met koud water te besproeien of in een nat handdoek te wikkelen.

Tot zover is het voor iedereen duidelijk, toch? Mooi, dan gaan we verder.

candymonster schreef:maar ook te veel water gedronken te hebben?

Ik nam aan dat hij/zij wilde weten of je bij een oververhitting een watervergiftiging kunt krijgen door te veel water te drinken. Mijn antwoord was helder, namelijk dat dit het geval is en vervolgens legde ik uit hoe je dat dus kunt voorkomen.
SirErick schreef:Je kunt diegene het beste een sportdrank (AA) geven aangezien dat suikers, mineralen en andere belangrijke stoffen bevat die snel opgenomen wordt door het lichaam.

Het zal vast aan mij liggen, maar wat is er niet helder aan mijn uitleg?

Fool schreef:
SirErick schreef:

Ik lees deze uitspraak wel eens vaker, maar kan eigenlijk nergens een goede onderbouwing of bron hiervoor vinden. Heb jij die wel?

Check: link 1, link 2 en link 3.
SirErick
Donateur

Berichtdoor ooscaar op 10 nov 2015 09:32

Ja joh, wij vroegen ons alleen maar af of er nou zout in zat of niet. Jouw uitleg was duidelijk en jij hebt inderdaad nooit geroepen dat er veel zout in zat of zo, dat vroegen wij onszelf alleen maar af ;)
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 10 nov 2015 15:49

SirErick schreef:Check: link 1, link 2 en link 3.

Ja, ik was zelf naar onderzoeken aan het zoeken die beschreven over het effect van koud drinken bij oververhitting, niet in normale omstandigheden. Toch bedankt, ik zal er maar vanuit gaan dat daar nog niet echt onderzoek naar is gedaan/aangenomen wordt hetzelfde effect te hebben bij een niet-oververhit persoon. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 11 nov 2015 22:04

Nu weer on topic met zijn allen :).
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Lemonade op 12 nov 2015 14:57

Als je door gebruik van bijvoorbeeld MDMA een overschot aan ADH (antidiuretisch hormoon) krijgt dan kun je alsnog oververhit raken. MDMA staat hier ook om bekend.
Lemonade
Newbie

Berichtdoor ZERO- op 12 nov 2015 15:38

Conclusie: het kan, maar iemand water geven om af te koelen werkt dus sowieso niet goed ongeacht of er ook sprake is van watervergiftiging :p
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 12 nov 2015 16:53

volgens mij alleen koud water of erg veel water tot nu toe toch?
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 13 nov 2015 21:43

Volgens mij is alles in dit topic inmiddels wel besproken. Ik vrees dat TS Candymonster hier niet meer durft te reageren inmiddels :P

Misschien beter om het topic maar gewoon te sluiten?
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 13 nov 2015 22:00

SmartieAndMe schreef:Misschien beter om het topic maar gewoon te sluiten?

Is beter inderdaad.

@Candymonster, stuur me even een pb mocht je toch nog willen reageren dan zet ik het weer open voor je.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"