trombose en drugs

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

trombose en drugs

Berichtdoor oortjes op 14 maart 2016 22:47

Hoi,

Ik ben net hersteld van trombose. Ik wil graag weten wat voor soort middelen ik nog kan gebruiken of beter niet kan gebruiken.

Ik ben een 21 jarige jongen die altijd fanatiek in sport is geweest en gezond leeft. De trombose kwam dan ook onverwachts en er is geen oorzaak bekend gemaakt. Ik ben 177cm lang en weeg 72kg met een vet percentage van 13,5%.

De middelen die ik gebruik zijn: Xtc,4-fmp, speed, truffels en 2-CB.

Ik heb drugsinfo een keertje geïnformeerd en dit was mijn vraag.

Hoi,

Ik heb een trombose opgelopen en zit nu aan de bloedverdunners. Ik gebruik acenocoumarol 1mg, Heb om stabiel te zijn 5mg nodig per dag.
Ik weet dat sommige middelen hartslag of bloeddruk kunnen verhogen, toch heb ik er een paar vragen over waar ik op het internet niet mijn antwoord op kan krijgen.

de volgende vragen.

-Als ik iets neem met bloeddruk/hartslag verhogende stoffen stoor ik dan mijn cyclus en kan ik weer overnieuw beginnen?

-Kan ik 4-fmp tot me nemen? (ik weet dat MDMA bloedvaat vernauwend is, dat is niet voor amfetamine toch?)

-Kan ik wiet roken? (THC kan je hartslag verhogen, heeft dit gevolgen?)

-Kan ik 2-CB gebruiken? (dit is een groot raadsel, het heeft effecten van XTC en XTC kan ik echt niet hebben op dit moment aangezien me stolling nog weg moet gaan, betekend dit dat ik 2-cb niet kan nemen?

Met vriendelijke groet,

Als antwoord kreeg ik dit terug.

Beste vraagsteller,

Er zijn geen wisselwerkingen tussen XTC en de bloedverdunner acenocoumarol, behalve deze: bij de combinatie neemt de stollingstijd toe, waardoor het, als je bloedt, langer duurt voordat het stolt. De kans op bloedingen neemt toe door een hogere dosering van de medicijnen zelf en toch ook door XTC gebruik. Het is zeldzaam en het betreft een licht verhoogd risico op bv een hersenbloeding, maar toch.

XTC kan verder ook juist de kans op een stolsel verhogen door de vaatvernauwende effecten. Maar dan in een slagader en jij had een stolsel in een ader. Dan zou de anti-stolling medicatie juist behulpzaam zijn tegen dat ongewenste bij-effect van XTC. Dus: het extra risico van de combinatie is klein, maar niet 0. Wil je dat nemen? Advies is om te wachten tot na de medicatie.

Je verstoort geen cyclus, alleen de uppers verhogen bloeddruk met toename van risico op bloedingen.

Ook 4 FMP geeft door adrenalinestijging bloedvatvernauwing.

Cannabis is waarschijnlijk ook niet onschuldig: de bloedingstijd kan verlengen samen met de medicijnen.

-2CB effect is onbekend inderdaad, maar het is niet uitgesloten dat het met bloedplaatjes bemoeit via serotonine, net zoals XTC en ook cannabis.

Het is beter om geen risico te nemen.

MVG

Nu ben ik 2-2-2016 gestopt met medicijnen nemen en ben ik trombose vrij verklaard en heb geen vervolg afspraken meer, toch wil ik het zekere van het onzekere nemen.

Mijn aderen zijn nog steeds goed zichtbaar, als ik 4fmp neem lijkt het wel alsof mijn aderen uit me huid gaat springen, ik maak me daar zorgen om. Ik ben trombose vrij, betekend het dan dat ik weer alles kan gebruiken of zijn er dingen waar ik nog steeds mee moet oppassen?

Met vriendelijke groet,

oortjes
Wanneer het even niet mee zit, gebruik je vredespijpje en denk er goed over na.
oortjes
Bewuste gebruiker

Re: trombose en drugs

Berichtdoor MeejheM op 15 maart 2016 09:50

goed uitzoeken welke drugs wat met je bloeddruk en vaten doet, en dan vorzichtig proberen?

ik neem aan dat je de trombose effecten wel kent, en weet wat je als ehbo kan doen...

medisch verantwoord advies kan ik je niet geven, zeker niet meer dan wat je al terug gehoord hebt. wees voorzichtig.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor oortjes op 15 maart 2016 21:58

80% van de tijd gebruik ik 4-fmp en ben je relatief helder en kan normaal functioneren, dat scheelt. Ook ging het de laatste keer goed. Voor de zekerheid toch nog even een controle ingepland bij het ziekenhuis.

Ik heb me oranje kruis diploma dus kan redelijk wat voor mezelf betekenen.

Ik ga nu ook meer de psychedelica kant op, met name omdat uppers dus me aders vernauwen en ik die kant ook heel graag wil ontdekken.
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor MeejheM op 17 maart 2016 03:58

dan zou ik mezelf goed informeren naar de werking, dosering en zuiverheid.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor oortjes op 17 maart 2016 17:40

heb je het over de 4-fmp of de psychedelica? of beide?

Heb je ook handige sites die je uit je hoofd weet waar ik veel info vandaan kan halen (engelse sites mogen ook).

:wave:
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 18 maart 2016 23:20

Ik denk dat hij psychedelica bedoeld. En hij heeft erg gelijk. Hoe onschuldig psychedelica vaak ook lijkt voor het lijf des te heftig kan het zijn voor je geest. Verkeerde dosering vooral op een feestje kan nogal kut eindigen. Sowieso eerst chill thuis ontdekken voor je er mee gaat feesten.

Een prima site voor basis info kan je naar unity.nl ik denk dat die het handigst is voor je op dit moment. Verder kan je kijken op www.erowid.com en op http://disregardeverythingisay.com
Done: Enough

To-do: ALD-52, 2C-P, 5-Meo-DMT, Mescaline, DOM, DOC
Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor oortjes op 19 maart 2016 10:18

Dankjewel, persoonlijk houd ik er niet van om psychedelica te doen op feesten. Ik vind het altijd fijn om in me eentje of max 4 personen te trippen, anders vind ik het veelste druk en kan me dan niet goed concentreren of zit er goed in.

Ik ga even op de sites kijken, dankjewel.
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Drugs Infolijn op 24 maart 2016 16:31

Als je aanleg hebt voor het ontwikkelen van trombose, zorgt het gebruik van middelen die de bloeddruk verhogen voor jou waarschijnlijk altijd voor een verhoogd risico op problemen met hart en bloedvaten (en dus trombose). Het is voor ons niet aan te geven hoeveel groter dat risico dan voor jou wordt. Je behandelend arts kan je beter vertellen op welke manier middelen, die een invloed hebben op hart en bloedvaten, het risico voor jou veranderen en hoe groot die risico’s zijn.

Van MDMA (XTC), 4-FA, 2C-B en amfetamine weten we dat het de bloeddruk/hartslag verhoogt. Dit is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Hoe meer risicofactoren er zijn hoe groter de kans op hart- en vaatziekten. Gezond leven (voedsel en constant slaappatroon), weinig stress en sporten zijn dus belangrijk voor jou.

De invloed van cannabis is minder duidelijk. Het verlaagt de bloeddruk maar verhoogt de hartslag. Bij mensen met hartklachten is het risico wel verhoogd op problemen met hart en bloedvaten.

Al met al kan je dus eigenlijk zeggen dat (bijna) alle drugs die je neemt wel een invloed hebben op hart en bloedvaten. En dat er dus voor jou een verhoogd risico is. Maar hoe groot dat is kunnen we dus moeilijk aangeven.

Als je besluit om iets te gaan gebruiken adviseren we je om dan lage doseringen te nemen. En mensen in je omgeving te vertellen wat je op dat moment genomen hebt en dat je bekend bent met trombose. Als het nodig is kunnen zij dat aan het medisch personeel doorgeven.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"