Verslaafd op recept

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Verslaafd op recept

Berichtdoor Lunalu op 30 jul 2016 20:08

Hallo, ik ben nieuw hier, hem me aangemeld omdat ik met vragen zit die ik al in geen 10 jaar beantwoord krijg. Misschien zit hier expertise...
Ik heb meerdere chronische, progressieve aandoeningen waaronder Dunne Vezel Neuropathie, Sarcoidose, B12 deficiëntie, ME, Lyme, Astma en Bronchitis.
Door al deze aandoeningen slik ik nogal wat medicatie. Dat is er in de jaren zo ingeslopen.
Ik ben nu op een punt dat de medicatie niet meer verhoogd wordt. Het zou te gevaarlijk zijn zeggen de medici.
Ja, ja... eerst ben ik verslaafd geraakt door HUN voorschriften, nu kan ik zien dat ik het oplos. Niemand die me helpt. Ik ben al in een GGZ instelling opgenomen geweest om af te kicken 4 jaar geleden maar ik heb die medicijnen gewoon nodig, anders raak ik in shock van de pijn en aanverwante verschijnselen. Dat is al meerdere malen gebeurd.
Ik neem dagelijks:
- 4x 275 mg Lyrica
- 4x 200 mg Tramadol
- 4x 40 mg Codeine
- 4x 50 mg Oxycodon
- 1x 90 mg Dormicum
- 1x 10 mg Lorazepam
- 1x 300 mg Seroquel
- 1x 1000 mg Paracetamol
- 1x 600 mg Ibuprofen
- 1x 40 mg Omeprazol

Niet te geloven dat ik dit allemaal achterover moet slaan om een beetje te kunnen functioneren.
Ik voel me niet suf, duf of slaperig. Nee hoor, alsof ik niets gebruik...
Maar ja ik gebruik een hele hoop en het helpt niet meer omdat er gewenning is opgetreden.
Nu mag ik het uitzoeken, want nog meer kan natuurlijk niet.
Ik zou dit graag aan een deskundige van het Trimbos willen vragen, maar ik weet niet precies waar ik m'n vraag dan moet plaatsen.
Thanks !
Lunalu
Newbie

Re: Verslaafd op recept

Berichtdoor Tijdloos op 06 aug 2016 11:17

Heb het naar het juiste subforum geplaatst. Echter geen idee of ze actief zijn in de vakantie.
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor MeejheM op 06 aug 2016 11:48

Dat lijkt me inderdaad een hele waslijst, waarvan sommige middelen elkaar flink overlappen.

Hoe houdt je bij wat je gedurende dag ingenomen hebt en nog moet innemen?

Ik gok dat je de Ibuprofen en Omeprazol zonder al te veel problemen kan schrappen. Dat kort je lijstje al wat in, al weet ik niet wat je klachten allemaal zijn. Je diagnosen zijn op zich ook al een flink lijstje. Het lijkt me wel dat je behandelend arts het met je eens zal zijn dat het medicatiegebruik zoals je nu hebt op zijn zachtst gezegd onoverzichtelijk is.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 16 aug 2016 13:09

Het is me niet duidelijk wat je precies wilt weten. Maar onze expertise ligt sowieso niet op het gebied van medicijnen dus ik betwijfel of wij antwoord kunnen geven op je vragen.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor Fool op 27 aug 2016 18:39

MeejheM schreef:Dat lijkt me inderdaad een hele waslijst, waarvan sommige middelen elkaar flink overlappen.

Hoe houdt je bij wat je gedurende dag ingenomen hebt en nog moet innemen?

Ik gok dat je de Ibuprofen en Omeprazol zonder al te veel problemen kan schrappen. Dat kort je lijstje al wat in, al weet ik niet wat je klachten allemaal zijn. Je diagnosen zijn op zich ook al een flink lijstje. Het lijkt me wel dat je behandelend arts het met je eens zal zijn dat het medicatiegebruik zoals je nu hebt op zijn zachtst gezegd onoverzichtelijk is.

Dit zijn gevaarlijke adviezen, jij bent zijn/haar arts niet. Ik neem aan dat hij geen ibuprofen voorschrijft tegen de pijn, als ze een handvol verschillende medicatie slikt.
Fool
Badass junkie

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"