bloedvaten

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

bloedvaten

Berichtdoor oortjes op 26 aug 2016 20:23

Hoi,

Ik zal even wat achtergrond info vertellen. Ik ben 21 jaar en heb trombose gehad. De reden is nooit achterhaald en de arts zei dat het de tijd is die het moet leren waardoor het komt. Nu ben ik fanatiek met gewichtheffen en gebruik 1x in de maand een upper op een hardcore feestje. De upper kan zijn xtc of 4-fmp.

Omdat alle uppers ervoor zorgen dat je hart sneller gaat kloppen en zo meer druk op je vaten komt weet ik dat de kans groter is om weer trombose te krijgen. Maar je kan trombose krijgen wanneer je wat dikker bloed hebt en het dan gaat stollen, als je dus dunner bloed hebt heb je dus theoretisch gezien minder kans op trombose lijkt mij.

De echte vraag:
Als ik ervoor zorg dat mijn bloed dunner is op het moment dat ik een upper gebruik, is het risico op trombose dan kleiner of groter?

Groeten,

Oortjes!
Wanneer het even niet mee zit, gebruik je vredespijpje en denk er goed over na.
oortjes
Bewuste gebruiker

Re: bloedvaten

Berichtdoor Fool op 27 aug 2016 19:41

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat 'dun bloed' (bedoel je hiermee bloed met weinig zout?) best gevaarlijk kan zijn met stimulanten op.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor oortjes op 27 aug 2016 23:46

Ik weet niet precies hoe het zit. Ik weet dat als je dikker bloed hebt je meer kans hebt op stollingen, dus dunner bloed betekend meer doorgang lijkt mij.
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Psychedelibee op 28 aug 2016 00:36

Maar hoe wil je er precies voor zorgen dat je bloed dunner wordt eigenlijk?
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor oortjes op 28 aug 2016 07:48

Dat kan door voeding en ik heb nog acenocoumarol thuis liggen. (antistollingsmiddelen) Ik weet hoeveel en hoelang ik iets moet slikken om een bepaalde bloedwaarde te krijgen.
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Psychedelibee op 28 aug 2016 10:01

Maar andere middelen gaan gebruiken om drugs te gaan gebruiken kan toch ook niet perse gezond zijn.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor oortjes op 28 aug 2016 12:12

Ik gebruik maximaal 1x per maand drugs, ik denk dat dat nihil is qua schade. Bovendien is acenocoumarol alleen een bloedverdunner.
oortjes
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Psychedelibee op 28 aug 2016 17:28

oortjes schreef:Ik gebruik maximaal 1x per maand drugs, ik denk dat dat nihil is qua schade. Bovendien is acenocoumarol alleen een bloedverdunner.

Ik bedoel meer dat mogelijke interacties misschien niet goed zijn. Ik zou daar wel echt even goed induiken voordat je je daar aan gaat wagen.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor kokosmakroon900 op 28 aug 2016 18:58

als je je bloed dunner wilt hebben kan je ook wat alcohol drinken.
what if life is a crazy trip, and when you die you wake up as an alien holding a bong with your friends surrounding you, asking you if you felt it
kokosmakroon900
Bewuste gebruiker

Berichtdoor BlijeChick op 28 aug 2016 23:35

Is dit niet een vraag die je met je huisarts kan bespreken?
Als ik blij ben, ben ik blij. En anders niet.
BlijeChick
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor SmartieAndMe op 01 sep 2016 12:24

Je huisarts zal je hier nooit bij helpen. Die zegt gewoon dat het onverantwoord is.

Overigens denk ik ook dat het onverantwoord is om met medicijnen te gaan spelen om je bloed te verdunnen tijdens stimulantengebruik. Ik denk dat je er geen risico's mee beperkt maar eerder meer risico's op de hals haalt.

Pas sowieso op met 4-FA.. is toevallig net een waarschuwing uitgegaan vanuit Trimbos. Lijkt toch misschien wel minder onschuldig dan wat mensen dachten!
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor kokosmakroon900 op 01 sep 2016 14:31

SmartieAndMe schreef: Pas sowieso op met 4-FA.. is toevallig net een waarschuwing uitgegaan vanuit Trimbos. Lijkt toch misschien wel minder onschuldig dan wat mensen dachten!

Ik had het ook gelezen inderdaad, maar vond het verhaal een beetje vaag. Niet iets waarbij echt de alarmbellen gingen rinkelen bij mij.
what if life is a crazy trip, and when you die you wake up as an alien holding a bong with your friends surrounding you, asking you if you felt it
kokosmakroon900
Bewuste gebruiker

Berichtdoor SmartieAndMe op 01 sep 2016 16:04

kokosmakroon900 schreef:
SmartieAndMe schreef: Pas sowieso op met 4-FA.. is toevallig net een waarschuwing uitgegaan vanuit Trimbos. Lijkt toch misschien wel minder onschuldig dan wat mensen dachten!

Ik had het ook gelezen inderdaad, maar vond het verhaal een beetje vaag. Niet iets waarbij echt de alarmbellen gingen rinkelen bij mij.

Ik zou 't even goed in de gaten houden, als Trimbos ergens voor waarschuwt is dat meestal niet voor niks.

@Oortjes:

http://www.mijncardioloog.com/Medicijnen.htm

Bij patiënten die de bloedverdunners Sintrom of Marcoumar gebruiken, wordt zeer regelmatig bloed afgenomen. Dit om na te gaan of het bloed niet te dun of te dik is. Beide kunnen gevaarlijk zijn! Wanneer het bloed te dun is, bestaat de kans dat men spontaan gaat bloeden.

Tekens als het bloed te dun is:onverklaarbare blauwe plekken,spontane bloedneus,bloed in de urine (urine heeft een lichtroze of rode kleur),bloed in de stoelgang (stoelgang is rood of zwart van kleur),braken van bloed of iets dat eruit ziet als koffiedik,hevige of onverwachte menstruatie.

Lijkt me dus niet iets waar je zelf mee moet gaan spelen
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 01 sep 2016 20:25

Ik vind het ook niet als een goed idee klinken om met bloedverdunners en stimulanten te gaan klooien, vooral als ik al nadenk hoe lang ik wel niet blijf bloeden met een sneetje en een puntje pep, zonder bloedverdunners.

(Maargoed, klooten met trombose en stimulanten vind ik dan ook geen slim idee)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor oortjes op 02 sep 2016 11:02

klopt klopt klopt allemaal.

Laatst 2-cb gedaan op een festival en dat beviel me wel goed en gaf een beter gevoel qua impact op me lichaam dan stimulanten dus voortaan maar 2-cb gebruiken denk ik.

en thanks zal het in de gaten houden.
oortjes
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"