www.apexx.nl stelt een vraag aan jou!

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

www.apexx.nl stelt een vraag aan jou!

Berichtdoor Apexx op 01 jul 2013 15:37

Wat is apexx?
www.apexx.nl is hèt digitale magazine over seks, drugs en gezondheid voor iedereen die wel eens losgaat. Ons motto is harm reduction: als je het doet, doe het dan veilig. En bewust. Wéét wat je doet. In de meeste gevallen betekent dit dat je met kleine voorzorgsmaatregelen GROTE schade kunt voorkomen. Begrensd genieten. Net zo leuk, maar minder spijt achteraf.

apexx stelt een vraag aan jou! :s
Aangezien jullie de ervaringsdeskundigen zijn, stelt apexx om maandelijks een vraag aan jullie.
Wat is jouw beleving op het gebied drugs, seks, de combi van beiden en de invloed op je geestelijke en lichamelijke gezondheid? Jullie reacties zullen we samenvatten en waar mogelijk aanvullen met achtergrondinfo en harm reduction tips. Ook zijn jullie reacties waardevol als input voor nieuwe artikelen op www.apexx.nl (waar eerst toestemming voor zal worden gevraagd) en om jullie te wijzen op bestaande apexx artikelen over bepaalde onderwerpen.

Let's give it a try!
Vraag week 27: Is jouw drugsdip heftiger dan een alcoholkater? :kots:
Online magazine voor iedereen die wel eens losgaat.
Website: www.apexx.nl
Facebook: www.facebook.com/apexx.nl
Apexx
Newbie

Re: www.apexx.nl stelt een vraag aan jou!

Berichtdoor Sennid op 03 jul 2013 19:58

Dat varieert altijd, maar als ik tijdens het uitgaan geen drugs op heb (en dus alcohol drink) en ik denk er tijdens de nacht niet aan om voldoende water te drinken, dan zijn de katers altijd een hel.

Dus nee, mijn drugsdip is niet heftiger dan een alcoholkater, maar ik gebruik dan ook (naast xtc) geen drugs waarvan bekend is dat ze een erg vervelende dip zullen opleveren. :smoke:
Sennid
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tufnut op 03 jul 2013 21:26

Jullie bedoelen te vragen welke kater erger is? Die van alcohol of van andere drugs :wink: ?

Wat mij betreft hangt het van dosis en omstandigheden af. Moeilijk vergelijkbaar dus. De ene xtcdip is de andere niet. Speedkaters houden bij mij wel het langst aan van allemaal, maar ach als je zorgt dat je en paar dagen geen verplichtingen hebt, heeft het ook wel weer zijn charmes :o
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 04 jul 2013 23:43

Hmm, soms, maar niet altijd. Als ik echt een vette alcoholkater heb dan kan ik de zondag echt niks doen, hele dag misselijk, hoofdpijn en weeïg en kan ik echt niks anders dan op de bank liggen en gewoon wachten tot het voorbij gaat.
En ik vind de meeste drugskaters dan wel wat minder intens, maar ze duren wel langer. Je bent er dan op maandag, dinsdag, woensdag nog wel mee bezig, qua moeheid en emotioneel soms ook wat down, maar ik doe mijn dagelijkse dingen wel.
Ligt eraan hoe je het bekijkt I guess? Met een alcoholkater is het meer dat ik niet zoveel kán, terwijl met een drugskater is het meer dat ik gewoon nergens zin in heb :P
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Pandan op 07 jul 2013 14:24

Hangt er van af. Ik vind trouwens de vraag niet helemaal goed want ik beschouw alcohol ook als een drug, zij het maatschappelijk verantwoord of niet. Maar over het algemeen, in dezelfde situaties, ben ik wel vermoeider als ik een trip heb gehad dan wanneer ik gezopen heb. Komt voornamelijk omdat trippen veel zwaarder voor de hersenen zijn als biertjes wegtikken. Maar veel verschilt het niet.
"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts, we make the world."
Pandan
Wijs gebruiker

Berichtdoor Apexx op 08 jul 2013 16:29

DANK voor jullie reacties!
Hierbij een tussentijdse samenvatting ;-)

- Ben je het hiermee eens?
- Heb je nog aanvullingen?
- Welke drug geeft volgens jou de heftigste kater?
- Wat doe jij om je alcohol/drugs-kater te beperken?

KATERS: :kots:

Alcohol:
- alleen de volgende dag
- niks kunnen
- meer lichamelijk (misselijk, hoofdpijn)

Harm reduction tips:
- Tussendoor water drinken
- liever niet combineren met andere soorten drugs

Andere soorten drugs:
- duurt langer (paar dagen)
- intenser
- nergens zin in hebben
- meer geestelijk (down)
- vermoeid

Harm reduction tips:
- XTC :xtc: + speed met mate (geven de heftigste drugskater)
- liever niet combineren met alcohol
Apexx
Newbie

Berichtdoor Tufnut op 09 jul 2013 18:55

XTC moet je helemaal niet met speed doen. Elke andere tips is iig geen harmreductietip.
Over de dip/kater bij andere drugs gaat het wat kort door de bocht. De langere kater geld vooral voor stimulantia zoals xtc, speed en aanverwanten. Tripmiddelen geven bijna geen kater.
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor PepTalk op 10 jul 2013 11:13

Dus je hebt alcohol aan de ene kant, en alle andere drugs aan de andere kant?

Ik zou zeggen dat alcohol de grootste rauwdauwer van allemaal is en geeft mij de grootste katers.

Wiet, DMT, lachgas, truffels/paddo's, LSD, Ketamine, 2C-x, enz. geven mij geen merkbare na-effecten.

Enkel dopamine en serotonine releashers geven mij een dipje de dag erna, maar geen kater.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Badass junkie

Berichtdoor Marsss op 10 jul 2013 11:21

Apexx schreef:Vraag week 27: Is jouw drugsdip heftiger dan een alcoholkater? :kots:

Is het niet handiger om een wekelijkse POLL te maken dan? Anders kun je net zo goed gewoon de forumberichten doorlezen, die vragen worden doorlopend her en der aangekaart.

Ik kende APEXX (nog) niet, ik ga het eens doornemen, succes met je magazine! :wave:
'Is there anybody out there please? It's too quiet in here and I'm beginning to FREEZE...' Get Real & be for REAL or Get Lost!

Still missing Djo...
Marsss
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Apexx op 18 jul 2013 17:17

Beste forumleden,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Om even terug te komen op jullie feedback:
Natuurlijk is alcohol ook een drug en zijn 'andere soorten drugs' niet over een kamp te scheren. Onze vraag van de week aan jullie is juist bedoeld om deze verschillen vanuit jullie ervaringen naar voren te laten komen. Een voorbeeld hiervan is de onderscheiding van stimulantia en tripmiddelen als je het hebt over de dip the day after.. Ook een interessante uitkomst is het verschil tussen niks kunnen (alcoholkater) en niks willen (drugsdip). Hieronder een aangepaste samenvatting van jullie reacties aangevuld met harm reduction tips. Dit is nog niet volledig! Mochten jullie aanvullingen hebben of behoefte hebben aan meer informatie horen we het graag. Meer lezen? In de tekst wordt ook verwezen naar relevante artikelen op http://www.apexx.nl
Het idee van een poll nemen we mee voor de volgende vraag van de week aan jullie!

:wave:
Redactie apexx

MIDDELEN.. the day(s) after:

1. Alcohol: :beer:
- Kater de volgende dag
- De kater is meer lichamelijk (misselijk, hoofdpijn) / niks kunnen

Harm reduction tips:
- Tussendoor water drinken
- Roken verergert de alcoholkater http://www.apexx.nl/index.php?id=99
- Een lijn coke of speed laat je weer nuchter voelen, maar je kater wordt juist erger

2. Stimulantia (speed, coke etc):
- Dip slaat een dag over en/of duurt een paar dagen
- De dip is meer geestelijk (down) / nergens zin in hebben http://www.apexx.nl/index.php?id=77&searched=drugsdip&advsearch=oneword&highlight=ajaxSearch_highlight+ajaxSearch_highlight1
- Lichamelijk uitgeput

Harm reduction tips:
- Geef je lichaam voldoende rust na deze oppeppers
- Vul je tekort de volgende dagen goed aan door gezond te eten en te drinken
- Seks? :love: Gebruik elk kwartier een nieuw condoom (er zit nu eenmaal geen garantie op van 6 uur) en gebruik extra glijmiddel ;-)

3. Tripmiddelen (lachgas, truffels, paddo's, LSD, ketamine, 2C-B):
- Dip/kater valt mee in vergelijking met alcohol of stimulantia

Harm reduction tips:
- Wees op de hoogte van de dosering en de mogelijke effecten.
- Mocht je in een badtrip terechtkomen: probeer het over je heen te laten komen en accepteer de veranderende werkelijkheid als tijdelijk. Zoek een ontspannen, rustige omgeving op met mensen die je vertrouwd zijn. Iets zoets eten of drinken kan soms ook helpen. En probeer aan leuke dingen te denken.
Apexx
Newbie

Berichtdoor karmashes op 22 sep 2014 20:27

Ik zie dit dan weer voorbij komen en dan móet ik gewoon even reageren..
Mijn keuzes, gedrag en gebruik of misbruik wordt altijd afgekeurd.
En dan zijn deze dingen altijd leuk!:)

Kater; ja meehhh bah!
Maar ook wel weer grappig want 1 van mijn beste vriendinnetjes komt dan altijd langs en dan hebben we de grootste lol! Nutteloos, kansloos maar vooral hersenloos.. En we zitten op 1 lijn; hersenloos dus.
Én als ik een kater heb van alcohol dan mag ik van mezelf nutteloos zijn. En allesbehalve productief.
In tegenstelling tot een 'kater' van drugs (lees; verrot zijn, min, zwáár depressief, 'hoe kom je hierdoorheen' en 'ga ik me óóit wel weer normaal voelen?!'.
Nee.. Dan duizend maal liever een kater van alcohol. Het mag, het is legaal en er zijn meer die er last van hebben.

Als ik verrot was door teveel drugs dan was ik onrustig, voelde ik me schuldig, was ik paniekerig en bang. De enige optie was dan eigenlijk; meer drugs.
En dat brengt weinig goeds met zich mee..

Dusssssss :rock:
karmashes
Newbie

Keer terug naar Vraag van de week