Meer sociale controle onder drank- of drugs gebruikers?

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Meer sociale controle onder drank- of drugs gebruikers?

Berichtdoor Apexx op 29 aug 2013 14:18

http://www.apexx.nl is nieuwsgierig naar JULLIE mening, de ervaringsdeskundigen.

Deze keer de vraag: :s
Ervaar je meer sociale controle m.b.t. middelengebruik binnen vriendengroepen die voornamelijk drugs gebruiken :xtc: of binnen vriendengroepen die voornamelijk drinken? :beer:
Online magazine voor iedereen die wel eens losgaat.
Website: www.apexx.nl
Facebook: www.facebook.com/apexx.nl
Apexx
Newbie

Re: Meer sociale controle onder drank- of drugs gebruikers?

Berichtdoor SmartieAndMe op 29 aug 2013 14:26

Ik zeg absoluut meer sociale controle bij middelen anders dan alcohol. Vanwege de taboe en de media denk ik dat mensen veel zorgzamer zijn als het om drugs gaat dan wanneer het om alcohol gaat.

Simpel voorbeeld, met een pilletje op vraagt iedereen je direct hoe het gaat of wat er is als je even niet blij kijkt of wil zitten. Als mensen staan te kotsen van de drank komt het meer dan eens voor dat er anderen bij staan te lachen.

Verder als je bijvoorbeeld elk weekend drugs zou gebruiken, of elke avond een joint rookt, zullen je vrienden sneller zeggen dat je te veel gebruikt dan wanneer je elke avond een paar biertjes wegtikt.
Een feestje op een spiegel!
SmartieAndMe
Badass junkie

Berichtdoor ZERO- op 31 aug 2013 14:27

Idd sowieso middelengebruik. Omdat in die sfeer mensen veel bezorgder zijn en veel meer op elkaar passen, bewuster en voorzichtiger bezig zijn met wat ze doen, ten minste zo ervaar ik het onder mijn vrienden als ik met hen drugs gebruik.
Alcohol is zo gewoon, en daar sta je eerder bij voor schut als het niet goed gaat, dan dat mensen je snel te hulp schieten. Plus dat misbruik niet zo snel opvalt. Studenten worden niet voor niets niet meegerekend als het gaat om alcoholverslaving..... :')
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Pandan op 31 aug 2013 15:30

Eens met het bovenstaande. Men let op elkaar, en is begaan met elkaar. Je zou het haast vredig kunnen noemen.
SmartieAndMe schreef:Verder als je bijvoorbeeld elk weekend drugs zou gebruiken, of elke avond een joint rookt, zullen je vrienden sneller zeggen dat je te veel gebruikt dan wanneer je elke avond een paar biertjes wegtikt.

Compleet mee eens.
"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts, we make the world."
Pandan
Wijs gebruiker

Berichtdoor Apexx op 02 sep 2013 13:34

Volgens jullie lijkt er dus meer sociale controle te zijn m.b.t. middelengebruik binnen vriendengroepen die gezamenlijk drugs gebruiken dan binnen vriendengroepen die alcohol nuttigen.

Daarover nog een paar aanvullende vraagjes:

- Hoe ziet die sociale controle eruit? Hoe ver ga je in het aanspreken van je vrienden hierin? En geldt dit ook voor onbekende feestgangers die te ver gaan?

- Is de sociale controle hetzelfde bij alle middelen (ook bijv. bij cokegebruik?) Of verschilt dit per (type) middel?

- En hebben jullie dan het idee dat er in de maatschappij de overtuiging heerst: teveel drinken is stoer maar teveel drugs gebruiken is kansloos?
Apexx
Newbie

Berichtdoor Pandan op 03 sep 2013 17:40

- Hoe ziet die sociale controle eruit? Hoe ver ga je in het aanspreken van je vrienden hierin? En geldt dit ook voor onbekende feestgangers die te ver gaan?
Bij alcoholgebruik wordt het niet echt aangekaart, eerder aangemoedigd. Bij middelengebruik wordt er goed op elkaar gelet, of men niet teveel gebruikt. Als ik iemand teveel alcohol zie drinken bemoei ik mij er niet mee, ook als het duidelijk niet zo goed gaat met die persoon. Bij middelengebruik(XTC) help ik meteen als ik zie dat er een maat of een onbekende fout gaat.

- Is de sociale controle hetzelfde bij alle middelen (ook bijv. bij cokegebruik?) Of verschilt dit per (type) middel?
Ik heb zelf alleen ervaring met XTC en speedgebruikers. Met XTC is die samenhang veel groter vind ik.

- En hebben jullie dan het idee dat er in de maatschappij de overtuiging heerst: teveel drinken is stoer maar teveel drugs gebruiken is kansloos?
Misschien heeft de 'jeugd' het idee wel, maar nu ik wat ouder ben, vind ik alcohol ook een drug en behandel het ook zo. Maar inderdaad, doordat alcohol sociaal acceptabel is heerst dat wel. Maar dat is maar goed ook. Overmatig alcoholgebruik is natuurlijk niet goed, maar voor uitgaansdrugs(XTC, Cocaïne, Speed e.d.) moet je over het algemeen toch wat meer respect hebben.
"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts, we make the world."
Pandan
Wijs gebruiker

Berichtdoor ZERO- op 04 sep 2013 08:43

Het ligt eraan hoe goed ik mensen ken. Als het goede vrienden zijn en ik merk dat het de foute kant op gaat qua gebruik hou ik het wel in de gaten en zeg ik wel wat ik ervan denk en bespreek het. Als het op een feestje mis gaat evt voor iemand zorgen en op een rustig plekje neerplanten (ik heb nog nooit een van m'n vrienden in een taxi of ambulance hoeven zetten gelukking).
Als ik iemand helemaal van de kaart in z'n eentje zie lopen zou ik daar denk ik wel ehbo oid bijhalen, maar dat is me eigenlijk nog niet overkomen.

Redelijk hetzelfde eigenlijk. Erop letten dat we allemaal niet te veel maar ook niet te weinig nemen. In het geval van speed erg op de tijd letten (qua laatste inname) en bij xtc dat het niet te veel en te dicht op elkaar zit. Bij tripmiddelen moet het al helemaal niet te veel zijn natuurlijk.

Ja, best wel. Kijk alleen al naar dat programma 'Zon zuipen ziekenhuis'. Letterlijk elke groep jongeren die daarin voorkomt vindt het stoer en je bent niet cool als je niet drinkt. Dat blijven ze zelfs roepen als ze met een gebroken arm of openliggende voeten bij een arts belanden. En soms vertel ik mensen (degenen waarvan ik denk dat ze niet achterlijk zullen reageren) wel eens dat ik drugs heb gebruikt maar ja er zijn er niet veel die daar normaal en relaxt en geïnteresseerd op kunnen reageren.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Tufnut op 04 sep 2013 20:00

Alcohol is geaccepteerd en andere drugs niet of iig minder. Dit maakt dat nieuwe gebruikers van andere drugs zich begeven in een nieuwe wereld. Dit maakt dat men voorzichtig is. Doe voorzichtigheid is er bij alcohol niet. Andere drugs zijn door de illegaliteit vaak ook onzuiver. Ook dit roept voorzichtigheid op. Alcohol is veilig en gestandariseerd verkrijgbaar en vraagt vanuit dat oogpunt om minder voorzichtigheid. Ik denk dat e.e.a. ook doorwerkt in de sociale controle.
Dit toont direct een aandachtspunt bij legalisatie: nl dat er voorkomen moet worden dat beschikbaarheid en acceptatie tot nonchalance leiden.

Bij ervaren gebruikers en zeker bij probleemgebruikers zie je dat sociale controle minder wordt. Zo werd ik in de tijd dat ik teveel blowde nooit door medeblowers aan gesproken, wel door niet-blowers.

Volgens mij hangt het af van de groep waar je in zit, het stadium van het gebruik en ook het algemeen maatschappelijke klimaat. Ben het eens dat er nu gemiddeld genomen meer sociale controle is bij andere drugs dan bij alcohol, maar dat heeft niets met het middel zelf te maken. Slechts met hoe er met het middel wordt omgegaan (door het individu/de subgroep en door de maatschappij).
Tufnut
Wijs gebruiker

Berichtdoor Apexx op 11 sep 2013 13:36

Bedankt voor jullie uitgebreide en eerlijke uitleg!

De input komt overeen met de interviews die wij eerder over dit onderwerp hebben gehouden voor het schrijven van een artikel op http://www.apexx.nl hierover. Er is ook onderzoek naar gedaan. Ooit wel eens gehoord van Roeskunstenaars en Roesknoeiers?

Lees hierover op: http://www.apexx.nl/index.php?id=53
Hier staan ook tips 'to stay in control with your partyfriends' :rock:

Dat sociale controle afhangt van de groep waar je in zit, het stadium van het gebruik en ook het algemeen maatschappelijke klimaat is een belangrijke toevoeging vanuit deze forum topic aan dit artikel.
Apexx
Newbie

Berichtdoor Hazekees op 10 okt 2013 13:59

Hoe meer ik over drugs ging lezen hoe minder taboe het voor mij werd, ook ging ik steeds meer uitproberen. Niet omdat ik steeds nieuwsgieriger werd naar de effecten, maar omdat de gevolgen voor mijn gevoel minder erg waren dan dat ik voorheen dacht. Ik denk als er betere voorlichting, en minder overdreven anti drugs reclames zijn, drugs een minder grote taboe wordt, en meer echt duidelijk wordt.
Zo denkt mijn moeder, die er geen verstand van heeft dat je zowat gaat hallucineren en spacen van wiét, en is er daarom ook irritant overdreven op tegen.
Hazekees
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor IkkeIkkeIkke op 22 nov 2013 09:45

Ik vind wel dat sommige drugs je je sociale omgeving helpen omwille van dat je meer met de mensen begint te babbelen en zo je verder gaat communiceren.
Heb het zelf ook ondervonden wanneer ik eens bij iemand was die ik totaal niet kende ben dan onder invloed geweest van drug en begon spontaan te babbelen met die persoon .

Grtz Ikke.
Drugs wanted me , so I accepted them ...
Drugs made me who I am at this moment of these days. :D
IkkeIkkeIkke
Newbie

Keer terug naar Vraag van de week