Antwoord 2011/4: Stoppen met blowen en dromen

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord 2011/4: Stoppen met blowen en dromen

Berichtdoor Drugs Infolijn op 27 jan 2011 10:57

Vraag:
In het verlengde van vraag van de week 2 en naar aanleiding van andere topics (zoals viewtopic.php?f=1&t=22813) vraag ik me af hoe het zit met dromen en het stoppen met blowen.
Mijn eigen ervaring geeft me het idee dat je dromen beter onthoud, waardoor het lijkt dat je meer/heftiger droomt. Kunnen jullie hier een meer wetenschappelijk oordeel over geven?

Antwoord:
Dromen doe je tijdens je REM-slaap (Rapid Eye Movement):een fase tijdens het slapen.
De REM-slaap verwijdert ongewenste informatie uit het brein, zoals onbelangrijke zaken die op een dag gebeurden, zodat er meer plaats is om de belangrijke dingen te onthouden. Dromen zijn een deel van dit verwerkingsproces. REM-slaap en de bijhorende dromen zijn dus belangrijk bij het opslaan van gegevens in het lange termijngeheugen.
Er kan gezegd worden dat cannabis zorgt voor het goed 'inslapen', maar het heeft waarschijnlijk een negatief effect op de kwaliteit van je slaappatroon.
Een aantal onderzoeken stelt dat door cannabisgebruik de diepe slaap ('deep slow wave sleep') toeneemt, maar tegelijkertijd de REM-slaap afneemt. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Verschillende bronnen zeggen nu dat je lichaam REM-slaap gaat inhalen als je tekort hebt gehad. Je zou sneller dan normaal in je REM-slaap terecht komen en langere REM-fasen doorlopen. Zo kan je bij het in slaap vallen direct in de REM slaap belanden, net zo lang totdat je lichaam vindt dat je weer genoeg REM slaap hebt gehad. Dit zou kunnen verklaren waarom je bij het stoppen meer (=vaker en langer) kunt gaan dromen: de "schade" wordt bij wijze van spreke ingehaald.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord 2011/4: Stoppen met blowen en dromen

Berichtdoor Tijdloos op 27 jan 2011 18:53

Bedankt voor het heldere antwoord! Veel dank!
Weet ik eindelijk eens hoe dat precies zit :wink:
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Intoxication op 28 jan 2011 18:55

wow dit antwoord had ik ook gruwelijk hard nodig, als je stopt met blowen is het egt niet normaal wat je allemaal droomt en de manie waarp dan soms nog :s

ik weet ook dat je ogen snel over en weer draaien tijdes rem-slaap, maar ik vraag mij soms af of dat niet belastend is voor je oogzenuwen :P bij dmt maak mij daar eig zorgen over
Stom klerewijf voor de 1000ste keer; kijk toch eens uit waar je je voet zet voortaan :D :D

Toetje :love:
Intoxication
Bewuste gebruiker

Berichtdoor lolnoob op 28 jan 2011 19:37

Iedereen heeft het elke nacht, dus ik denk niet dat het slecht voor je is ;)
Iemand die de vangrail waarneemt als een kronkelende slang zal niet als veilige verkeersdeelnemer aangemerkt kunnen worden.
lolnoob
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Oom Klaas op 31 jan 2011 16:13

@drugsenuitgaan:

Het zou dus mogelijk moeten zijn om een rem slaap te hebben van een uur of 6-8 als ik het zo lees?
Oom Klaas
Badass junkie

Berichtdoor Balance op 03 feb 2011 17:31

En heeft het (gedeeltelijk) ontbreken van de "deep slow wave sleep" als gevolg van de langere REM-slaap nog effecten op hoe onze hersenen functioneren?
Balance
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor cropp op 18 feb 2011 14:31

Ik op die manier jarenlang praktisch niet gedroomt, nu weer wel want nou blow ik aanzienlijk minder, toch kan ik niet genieten van mijn dromen. Ik heb ook het idee dat dromen me ook energie kost in plaats van opleverd.
ik heb weer eens de kans gehad
en wederom vergooid
maar ik heb er een ding van geleerd:
ik leer het nooit!
cropp
Badass junkie

Berichtdoor xChantj op 21 jul 2011 23:51

cropp schreef:Ik op die manier jarenlang praktisch niet gedroomt, nu weer wel want nou blow ik aanzienlijk minder, toch kan ik niet genieten van mijn dromen. Ik heb ook het idee dat dromen me ook energie kost in plaats van opleverd.

Hoe meer ik gedroomd heb, hoe minder uit gerust ik wakker word.

Ik moet de laatste tijd ook gewoon stoned slapen want ik weet gewoon niet meer hoe ik in slaap moet vallen, volgens mij is dat niet de bedoeling...
Did: Hasj, weed, bzp, mdma
xChantj
Newbie

Berichtdoor Tufnut op 20 aug 2011 21:53

Drugs Infolijn schreef:Dromen doe je tijdens je REM-slaap (Rapid Eye Movement):een fase tijdens het slapen.

Moet het niet zijn dat je met name in de REM-slaap droomt, maar ook in andere fases? En is het verder niet zo dat de verklaring van slaap(fases) en dromen nog erg theoretiosch zijn en er dus moeilijk antwoord gegeven kan worden op deze vraag?
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor Ghettoboy op 31 aug 2011 20:41

Dus als ik het goed begrijp wordt in de REM-slaap onnodige info verwijderd. Dus als je blowd heb je een brein met onnodige info? :D
Ghettoboy

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 18:48

ik heb altijd dat ik veel heftiger droom als ik geblowd heb , ben ik de enigste hier :s
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Svali op 18 jan 2012 18:51

Cosmic Controler schreef:ik heb altijd dat ik veel heftiger droom als ik geblowd heb , ben ik de enigste hier :s

Dat niet, maar misschien wel de enige. Blow je veel dan?
Svali
Badass junkie

Berichtdoor mandragora op 18 jan 2012 19:17

Cosmic Controler schreef:ik heb altijd dat ik veel heftiger droom als ik geblowd heb , ben ik de enigste hier :s

Ik deel je mening, ik heb ook zoals jou veel heftigere dromen wanneer ik geblowd heb!
Maar zo zijn er inderdaad blijkbaar niet veel of geen op dit forum :s
*Live the life you love and love the life you live*
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 19:22

ik blow regelmatig ja.
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Svali op 18 jan 2012 19:26

Ok, geen idee dan. Maar je bent niet alleen in ieder geval. :)
Svali
Badass junkie

Berichtdoor dafalganMan op 09 mei 2012 17:19

je droomt enkel tijdens je rem sleep. en er is genoeg onderzoek uitgevoerd naar de slaap en dromen dat men ondertussen zelfs wetenschappelijk kan aantonen dat lucide dromen echt kan!!

lucide dromen = je bewust zijn dat je droomt, in je droom.
hoe "getrainder " je hierin word, hoe sterker je je droom naar wens kunt beïnvloeden.
dafalganMan
Newbie

Berichtdoor mandragora op 09 mei 2012 22:06

dafalganMan schreef:er is genoeg onderzoek uitgevoerd naar de slaap en dromen dat men ondertussen zelfs wetenschappelijk kan aantonen dat lucide dromen echt kan.

Tuurlijk kan dat, heb het zelf al regelmatig gehad.
Denk iedereen zo wel eens...
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor mandragora op 08 aug 2012 22:06

mandragora schreef:

Ik deel je mening, ik heb ook zoals jou veel heftigere dromen wanneer ik geblowd heb!
Maar zo zijn er inderdaad blijkbaar niet veel of geen op dit forum :s

Hier moet ik ff op terugkomen, nou ik zo af en toe maar eens blow eens om de maand ofzo merk ik wel degelijk dat mijn dromen veel heftiger zijn dan met blowen. Altijd van die realistische tafereeltjes schrikbarend echt. Geen fantasy dromen meer super realistische dingen eerder.

grts
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor PepTalk op 22 aug 2012 18:28

Ik heb zolang ik me kan herrineren altijd van die realistische dromen gehad.
Oke, soms gebeuren er leipe dingen die niet kunnen maar de context is altijd levensecht.

Ik droom wel degelijk minder door het blowen, maar heb pas een weekje niet geblowt en dromen kwamen (ondanks dat wat ik altijd lees bij een cannabis afkick) niet keihard terug...
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor mandragora op 26 aug 2012 19:56

PepTalk schreef:Ik blow wel degelijk minder door het blowen.

Dat moet je me toch eens uitleggen :D
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor PepTalk op 27 aug 2012 18:53

Haha, :D

Nouuuu, als ik geblowt heb krijg ik daardoor minder zin om te gaan blowen. Snap je ? : p

Zal het is ff editten :o
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor MP85 op 06 jan 2014 03:12

dafalganMan schreef: lucide dromen = je bewust zijn dat je droomt, in je droom.
hoe "getrainder " je hierin word, hoe sterker je je droom naar wens kunt beïnvloeden.

Ik ben recent gestopt met blowen, na 8 jaar amper bewust te hebben gedroomd maak ik ze weer mee. En niet zomaar, zelfs als ik wakker word duurt het even voordat ik besef dat ik daadwerkelijk wakker ben en niet meer droom. Het zijn vaak ook nachtmerries ipv. leuke dromen.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je deze dromen kan trainen. Want als je deze dromen kan trainen en kan beïnvloeden zou het dus ook mogelijk moeten zijn een andere draai aan de droom te geven. Ik wil wel eens zo'n mega realistische droom hebben maar dan over een prettig onderwerp.

If you know what i mean ;-) :lol:
MP85
Newbie

Berichtdoor franx op 08 jan 2014 11:44

MP85 schreef:
dafalganMan schreef: lucide dromen = je bewust zijn dat je droomt, in je droom.

Ik ben recent gestopt met blowen, na 8 jaar amper bewust te hebben gedroomd maak ik ze weer mee. En niet zomaar, zelfs als ik wakker word duurt het even voordat ik besef dat ik daadwerkelijk wakker ben en niet meer droom. Het zijn vaak ook nachtmerries ipv. leuke dromen.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je deze dromen kan trainen. Want als je deze dromen kan trainen en kan beïnvloeden zou het dus ook mogelijk moeten zijn een andere draai aan de droom te geven. Ik wil wel eens zo'n mega realistische droom hebben maar dan over een prettig onderwerp.

If you know what i mean ;-) :lol:

Neem vlak voor het slapen een glas appelsap (echt, zie: http://drugsforum.info/tripreports-ander/mini-tripreport-lucide-dromen-op-appelsap-t7838.html en wat melatonine (drogist) en ondanks blowen mooie en soms ook echte lucide dromen.
"Out here on the perimeter there are no stars. Out here we is stoned. Immaculate." — Jim Morrison
franx

Berichtdoor Marcko op 13 maart 2014 21:09

Ik droom vaak dat ik een joint rook tijdens mijn dromen of coke gebruik.
他妈的他妈的
Marcko
Belezen gebruiker

Berichtdoor Fool op 13 maart 2014 21:19

Volgens mij staat dat nogal los van het onderwerp van deze vraag/discussie?
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Mr. pop-a-pill op 09 apr 2014 04:36

dus .. krijg levendigere/heftigere dromen als je stopt met blowen na bijvoorbeeld 2 jaar vast te hebben gedaan ? :stoned:
Mr. pop-a-pill
Newbie

Berichtdoor mandragora op 17 apr 2014 18:12

Mr. pop-a-pill schreef:dus .. krijg levendigere/heftigere dromen als je stopt met blowen na bijvoorbeeld 2 jaar vast te hebben gedaan ? :stoned:

ZEKER!

Had het zo'n 12 jaar vast gedaan en toen ik gestopt was schoten die dromen letterlijk de pan uit, super realistisch/helder.

...al is dit mijn ervaring... :D
mandragora
Badass junkie

Berichtdoor SmartieAndMe op 18 apr 2014 11:51

Absoluut! Het kan echt heel heftig zijn. Het meest vreemde vond ik nog wel als je gaat snoozen. Als je dan weer voor 9 min in slaap valt kun je nog veel heftigere dromen hebben en dat is een hele vreemde gewaarwording!
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Keer terug naar Vraag van de week