Clusterhoofdpijn + Paddo's

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Clusterhoofdpijn + Paddo's

Berichtdoor Criks op 10 mei 2016 00:11

Hey iedereen/Trimbos,

Vraagje waar ik hier misschien beter/meer concreet antwoord op kan krijgen.
Sinds een maand of 5 is er het labeltje cluster-patient op mij geplakt. Dus vandaar de vraag;
Het is een gegeven dat er bij cluster-patienten vrij weinig gedaan kan worden tegen zowel de chronische als episodische clusterhoofdpijn op het slikken van Verapamil en die prikpennen na.

Maar op internet is er heel veel te vinden van mensen die zweren bij het gebruik van LSD en psilocybin tegen deze vervelende hoofdpijn. Wat is jullie mening/bevinding?
Criks
Newbie

Re: Clusterhoofdpijn + Paddo's

Berichtdoor Fool op 10 mei 2016 00:57

Ik ken iemand met clusterhoofdpijn, hij zweert zelf bij Sumatriptan. Ik neem aan dat je met 'die prikpennen' doelt op Sumitriptan? Gezien de gelijkenis tussen sumitriptan en psilocybine is het best mogelijk dat psilocybine ook van hulp kan zijn bij een aanval. Houd er echter wel rekening mee dat simultriptan ontwikkeld is om minder 'bijeffecten' te produceren dan Truffels, een magisch wondermiddel denk ik het dat niet zou zijn helaas.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Mindless op 10 mei 2016 07:29

Ik ken dan weer niemand met clusterhoofdpijn, maar heb wel veel gelezen dat bij mensen waarbij niets echt goed hielp tegen de hoofdpijn, psilocybine, lsd of lsa dat wel deed. Ook verhalen waarbij de clusterhoofdpijn na 1 keer zo'n middel gebruiken voorgoed voorbij was, maar wat daar van waar is, ik weet het niet. Wat je vaker hoort is dat mensen die deze kwaal hebben om de zoveel maanden zo'n middel gebruiken. Deze zogenaamde tryptamines worden volgens mij vooral preventief gebruikt, zodat de gebruiker niet daadwerkelijk meer een aanval hoeft mee te maken (althans, dat is het idee). Maar ze kunnen ook gebruikt worden tijdens een aanval, waardoor deze afzwakt.
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Tijdloos op 10 mei 2016 08:28

Volgens de LSD docu 'LSD trip into hell?' beweren ze dat lsd ook tegen clusterhoofdpijn mogelijk helpt. Net als psilo.

Staat vast op utube of andere streamsite mocht je het willen zien.

Hoop dat er een doorbraak komt op medicatie ervoor.
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Fool op 10 mei 2016 15:09

Er is wel een interessant onderzoek geplanned over dit onderwerp. :)

http://www.maps.org/other-psychedelic-r ... r_headache
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 13 mei 2016 13:08

Dat onderzoek heeft al plaatsgevonden. De conclusies lees je hier. Dit is natuurlijk maar 1 onderzoek. Er is helaas erg weinig onderzoek gedaan naar het gebruik van paddo’s of truffels bij clusterhoofdpijn. Wel wordt op de site http://www.clusterbusters.com veel informatie gegeven door bezoekers van het forum.

Als je een aanval hebt lijken truffels niet (altijd) te werken om de aanval direct te stoppen. Mensen die last hebben van clusterhoofdpijn geven vaak aan dat zuurstof of Red bull dan beter werkt. Daarna kunnen truffels mogelijk wel helpen om te voorkomen dat je weer aanvallen krijgt. Sommigen geven aan dat ze een aantal keer truffels nemen, waarbij ze ongeveer 5 dagen aanhouden tussen de trips. Blijven ze pijnvrij dan vergroten ze de periode tussen de trips of stoppen ze totdat ze weer een aanval krijgen. Weer anderen houden bij pijnvrije perioden aan dat ze om de 3 tot 6 maanden een keer truffels nemen om te voorkomen dat de aanvallen terugkomen.

Gebruikelijke doseringen zijn 1,4-2 gram droge paddenstoelen, wat ongeveer overeenkomt met 7-12 gram truffels (Tampanensis mexicana). Bij iedereen lijkt het net weer wat anders te werken. Het beste is misschien om met een lage dosering te beginnen om bekend te raken met de effecten van truffels.

Dus als je merkt dat gebruik van truffels bij jou de aanvallen stopt of er voor zorgt dat ze minder vaak voorkomen, zou je uit moeten zoeken wat voor jou het beste werkt. Denk dan aan welke dosering werkt het beste (hoe minder hoe beter), hoe vaak en hoeveel tijd er tussen de trips zit.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor Fool op 14 mei 2016 17:07

Interessant, thanks voor de aanvulling!

Voor de mensen die geen toegang hebben tot het gelinkte onderzoek, hier wat interessante phrases eruit.

Of the 32 subjects with episodic cluster headache, 19 had used sublingual psilocybin during cluster attacks; 17 found psilocybin to be effective in aborting attacks (defined as ending the attack within 20 minutes).
Twenty-nine subjects had used psilocybin prophylactically during a cluster period; 15 (52%) reported that it was effective (defined as causing total cessation of attacks), and a further 12 (41%) reported partial efficacy (defined as attacks decreasing in intensity or frequency but not ceasing). Five of six LSD users reported cluster period termination.

Of the 21 subjects with chronic cluster headache, 5 of 7 reported that psilocybin aborted a cluster attack; 10 of 20 reported that psilocybin induced a complete termination of cluster attacks; and a further 8 reported partial efficacy. Of two chronic cluster headache patients who ingested LSD, both at subhallucinogenic doses, one reported no attacks for 10 days, and the other reported none for 2 months. Interestingly, 22 (42%) of the 53 subjects reported partial or complete efficacy (as defined above) from subhallucinogenic doses of psilocybin or LSD.

Response of cluster headache to psilocybin and LSD - R. Andrew Sewell, MD, John H. Halpern, MD and Harrison G. Pope Jr, MD

Het onderzoek geeft ook aan dat het geen dubbel-blind onderzoek was (patiënten wisten of ze wel psychedelica kregen en zou dus een placebo-reactie veroorzaakt kunnen hebben). Ook dat er sprake was van een recall-bias, patiënten moeten onthouden hebben wat voor effecten op hun van toepassing waren, het is niet geobserveerd door de onderzoekers zelf. Én er kan sprake zijn van een positive-selection bias, patiënten waarbij psychedelica ook echt werkt zullen sneller geneigd zijn om deel te nemen aan dit onderzoek dan patiënten zonder resultaat.

Dat maakt het echter niet minder interessant. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 02 jun 2016 14:58

Fool
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 03 jun 2016 03:33

Interessant als het je er baat bij kan hebben, maar als je de site iets meer uitpluist is hij nogal onbetrouwbaar. Het artikel lijkt afkomstig van een auteur die er zelf bij betrokken is, maar geen doctoraat lijkt te hebben. Ik klik nog weleens op links die mij interessant lijken.

Onder het artikel linken ze naar eentje of Autisme nog wel in de DSM thuishoort en of de DSM in zijn geheel nog wel thuishoort in de psychiatrie.

Over Autisme noemen ze het een communicatiestoornis, terwijl juist alle subcategorieën in de DSM 4 overeenkwamen omdat het informatie verwerkings-stoornissen zijn. En zijn en blijven volgens mij.

Daarnaast halen ze de DSM V(5) ook in twijfel door te vermelden dat in 1973 Homofilie nog omschreven stond als psychiatrische aandoening, maar ze lijken te vergeten dat er tussen 1968 en 1980 geen nieuwe publicaties geweest zijn van de DSM.

Daarnaast bekritiseert de schrijver de auteurs van de DSM omdat 56% van het onderzoek door de farmaceutische industrie (mede-)Gefinancierd zou zijn. Ten eerste is dat cijfer niet te achterhalen, en daarnaast is er geen medicatie voor autisme, enkel off-label medicijnen welke al jaren "Generic" en goedkoop bij de apotheek liggen. Datzelfde geldt voor erg veel psychiatrische aandoeningen. Het hele artikel is een uiting om tegen de DSM en de farmaceutische industrie aan te schoppen net zoals ik hier dat artikel en die site onder vuur neem.

Excuses voor de extra informatie over autisme, en empirisch onderzoek. Van clusterhoofdpijnen heb ik gelukkig geen verstand. Ik wou alleen even de bron in twijfel te trekken door 1 hyperlink verder te klikken op hun domein, op een gebied waar ik wel kennis van heb.

Eigenlijk zou ik niet op bevestig moeten klikken maar doe dat toch, check je bron, de bronnen daarvan en controleer ze alsjeblieft op onderzoeksmethoden voordat je de informatie hetzelfde interpreteert als de auteur.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 03 jun 2016 19:03

Ik weet wie dit artikel geschreven heeft en die persoon heeft er zelf zeker geen baat bij, echter ook geen doctoraat. (het is dan ook niet geschreven als wetenschappelijk onderzoek??)

Wat die hele doorlinkslinger van jou hiermee te maken heeft weet ik niet en lijkt me ook irrelevant?
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 03 jun 2016 20:57

Fool schreef:Ik weet wie dit artikel geschreven heeft en die persoon heeft er zelf zeker geen baat bij, echter ook geen doctoraat. (het is dan ook niet geschreven als wetenschappelijk onderzoek??)

Wat die hele doorlinkslinger van jou hiermee te maken heeft weet ik niet en lijkt me ook irrelevant?

Eens. Dit is gewoon een artikel van iemand die zijn eigen ervaringen met clusterhoofdpijnen uiteen zet. Waar haal je dan vandaan dat hij er zelf baat bij zou hebben Meejhem?

En als je dan zo wijsneuzerig moet gaan doen over de betrouwbaarheid van een artikel, zorg dan dat het relevant is...
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Bobsacamano op 06 jun 2016 01:53

Sorry Meejhem is inderdaad belachelijk dat iemand zijn ervaring deelt en daar mensen mee probeert te helpen. Wees eens niet zon jankerd steeds... Ben best een beetje klaar met je cynische onbelezen gedoe.

Iedere keer weer interpreteer je dingen raar en maak je een leuk topic weer zwaar met je opmerkingen. Daardoor gaan mensen weer reageren op jou en gaat het niet meer om het eerste geplaatste bericht.

Als ik een tripreport schrijf loop je toch ook niet de zeiken of ik een doctoraat heb of niet. Beoordeel dingen is voor wat ze zijn man.

sorry voor het misschien heftige bericht maar het dringt niet echt tot je door denk ik.

MeejheM schreef:Interessant als het je er baat bij kan hebben, maar als je de site iets meer uitpluist is hij nogal onbetrouwbaar. Het artikel lijkt afkomstig van een auteur die er zelf bij betrokken is, maar geen doctoraat lijkt te hebben. Ik klik nog weleens op links die mij interessant lijken.

Onder het artikel linken ze naar eentje of Autisme nog wel in de DSM thuishoort en of de DSM in zijn geheel nog wel thuishoort in de psychiatrie.

Over Autisme noemen ze het een communicatiestoornis, terwijl juist alle subcategorieën in de DSM 4 overeenkwamen omdat het informatie verwerkings-stoornissen zijn. En zijn en blijven volgens mij.

Daarnaast halen ze de DSM V(5) ook in twijfel door te vermelden dat in 1973 Homofilie nog omschreven stond als psychiatrische aandoening, maar ze lijken te vergeten dat er tussen 1968 en 1980 geen nieuwe publicaties geweest zijn van de DSM.

Daarnaast bekritiseert de schrijver de auteurs van de DSM omdat 56% van het onderzoek door de farmaceutische industrie (mede-)Gefinancierd zou zijn. Ten eerste is dat cijfer niet te achterhalen, en daarnaast is er geen medicatie voor autisme, enkel off-label medicijnen welke al jaren "Generic" en goedkoop bij de apotheek liggen. Datzelfde geldt voor erg veel psychiatrische aandoeningen. Het hele artikel is een uiting om tegen de DSM en de farmaceutische industrie aan te schoppen net zoals ik hier dat artikel en die site onder vuur neem.

Excuses voor de extra informatie over autisme, en empirisch onderzoek. Van clusterhoofdpijnen heb ik gelukkig geen verstand. Ik wou alleen even de bron in twijfel te trekken door 1 hyperlink verder te klikken op hun domein, op een gebied waar ik wel kennis van heb.

Eigenlijk zou ik niet op bevestig moeten klikken maar doe dat toch, check je bron, de bronnen daarvan en controleer ze alsjeblieft op onderzoeksmethoden voordat je de informatie hetzelfde interpreteert als de auteur.
Done: Enough

To-do: ALD-52, 2C-P, 5-Meo-DMT, Mescaline, DOM, DOC
Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor Nuchtere Nelis op 08 jul 2016 00:46

Ik heb zelf enkele jaren met cluster hoofdpijn te maken (episodisch), psilocybine heeft bij mij wel een duidelijk effect.

Ik heb dit geprobeerd omdat de door de dokter voorgeschreven medicatie onvoldoende of zeer tijdelijk (sumatriptan injecties) werkte.

Volgens de theorie werkten sub hallucinoge doses. Ik heb zelf zoveel genomen dat ik lichtjes wat effect merkte.
De hoofdpijn bleef tenminste gedurende de werking uit.

Een dag later kwam het wel terug, praktisch als ervoor.
hele kleine stukjes truffel kauwen en in je mond houden werkte voor mij veel beter en sneller als koffie/red bull om een aanval af te breken.

Voor mij het grootste nadeel van psilocybine tegen cluster hoofdpijn was dat het bij mij voor afleiding zorgde van dagelijkse dingen omdat ik toch wel wat van het effect merkte. (mogelijk nam ik te grote doses)

Ik kan niet zeggen dat het de cluster periode heeft afgebroken, dat was tenminste niet het geval tot tweemaal toe, het leek wel na het gebruik snel weg te gaan...maar kan ook toeval zijn.

Wat ik wel heel apart vindt en waarom ik dit verhaal eigenlijk doe, is dat ik ruim een maand geleden truffels heb gebruikt ongerelateerd aan de hoofdpijn, in recreationele hoeveelheid.

Nu heb ik afgelopen weken te maken gehad met een zeer gereduceerde cluster periode lijkt het wel.
Zelfde patroon, maar vele malen lichter. Heel ander verhaal dit. Dit is gewoon met het slechte been uitbed stappen in verhouding.

Het doet dus, zo lijkt het wel iets, bij mij tenminste..
Nuchtere Nelis
Newbie

Berichtdoor Mindless op 09 jul 2016 09:25

Mooi dat het je helpt Nelis. :)

Misschien dan wat vaker normale of zelfs grote doseringen gebruiken? :) Je kan misschien ook microdoseringen LSD proberen? Dat zou ook moeten helpen tegen clusterhoofdpijn en is denk ik een kleinere afleiding van het dagelijks leven dan psilocybine.
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Nuchtere Nelis op 09 jul 2016 15:50

wel overwogen, ook omdat het volgens de verhalen beter werkt dan psilocybine, maar wel iets minder makkelijk te verkrijgen

een andere optie zou nog 5-MeO-DALT kunnen zijn.
het volgende onderzoek richt zich daar op;

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Gs&cad=rja
Nuchtere Nelis
Newbie

Berichtdoor Fool op 09 jul 2016 18:39

Haha, hoe kom je aan dat onderzoek?
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Dreamer4 op 10 jul 2016 12:33

Fool schreef:Ik ken iemand met clusterhoofdpijn, hij zweert zelf bij Sumatriptan. Ik neem aan dat je met 'die prikpennen' doelt op Sumitriptan? Gezien de gelijkenis tussen sumitriptan en psilocybine is het best mogelijk dat psilocybine ook van hulp kan zijn bij een aanval. Houd er echter wel rekening mee dat simultriptan ontwikkeld is om minder 'bijeffecten' te produceren dan Truffels, een magisch wondermiddel denk ik het dat niet zou zijn helaas.

Sumatriptan wordt meestal gebruikt voor migraine. Prikpennen zijn er ook niet met Sumatriptan.
Gebruik het zelf namelijk ook.
Ken iemand die ook clusterhoofdpijn heeft en die is zelfs zo ver gegaan om heroine te proberen, kan er niet over oordelen want schijnt de ergste pijn te zijn die er is. Maar tevergeefs dat hielp niet.
Dreamer4
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Fool op 10 jul 2016 22:45

Dreamer4 schreef:
Fool schreef:Ik ken iemand met clusterhoofdpijn, hij zweert zelf bij Sumatriptan. Ik neem aan dat je met 'die prikpennen' doelt op Sumitriptan? Gezien de gelijkenis tussen sumitriptan en psilocybine is het best mogelijk dat psilocybine ook van hulp kan zijn bij een aanval. Houd er echter wel rekening mee dat simultriptan ontwikkeld is om minder 'bijeffecten' te produceren dan Truffels, een magisch wondermiddel denk ik het dat niet zou zijn helaas.

Sumatriptan wordt meestal gebruikt voor migraine. Prikpennen zijn er ook niet met Sumatriptan.
Gebruik het zelf namelijk ook.
Ken iemand die ook clusterhoofdpijn heeft en die is zelfs zo ver gegaan om heroine te proberen, kan er niet over oordelen want schijnt de ergste pijn te zijn die er is. Maar tevergeefs dat hielp niet.

Wellis.
Afbeelding
Fool
Badass junkie

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"