Antwoord week 4 Waarom trillen, klappertanden etc?

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 4 Waarom trillen, klappertanden etc?

Berichtdoor Drugs Infolijn op 17 jun 2010 14:46

Vraag:

door Matrixx op 13 jun 2010 10:59

Waarom trillen, klappertanden etc?
Waarom doet je lichaam dit? De stofjfen worden er toch niet eerder uitgeschud ofwel? Is daar een reden voor, voor dat trillen?

Antwoord:
Het trillen en klappertanden bij speedgebruik (amfetamine) wordt veroorzaakt door dopamine (zie ook animatie werking van speed in de hersenen).
Dopamine is een stofje (neurotransmitter) in de hersenen dat onder andere betrokken is bij de controle van bewegingen. Door het gebruik van speed komt er meer dopamine vrij in de hersenen. Hierdoor wordt de normale controle van bewegingen verstoord en kunnen gebruikers gaan trillen en/of klappertanden.
Laatst bijgewerkt door Drugs Infolijn op 09 sep 2010 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 4 Waarom trillen, klappertanden etc?

Berichtdoor Sublimo op 17 jun 2010 16:10

Dus een tekort aan dopamine geeft hetzelfde effect als een teveel aan dopamine in de hersenen ?

Want bij de Ziekte van Parkinson is er een tekort aan dopamine in de hersenen, en die mensen beginnen ook te beven/trillen.
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Chris Pontius op 18 jun 2010 11:51

Sublimo schreef:Dus een tekort aan dopamine geeft hetzelfde effect als een teveel aan dopamine in de hersenen ?

Want bij de Ziekte van Parkinson is er een tekort aan dopamine in de hersenen, en die mensen beginnen ook te beven/trillen.

viewtopic.php?f=2&t=19328

elgeoffio schreef:Parkinson's disease: cocaine causes changes in brain that increase vulnerability to environmental toxins

Results of laboratory studies, performed by investigators at St. Jude Children's Research Hospital, have demonstrated that adults who abuse cocaine might increase their risk of developing Parkinson's disease, and pregnant women who abuse cocaine could increase the risk of their children developing Parkinson's disease later in life.

The study's findings are important because there are currently more than 2 million cocaine abusers in the US today, the researchers said.
Many individuals who abused the drug during the height of the cocaine abuse epidemic of the 1970s and 1980s are now entering their older years, when symptoms of Parkinson's disease are likely to emerge.

A report is published in the journal Neuroscience.

The St. Jude team showed in laboratory models of both the adult and fetal brains that exposure to cocaine alters the nerve bodies in the region of the brain called the substantia nigra.
This damage made the neurons more susceptible to MPTP, a toxin known to cause symptoms of Parkinson's disease.
DrugsForum is dood. Lang leve DrugsForum!
Chris Pontius
Badass junkie

Berichtdoor ik doe mijn best op 18 jun 2010 12:10

goed van je om dat maar weer hier neer te plempen.Anders vergeet iedereen dat weer.Wat mensen er mee doen is een 2e natuurlijk.
Requiem for a Dream.
ik doe mijn best
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Sublimo op 19 jun 2010 21:04

Chris Pontius schreef:
Sublimo schreef:Dus een tekort aan dopamine geeft hetzelfde effect als een teveel aan dopamine in de hersenen ?

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=19328

elgeoffio schreef:Parkinson's disease: cocaine causes changes in brain that increase vulnerability to environmental toxins

Results of laboratory studies, performed by investigators at St. Jude Children's Research Hospital, have demonstrated that adults who abuse cocaine might increase their risk of developing Parkinson's disease, and pregnant women who abuse cocaine could increase the risk of their children developing Parkinson's disease later in life.

The study's findings are important because there are currently more than 2 million cocaine abusers in the US today, the researchers said.
Many individuals who abused the drug during the height of the cocaine abuse epidemic of the 1970s and 1980s are now entering their older years, when symptoms of Parkinson's disease are likely to emerge.

The St. Jude team showed in laboratory models of both the adult and fetal brains that exposure to cocaine alters the nerve bodies in the region of the brain called the substantia nigra.
This damage made the neurons more susceptible to MPTP, a toxin known to cause symptoms of Parkinson's disease.

Dat heeft vrij weinig met mijn vraag te maken. Ik vroeg of een teveel aan dopamine hetzelfde effect gaf als een tekort aan dopamine.

En dit gaat over een onderzoek dat aantoont dat je van teveel coke de Ziekte van Parkinson kan krijgen...
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Elohtibbar op 21 jun 2010 14:46

Sublimo schreef:
Chris Pontius schreef:

http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=19328

Dat heeft vrij weinig met mijn vraag te maken. Ik vroeg of een teveel aan dopamine hetzelfde effect gaf als een tekort aan dopamine.

En dit gaat over een onderzoek dat aantoont dat je van teveel coke de Ziekte van Parkinson kan krijgen...

Het gaat erom dat cocaïne zorgt voor een sterk verhoogde dopamineafgifte wat op zijn beurt weer een grotere kans op Parkinson oplevert. Speed zorgt er ook voor dat er veel dopamine vrijkomt, wat het dus aannemelijk maakt dat je als fervent speedgebruiker ook een grotere kans hebt op Parkinson.
WWW.DRUGSFORUM.INFO

--> HET BESTE FORUM OVER DRUGS!
Elohtibbar
Badass junkie

Berichtdoor Sublimo op 21 jun 2010 15:27

Ja, dat gedeelte begrijp ik.

Ik bedoelde met mijn vraag of de symptomen van teveel dopamine hetzelfde zijn als van een tekort aan dopamine.

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Elohtibbar op 21 jun 2010 15:32

Sublimo schreef:Ja, dat gedeelte begrijp ik.

Ik bedoelde met mijn vraag of de symptomen van teveel dopamine hetzelfde zijn als van een tekort aan dopamine.

Ja ik weet dat je dat vroeg, maar dat artikel dat Chris Pontius postte laat eigenlijk zien dat daar zeker een verband tussen is aan te wijzen, toch? Aangezien een middel dat een teveel aan dopamine veroorzaakt aanleiding kan zijn voor het krijgen van een ziekte waarbij er een tekort aan dopamine bestaat.
WWW.DRUGSFORUM.INFO

Elohtibbar
Badass junkie

Berichtdoor Sublimo op 21 jun 2010 15:34

Rabbithole schreef:

Ja ik weet dat je dat vroeg, maar dat artikel dat Chris Pontius postte laat eigenlijk zien dat daar zeker een verband tussen is aan te wijzen, toch? Aangezien een middel dat een teveel aan dopamine veroorzaakt aanleiding kan zijn voor het krijgen van een ziekte waarbij er een tekort aan dopamine bestaat.

Zo kun je het inderdaad ook interpreteren :)

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Elohtibbar op 21 jun 2010 15:39

Het is misschien geen regelrecht helder antwoord op je vraag, maar het artikel is in ieder geval wel relevant. :)
WWW.DRUGSFORUM.INFO

Elohtibbar
Badass junkie

Berichtdoor Sublimo op 21 jun 2010 15:40

Rabbithole schreef:Het is misschien geen regelrecht helder antwoord op je vraag, maar het artikel is in ieder geval wel relevant. :)

Ja, dat klopt. :)

Maar na alles wat ik gelezen heb nu neem ik aan dat de symptomen vergelijkbaar zijn. Dus ik heb mijn antwoord.

Dankjewel ! :D

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Elohtibbar op 21 jun 2010 15:43

Don't thank me, thank Chris Pontius! :D
WWW.DRUGSFORUM.INFO

Elohtibbar
Badass junkie

Berichtdoor Sublimo op 21 jun 2010 15:59

Rabbithole schreef:Don't thank me, thank Chris Pontius! :D

Dan was het voor hem bedoeld ! :D

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor leppeh op 27 jun 2010 18:38

Rabbithole schreef:

Ik denk dat cocainegebruik tot Parkinson kan leiden door neerregulatie. Overigens zijn de symptomen van te veel en te weinig dopamine niet gelijk, beetje domme vraag eerlijk gezegd. Ja, je gaat van allebei trillen, maar that's it.
leppeh
Bewuste gebruiker

Berichtdoor prisowner op 15 aug 2010 11:07

Als je speed hebt gebruikt! Wanneer is dan het trillen en klappertanden voorbij? is dat als alle stoffen je lichaam uit zijn, of wat?

grtz. prisowner
prisowner
Newbie

Berichtdoor Oom Klaas op 22 aug 2010 13:41

Als je geslapen hebt.
Oom Klaas
Badass junkie

Berichtdoor Irezz op 01 okt 2010 09:00

Of als je hazelnoten eet, dat helpt heb ik gehoord :s
Transitions go smooth with a hand up my skirt.

Rainbows and spit that last forever.
Irezz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor leppeh op 01 okt 2010 14:03

Of als je drie rondjes om de tafel danst met een glas water op je hoofd. Hazelnoten, wtf? :)
leppeh
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Irezz op 01 okt 2010 20:42

leppeh schreef:Of als je drie rondjes om de tafel danst met een glas water op je hoofd. Hazelnoten, wtf? :)

dat helpt heb ik gehoord! Sorry dat ik dat deelde hoor :rolleyes: Zei ik dan dat het daadwerkelijk HELPT?
Transitions go smooth with a hand up my skirt.

Irezz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor leppeh op 03 okt 2010 16:13

Een smily (dat :) poppetje dus...) betekent meestal dat iemand een opmerking vriendelijk bedoelt. Leuk dat je informatie deelt, maar als het nergens over gaat dan kan je het echt beter voor je houden. Als je snel even op google zoekt, wat je twee tellen kost, dan kom je er wel achter wat wel of geen steek houdt. Als het omstreden informatie is dan is het natuurlijk de moeite van het posten waard, om zo een discussie op gang te brengen, maar dit ging helemaal nergens over.

Nogmaals, mijn post was geen aanval of wat dan ook.
leppeh
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 19:47

geld dat het zelve voor mdma? dat klappertanden enz.
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Susanne op 05 mei 2014 02:13

Cosmic Controler schreef:geld dat het zelve voor mdma? dat klappertanden enz.

Ik heb wel een keer zitten trillen van de xtc, maar dat was ook de raarste trip ooit. Mijn benen waren te slap om op te staan, ik kon heel slecht naar een punt kijken want als ik niet oplette begonnen mijn ogen te trillen (opzij zeg maar) of draaiden ze eventjes helemaal weg. Ik had ook hele slappe handjes en ze trilden helemaal. Ik klappertandde niet echt, maar ik had wel hele erge klemmende kaken en ik heb de binnenkant van mijn mond helemaal kapot gemaakt
Susanne
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Marcko op 24 jul 2014 10:00

Susanne schreef:
Cosmic Controler schreef:geld dat het zelve voor mdma? dat klappertanden enz.

Ik heb wel een keer zitten trillen van de xtc, maar dat was ook de raarste trip ooit. Mijn benen waren te slap om op te staan, ik kon heel slecht naar een punt kijken want als ik niet oplette begonnen mijn ogen te trillen (opzij zeg maar) of draaiden ze eventjes helemaal weg. Ik had ook hele slappe handjes en ze trilden helemaal. Ik klappertandde niet echt, maar ik had wel hele erge klemmende kaken en ik heb de binnenkant van mijn mond helemaal kapot gemaakt

Je noemt het een trip had je ook last van psychotische verschijnselen?
他妈的他妈的
Marcko
Belezen gebruiker

Berichtdoor Susanne op 03 aug 2014 15:05

Ehh ik weet niet echt wat je bedoelt? Zoals hallucinaties? Nee dat niet. Ook geen staantafels oid gezien (nog nooit gehad maar hoor ik vaak)
Susanne
Experimenterende gebruiker

Keer terug naar Vraag van de week