Antwoord week 22 Speed en anti-psychotica medicatie

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 22 Speed en anti-psychotica medicatie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 21 okt 2010 13:50

Vraag:
Ik zal even een korte inleiding geven over de situatie.

Zoals wel meer mensen hou ik ook wel van een avondje speed snuiven, heerlijk! Nou kan ik eigenlijk nooit in slaap vallen diezelfde avond en moet ik dus een dag extra wakker blijven, wat niet altijd even fijn is.
Ik heb van mezelf al slaap problemen, dit komt waarschijnlijk omdat ik een psychotische aandoening heb. Hier heb ik ongeveer anderhalf jaar geleden anti-psychotica medicatie voor gekregen (pipamperon) maar deze slik ik al voor meer dan een jaar niet meer vanwege de bijwerkingen die ik verre van prettig vond.

Hoe dan ook, ik heb wel nog wat medicatie liggen voor het geval dat ik ze weer nodig heb. Ik kon altijd goed slapen met die medicatie en nu is mijn vraag dus:

Is het gevaarlijk of schadelijk om na een dag/avond speed gebruikt te hebben anti-psychotica medicatie te nemen om in slaap te vallen?

Antwoord:
Er is geen directe wisselwerking bekend tussen antipsychotica en speed, behalve met het middel Haldol. Haldol kan in combinatie met speed leiden tot ernstige dystonie. Dat is een zeldzame hersenaandoening waarbij je last krijgt van bewegingsstoornissen en samentrekkingen van spieren. Van Pipamperon is dat niet bekend.

Pipamperon (en antipsychotica in het algemeen) is eigenlijk niet geschikt als slaapmiddel. Zeker als je speed hebt gebruikt, zal de pipamperon je niet slaperig genoeg maken om ook daadwerkelijk goed te kunnen slapen. Bovendien kun je je afvragen of het niet beter voor je is om het effect van speed op een natuurlijke manier uit te laten werken in plaats van dat weer met een ander middel te bestrijden. Tenslotte kun je ook bij eenmalig gebruik van pipamperon last krijgen van de bijwerkingen (die je in het verleden als onprettig hebt ervaren).

In het algemeen willen we toch nog even zeggen dat hoge doseringen speed een psychose of psychotische verschijnselen kunnen uitlokken. Als je al vatbaar bent voor dit soort klachten is het gebruik van speed (en andere drugs) daarom af te raden. Ook kan speed ervoor zorgen dat antipsychotica minder goed werken.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 22 Speed en anti-psychotica medicatie

Berichtdoor kaasbaas op 21 okt 2010 15:07

Hartstikke bedankt voor 't antwoord :).
Ik heb een feesthoedje op!
kaasbaas
Bewuste gebruiker

Berichtdoor pinnes op 31 dec 2012 20:59

Antipsychotica worden alleen maar gebruikt om mensen te sederen en als slaapmiddel dus dat klopt niet. En waarom maken jullie mensen bang dat ze psychotisch worden? psychoses horen bij het leven en kunnen heel leerzaam zijn.
72WQX1DA4CTXA72WQX1DA4CTXAbbHz1AAK is mijn wachtwoord.
528KY24IJCJIZ
72WQX1DA4CTXAismijn niewe wxachtwoord
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor Drugs Infolijn op 04 jan 2013 12:09

Antipsychotica worden alleen maar gebruikt om mensen te sederen en als slaapmiddel dus dat klopt niet. En waarom maken jullie mensen bang dat ze psychotisch worden? psychoses horen bij het leven en kunnen heel leerzaam zijn.

Je opmerking over sederen en slaapmiddel begrijp ik niet helemaal.

Wij maken mensen niet bang dat ze psychotisch worden. Maar de TS zegt dat hij psychotische aandoening heeft. Drugsgebruik kan nu eenmaal een trigger zijn voor het krijgen van een nieuwe psychoses. De meeste mensen zien een psychose niet als iets dat bij het leven hoort en als een leerzame ervaring, maar juist als een hele nare ervaring.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn

Berichtdoor pinnes op 04 jan 2013 14:51

Wat de meeste mensen vinden daar heb ik niks mee te maken. Toen ik zelf slaapproblemen had kreeg ik ook een antipsychoticum en ik was toen niet psychotisch. Trouwens antipsychoticum is een verkeerde benaming want het werkt helemaal niet tegen een psychose.
Antipsychotica werken zo sederend dat de patient ongevoelig wordt voor hallucinaties en wanen.
Ik ben zelf schizofreen verklaard dus ik weet waar ik het over heb.
72WQX1DA4CTXA72WQX1DA4CTXAbbHz1AAK is mijn wachtwoord.
528KY24IJCJIZ
72WQX1DA4CTXAismijn niewe wxachtwoord
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor Drugs Infolijn op 07 jan 2013 10:02

Sommige mensen krijgen inderdaad een antipsychoticum voorgeschreven om te kunnen slapen. Voor die mensen geldt natuurlijk het verhaal over het krijgen van psychoses niet. Maar wanneer je al een psychotische aandoening hebt gaat het verhaal wel op. Wij zeggen hier iets over wat voor de meeste mensen geldt. dat jij het anders ervaart kan natuurlijk. We gaan niet in discussie over of antipsychotica nu wel of niet een goede benaming is. Wij hebben de term niet bedacht en het wordt nu eenmaal zo genoemd.
Drugs Infolijn

Keer terug naar Vraag van de week