Antwoord laag of geen libido bij opiaten

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord laag of geen libido bij opiaten

Berichtdoor Drugs Infolijn op 04 jan 2012 15:25

Vraag:

Het is algemeen gekend dat durend opiaatverslavingen het libido sterk achteruigaat.>wel, de vraag is nu, hoe langt duurt het voor het weer op peil is na afkick en/of komt het weer zo goed als van te voren of is er blijvende schade?

Antwoord:

Er is wetenschappelijk bewijs dat opiaten bij bijna iedereen libidoverlagend werken, o.a door verlaging van testosteronspiegels bij mannen. Ook wordt de werking van testosteron verminderd door opiaten. Er is ook wetenschappelijk statistisch bewijs dat het libido zich eigenlijk (zo goed als) altijd herstelt na sterke vermindering of stoppen met opiaatgebruik. Dit gaat heel snel, vooral bij mannen. De behoefte aan seks zal in het heftige beginstadium van ontwenning misschien niet zo sterk zijn, maar de fysiologische werking van betrokken organen herstelt wel zeer snel. Bij de een zal het wat sneller gaan dan bij de ander, afhankelijk van gebruik en afbouwsnelheid. Bij een rustige afbouw kun je al na enkele dagen weer gewoon behoefte hebben aan seks en het lichaam zal daar ook , zeker als je niets meer gebruikt, klaar voor zijn.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord laag of geen libido bij opiaten

Berichtdoor Telefoon op 15 aug 2012 13:49

als men dan testosteron zou slikken zou het dan weer op pijl komen?
aan gezien dat een Medicijn is en dat kan worden voor geschreven.
Take my hand and go to LALA LAND
Afbeelding
Telefoon
Wijs gebruiker

Re: Antwoord laag of geen libido bij opiaten

Berichtdoor gastondm op 23 aug 2012 04:26

Dat is nu iets waar ik geen probleem mee heb ze :)
Ik ben al verschillende jaren gebruiker van heroine, maar mijn zin in sex neemt niet af, ik heb er nog altijd evenveel zin in als toen ik nog clean was, en problemen tijdens de sex??
Ik denk niet dat ik het een probleem kan noemen, maar een voordeel :P
Het enige dat er bij mij is, dat het langer duurt voor ik klaarkom tijdens de sex, maar ik kom wel.. Dus dat kan je nu niet echt een probleem noemen he :-)
Maar het lukt me keer op keer :P
Grtz
gastondm
Experimenterende gebruiker

Keer terug naar Vraag van de week