Herstel na langdurig XTC gebruik

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Herstel na langdurig XTC gebruik

Berichtdoor Drugs Infolijn op 10 jun 2011 16:25

Vraag:
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd veel XTC gebruikt en nu wil ik graag weten wat je het beste kunt doen om de roofbouw die ik heb gepleegd op mijn lichaam, enigzins te "compenseren". Ik heb ongeveer 3 jaar lang gebruikt waarin het is begonnen in een recreatieve vorm maar de laatste 1 1/2 jaar is dit dagelijks geweest. Ik ben zelfs zo stom geweest om tijdens feestjes rond de 5 pillen naar binnen te "tikken". Ik ben nu een poosje gestopt en heb mijn bloed laten onderzoeken om te kijken of mijn organen geleden hebben. Gelukkig kwam daar niets uit waar ik zeer blij om ben maar ik kan me niet voorstellen dat mijn lichaam er niet onder geleden heeft. Als iemand tips heeft dan zie ik graag een reactie tegemoet.

Alvast bedankt,

Mart

Antwoord:

Na xtc-gebruik is het, vanuit het oogpunt van harm-reduction, verstandig om te zorgen dat je voldoende antioxidanten binnenkrijgt. Belangrijke antioxidanten hierbij zijn: vitamine c, vitamine e, L-carnitine, alfa-lipon-zuur, N-acetyl cysteine en melatonine. Via welke voeding krijg je deze anti-oxidanten nu binnen?
Bovenaan staan pruimen, rozijnen en blauwe bessen. Wat ook kan is groene thee of kurkuma (koenjit of Indiase geelwortel, zit in curry). Daarnaast kunnen ook omega-3-vetzuren, via bijvoorbeeld het eten van zalm of haring.
Je kunt ook overwegen supplementen te slikken. Deze zijn er voor vitamine c, vitamine e en omega-3-vetzuren. Let bij de laatstgenoemde op dat er GEEN omega-6 of omega-9-vetzuren inzitten!
Andere geschikte supplementen zijn coenzyne Q10 (Kruidvat 100 mg), alfa-liponzuur (De Tuinen) en mariadistel (naast antioxidant ook een beschermer van de lever) (De Tuinen). Melatonine kan ook als supplement geslikt worden. Maar let op: melatonine is een hormoon dat het bioritme bepaalt. Het is dus van belang dat alleen ’s avonds in te nemen!

Tot slot is het goed om te noemen L-tyrosine absoluut gemeden moet worden tijdens en na xtc-gebruik. Dat zit in bijvoorbeeld het supplement After-C. Ook de combinatie met speed kan beter gemeden worden. Beide zorgen voor een toename in de oxidatieve stress.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Herstel na langdurig XTC gebruik

Berichtdoor MDMC op 21 jun 2011 01:13

Goede informatie en erg handig! Deze print ik uit, thanks :D
Drugs is sneller op dan je lief is!
MDMC
Belezen gebruiker

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 19:02

kun je door deze stoffen je dinsdag dip meschien een klein beetje verminderen??
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Tommie_K op 18 mei 2016 01:39

Drugs Infolijn schreef:Tot slot is het goed om te noemen L-tyrosine absoluut gemeden moet worden tijdens en na xtc-gebruik. Dat zit in bijvoorbeeld het supplement After-C. Ook de combinatie met speed kan beter gemeden worden. Beide zorgen voor een toename in de oxidatieve stress.

Hoera voor deze Infolijn! Hiermee lichtjaren voor op de massa, die massaal aan de dopamineprescursoren gaat als de hersenen het niet meer zien zitten. (L-dopa is er ook een)

"Mooi! Herstel!" denkt iedereen dus. Ja ehh nee. Die dopamines moest er juist uit omdat die daar de boel lopen te fryen."

The Solution to the problem is more of the problem

Zit vaak wel wat in. Niks helpt beter tegen een alcoholkater dan een Kriek lauw van de plank, rustig naar binnen laten zakken, indien nodig herhalen. Methadon geven aan opiatenafkickers. Maar het verplaatsen van de zaak is niet het einde van je taak.
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Berichtdoor MeejheM op 24 mei 2016 09:06

Bij een alcoholkater werkt vloeistof en mineralen als zout etc volgens mij echt beter dan lauw bier.

Kersensap zou best kunnen helpen, maar om lauwe kriek als kater-medicijn voor te stellen lijkt me geen goed advies.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Tommie_K op 27 mei 2016 00:00

MeejheM schreef:Bij een alcoholkater werkt vloeistof en mineralen als zout etc volgens mij echt beter dan lauw bier.

Kersensap zou best kunnen helpen, maar om lauwe kriek als kater-medicijn voor te stellen lijkt me geen goed advies.

a. Bier is al een vloeistof sinds men in het jaar 1027 (ter vereenvoudiging van het brouwproces) overstapte van hobbelpaardenstront op rioolwater.

b. Mij lijkt het ook geen goed advies. Mijn hele post ademt twijfel over het principe dat de oplossing van de kwaal = meer van de kwaal een goed advies zou zijn. Het bestrijden van een kater met meer alcohol is in feite analoog aan het bestrijden van een XTC-crackout met L-tyrosine en dus geen goed idee. Men verplaatst het probleem (en daarmee verergert het vaak) omdat de "oplossing" niet daadwerkelijk het probleem bestrijdt maar enkel de symptomen ervan. Vandaar mijn huldeblijk aan de infolijn, die dergelijke praktijken in ferme bewoordingen afkeurt.

Feitelijk zijn we het dus niet met elkaar oneens. Maar je formuleert jouw post alsof je mijne weerlegt. Of zie ik dat verkeerd?
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Vraag van de week