Antwoord: Maagzuurremmers verlengen mdma-trip?

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord: Maagzuurremmers verlengen mdma-trip?

Berichtdoor Drugs Infolijn op 05 okt 2011 15:37

Vraag:
Hoi

Ik heb op een Amerikaanse site(link toegestaan?) een stukje gelezen over het pre-loaden van je mdma trip.
Daar werd onder andere geadviseerd om maagzuurremmers voor of tegelijk met je mdma in te nemen.
Dit zou de mdma trip verlengen omdat maagzuurremmers het maagzuur zou binden waardoor het maagzuur minder mdma oplost. Klinkt heel aannemelijk of Is dit een fabeltje? En is het schadelijk om dit te combineren?

mvgr

JW

Antwoord:

De maagzuurremmers op de gegeven site (http://www.drugs-forum.com/forum/showth ... p?t=108415) zijn basische stoffen als kalk (calciumcarbonaat) of maagzout (natriumbicarbonaat). Het is niet zo dat deze stoffen het maagzuur neutraliseren zodat er minder XTC oplost (XTC is helemaal opgelost in de maag). Wel is het zo dat door deze stoffen de zuursterkte van de maaginhoud verlaagt (hogere pH). Daardoor kan er al in de maag iets meer XTC worden opgenomen, maar dat is een miniem verschil. Het merendeel wordt gewoon in de dunne darm opgenomen.

Een heel ander verhaal is dat door deze middelen de urine minder zuur wordt. Daardoor blijft XTC veel langer in het bloed. De halfwaardetijd van XTC (de tijd die nodig is om de helft van de XTC in je bloed af te breken of te verwijderen via de urine) is normaal zo'n 7 uur, maar kan bij een basische urine door bijv natriumbicarbonaat wel oplopen tot 20 uur. Je hebt dan veel langer een werkzame hoeveelheid XTC in je bloed. Overigens dient men voorzichtig te zijn met het gebruik van natriumbicarbonaat. Het kan bij te veel gebruik vervelende gevolgen hebben voor o.a. nieren en de zoutbalans in het bloed.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord: Maagzuurremmers verlengen mdma-trip?

Berichtdoor nlmeursnl op 06 okt 2011 14:36

ik slik maagzuur remmers nexium maar nooit iets van gemerkt dat t langer duurden of t effect meer was
nlmeursnl
Newbie

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 17:40

weer iets geleerd :wink:
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor straatmadelief op 31 aug 2015 23:47

Dus het slikken van een maagzuurremmer verlengt de mdma-trip zonder dat het link is? Waarom wist ik dit niet eerder!
That awkward moment between your birth and your death..
straatmadelief
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor straatmadelief op 31 aug 2015 23:50

Of is het wel gevaarlijk wegens het verstoren van de nierfunctie en de zoutbalans, omdat xtc dit ook al verstoort? Hoewel ik eerder het idee heb dat xtc de zoutbalans omlaag brengt en een maagzuurremmer omhoog?
Ik heb het over omeprazol en ranitidine
That awkward moment between your birth and your death..
straatmadelief

Berichtdoor Snowblind op 02 sep 2015 14:17

Hoe zit het dan met Norrit? Die zwarte koolstofpillen die maag en darmen weer in balans brengen als je last van diaree hebt. Of andere medicamenten die de stoelgang tot rust brengen?
I will find a centre in you. I will chew it up and leave you.
Trust me.
Snowblind
Belezen gebruiker

Berichtdoor Psychedelibee op 02 sep 2015 21:54

straatmadelief schreef:Dus het slikken van een maagzuurremmer verlengt de mdma-trip zonder dat het link is? Waarom wist ik dit niet eerder!

De drugsinfolijn zegt eigenlijk niks over of het effect nou daadwerkelijk verlengd wordt door maagzuurremmers. Wat ze zeggen is dat de halfwaardetijd verlengt kan worden. Meestal hangt de duur van het effect wel redelijk samen met de halfwaardetijd, echter is het goed je te realiseren dat de halfwaardetijd bij MDMA veel langer is dan het effect. Met andere woorden, er is nog een behoorlijke hoeveelheid MDMA in je lichaam aanwezig terwijl het alweer is uitgewerkt voor je gevoel. Waarschijnlijk komt dit omdat MDMA je serotonine voorraad zo snel leeg trekt, waarna het nog aanwezig is maar niet meer het gewenste effect kan geven. De vraag is dan of je het effect wel significant kunt verlengen met MDMA, of dat het gewoon klaar is na 5 a 6 uur. Ik denk persoonlijk het laatste, ook gezien hoe ineffectief bijdoseren na een tijdje wordt.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Medic op 15 sep 2015 22:25

nlmeursnl schreef:ik slik maagzuur remmers nexium maar nooit iets van gemerkt dat t langer duurden of t effect meer was

Dat is ook een maagzuurremmer, maar deze wordt niet bedoeld, zie bericht van Trimbos.
GEZOCHT: drugsforum.nl/viewtopic.php?f=46&t=55832
Medic
Donateur

Berichtdoor Trinity op 23 mei 2016 18:06

@Psychedelibee: je hebt helemaal gelijk en als je internet afstruint heb je genoeg goede (wetenschappelijke) info die dit bevestigt. XTC werkt omdat het je serotonine-voorraad in je hersenen/cellen versneld leegt. Aangezien serotonine verantwoordelijk is voor een goede stemming geeft een overload door de XTC je dus dat euforische :love: Hetzelfde gebeurd overigens (maar chemisch/neurologisch ietsje anders) met stoffen als LSD en psilocibine (paddo's).
Probleem bij XTC is dus dat die voorraad op een gegeven moment gewoon op is... Vandaar dat velen na gebruik ('dinsdagdip') een depri gevoel krijgen :( , want gebrek aan Serotonine maakt je depressief... En... het herstel van je serotonine id hersenen duurt nogal lang. Snel zo'n 3-6 weken, hetgeen maakt dat elke week XTC slikken je steeds minder dat fijne gevoel gaat geven. De 'speed' component in XTC blijf je dan wel nog voelen, waardoor je lekker door kan gaan :rock: Ook bijslikken tijdens een nachtje heeft helemaal geen zin. De hoeveelheid XTC in tegenwoordige pillen is al zo hoog (kwam net een pil tegen van 240 mg! :eek: ), dat deze al op een halve dosering je voorraad leegtrekt. Bijslikken maakt dat je alleen maar meer negatieve bij-effecten krijgt, zoals kaak-kramp, kramp in je benen, verhoogde hartslag en dat 'upper' gevoel.
Mijn ervaring (en advies) zou zijn om nooit meer dan 1 pil per party (uitgaande van dosering rond de 120-140 mg) te gebruiken en deze in kwartjes elke 1,5 uur in te nemen (dus 4x). Dan heb ik zelf de lekkerste trip/avond. Vervolgens minimaal 6-8 weken wachten voor ene volgende ervaring met XTC. Succes! :wave:
Iedereen die je tegenkomt kan een leraar voor je zijn.
Trinity

Berichtdoor MeejheM op 24 mei 2016 07:45

Trinity:

Waarom 4x een kwart dosis innemen, tegenover 100-120-140mg in 1 keer?

mijn persoonlijke ervaring is dat je ervaring beter is wanneer je 1 keer goed doseert, dan dat je meerdere doseringen inneemt, om tot een vergelijkbare dosering in totaal te komen?
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Trinity op 24 mei 2016 12:07

MeejheM schreef:Trinity:

Waarom 4x een kwart dosis innemen, tegenover 100-120-140mg in 1 keer?

mijn persoonlijke ervaring is dat je ervaring beter is wanneer je 1 keer goed doseert, dan dat je meerdere doseringen inneemt, om tot een vergelijkbare dosering in totaal te komen?

Dank hiervoor! Mss moet ik het toch weer eens gaan proberen. Obv theorie zou het nl in principe niet uit moeten maken. Ik ben ooit begonnen (op advies van mijn zus en zwager) met opbouwen in kwartjes (om te kijken hoe het viel). Die ervaring was super. Tweede keer toen in één keer een pil genomen vlak voor naar binnengaan (rond 22u) en toen was ik er na 3 uur al helemaal uit... Wel bijgeslikt ( 1/2 pil en puur MDMA likjes), deed helemaal niets meer. Had ik wel een baal van :s Vandaar terug gegaan op volgende parties naar deze geleidelijke opbouw. Dat gaf weer de ouderwetse 'kick' (hoewel nooit meer zo goed als de eerste :D ), voor echt de hele nacht (6-8 uur) en gaf me ook minder bijwerkingen.

Vandaar dus...
Iedereen die je tegenkomt kan een leraar voor je zijn.
Trinity

Keer terug naar Vraag van de week