Antwoord week 16 Oorzaak van psychose door drugsgebruik

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 16 Oorzaak van psychose door drugsgebruik

Berichtdoor Drugs Infolijn op 09 sep 2010 16:56

Vraag:
Wat is de oorzaak van een psychose door drugsgebruik?

Antwoord:
Zoals bij veel gezondheidsproblemen wordt het krijgen van een psychose veroorzaakt door een combinatie van factoren. Nog niet alle details van hoe psychoses ontstaan zijn duidelijk, maar het is wel duidelijk dat genetische factoren èn persoonlijke omstandigheden zoals bijvoorbeeld vermoeidheid en stress een rol kunnen spelen bij het ontstaan van een psychose. Drugsgebruik kan ook onder die persoonlijk omstandigheden vallen.
Het lijkt erop dat drugs op verschillende manieren kunnen bijdragen aan een psychose. Soms is het 'het laatste zetje' dat ervoor zorgt dat mensen die kwetsbaar zijn voor een psychose ook daadwerkelijk psychotisch worden. Bij sommige middelen en doseringen zijn de effecten zo heftig, dat je niet per se een grote kwetsbaarheid hoeft te hebben om van een trip in een psychose terecht te komen. Dit zie je bijvoorbeeld bij hoge doseringen van speed of cocaïne.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat cannabisgebruik op jonge leeftijd mensen kwetsbaarder maakt voor het krijgen van psychosen. Dat komt waarschijnlijk doordat de hersenen van pubers zich nog volop moeten ontwikkelen. Cannabisgebruik lijkt die ontwikkeling in sommige gevallen negatief te beïnvloeden. Je kunt hier meer over lezen op de website van het Trimbos. Daar is ook een link te vinden naar het hele wetenschappelijke artikel.

Duidelijk is in ieder geval dat mensen die al kwetsbaar zijn voor het krijgen van psychose extra voorzichtig moeten zijn met het gebruiken van drugs.
Laatst bijgewerkt door Drugs Infolijn op 14 okt 2010 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 16 Oorzaak van psychose door drugsgebruik

Berichtdoor heroesss op 16 sep 2010 13:48

Goede vraag!
Ik vraag me nu alleen af hoe je kan weten of je kwetsbaar bent voor psychose's, behalve dan als het in je familie voor komt.
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater
heroesss
Belezen gebruiker

Berichtdoor rizzle23 op 21 sep 2010 19:27

hallo allemaal,

Ik heb ook wel aardig wat verstand van de psychiatrie dus ik zal mijn weetjes hier over laten horen:

Als je een psychische aandoening hebt zoals: autisme, adhd, pdd-nos, asperger enzovoort. dan zijn je hersenen al niet helemaal zo als het hoort en zijn ze dus instabieler als die van iemand die geen psychische aandoening heeft, waardoor je meer kans hebt op een psychose. waarneer je helemaal moet uitkijken is als je vroeger psychotisch bent geweest. psychose en een vorm van autisme (zoals: pdd-nos, mcdd enzovoort.) gaan wel vaker samen dus dan ben je dubbel zo kwetsbaar!

Ik ken ook iemand die smoked al van z'n elfde al joints en is nu 16 en is dus ook psychotisch (zegt hij tenminste).

Groetjes Roald
Rukkend aan m'n pikkie
neem ik altijd een stickie
ze noemen mij een rottend lijk
maar dat vindt ik allemaal gezeik
rizzle23
Newbie

Berichtdoor kaasbaas op 24 sep 2010 03:46

heroesss schreef:Goede vraag!
Ik vraag me nu alleen af hoe je kan weten of je kwetsbaar bent voor psychose's, behalve dan als het in je familie voor komt.

Je zou dit waarschijnlijk tegenwoordig in je DNA kunnen vinden, ik ben hier vrijwel zeker van. Waarschijnlijk kan je het ook met een MRI scan wat informatie vinden over de activiteit in je hersenen en of je gevoelig bent.

Uiteindelijk blijft 't toch een beetje afwachten, de symptomen die voor de psychose afgingen zijn meestal pas logisch tijdens/na de psychose. Ik ben wel van mening dat je het bij kinderen ook wel kan merken of ze aanleg hebben, maar veel mensen (inclusief wetenschappers en verzorgers) zullen het met me oneens zijn. Het is volgens mij ook een criteria van de DSM-IV dat je eigenlijk pas "officieel" een aandoening als schizofrenie kan hebben vanaf je 16e leeftijd. Ik merk in ieder geval dat hoe jonger je bent hoe minder serieus ze je klachten nemen.

Natuurlijk zijn er ook nog dingen zoals manie en drugs-gerelateerde psychotische aandoeningen maar nam even schizofrenie als voorbeeld omdat dat toch wel een bekend iets is :).
Ik heb een feesthoedje op!
kaasbaas
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Sublimo op 26 sep 2010 17:12

rizzle23 schreef:Als je een psychische aandoening hebt zoals: autisme, adhd, pdd-nos, asperger enzovoort. dan zijn je hersenen al niet helemaal zo als het hoort en zijn ze dus instabieler als die van iemand die geen psychische aandoening heeft, waardoor je meer kans hebt op een psychose.

Dat is weer zo een idiote veralgemening. Dat geldt echt niet voor iedereen hoor.
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor Irezz op 01 okt 2010 08:57

Sublimo schreef:
rizzle23 schreef:Als je een psychische aandoening hebt zoals: autisme, adhd, pdd-nos, asperger enzovoort. dan zijn je hersenen al niet helemaal zo als het hoort en zijn ze dus instabieler als die van iemand die geen psychische aandoening heeft, waardoor je meer kans hebt op een psychose.

Dat is weer zo een idiote veralgemening. Dat geldt echt niet voor iedereen hoor.

Haha. Hij meent 'm nog ook!

Is de grens tussen psychose en gewoon een beetje vreemd gedrag snel te stellen? Waar ligt die grens?
Transitions go smooth with a hand up my skirt.

Rainbows and spit that last forever.
Rainbows and spit that last forever.
Irezz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Sublimo op 01 okt 2010 11:27

Irezz schreef:
Sublimo schreef:

Haha. Hij meent 'm nog ook!

Is de grens tussen psychose en gewoon een beetje vreemd gedrag snel te stellen? Waar ligt die grens?

Die grens is voor iedereen anders.
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor T-men op 31 okt 2010 05:00

rizzle23 schreef:Ik heb ook wel aardig wat verstand van de psychiatrie.

Dit verhaal slaat echt he-le-maal nergens op! Wat een onzin...
T-men
Belezen gebruiker

Berichtdoor KoxBox op 31 okt 2010 11:39

rizzle23 schreef:Ik ken ook iemand die smoked al van z'n elfde al joints en is nu 16 en is dus ook psychotisch (zegt hij tenminste).

Groetjes Roald

Dus wat je hier duidelijk probeert te maken is dat iedereen die van z'n 11de joints rookt op z'n 16de psychotisch wordt..

What a load of crap.

Groetjes KoxBox. :wave:
Uw akte van vertrouwen.
KoxBox
Badass junkie

Keer terug naar Vraag van de week