Antwoord week 11 XTC en plassen

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 11 XTC en plassen

Berichtdoor Drugs Infolijn op 05 aug 2010 14:47

Vraag:
Het is algemeen bekend dat men tijdens een trip op MDMA moeite heeft met te urineren, is er iets dat helpt om beter te urineren ?

Ik heb afgelopen week al vanalles zien passeren hier op het forum, van extra zout eten tot GHB nemen.

Ik begrijp dat het met het ADH-hormoon heeft te maken. Maar ik ben eens benieuwd wat jullie daar voor uitleg op kunnen plakken. Van het moment dat het ADH-hormoon begint te werken tot hetgene wat je zou kunnen doen om het probleem te verhelpen.

Er staat in principe redelijk veel over geschreven op internet, maar de meeste informatie van jullie vindt ik altijd zeer duidelijk en verhelderend. Vandaar dat ik het aan jullie vraag.

Antwoord:
MDMA stimuleert het vrijkomen van het antidiuretisch hormoon (ADH). Dit hormoon zorgt ervoor je niet kunt plassen. Het water blijft dan in je lichaam, waardoor de waterhuishouding in je lichaam wordt verstoord. MDMA verstoort ook nog eens de regulatie van het plassen door zijn sympathicomimetisch effect. Een sympathicomimeticum is een middel dat een stimulerende werking heeft op het sympathisch zenuwstelsel. Dit deel van het zenuwstelsel bereidt het lichaam voor op actie. Een sympathicomimeticum kan lichamelijke reacties oproepen zoals verhoging van het hartritme, verhoging van de bloeddruk, vernauwing van de bloedvaten. Er is bij ons niets bekend dat dit kan beïnvloeden. Bovendien lijkt het ons zeer onverstandig om allerlei middeltjes te gebruiken tegen een al verstoord mechanisme.

Als je daarnaast ook nog veel water drinkt in korte tijd in combinatie met de verhoogde aanwezigheid van ADH, kan dit leiden tot watervergiftiging. De hoeveelheid water in je lichaam is dan te groot geworden in verhouding tot de hoeveelheid natrium (zout) in je lichaam. Door de lage concentratie natrium vloeit water van het bloed de hersencellen in, waardoor deze opzwellen (hersenoedeem). Omdat de schedel niet meegeeft, kan hersenoedeem leiden tot een verhoogde druk in de schedel, infarcten, coma en dood.

We raden dan ook aan niet te veel water te drinken (1 tot 2 glazen per uur) .
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 11 XTC en plassen

Berichtdoor Sublimo op 05 aug 2010 14:52

Dankjewel. :)

Dit is duidelijk. :D
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor BacingsPen op 05 aug 2010 20:54

NIET teveel water drinken? En als je wel gewoon kan plassen? Ik dacht juist dat na het gebruik van XTC het gevaar op uitroding hoger was? En dus zou je juist wel aardig wat water moeten drinken? (2-4 glazen per uur?! Zeker als je op de dansvloer staat?!?!)
555
BacingsPen
Badass junkie

Berichtdoor vode op 05 aug 2010 23:23

Volgens mij was het toch enkel een beperkt aantal mensen die in zoverre last hebben van ADH waardoor ze dus helemaal niet meer kunnen plassen en tijdens een feest waarin ze superveel drinken een watervergiftiging krijgt? Meer dan genoeg gebruikers hebben enkel wat meer moeite om te plassen tijdens MDMA en die hoeven zich dan volgens mij geen zorgen te maken over watervergiftiging waarvoor je al heel erg je best moet doen tenzij je in zoverre wel last hebt van ADH en gewoon niet meer al dat water kan verwerken.
vode
Badass junkie

Berichtdoor Irezz op 05 aug 2010 23:31

Sorry dat ik het even verruim, maar: Wert pep/dex/meth ook ADH op? Op XTC is plassen nooit een probleem geweest, maar op pep amphetamines daarentegen...
Transitions go smooth with a hand up my skirt.

Rainbows and spit that last forever.
Rainbows and spit that last forever.
Irezz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor BacingsPen op 06 aug 2010 14:06

Vooral bij Pep heb ik het inderdaad ook heel erg.... Zou het daarom bij meth nog erger zijn? Volgens mij niet :rolleyes:
555
BacingsPen
Badass junkie

Berichtdoor tonderslag op 26 sep 2010 10:04

Ik heb bij Qbase afgelopen keer het zelfde probleem gehad.
Iedereen bood me de hele tijd door water aan ik weigerde soms maar meestal nam ik een slokje.
Ik kon niet urineren hoeveel moeite ik ook deed (Een vriend zei je moet dan even ontspannen maar dat werkte niet, dan moet je druk opbouwen loslaten druk opbouwen tot het lukt, ging niet!).
Ondertussen bleef ik dus water drinken had ook de foutste combinatie ooit aan drugs op 3-4 joints, een lijntje speed voor het eerst, 2-3glazen bier, 3-4 mdma pillen van 140-160mg (400-600mg), Toen voelde ik dus wat raars in me buik,dat gevoel welde op en ik herkende het, kotsen. Je weet al dat je niks hebt gegeten en dat het dus een waterbuik moet zijn. ik heb me hele maag dus leeggepompt en ben even gaan zitten,toen kon ik daarna nog niet urineren tot de volgende ochtend
Dingen zien die er niet echt zijn,maar die je wel ziet,terwijl je weet dat het niet echt is,en toch moet je nog een keer kijken

Hallucineren (L)
tonderslag
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Muse24 op 26 sep 2010 10:59

Als ik thuis mdma gebruik, vind ik het heerlijk om tussendoor thee te drinken (niet te warme thee). Gewoon elke keer een goede slok. Als de mok dan na een uurtje leeg is, ren ik vanzelf naar de wc hoor, plassen is bij mij nooit geen probleem geweest bij welke drugs dan ook. Wist ook niet eens dat dit een probleem kon zijn door bepaalde drugs.
'Cause the limit is the sky
Muse24

Berichtdoor tonderslag op 26 sep 2010 12:17

Muse24 schreef:Als ik thuis mdma gebruik, vind ik het heerlijk om tussendoor thee te drinken (niet te warme thee). Gewoon elke keer een goede slok. Als de mok dan na een uurtje leeg is, ren ik vanzelf naar de wc hoor, plassen is bij mij nooit geen probleem geweest bij welke drugs dan ook. Wist ook niet eens dat dit een probleem kon zijn door bepaalde drugs.

Ja het is gewoon lastig als je nodig moet maar dan sta je daar en als je bijna kan plassen gaat de druk weg, en da gaat zo door da's best frustrerend :P
Dingen zien die er niet echt zijn,maar die je wel ziet,terwijl je weet dat het niet echt is,en toch moet je nog een keer kijken

Hallucineren (L)
tonderslag

Berichtdoor cropp op 30 sep 2010 13:59

Is dit ook zo bij amfetamine?

Ik ervaar juist altijd een plasgevoel, maar dan sta ik 10 minuten bij een boom en dan komt er nog maar een half glas uit, en dat 20 keer...
ik heb weer eens de kans gehad
en wederom vergooid
maar ik heb er een ding van geleerd:
ik leer het nooit!
cropp
Badass junkie

Berichtdoor Aalpoepert op 30 sep 2010 14:46

Ik heb met mdma best vaak dat ik het gevoel heb dat ik moet plassen, maar dat is soms twijfel of ik nou echt moet plassen of dat ik gewoon geil ben. Als ik dat laatste er even laat zijn verdwijnt dat plasgevoel vaak even :S
Dit is wat ons maakt niet uit!
Lul in hand dat is wie spuit!
Aalpoepert
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fresh op 07 okt 2010 16:53

Ik heb nog nooit last gehad met plassen, maar de laatste keer met xtc heb ik hier voor het eerst echt "last" van gehad. Begin v.d. avond ging nog wel, maar daarna lukte het gewoon niet meer. Pas de volgende dag ging het wel, maar heel weinig aan het begin. Hoe later het werd hoe meer ik kon plassen :)
Snoep verstandig! I love perenijsjes!

"Wat een lol, het clowntje met de slagroom spuit de soesjes helemaal vol"
Met dank aan de AH :D
Fresh
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Hashja op 29 nov 2010 15:25

Drugsenuitgaan schreef:(...)
Als je daarnaast ook nog veel water drinkt in korte tijd in combinatie met de verhoogde aanwezigheid van ADH, kan dit leiden tot watervergiftiging. De hoeveelheid water in je lichaam is dan te groot geworden in verhouding tot de hoeveelheid natrium (zout) in je lichaam. Door de lage concentratie natrium vloeit water van het bloed de hersencellen in, waardoor deze opzwellen (hersenoedeem). Omdat de schedel niet meegeeft, kan hersenoedeem leiden tot een verhoogde druk in de schedel, infarcten, coma en dood.

We raden dan ook aan niet te veel water te drinken (1 tot 2 glazen per uur) .

Ik drink als ik aan de stimulanten zit altijd sportdrank zoals Extran (orange).
Op deze manier vul ik mijn water, zout en glucose gehaltes aan tijdens het drinken, meer dan dat ik zou doen door alleen water te drinken.

P.S. De Extran wordt er niet lekkerder op. :P
2010!
Hashja
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Michelangelo op 16 dec 2010 16:26

Lijkt me erg vervelend dit probleem... Heb vroeger veel XTC gebruikt maar hier nooit last van gehad en ken ook niemand die dat wel had... Zou t ook niet met de slechte kwaliteit van tegenwoordig te maken hebben??
Michelangelo

Berichtdoor Hashja op 29 dec 2010 22:37

Slechte kwaliteit? :P
De pillen van mij zijn tot nu toe altijd nog MDMA en bindmiddel geweest. Dit volgens het testcentrum. Mijn laatste bevatte 180mg MDMA.
2010!
Hashja
Bewuste gebruiker

Berichtdoor J0rrit op 12 jan 2011 20:50

Als MDMA het ADH (anti diuretisch normaal verhoogt), dan zorgt dit ervoor dat er meer waterkanaaltjes ontstaan in de laatste tubuli van je nefronen (basiseenheden van de nieren). Dit zorgt er dus voor dat je minder urine produceert, en dus minder in je blaas terecht komt vervolgens. Bij MDMA is mijn blaas altijd knalle vol, maar kan nog niet plassen. Dit is dus een ande principe. Speed bijvoorbeeld zorgt voor release van meer van de neurotransmitter noradrenaline dan MDMA, daar kan ik wel altijd van plassen. Mij lijkt het een effect te zijn dat berust op een mogelijk anticholinerge effect van MDMA.

Dit komt van een artikel van pubmed:

'' For MDMA, acute effects tested are blocked by nAChR antagonists, which points to the possibility that these antagonists could be used to treat some of the adverse effects described in MDMA abusers'

Allemaal een nicotine-acetylcholine receptor blokker nemen dus bij het gebruik van mdma :D
J0rrit
Badass junkie

Berichtdoor nlmeursnl op 06 okt 2011 15:53

en dan lukt het eindelijk na uren. en naar 5 min moet je weer :(
nlmeursnl
Newbie

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 18:36

je kunt er dus geen reet tegen doen.. jammer
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor xastur op 23 jun 2013 17:52

Mdma en pep was voor mij altijd plas pillen deed nios anders haast elke 30min wel een keer dus dat is haast het tegenovergestelde
xastur

Keer terug naar Vraag van de week