Gezocht: 4FA-gebruikers voor NOS op 3 (anoniem)

In dit forum kun je als onderzoeker, student, scholier of wat dies meer zij oproepen plaatsen voor medewerking aan onderzoeken, afstudeerprojecten, kunstprojecten, etc.
Forumregels
In dit forum kun je als onderzoeker, student, scholier, journalist of wat dies meer zij, je oproep plaatsen voor deelname aan een onderzoek, enquête, panel, etc. plaatsen. Let op dat je post aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • Vertel wie je bent (en van welke organisatie)
  • Geef een omschrijving van het project en het doel
  • Leg uit wat er met de gegevens gedaan wordt
  • Laat contactgegevens achter
  • Stel concrete vragen
  • Een referentie in eventuele publicaties wordt zeer gewaardeerd

Tevens zijn de reguliere forumregels van toepassing.

Gezocht: 4FA-gebruikers voor NOS op 3 (anoniem)

Berichtdoor annapruis op 05 sep 2016 12:25

Hoi!

Vorige week kwamen Jellinek en Trimbos met een waarschuwing voor 4-FA. Zie dit bericht: http://nos.nl/artikel/2129324-onderzoek ... -4-fa.html

Ik ben benieuwd: ga je hierdoor minder 4-FA gebruiken? Of misschien zelfs stoppen? Of gewoon op dezelfde manier door?

Ik kan me voorstellen dat veel mensen n.a.v. de waarschuwing het 4-FA-gebruik heroverwegen, dus vandaar dat ik er een artikel over wil maken. Als je mee wilt werken, mail me dan op anna.pruis@nos.nl. Zoals altijd, blijf je volledig anoniem.

Groetjes,

Anna
annapruis
Newbie

Re: Gezocht: 4FA-gebruikers voor NOS op 3 (anoniem)

Berichtdoor SkittlesAndMe op 05 sep 2016 15:59

Hoi Anna,

Wat is de bedoeling? Vol in beeld? Of alleen informatie delen? Je mag me vragen stellen, maar ik ga niet voor de camera.
Een feestje op een spiegel!
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor annapruis op 05 sep 2016 16:38

Nee, je hoeft niet in beeld. Het is voor een online artikel, dus het kan telefonisch.

Fijn als je zou willen meewerken!
annapruis
Newbie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 10:05

Ik zou ook wel (digitaal) willen bijdragen, gezien het hier weer om enorme scare-mongering berichtgeving gaat.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 06 sep 2016 10:34

Bal0n schreef:Ik zou ook wel (digitaal) willen bijdragen, gezien het hier weer om enorme scare-mongering berichtgeving gaat.

Waar baseer je dat op? Ken je de beweegredenen van het Trimbos?
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 10:40

SmartieAndMe schreef:
Bal0n schreef:Ik zou ook wel (digitaal) willen bijdragen, gezien het hier weer om enorme scare-mongering berichtgeving gaat.

Waar baseer je dat op? Ken je de beweegredenen van het Trimbos?

De bijwerkingen die geschetst worden in het NOS artikel en door het Trimbos instituut zijn typerend voor onverantwoordelijk gebruik van amphetamines in het algemeen, niet zozeer 4-FA specifiek. En al heb ik wel het idee dat het Trimbos instituut wetenschappelijke objectiviteit nastreeft, lijkt het me verstandig om een slag om de arm te nemen wanneer een overheidsinstantie dergelijke berichten de deur uit doet.

De opstap naar een verbod lijkt hiermee gemaakt, en dat is een weg die we niet willen in slaan lijkt me. Zowel uit het perspectief van harm reduction, maar ook vanwege onze burgerlijke vrijheden. :)
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 06 sep 2016 11:13

Mee eens maar dat is dus niet de aanleiding van de waarschuwing. Er schijnt serieus heel wat voorgevallen te zijn de afgelopen maanden en ik begreep dat dat niet per definitie misbruik was. Er wordt momenteel onderzoek naar gedaan..
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 11:25

Zeker. Vervolg onderzoek is nodig naar eventuele 4-FA specifieke bijwerkingen, maar zal wel moeten worden geplaatst in de context van amphetamines. Vooralsnog lijkt het erop dat onverantwoord gebruik (dosering, frequentie en/of combineren met andere middelen) de aanleiding is voor dergelijke berichten.

Zeker als er gesproken wordt van vermoedelijke doodsoorzaak door 4-FA gebruik; de waarschuwing zou zich wat mij betreft meer moeten toespitsen op verantwoord gebruik en op het feit dat de middel tot lange termijn effecten vooralsnog onbekend zijn. En dat is ook relatief, gezien het spulletje al ruim 10 jaar zijn ronde doet.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 06 sep 2016 15:15

Bal0n schreef: Vooralsnog lijkt het erop dat onverantwoord gebruik (dosering, frequentie en/of combineren met andere middelen) de aanleiding is voor dergelijke berichten.

Dat is dus niet zo. Waarschijnlijk is de oorzaak het feit dat het zo explosief groeit en daarmee de problemen aan het licht komen. Er zijn meerdere gevallen van hersenbloeding geweest met als oorzaak 4-FA en vermoedelijk dus ook doden (dat heb ik nagevraagd).

Trimbos waarschuwt niet zomaar, dan verliest het haar geloofwaardigheid. Sowieso is het vreemd dat je zulke conclusies trekt aangezien jij als bron volgens mij alleen maar het bericht van Trimbos en het NOS hebt. Je cijfert het weg als onzin en onbelangrijk, terwijl je je oordeel baseert op vermoedens. Anderen lezen jouw bericht en denken veilig 4-FA te kunnen gebruiken, terwijl het misschien wel helemaal niet zo veilig is als mensen tegenwoordig lijken te denken.

Bal0n schreef:de waarschuwing zou zich wat mij betreft meer moeten toespitsen op verantwoord gebruik en op het feit dat de middel tot lange termijn effecten vooralsnog onbekend zijn.

Je haalt nu voorlichting en waarschuwingen door elkaar. De waarschuwing is alleen van belang als er echt een wezenlijk risico is, anders moet je niet waarschuwen.

Voorlichting moet inderdaad op die punten toespitsen.

Bal0n schreef: En dat is ook relatief, gezien het spulletje al ruim 10 jaar zijn ronde doet.

Ja precies, waarvan het pas een jaar of 4 echt op grote schaal gebruikt wordt. Daarvoor was het allemaal echt kleine hoeveelheden wat er rond ging. Na 4 jaar grote schaal kun je niets zeggen over wat het met je in de toekomst doet. Vooral niet als je het met regelmaat gebruikt.

Kijk uit wat je op internet schrijft want andere mensen nemen zoiets snel voor waar aan.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 16:15

Of jij of ik nou beweert of het wel of geen 4-FA unieke bijwerkingen zijn, het blijven rants van twee figuren op een internet forum. ;) Omdat we beide geen fatsoenlijke bronnen hebben van de cases waar 4-FA oorzakelijk lijkt te zijn, blijft het speculeren.

Het is namelijk niet vreemd om te denken dat wanneer het gebruik explodeert, dat er automatisch gebruikers bij zitten die niet met hun boerenverstand samplen. Zolang deze waarschuwing niet wordt geplaatst in context, is het niet meer of minder risicovol dan gebruik van MDMA of speed. Als het Trimbos geen informatie verschaft over de specifieke omstandigheden van die negatieve effecten, kunnen jij en ik daar geen goede conclusies uit trekken. Jij verdenkt 4-FA, ik verdenk de manier van gebruik. Het Trimbos zou er dus goed aan doen om voorbarige waarschuwingen over 4-FA als compound als zodanig de deur niet uit te doen, maar benadrukken waar/wanneer/hoe die negatieve effecten zich presenteren.

Ik zie het al helemaal voor me:

WAARSCHUWING 4-FA heeft alles weg van een dopamine & serotonine releasing amphetamine. Het is niet ondenkbaar dat het gebruik van 4-FA een vergelijkbare tol eist van het lichaam zo als MDMA/XTC en/of speed dat ook doen. Houd de dosis beperkt en wacht op z'n minst een week of 6 om fatsoenlijk te herstellen. Net als andere amphetamines verhoogt 4-FA de bloeddruk, hartslag en het algehele metabolisme, waardoor zeker in combinatie met andere middelen het risico op bloedingen, uitdroging en/of hoofdpijn (you get my point?) substantieel toeneemt.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 06 sep 2016 17:26

Ik heb het nagevraagd bij een organisatie die nauw samenwerkt met Trimbos, dus ik heb wel degelijk een bron. Als je wilt kan ik dat per PM verder toelichten.

Buiten dat is het gewoon buitengewoon onverstandig om op internet te zetten dat de waarschuwing waarschijnlijk onzin is. Waarom zou je dat doen? Alleen als je handelt in 4-FA zou ik dat begrijpen omdat je je handeltje ziet krimpen...

Je kan ongetwijfeld denken dat het aan de gebruiker ligt en niet aan het middel, maar verkondig dat niet op internet alsof het Trimbos onzin praat want daarmee trek je aan de geloofwaardigheid van zo'n belangrijke organisatie. Zij zijn een van de partijen die Nederland zo'n relatief veilig land maken wat betreft drugsgebruik.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat iemand negatief over je favoriete uitgaanssnoepje praat, maar probeer ook in te denken dat als het op deze manier gebeurd dat ook een reden heeft.

EDIT

Als je even terugspeurt naar de waarschuwingen die eerder landelijk zijn gegeven zijn dat deze onderwerpen:

- Witte heroïne verkocht als Cocaïne
- Hooggedoseerde XTC
- PMMA in XTC

Allemaal sterk verhoogde risico's van druggebruik dus.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 18:14

Het is niet nodig om een denigrerende toon aan te slaan. Het wel nodig om mensen met juiste informatie te verschaffen. Ik doe nergens te kort aan de eventuele 4-FA risico's, ik probeer alleen duidelijk te maken dat het verhaal momenteel incompleet is. En, ja, dat betekent mogelijk dat de gerapporteerde bijeffecten niet direct door 4-FA komen. Dat doet niks af aan de zorgvuldigheid die nodig is.

Je kan wel vinden dat er heftige waarschuwingen nodig zijn, maar in mijn ogen is dat complete betutteling. Knowledge is power.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 06 sep 2016 18:28

Als zowel Jellinek als het Trimbos een waarschuwing afgeven denk ik niet dat er veel mensen zijn die dat op eigen titel zouden moeten proberen te betwisten.

Helemaal in dit geval omdat het een relatief onbekend middel is wat onderzoek betreft, zowel over de korte en lange termijns effecten, maar ook wisselwerking met andere stoffen.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 06 sep 2016 18:44

https://assets.trimbos.nl/docs/d804e77a ... 4adf37.pdf

Dit is de factsheet die ze gepubliceerd hebben. Misschien vind je hierin de onderbouwing die je zoekt.

Het spijt me als ik een beetje denigrerend overkom, maar ik vind dat je nogal wat onverantwoorde uitspraken doet op internet en daar heb ik moeite mee. Je wekt de indruk te denken dat het Trimbos slechts een of ander voorlichtingsclubje is, maar dat is dus helemaal niet hun doel.

Inderdaad, zolang we nog niet weten wat de risico's exact zijn zullen we moeten afwachten wat de onderzoeken uitwijzen. Echter, om dan op internet zulke waarschuwingen als betutteling teniet te doen terwijl je geen idee hebt waar ze dit precies op baseren zal nooit iets positiefs op kunnen leveren.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 06 sep 2016 22:21

Nouja, nog 1x dan, daarna moet men het maar lekker zelf uitzoeken.

Dat is toch precies het probleem, dat we niet weten waar het Trimbos haar berichten op baseert? Ik heb het idee dat de geschetste bijeffecten alles weg hebben van onverantwoord amph gebruik. Ik kan er naast zitten, sure, maar ik kan het ook bij het juiste eind hebben en zien we hier weer eens een sterk staaltje propaganda om een aankomend verbod te kunnen rechtvaardigen.

Anyway, het interesseert me absoluut geen hol hoe men tegen 4-FA aankijkt, laat staan dat ik baat heb bij goede verkoop van het spul. Ik ben alleen wel van mening dat je niet klakkeloos alles moet overnemen, zeker niet als er geen data vrij wordt gegeven. Zoals jouw bron. ;)
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor ooscaar op 06 sep 2016 23:29

Het is een amfetamine, en geeft blijkbaar soortgelijke bijwerkingen als amfetamine, waaronder op de miljoenen pillen die woorden geslikt iedere maand wereldwijd (ja, nattevingerwerk, maar dit lijkt me een redelijk aantal), gaan er dus ook zo nu en dan wat fout, betrekkelijk weinig overigens. Niet erg verassend dus. De waarschuwing dat het geen speelgoed is omdat het legaal is, is dus gegrond, de stemmingmakerij van annapruis niet, mijns inziens. Maar dat hebben we hier al vaker van haar gezien dus ook al niet verassend.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor SkittlesAndMe op 07 sep 2016 10:36

ooscaar schreef:Het is een amfetamine, en geeft blijkbaar soortgelijke bijwerkingen als amfetamine, waaronder op de miljoenen pillen die woorden geslikt iedere maand wereldwijd (ja, nattevingerwerk, maar dit lijkt me een redelijk aantal), gaan er dus ook zo nu en dan wat fout, betrekkelijk weinig overigens.

Bekijk die link eens die ik gisteren postte. Bijvoorbeeld de ondraaglijke hoofdpijnen, de hersenbloedingen en er zijn zelfs vermoedens dat er dus mensen aan overleden zijn. Het feit dat de bijwerkingen zo plotseling kunnen ontstaan maakt het nogal onvoorspelbaar.

Bal0n schreef:Ik ben alleen wel van mening dat je niet klakkeloos alles moet overnemen, zeker niet als er geen data vrij wordt gegeven. Zoals jouw bron. ;)

In die factsheet staat een hele lijst met data en zelfs bronvermelding erbij, als dat niet genoeg is dan geef ik het op. We hebben Anna's topic inmiddels al genoeg vervuild :D
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 07 sep 2016 12:03

Ik ben bekend met die factsheet, en na het wat aandachtiger lezen ervan kan ik het toch niet laten om m'n mond te houden. ;)

Nog steeds is onduidelijk of 4-FA de grote boosdoener is in het geheel. Daar lijkt het Trimbos zelf ook van op de hoogte:

4-FA Factsheet schreef:
  • Vanwege de overeenkomst in chemische en farmacologische eigenschappen is te verwachten dat de schadelijke effecten van 4-FA overeen zullen komen met die van amfetamine en MDMA.

• Bij amfetamine en MDMA komen een verhoogde lichaamstemperatuur en overstimulatie van het centrale zenuwstelsel het meest voor. De gevolgen hiervan zijn oververhitting, hartritmestoornissen, ademhalingsproblemen en een gevaarlijk hoge bloeddruk.

• Dergelijke ernstige bijwerkingen zullen niet snel optreden bij een 4-FA dosering van minder dan 100 mg, zoals door de meeste gebruikers wordt genomen. In ieder geval lijken ze minder vaak voor te komen dan bij amfetamine en/of MDMA.

• Bij hoge doseringen (vanaf zo’n 150 mg) en bij het combineren met andere stimulerende middelen kunnen ernstige klachten van overstimulatie en verhoogde lichaamstemperatuur wel optreden.

• Gegevens uit de Monitor Drugsgerelateerde gezondheidsIncidenten (MDI) tonen dat het aantal vergiftigingen met 4-FA de laatste paar jaar fors is toegenomen. Op de EHBO-posten van grootschalige evenementen was 4-FA in 2015 betrokken bij 6,8% van alle gemelde drugsincidenten. Tot en met 2011 werd geen enkele acute gezondheidsverstoring door 4-FA gemeld.

• In bijna driekwart van de gevallen werd 4-FA in combinatie met een andere drug gebruikt (meestal ecstasy) en een kwart van de polydrugsgebruikers dronk er ook alcohol bij. Bijna 40% van deze patiënten was matig of ernstig onder invloed. Opvallend zijn de meldingen van ondraaglijke hoofdpijnen.

• Van de 4-FA patiënten op de EHBO die geen andere drugs hadden gebruikt, had bijna 70% wel alcohol gedronken. Gemiddeld genomen waren zij minder zwaar onder invloed: 20% van hen had een matige of ernstige intoxicatie

Hell, ze schetsen zelf het beeld van een betrekkelijk veilig amph wanneer de dosis beperkt blijft en niet gecombineerd met andere middelen. Bovendien zijn blijkbaar van alle 4-FA EHBO meldingen 75 + (0.7 * 25) ~ 92.5% ook andere middelen in het spel, en ook nog eens voornamelijk andere amphs (MDMA) en alcohol. Het zou goed kunnen dat die ondraaglijke hoofdpijnen mede door 4-FA komen, omdat er misschien een bijzondere interactie is met andere middelen, maar zolang het Trimbos hier geen details over geeft, blijft het slechts speculatie. Het is jammer dat ze hier en daar een bron aanhalen, maar uitgerekend bij de relevante statements over 4-FA als compound niet.

EDIT We zijn ondertussen Anna's artikel aan het schrijven. :D
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 07 sep 2016 12:21

Nee dat klopt, of het nou door 4-FA specifiek of een interactie tussen verschillende stoffen komt is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat 4-FA er een bepalende rol in heeft omdat die gezondheidsverstoringen niet zo duidelijk voorkomen bij de andere middelen alleen.

Daarnaast is de dosis waarbij de bijwerkingen voorkomen niet schokkend hoog, er wordt gemeld vanaf 150mg. Ik heb altijd boven die hoeveelheid gebruikt en volgens mij gebruiken heel veel mensen standaard boven die hoeveelheid.

Linksom of rechtsom, het komt op hetzelfde neer uiteindelijk. Er zijn grote risico's en die moeten worden onderzocht. Tot daar duidelijkheid over komt is voorzichtigheid gebaat.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor ElvenSpice op 07 sep 2016 12:24

Ik denk dat de waarschuwing zeker terecht is. Trimbos heeft veel ervaring met dit soort situaties en geven ook alleen een signaal af als ze het ook goed weten, er moet hoe dan ook iets niet helemaal oké zijn, of dat nou misbruik van 4FA in grote hoeveelheden is of gevaarlijke combinaties. Mensen moeten weten dat ze voorzichtiger aan moeten doen met dit middel, sommige zullen het misschien niet meer gebruiken en andere die het wel nog doen zullen wellicht opzoeken wat normale doseringen zijn als ze dat nog niet wisten.

Zelf heb ik altijd een beetje een dubbel gevoel gehad bij 4FA, nooit gebruikt, aangezien het erg lijkt op 4CA (4-Chloroamphetamine) en deze is extreem neurotoxisch voor zowel dieren als mensen.
Nu is deze discussie er al geweest op het forum, ja ze zijn allebei andere stoffen, maar het zijn allebei halogenen (lijken enorm erg op elkaar qua eigenschappen). Een chloor atoom heeft zo een elektro negativiteit van 3,16 en fluor van 3,98. Ze zullen dus soortgelijke effecten hebben, alleen kan de dosering dus soms verschillen, bv. 1/6 van de potentie ect.
Dit is geen bangmakerij, ik wil alleen duidelijk maken dat het theoretisch gezien dus soortgelijke effecten opwekt, het kan dus ook zo zijn dat je dus bij 4-FA meer dan 10x de dosis moet nemen die bij 4-CA die effecten opwekt.

Wees gewoon voorzichtig, het zijn nog steeds RC's en neem het niet als snoepjes. Dat is ook wat Trimbos duidelijk probeert te maken. :)
Psychonaut and philosopher. Read, Learn and always use with care and with the goal to expand and grow your personal self.
ElvenSpice
Donateur

Berichtdoor Bal0n op 07 sep 2016 12:39

Ik heb nog even verder gekeken dan m'n neus lang is, en kwam het volgende tegen in de MDI Factsheet 2015:

• Hoewel in 2015 de meeste intoxicaties na gebruik van 4-FA als enige drug licht van aard waren (67%), kwamen matige (24%) en ernstige (8%) intoxicaties ook voor.

Maar hier lijkt het eea gegoocheld te worden met cijfers, want er zijn blijkbaar 164 meldingen geweest bij EHBO posten waar bij 1.7% van de gevallen 4-FA was gemeld als enig gebruikte drug (i.e. 2.8 personen). Hoe ze hier de percentages uit het voorgaande citaat persen is mij een raadsel, tenzij ze de meldingen hebben gecombineerd met die uit MDI ziekenhuizen.

@ElvenSpice, omdat er nog zo veel onbekend is, moet de waarschuwing mijn inziens zich daarop richten. De vergelijkingen met andere amphs zijn zeker zinvol; 4-CA en vooral 4-MA zijn inderdaad scary compounds.

Hoe dan ook, we zijn vooral gebaat bij objectieve en complete informatie, daar schiet het Trimbos enigszins te kort hier. Moderation is key and better safe than sorry.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 07 sep 2016 15:01

Bal0n schreef:Ik heb nog even verder gekeken dan m'n neus lang is, en kwam het volgende tegen in de MDI Factsheet 2015:

Je kijkt bij 2015, die van 2016 is nog niet openbaar gemaakt. De waarschuwing is gedaan naar aanleiding van recente gebeurtenissen dus vermoedelijk zullen we dat volgend jaar in de MDI factsheet 2016 en in het jaarbericht van trimbos terugzien.

Sowieso worden alle meldingen uit ziekenhuizen ook meegenomen, alle incidenten waar drugs in het spel is worden bij Trimbos gemeld. Voor zover ik weet dus vanaf EHBO's op festivals, maar ook vanuit ziekenhuizen en politiebureaus.

Er had wellicht meer informatie bij de waarschuwing gekund maar dat is voor de meeste gebruikers niet van belang. Plus veel mensen geloven het uberhaubt niet omdat verschillende mensen het afschilderen als betutteling.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor Bal0n op 07 sep 2016 15:29

SmartieAndMe schreef:
...

Er had wellicht meer informatie bij de waarschuwing gekund maar dat is voor de meeste gebruikers niet van belang. Plus veel mensen geloven het uberhaubt niet omdat verschillende mensen het afschilderen als betutteling.

Haha, touché. Alleen zie ik niet in hoe het verschaffen van informatie als betutteling gezien kan worden. Het weerhouden ervan wel, want blijkbaar is 'de burger' niet scherp genoeg van geest om daar zelf weloverwogen beslissingen uit te trekken. ;)

SmartieAndMe schreef:
Bal0n schreef:Ik heb nog even verder gekeken dan m'n neus lang is, en kwam het volgende tegen in de MDI Factsheet 2015:

Sowieso worden alle meldingen uit ziekenhuizen ook meegenomen, alle incidenten waar drugs in het spel is worden bij Trimbos gemeld. Voor zover ik weet dus vanaf EHBO's op festivals, maar ook vanuit ziekenhuizen en politiebureaus.

Alleen over de EHBO posts wordt gezegd dat bekend is in hoeveel gevallen alleen 4-FA gebruikt was.
Bal0n
Badass junkie

Berichtdoor SkittlesAndMe op 07 sep 2016 16:01

Bal0n schreef:blijkbaar is 'de burger' niet scherp genoeg van geest om daar zelf weloverwogen beslissingen uit te trekken.

De gemiddelde burger niet nee, daarom bestaat het Trimbos :lol:

Ik ben ook niet echt fan van het weerhouden van informatie hoor, maar ik denk dat ze het gewoon pas naar buiten willen brengen als ze alles op een rijtje hebben. Nu is er alleen de aanleiding voor waarschuwen omdat er dingen mis gaan, als er duidelijk is waar het precies mis gaat zullen ze nog wel een keer naar buiten komen.
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 08 sep 2016 03:02

SmartieAndMe schreef:https://assets.trimbos.nl/docs/d804e77a-9d4c-4275-bdc5-97d0f34adf37.pdf

Dit is de factsheet die ze gepubliceerd hebben. Misschien vind je hierin de onderbouwing die je zoekt. [knip]

Die had ik al gevonden en gelezen voordat ik mijn post schreef, niet uitgebreid, maar toch.

Als je mijn post denigrerend vind richting het Trimbos heb je de 2 zinnen die ik neergezet hebt misschien ook niet heel aandachtig gelezen, met alle respect.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor ooscaar op 08 sep 2016 08:55

MeejheM schreef:
SmartieAndMe schreef:https://assets.trimbos.nl/docs/d804e77a-9d4c-4275-bdc5-97d0f34adf37.pdf

Dit is de factsheet die ze gepubliceerd hebben. Misschien vind je hierin de onderbouwing die je zoekt. [knip]

Die had ik al gevonden en gelezen voordat ik mijn post schreef, niet uitgebreid, maar toch.

Als je mijn post denigrerend vind richting het Trimbos heb je de 2 zinnen die ik neergezet hebt misschien ook niet heel aandachtig gelezen, met alle respect.

Jij leest zelf niet aandachtig.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor MeejheM op 09 sep 2016 05:34

ooscaar schreef:
MeejheM schreef:

Jij leest zelf niet aandachtig.

Waar heb ik allemaal overheen gelezen, wat significant en bewezen is over het verschil van 4-FA en reeds bekendere Amfetaminen?
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor ooscaar op 09 sep 2016 07:51

Smartie had het niet tegen jou :mrgreen:
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Psychedelibee op 09 sep 2016 17:37

Nou graag weer on topic. Er is een apart topic over het nieuwsbericht, dat is de plek om er verder een discussie over te voeren.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Peppi en Coki op 09 sep 2016 21:14

Vandaag een interview met haar gehad, haar vragen e.d. kwamen niet over als bangmakerij maar gewoon als oprechte interesse over wat de mening van 4-FA-gebruikers is nu dit naar buiten is gekomen. Ook vertelde ze wat Smartie al zei: Trimbos gooit meestal alleen een waarschuwing eruit wanneer het echt iets groots/gevaarlijks is. Voorheen was het advies over alle NPS (nieuwe psycho-actieve stoffen, ook wel designer drugs of research chemicals genoemd) om het niet te verbieden maar deze juiste in de huidige status te laten, zodat het vrij te monitoren is (en dit soort onderzoeken grootschaals kunnen worden gedaan). Lijkt mij niet dat ze dan zoiets uitbrengen puur omdat ze mensen willen bang maken.

Echter ben ik zelf ook sceptisch over de info die ze meegeven, of beter gezegd, die ze niet meegeven, zoals bijvoorbeeld de dosis bij serieuze klachten en/of combinatiegebruik. Ik hoop dat nader onderzoek/meer openbaring van de beschikbare informatie dit duidelijker kan maken.
Gedaan: alcohol, nicotine, wiet, hasj, herbal-xtc (kryptonite), lachgas, truffels, 4-FA, 2C-B, XTC, speed, mijn vriendin
Te doen: LSD, ketamine, mijn vriendin
Peppi en Coki
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 10 sep 2016 09:47

Goed om te horen!
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor annapruis op 15 sep 2016 21:19

annapruis
Newbie

Berichtdoor ooscaar op 16 sep 2016 08:15

Prima stukje wel hoor, ik neem mijn woorden terug! Is gewoon opiniërend en niet sturend. Zo snapt de normale burger tenminste ook misschien een beetje waarom mensen toch doorgebruiken. Wellicht had het wat langer gekund, maar daar ga jij vast niet over haha
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor SkittlesAndMe op 16 sep 2016 15:51

Mooi naar boven afgerond ook.. 't blijft media. Ik zou toch nog een berichtje vooraf krijgen?
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 17 sep 2016 06:04

annapruis schreef:Thanks nog allemaal!

Het resultaat: http://nos.nl/op3/artikel/2132425-4-fa- ... uiken.html

Heel netjes dat je het stukje nog even linkt. Het stukje zelf klopt behoorlijk met mijn ervaringen, maar het is best beknopt. Ik snap dat je bij de NOS niet meteen Half het 20:00h journaal krijgt. Ik vind dat je de ruimte die je waarschijnlijk kreeg netjes ingevuld hebt.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor ZERO- op 17 sep 2016 11:26

Ik wist niet dat je 20 keer 4fa gebruikt had ipv 8. ;-)
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Fool op 17 sep 2016 14:23

ZERO- schreef:Ik wist niet dat je 20 keer 4fa gebruikt had ipv 8. ;-)

Heeft ze dat nou veranderd? :')
Fool
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 19 sep 2016 06:41

sssst... das prive he :P
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Bommetje45 op 15 okt 2016 12:34

Code: Selecteer alles
Zelf heb ik altijd een beetje een dubbel gevoel gehad bij 4FA, nooit gebruikt, aangezien het erg lijkt op 4CA (4-Chloroamphetamine) en deze is extreem neurotoxisch voor zowel dieren als mensen.
Nu is deze discussie er al geweest op het forum, ja ze zijn allebei andere stoffen, maar het zijn allebei halogenen (lijken enorm erg op elkaar qua eigenschappen). Een chloor atoom heeft zo een elektro negativiteit van 3,16 en fluor van 3,98. Ze zullen dus soortgelijke effecten hebben, alleen kan de dosering dus soms verschillen, bv. 1/6 van de potentie ect

Het kan dan wel erg op elkaar lijken, alleen het heeft duidelijk een enorm ander effect.

4FA

Afbeelding

4CA

Afbeelding

Als 4CA duidelijk erg negatief werkt op je serotonerge systeem en 4FA een stuk minder (13 x minder) dan MDMA dan is het al duidelijk dat ze heel anders werken.

Stoffen kunnen zelfs precies dezelfde atomen hebben maar de ene is bijvoorbeeld giftig en de andere niet omdat ze in spiegelbeeld staan oftewel optische isomerie. (look up softenon baby's)

Met andere woorden inderdaad suggestieve bangmakerij. Proefondervindelijk is 4FA gewoon een amfetamine met een fluorcomponent en als mensen dat als snoepjes gaan gebruiken omdat ze op het verkeerde been worden gezet door de benaming 'XTC light' en 200 mg gaan nemen voor een meissie van 50 kilo, ja dan krijg je hersenbloedingen. En zeker als ze er ook nog iets van bloedverdunners zoals alcohol bij gebruiken. Alleen dat krijg je met andere amfetamines ook.

Enfin ik kan me wel vinden in dat je moet oppassen. :rockband: Drugs - dus ook 4FA - zijn gevaarlijk. Bezint voor ge begint. (lees je wat in).
Bommetje45
Newbie

Keer terug naar Medewerking gevraagd