Antwoord week 27 Psychedelica en benzodiazepinen

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 27 Psychedelica en benzodiazepinen

Berichtdoor Drugs Infolijn op 25 nov 2010 12:19

Vraag:
Je hoort vaak dat mensen tijdens een 'bad trip' bepaalde benzodiazepinen nemen vanwege hun sederende en anxiolyse werking, met name, zover ik uit eigen 'research' kan concluderen, zijn met name clonazepam en alprazolam hiervoor het meest geschikt. Sommigen nemen het mee als back-up, 'just in case of emergency', anderen nemen het preventief, anderen omdat ze de after-glow onaangenaam vinden of willen slapen.

Kennelijk wordt het in ziekenhuis ook van tijd tot tijd gegeven aan mensen die met een ''overdosis'' psychedelica worden opgenomen, oftewel in staat van volkomen paniek verkeren.

Nou heb ik zelf geen enkele slechte ervaring met psychedelica dus ik heb deze combinatie ook nooit gemaakt ondanks dat ik benzodiazepinen sporadisch recreatief tot me neem.

Maar nu komt pas de vraag, waar (met name) op internet honderden verschillende verhalen over te vinden zijn; remt een benzodiazepine ook de hallucinaties? De één zegt van wel, de ander zegt van niet. Persoonlijk lijkt het mij het enigszins logisch dat de hallucinaties wellicht minder intens of overweldigend worden, echter kan ik me absoluut niet voorstellen dat de hallucinaties volledig verdwijnen. Lijkt mij eerder dat bepaalde antipsychotica hallucinaties volledig zouden afkappen.

TL;DR. Remmen benzodiazepinen ook hallucinaties in combinatie met psychedelica? Zo ja, wat is de eventuele wetenschappelijke verklaring hiervoor?

Antwoord:
Van benzodiazepines word je alleen rustig, maar het zorgt er niet voor dat hallucinaties verdwijnen. Doordat je rustig wordt kan het wel zijn dat je meer controle over jezelf hebt en en je de hallucinaties als minder heftig ervaart. Antipsychotica zorgen er inderdaad wel voor dat hallucinaties verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door Drugs Infolijn op 02 dec 2010 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 26 Psychedelica en benzodiazepinen

Berichtdoor YawningMan op 25 nov 2010 12:44

Precies wat ik al dacht :) wel goed om hiervan bevestiging te hebben, bedankt!
Feels good, bro.
YawningMan
Belezen gebruiker

Re: Antwoord week 26 Psychedelica en benzodiazepinen

Berichtdoor Chris Pontius op 25 nov 2010 12:54

Nice!
DrugsForum is dood. Lang leve DrugsForum!
Chris Pontius
Badass junkie

Re: Antwoord week 27 Psychedelica en benzodiazepinen

Berichtdoor pinnes op 12 jan 2013 15:07

Drugs Infolijn schreef:Vraag:
Je hoort vaak dat mensen tijdens een 'bad trip' bepaalde benzodiazepinen nemen vanwege hun sederende en anxiolyse werking, met name, zover ik uit eigen 'research' kan concluderen, zijn met name clonazepam en alprazolam hiervoor het meest geschikt. Sommigen nemen het mee als back-up, 'just in case of emergency', anderen nemen het preventief, anderen omdat ze de after-glow onaangenaam vinden of willen slapen.

Kennelijk wordt het in ziekenhuis ook van tijd tot tijd gegeven aan mensen die met een ''overdosis'' psychedelica worden opgenomen, oftewel in staat van volkomen paniek verkeren.

Nou heb ik zelf geen enkele slechte ervaring met psychedelica dus ik heb deze combinatie ook nooit gemaakt ondanks dat ik benzodiazepinen sporadisch recreatief tot me neem.

Maar nu komt pas de vraag, waar (met name) op internet honderden verschillende verhalen over te vinden zijn; remt een benzodiazepine ook de hallucinaties? De één zegt van wel, de ander zegt van niet. Persoonlijk lijkt het mij het enigszins logisch dat de hallucinaties wellicht minder intens of overweldigend worden, echter kan ik me absoluut niet voorstellen dat de hallucinaties volledig verdwijnen. Lijkt mij eerder dat bepaalde antipsychotica hallucinaties volledig zouden afkappen.

TL;DR. Remmen benzodiazepinen ook hallucinaties in combinatie met psychedelica? Zo ja, wat is de eventuele wetenschappelijke verklaring hiervoor?

Antwoord:
Van benzodiazepines word je alleen rustig, maar het zorgt er niet voor dat hallucinaties verdwijnen. Doordat je rustig wordt kan het wel zijn dat je meer controle over jezelf hebt en en je de hallucinaties als minder heftig ervaart. Antipsychotica zorgen er inderdaad wel voor dat hallucinaties verdwijnen.
Je leert het ook nooit hè? En dat noemt zich professional.
Antipsychotica zorgen er helemaal niet voor dat hallucinaties verdwijnen, de gebruiker wordt zo sterk gesedeerd dat hij onverschillig wordt voor zijn wanen en hallucinaties.
72WQX1DA4CTXA72WQX1DA4CTXAbbHz1AAK is mijn wachtwoord.
528KY24IJCJIZ
72WQX1DA4CTXAismijn niewe wxachtwoord
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor pinnes op 12 jan 2013 18:03

bump
528KY24IJCJIZ
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor pattyn op 12 jan 2013 18:32

Wat een arrogantie. Blijkbaar heb jij het moeilijk om normaal ergens op te antwoorden.
Vermits ik zelf ook antipsychotica neem kan ik wel bevestigen dat hallucinaties & wanen gewoon verdwijnen hoor.
pattyn
Newbie

Berichtdoor pinnes op 12 jan 2013 18:48

Geloof je het zelf? Het is namelijk helemaal niet waar. Ik zal een bron zoeken.
528KY24IJCJIZ
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor pattyn op 12 jan 2013 18:53

Mss dat ze technisch niet verdwijnen, maar feitelijk hoor of zie ik niets meer. Dat zegt voor mij genoeg.
pattyn
Newbie

Berichtdoor pinnes op 12 jan 2013 18:57

Chill gast ik gaf alleen mijn mening; ik gaf helemaal geen antwoord op een vraag. Dat je niks hoort en ziet was mij al duidelijk maar ja de meeste mensen zijn blind en doof.
528KY24IJCJIZ
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor willemv op 19 jan 2013 14:59

Bepaalde antipsychotica remmen bij mij gewoon hallicunaties en wanen als ik een speedpsychose had. Maar sereqeul bijvoorbeeld versterkte zelfs de hallicunaties en veroorzaakte deze ook een aantal keer in combinatie met allemaal andere drugs. Ken ook meerdere mensen die gewoon op sereqeul psychotisch bleven en enkel gesedeerd waren erdoor. Het nadeel met antipsychotica is dat het nog relatief nieuwe medicijnen zijn en niet veel bekend is over lange termijn gebruik. Veel mensen worden zombies en onverschillig van deze medicijnen en snap niet dat ze deze troep aan kinderen geven. Er zijn wel overigens genoeg antipsychotica die wel gewoon werken tegen hallicunaties en dat weet ik zeker. Neem maar eens risperdal en een portie paddo's en trippen ho maar. Dacht dat ik doodging en wist eerst niet waar het aan lag later wel aan de risperdal. Ketamine deed het overigens wel gewoon op risperdal.

Volgens mij zijn al deze medicijnen nog in subgroepen in te delen zoals oudere antipsychotica en nieuwere en weet ik het. Als je het niet nodig hebt neem deze troep dan ook niet want het maakt een heel ander persoon van je geloof me. Doe zelf aan vrijwilligerswerk hier bij ons op het GGZ instituut dus kom veel in aanraking met mensen die deze medicatie krijgen. Of mensen die ik nog ken van toen ik jonger was en die nu op de medicijnen daar rondlopen. Gewoon triest maar hoe meer pillen en behandeling hoe meer geld ze kunnen vangen voor een patient, dat is de indruk die ik ervan krijg.
Spellingscontrole? Nog nooit van gehoord...
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor pinnes op 19 jan 2013 20:00

Goed gezegd Willem!
528KY24IJCJIZ
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor willemv op 19 jan 2013 21:56

Ja in eerste instantie wou ik zeggen dat antipsychotica hun werk goed doen maar als ik erover nadenk blijkt het tegendeel. Neem morfine of methadon dat zijn medicijnen die worden al langere tijd gebruikt dus ze weten wat het doet na laat ik zeggen 50 jaar. Met alcohol en ga maar door ze weten wat het op lange termijn doet maar met antipsychotica en zoveel andere pillen is het nog helemaal niet bekend. Je moet maar eens kijken bij de nierdialyse in het ziekenhuis hoeveel mensen die door psychofarmica daar terecht zijn gekomen. Vergif voor de lever de nieren inclusief een ongezonde levenstijl oftewel een heerlijke combinatie voor het lijf.

Echt denk dat een hoop medicatie wordt onderschat en er is gewoon maar weinig over bekend kijk maar naar de oxycontin plaag in Amerika. Dat krijg je als je nieuwe "relatief veilige" medicijnen gaat voorschrijven.
Spellingscontrole? Nog nooit van gehoord...
willemv
Bewuste gebruiker

Berichtdoor pinnes op 19 jan 2013 22:22

ja de scheiding tussen drugs en medicijnen is eigenlijk kunstmatig.
528KY24IJCJIZ
pinnes
Belezen gebruiker

Berichtdoor Jmths op 13 feb 2015 22:53

Ik las dat Mariadistel(extract) zeer effectief werkt tegen paddenstoelvergiftiging, wellicht neutraliseert het eveneens (gedeeltelijk) effecten van psychedelische paddenstoelen/truffels.
If you can't laugh at life, it just isn't funny anymore.
Jmths
Bewuste gebruiker

Berichtdoor gandwarf777 op 23 feb 2015 22:56

Nee,

Mariadistel is effectief tegen een vergiftiging van de zogenaamde death cap(Amanita phalloides). Deze paddenstoel zal onbehandeld na een stuk of 3 dagen je lever vernietigen en mariadistel beschermt je lever tot op zekere hoogte.
gandwarf777
Belezen gebruiker

Berichtdoor Jmths op 23 feb 2015 23:31

gandwarf777 schreef:Nee,

Mariadistel is effectief tegen een vergiftiging van de zogenaamde death cap(Amanita phalloides). Deze paddenstoel zal onbehandeld na een stuk of 3 dagen je lever vernietigen en mariadistel beschermt je lever tot op zekere hoogte.

Mja, is ook wel effectief tegen andere soorten (paddenstoel) vergiftigingen las ik, ook helpt het alcohol sneller afbreken.

Bronnetje: http://www.natuurlijkerwijs.com/mariadi ... epassingen

Achteraf gezien is het echter alsnog een beetje dommigeopmerking van mijn kant denk ik, aansterking van de leverfunctie zal wel niet hele aanzienlijke effecten hebben op het gehalte psilocybine in het lichaam, niet erg rap in ieder geval. :p
If you can't laugh at life, it just isn't funny anymore.
Jmths
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Sjeepee1965 op 16 dec 2015 20:03

Ik heb altijd Diazepam bij de hand. Is een veilig universeel middel.
Ben zelf geen voorstander van het recreatief gebruik van dit middel.
Gewenning en verslaving zijn voor benzo s en vooral het langwerkende Diazepam een gevaar.
Sjeepee1965
Newbie

Berichtdoor Tekzor668 op 16 dec 2015 21:09

Sjeepee1965 schreef:Ik heb altijd Diazepam bij de hand. Is een veilig universeel middel.
Ben zelf geen voorstander van het recreatief gebruik van dit middel.
Gewenning en verslaving zijn voor benzo s en vooral het langwerkende Diazepam een gevaar.

Heb je gelijk in maar ik heb men diazepam ook altijd klaar staan. Als je echt bad gaat kan dat je effectief wel rustig maken. Als je het enkel die 1ne keer en daarvoor gebruikt zie ik er weinig verslavingskans in.
The world would be a nice place if everybody took a chill pill,
would get even better if some of them choked on it :-P
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 16 dec 2015 21:14

Ik heb zelf altijd een iets kortwerkende(voor zover mogelijk, met een benzo) benzodiazepine(RC) bij de hand, die meer anxiolytisch dan versuffend werkt. Nifoxipam. :)

Nog nooit gebruikt en ik ga er ook niet vanuit dat ik hem nodig heb, maar indien ik hem gebruik vind ik het wel een fijn idee om te weten dat ik er geen suffe lambal van wordt tot de ochtend erna. :P
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Tekzor668 op 16 dec 2015 22:54

Inderdaad, het is wat je zelf verkiest. Ik ben bekend met 1 benzo en hou het daar liever bij. De suffe lambal zijn zou ik er dan met plezier bij nemen. Gelukkig ook nog nooit nodig gehad.
The world would be a nice place if everybody took a chill pill,
would get even better if some of them choked on it :-P
Tekzor668
Wijs gebruiker

Berichtdoor naturelover op 21 dec 2015 14:54

Fool schreef:Ik heb zelf altijd een iets kortwerkende(voor zover mogelijk, met een benzo) benzodiazepine(RC) bij de hand, die meer anxiolytisch dan versuffend werkt. Nifoxipam. :)

Nog nooit gebruikt en ik ga er ook niet vanuit dat ik hem nodig heb, maar indien ik hem gebruik vind ik het wel een fijn idee om te weten dat ik er geen suffe lambal van wordt tot de ochtend erna. :P

Diazepam is wel lekker de dag erna in mijn beleving, Fool. Zit best een prettige roes aan wanneer je ontwaakt :D

Zelf heb ik altijd wel een benzo liggen als ik trip, nooit nodig gehad. Weleens na een lange trip op DOC (16 uur na inname) paar mg etizolam gebruikt om lekker in slaap te kunnen tyfen.
boefje
naturelover
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Fool op 21 dec 2015 16:15

Ja, dat vind ik ook wel, maar ik weet niet of ik daar na de trip persé zin in heb. Ik vind nuchter wakker worden dan juist wel verfrissend. :P
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Psychedelibee op 22 dec 2015 00:24

Ik ben persoonlijk niet echt een voorstander van benzo's gebruiken om je trip te onderdrukken. Buy the ticket, take the ride. Ik denk ook eerlijk gezegd dat wanneer je een bad trip hebt en dit met een benzo onderdrukt je ook niet de kans aangrijpt om wat te doen met de lessen die psychedelica jou willen leren. De kans lijkt me op die manier best aanwezig dat je de trip moeilijker kan verwerken en er zo een trauma aan over houd.

Maargoed ook ik heb ze bij de hand voor uiterste noodgevallen. Heb het voor een vriend al een keer nodig gehad, die wilde zich ook totaal niet overgeven aan de trip en het inzicht wat hij had. Aangezien hij echt totaal flipte en ik hem niet rustig kreeg na lang op hem inpraten uiteindelijk toch maar besloten hem een benzo te geven. Moet zeggen dat het wel perfect werkte om hem rustig te krijgen.

Bij een DOx kan ik me trouwens wel voorstellen dat je tegen het einde een benzo gebruikt om te kunnen slapen, van niet slapen wordt je er ook niet beter op de volgende dag.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Keer terug naar Vraag van de week