Of beter gezegt niet kunnen slapen.
Het is me opgevallen dat ik (en andere in mn omgeving) behoorlijk wat moeite heb met in slaap vallen als ik niet geblowed heb.
Als ik stoned ben val ik altijd gelijk in slaap maar nuchter lukt dat niet en duurt het soms langer als een uur voor ik slaap.
Mijn vraag:
Hoe komt het dat als je lange tijd dagelijks blowed en daarmee stopt dat het dan ineens zo moeilijk is om te slapen?
Antwoord:
Vaak blowen mensen om te ontspannen en/of (in) te slapen. Cannabis heeft een ontspannende werking. Dit maakt dat je onder invloed van cannabis (hasj en wiet) goed in slaap kan vallen. Wanneer je dit een lange tijd blijft doen, wen je hier aan. Op een gegeven moment kan je het idee hebben dat je zonder cannabis niet meer goed in slaap kan vallen.
Daarnaast, wanneer je een lange tijd dagelijks hebt geblowd en dan stopt kun je last krijgen van allerlei kwaaltjes: hoofdpijn, zweten, trillen, slapeloosheid en zenuwachtigheid.
Meestal nemen de lichamelijke symptomen na verloop van tijd af. Sommige mensen kunnen na een week stoppen weer zonder cannabis in slaap vallen, anderen kunnen langer last houden van slaapproblemen (en andere kwaaltjes).
Tot slot kun je zeggen dat cannabis eventueel zorgt voor het goed 'inslapen', maar waarschijnlijk een negatief effect heeft op de 'kwaliteit' van je slaappatroon;
In een aantal onderzoeken word namelijk gesteld dat het roken van cannabis leidt tot het toenemen van de diepe slaap ('deep slow wave sleep') maar tegelijkertijd leidt tot een afname van de droom of REM-slaap. En na herhaaldelijk toediening van grote hoeveelheden THC was er bewijs voor een vorm van een kater gedurende de morgen na de toediening, en een 'rebound' (teruggang) in de hoeveelheid REM slaap. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.
Bij aanhoudende slaapproblemen is het verstandig om je huisarts te raadplegen.