Antwoord 2011/3: Kunnen drugs ad(h)d-symptomen versterken?

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord 2011/3: Kunnen drugs ad(h)d-symptomen versterken?

Berichtdoor Drugs Infolijn op 21 jan 2011 13:42

Vraag:
Ik heb niet de diagnose ad(h)d, want ik heb het nog nooit laten onderzoeken. Ik vermoed echter sterk dat ik wel ad(h)d heb.

Vroeger heeft het mij nooit zo vreselijk in de weg gezeten, maar de symptomen (druk zijn, snel afgeleid zijn, zeer korte concentratieboog, zeer korte motivatieboog, uitstelgedrag, rusteloos in het hoofd zijn) zijn altijd erger en erger geworden.

Nu is het op een punt gekomen dat het wel een zeer negatief aspect in mijn leven is geworden. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben mijn studiejaar nu aan het verneuken en daarmee ook mijn ambities voor volgend jaar. Mijn ambities voor volgend jaar zijn om een jaar of een half jaar in Australië te gaan studeren. De minimum-eis daarvoor is echter dat ik tegen die tijd nul vertraging mag hebben opgelopen. Dus al mijn tentamens gehaald moet hebben. Aanstaande maandag heb ik mijn eerste belangrijke tentamen die ik absoluut niet mag falen, want ik kan die niet meer herkansen. Nu zit ik echter vreselijk hard in de stress omdat ik nu letterlijk een concentratieboog van 10 minuutjes heb, niet meer. Zo erg is het hiervoor volgens mij nog nooit geweest.

Nu ben ik, naast dat ik super gestresst ben, ook wel nieuwsgierig naar hoe dit zo tot stand is gekomen. Het zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn, maar mijn vraag is: zou drugs ook 1 van die factoren kunnen zijn?

Mijn drugs-geschiedenis:
Bijna precies een jaar geleden (zal hooguit 3 weken schelen) heb ik mijn eerste drugservaring gehad, een hasj-brownie. Die hadden we slechts voor de helft opgegeten, want hij was best sterk en 2 weken later hebben we de andere helft opgegeten. Met koninginnenach mijn eerste xtc-pilletje (verdeeld in 2 keer een helft, 2 uur na het innemen van de eerste helft pas de 2e helft ingenomen). Daarna pas weer in de zomervakantie eerste keer truffels en 2 a 3 weken later nog eens truffels (elke keer 10 gram portie en niet van die super-sterke truffels, gewoon beginners-truffels). Dan heb ik halverwege december (dus een maand geleden) voor het eerst lsd gedaan en sindsdien nooit meer iets gedaan. Zoveel drugs heb ik dus niet gebruikt, maar misschien heeft het toch invloed kunnen hebben, ik weet het niet?

Wat is jullie inschatting hier op?

[edit] Ohja, ik rook niet en ik drink ook zelden alcohol. Ik vind alcoholische dranken over het algemeen mega goor en drink enkel een slokje als iemand iets heeft dat ik nog nooit geprobeerd heb. En dan nog kom ik vrijwel altijd tot de conclusie dat ik dat nieuwe drankje ook mega goor vind.

Antwoord:
Drugsgebruik kan bepaalde klachten die bij ADHD horen, tijdelijk versterken. Maar het is niet zo dat drugsgebruik ADHD kan veroorzaken. In ieder geval is het zo, dat wanneer ADHD op latere leeftijd wordt vastgesteld, er al in de vroege levensjaren (hetzij verborgen) sprake van ADHD geweest moet zijn. De mogelijkheid bestaat dat dit niet (of nauwelijks) eerder tot uiting is gekomen, doordat er sprake was van gunstige omstandigheden. Een gestructureerd leven kan bijvoorbeeld ertoe leiden dat ADHD voor weinig tot geen klachten zorgt. Een ongestructureerd leven kan juist voor klachten zorgen die lijken op klachten die bij ADHD horen. Ook is het zo dat intelligente kinderen met ADHD soms dankzij hun intelligentie niet als ADHD worden gediagnosticeerd.

In het algemeen kan het zo zijn dat:
- of er is altijd sprake geweest van ADHD, maar dat is op jongere leeftijd niet tot uiting gekomen door bijvoorbeeld gunstige omstandigheden. Overigens kan het ook om ADD gaan, in plaats van ADHD. ADD kenmerkt zich door een gevoel van druk in je hoofd zijn, maar geen uitingen van druk gedrag.
- er geen sprake is van ADHD, maar dat het middelengebruik tot beschadigingen heeft geleid, die overeenkomsten vertonen met ADHD.

Dat je klachten door drugsgebruik komen, is door ons met de info die je hebt gegeven niet 100% uit te sluiten ,maar ook niet erg waarschijnlijk. XTC kan voor concentratieproblemen (ook op lange termijn) zorgen, maar de kans dat dit na eenmalig gebruik van 1 pil optreedt, is zeer klein. Van tripmiddelen als paddo's en LSD kun je een bad trip krijgen en daardoor nog een tijd in de war en slecht geconcentreerd zijn, maar ik heb je niets horen zeggen over een bad trip of iets dergelijks. Ten slotte kan cannabis je concentratie wel (tijdelijk) verslechteren.

Kortom; dat jouw drugsgebruik van een jaar geleden nu nog invloed heeft op je concentratie is zeer onwaarschijnlijk. Maar aangezien je twijfelt of je AD(H)D hebt zou je dit eens kunnen laten onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Drugs Infolijn op 21 jan 2011 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord 2011/3

Berichtdoor langeman op 21 jan 2011 17:45

Het gaat toch om drugsgebruik van max 1 jaar geleden en niet van 3 jaar?!
Verder vraag ik me af of het niet zaak is om eerst te kijken of die eventueel veranderende omstandigheden terug verbeterd kunnen worden? Het ging eerder immers goed/beter. Als er al van ad(h)d sprake is dan is het eerder leefbaar geweest. Iedereen heeft meer moeite met concentratie als het slechter met hem gaat, dan gaan we toch niet metteen maar kijken of we ad(h)d hebben?! Of willen we weer iemand aan de ritaline hebben terwijl dat mss niet eens nodig is. Rust reinheid en regelmaat is nog altijd goed voor ons allen; ad(h)d-er of niet.
Er zijn geen goede of slechte stoffen, er is alleen goed of slecht gebruik.
langeman
Bewuste gebruiker

Re: Antwoord 2011/3: Kunnen drugs ad(h)d-symptomen versterke

Berichtdoor Evert op 21 jan 2011 23:23

Dank voor het antwoord.
Dan nog even een meer algemene vraag:

Als een persoon zonder ad(h)d lange tijd een bepaalde drug gebruikt/misbruikt, kan hij dan permanente ad(h)d achtige symptomen ontwikkelen? Zoja, welke drug zou dat dan doen?

Deze vraag heeft geen betrekking meer op mij, maar is gewoon uit algemene nieuwsgierigheid.
Evert
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor cropp op 18 feb 2011 14:47

Ik heb ook wel eens gelezen dat amfetamine een andere werking heeft op iemand met adhd/add dan op iemand zonder die aandoeningen, ik als adhd-er word tegenwoordig absoluut niet energieker van speed. Had ik in het begin wel een beetje, dus ik dacht, ``tolerantie``, maar als ik 4 maanden of zo geen speed gebruikt heb word ik er nog niet actief van.

Is dat zo, dat het bij adhd-ers/add-ers een andere werking heeft?
ik heb weer eens de kans gehad
en wederom vergooid
maar ik heb er een ding van geleerd:
ik leer het nooit!
cropp
Badass junkie

Berichtdoor Drugs Infolijn op 18 feb 2011 16:20

Inderdaad werkt speed bij mensen met ADD/ADHD meestal anders dan bij mensen die geen ADHD hebben. Speed is een middel dat normaal gesproken stimulerend werkt, maar waarvan mensen met ADD/ADHD vaak juist rustiger van worden.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 19:14

Drugs Infolijn schreef:Inderdaad werkt speed bij mensen met ADD/ADHD meestal anders dan bij mensen die geen ADHD hebben. Speed is een middel dat normaal gesproken stimulerend werkt, maar waarvan mensen met ADD/ADHD vaak juist rustiger van worden.

wahahaha is dit echt! geen ritalin meer voor de ADHD'rs maar speed. als ik het goed begrijp :D
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Evert op 22 jan 2012 00:06

Lol dude, speed is al 2e keus medicatie voor AD(H)D'ers als ritalin niet werkt.
Dat weet ik omdat ik nu de diagnose krijg en dextro-amfetamine krijg voorgeschreven.
Evert
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Cosmic Controler op 22 jan 2012 15:55

ben helemaal niet bekent met de aandoening dus ,, maarja wel interesant om te weten :)
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Vraag van de week