Antwoord week 2 Slapen en Wiet

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 2 Slapen en Wiet

Berichtdoor Drugs Infolijn op 03 jun 2010 15:06

Vraag:

Of beter gezegt niet kunnen slapen.
Het is me opgevallen dat ik (en andere in mn omgeving) behoorlijk wat moeite heb met in slaap vallen als ik niet geblowed heb.

Als ik stoned ben val ik altijd gelijk in slaap maar nuchter lukt dat niet en duurt het soms langer als een uur voor ik slaap.

Mijn vraag:

Hoe komt het dat als je lange tijd dagelijks blowed en daarmee stopt dat het dan ineens zo moeilijk is om te slapen?

Antwoord:

Vaak blowen mensen om te ontspannen en/of (in) te slapen. Cannabis heeft een ontspannende werking. Dit maakt dat je onder invloed van cannabis (hasj en wiet) goed in slaap kan vallen. Wanneer je dit een lange tijd blijft doen, wen je hier aan. Op een gegeven moment kan je het idee hebben dat je zonder cannabis niet meer goed in slaap kan vallen.

Daarnaast, wanneer je een lange tijd dagelijks hebt geblowd en dan stopt kun je last krijgen van allerlei kwaaltjes: hoofdpijn, zweten, trillen, slapeloosheid en zenuwachtigheid.
Meestal nemen de lichamelijke symptomen na verloop van tijd af. Sommige mensen kunnen na een week stoppen weer zonder cannabis in slaap vallen, anderen kunnen langer last houden van slaapproblemen (en andere kwaaltjes).

Tot slot kun je zeggen dat cannabis eventueel zorgt voor het goed 'inslapen', maar waarschijnlijk een negatief effect heeft op de 'kwaliteit' van je slaappatroon;
In een aantal onderzoeken word namelijk gesteld dat het roken van cannabis leidt tot het toenemen van de diepe slaap ('deep slow wave sleep') maar tegelijkertijd leidt tot een afname van de droom of REM-slaap. En na herhaaldelijk toediening van grote hoeveelheden THC was er bewijs voor een vorm van een kater gedurende de morgen na de toediening, en een 'rebound' (teruggang) in de hoeveelheid REM slaap. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Bij aanhoudende slaapproblemen is het verstandig om je huisarts te raadplegen.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 2 Slapen en Wiet

Berichtdoor cropp op 04 jun 2010 09:53

Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?
ik heb weer eens de kans gehad
en wederom vergooid
maar ik heb er een ding van geleerd:
ik leer het nooit!
cropp
Badass junkie

Berichtdoor Tripper op 04 jun 2010 22:21

cropp schreef:Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?

Ik denk wel een goed idee.
http://www.drugsforum.info
Als je antwoorden wilt hebben op je vragen!
Tripper
Wijs gebruiker

Berichtdoor Hislordship op 07 jun 2010 10:06

Bedankt voor het beandwoorden van mn vraag. :)

Mn lichaam is dus eigelijk gewend geraakt aan stoned slapen.
:stoned:
Democracy is a smokescreen for a dictatorship
Hislordship
Wijs gebruiker

Berichtdoor TrippyShit op 08 jun 2010 01:00

cropp schreef:Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?

Melatonine is geen inslaap middel. Je valt er dus niet van in slaap, je wordt er niet moe van. Je moet melatonine voor een onbepaalde tijd dagelijks op het zelfde tijdstip innemen én ook daadwerkelijk rond een bepaald tijdstip in slaap vallen. Hierdoor kun je jezelf een bepaald ritme opleggen. Je moet wel oppassen dit niet te lang te doen want het schijnt dat dan het natuurlijk aanmaken van melatonine in de hersenen verstoord wordt. Dan ben je dus weer terug bij af. Ik merkte zelf dat ik de 1e dag melatonine wel iets slaperiger werd, maar dit zou ook net zo goed placebo kunnen zijn. Het is geen inslaper dus het is hier niet voor bestemd. Meer mensen denken dat melatonine een natuurlijke inslaper is, maar das gewoon niet waar. Als je het bijv. 3/4weken om het zelfde tijdstip inneemt en om het zelfde tijdstip gaat slapen, stimuleer je de natuurlijke aanmaak van melatonine om dat tijdstip. Doe je dit niet, heeft melatonine uberhaupt geen zin om te nemen.
Degene die zegt dat iets onmogelijk is zegt dat omdat ie het zelf niet kan..
TrippyShit
Badass junkie

Berichtdoor weyoun22 op 01 jul 2010 03:51

Uit persoonlijke ervaring doen 2 capsules 5-HTP een half uur voor het slapen gaan, in de week na "cold turkey" stoppen van een lange periode dagelijks blowen, heel goed hun werk :P

http://www.azarius.nl/healthshop/supple ... _naturals/

Let wel op dat je geen 5-HTP mag gebruiken als je bepaalde anti-depressiva slikt. (SSRI, MAO remmers)
You are not free as long as you are the property of a God or government.

You are only free when you are master of your fate and captain of your soul.
weyoun22
Bewuste gebruiker

Berichtdoor megamindy op 19 jul 2010 18:38

Het is sinds een paar jaar zo, dat je tijdens een detox opname niet veel tijd meer krijg om van de rustgevers af te bouwen.
Ik herinner mij dat ik in 2004 sterk heb overdreven over me dagelijkse oxazepam gebruik, ipv eerlijk te vertellen dat ik 4x 10 mg per dag slikte, ik loog en zei dat ik 8x 10 mg per dag nam.
Ik wist dat de verslaaving zorg op basis van je dagelijkse gebruik, je afbouw schema hierop aanpaste, dus ik ipv bv 4 dagen hoorde te gaan afbouwen ik extra dagen kreeg, omdat ze ervan uit gingen dat ik er 8 per dag gebruikte.
Maar ik in 2007 heb meegemaakt, dat die abouw beleid als het ware is afgeschaft.
In 2007 was ik gelukkig van de oxazepam af en zat daar voor me alcohol verslaaving.
Er werd toen aan iedereen ongeacht van de soort verslaaving, standard voor de nacht 1 remeron van 15 mg en 1 melatonine van 1 mg gegeven.
Ook patienten die bv al dik tien jaar aan de temazepam (inslaaper) verslaaft waren, kregen de eerste nacht hun laatste Temazepam.
En meteen de volgende dag 1 remeron (mitrazepine) en 1 melatonine.
Ik had medelijden met dit laatste groep, omdat ik zelf ook heb ervaren wat temazepam met een mens doet, die plots zonder komt te zitten.
Ik kon gelukkig op eigen kracht van de temazepam afkomen, maar ging echt door een hell.

Wel wordt er bij patienten die van de metadon willen of moeten afkicken een andere manier gebruikt. Het is dus gebleken dat remeron (eingelijk een antidepressiva) ook goed werkt als inslaaper, en zonder dat je depressiv bent je deze met de laagste dosis 15 mg gerust kan gebruiken als inslaaper zonder dat je er een verslaaving eraan overhoud.
Ook melatonine.

Opzich heb ik niets tegen melatonine, maar wel tegen de remeron.
Vooral om de patienten die nooit een vorm van medicatie gebruikt hadden, en ze toch remeron krijgen, met als argument dat het geen kwaad kan bij zo een laage dosis enz nez.
iemand met een cannabis verslaaving zal idd de eerste nachten niet slapen, en dat maakt ze toch erg onzeker dus ze graag de zorg geloven over hun remeron teori.
En dat vindt ik een schending van de patient zijn recht.
Laat hem/haar maar een week lang wakker blijven, ooit komt een dag dat die in slaap valt!!!!!!!
megamindy
Newbie

Berichtdoor tonderslag op 26 sep 2010 10:14

ik heb vroeger ook melatonine gehad omdat ik zelf aagaf bij de dokter dat ik niet in slaap kon komen door hersenspinsels en maar blijven denken.
Ik heb totaal geen effect gemerkt ik nam het een half uur voor dat ik op bed ging liggen in en zou dan rust moeten krijgen. Maar er gebeurde niks.

Ik denk dus dat melatonine niet werkt of te makkelijk te krijgen is
Dingen zien die er niet echt zijn,maar die je wel ziet,terwijl je weet dat het niet echt is,en toch moet je nog een keer kijken

Hallucineren (L)
tonderslag
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Hashja op 02 dec 2010 00:37

tonderslag schreef:ik heb vroeger ook melatonine gehad omdat ik zelf aagaf bij de dokter dat ik niet in slaap kon komen door hersenspinsels en maar blijven denken.
Ik heb totaal geen effect gemerkt ik nam het een half uur voor dat ik op bed ging liggen in en zou dan rust moeten krijgen. Maar er gebeurde niks.

Ik denk dus dat melatonine niet werkt of te makkelijk te krijgen is

Waarschijnlijk niet echt relevant meer, maar ik zeg het toch.

Dit kan 2 redenen hebben:
1) De hoeveelheid melatonine die je hebt ingenomen. Een teveel aan melatonine geeft een zogenaamd 'rebound' effect waardoor het averechts werkt. Het leid tot onrust, en als je wel in slaap valt, tot heftig dromen/nachtmerries en een 'niet-uitgeslapen' gevoel de volgende ochtend.
2) Melatonine is geen inslaper, het is daarom geen krachtig slaapmiddel. Als je veel last van piekeren en/of stress hebt is het goed mogelijk dat de melatonine niet de oplossing is om direct in slaap te vallen.
2010!
Hashja
Bewuste gebruiker

Berichtdoor kaasbaas op 05 dec 2010 03:33

Hashja schreef:2) Melatonine is geen inslaper, het is daarom geen krachtig slaapmiddel. Als je veel last van piekeren en/of stress hebt is het goed mogelijk dat de melatonine niet de oplossing is om direct in slaap te vallen.

Ik zou melatonine ook geen slaap middel noemen. Het is een hormoon, een hormoon die je biologische klok reguleert. Het is eerder bedoelt voor mensen die zich niet vermoeid voelen en daarom niet in slaap kunnen vallen, of mensen die last hebben van een biologische klok die "langer" is dan 24-25 uur. Een klok die dus bijvoorbeeld 30 uur heeft bij wijze van spreken, en daarom geen vast dag/nacht ritme hebben.

Ook werkt 't tegen jetlag, door simpel weg de biologische klok aan te passen aan de tijdzone waar je dan in zit :).
Ik heb een feesthoedje op!
kaasbaas
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Vraag van de week