XTC niet schadelijk voor brein?

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

XTC niet schadelijk voor brein?

Berichtdoor Drugs Infolijn op 22 feb 2011 15:11

Recent Amerikaans onderzoek beweert dat er geen overtuigende cognitieve (geheugen, concentratie) afwijkingen te vinden zijn bij XTC-gebruikers. In de nieuwskoppen staat dan ook heel stellig 'XTC heeft geen negatief effect op brein.' Maar dit onderzoek geeft nog geen zekerheid dat XTC-gebruik veilig is voor het brein. De risico's worden namelijk groter wanneer wordt gecombineerd. En in het onderzoek is juist voor een onderzoeksgroep gekozen die weinig andere drugs en alcohol gebruiken. Ook zijn mensen die antidepressiva en slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken uitgesloten van deelname. Niet echt een representatieve steekproef dus. Wel om het pure effect van XTC te meten, maar niet om te zeggen dat XTC gebruik in alle omstandigheden onschadelijk is voor het brein.

Het onderzoek vind je hier.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: XTC niet schadelijk voor brein?

Berichtdoor Cosmic Controler op 18 jan 2012 19:45

dus het is niet echt schadelijk ?
Geniet er van voordat het voorbij is.
Cosmic Controler
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Danktank op 02 jan 2013 18:05

Tuurlijk is het wel schadelijk MDMA is neurotoxisch en MDA (krijg je hoe dan ook binnen als je MDMA gebruikt) is nog neurotoxischer.
Tja...
Danktank
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Tommie_K op 18 mei 2016 01:07

Figuur 1 - Het menselijk brein

Afbeelding

Figuur 2 - Het menselijk brein volgens wetenschappers die graag in de krant willen met een flutonderzoek over helemaal niet zo erg schadelijke gevolgen van XTC

Afbeelding

Figuur 3 - Serotonine in de cortex van apen voor, vlak na en zeven jaar na gebruik van MDMA

Afbeelding

Bron:

Hatzidimitriou, G., McCann, U.D. and Ricaurte, G.A. Altered serotonin innervation patterns in the forebrain of monkeys treated with (+/-)3,4-methylenedioxymethamphetamine seven years previously: factors influencing abnormal recovery. J. Neurosci., 19:5096-107, 1999.

1999 joehoe! Ik weet niet wie die Drugs Infolijn bestiert, maar qua harm reduction scheelt het weinig met de Info Drugslijn ben ik bang.

Maar, beste mensen, hoe wisten we dit al, zonder daarvoor enig onderzoek te hoeven lezen? Waarom is dit geen nieuws? Omdat elke XTC-gebruiker weet dat de eerste 'roll" de "rolls royce" was, en naarmate er meer "rolls" volgden werden de "rolls" steeds minder totdat je er over twijfelt wat er nou precies zo de moeite waard was.

Daar denk je dan eventjes over na en opeens heb je het "Ik ben een aapje met paars haar binnenin mijn kop. Maar dat haar wordt wel steeds dunner op deze manier. Godverdomme man. Ben ik mooi klaar mee."

Of nee wacht, de algemene tendens is om te concluderen dat de pillen vroeger veel beter waren, heus waar. :rock:

Als een verhaal iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het verstandig om je af te vragen of de persoon die dat verhaal vertelt nog andere drijfveren zou kunnen hebben om dat verhaal te vertellen. MDMA is een stof uit de dysfunctional trailer trash-familie der methamphetamines en het brengt al zijn ruige vrienden mee als het je serotoninesysteem komt uitwonen.
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Fool op 18 mei 2016 02:13

Heb je naast de plaatjes te bekijken ook het hele onderzoek gelezen?
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Tommie_K op 18 mei 2016 08:54

Fool schreef:Heb je naast de plaatjes te bekijken ook het hele onderzoek gelezen?

Wees zo vriendelijk je wat nader te verklaren. Het onderzoek waarvan ik de titel hierboven postte? Of het onderwerp van de thread? En welke plaatjes bedoel je? Er is voor zover ik weet maar een enkel plaatje aan een van de onderzoeken gerelateerd.

Of zeg anders wat je wil zeggen. Heb ik een stommiteit begaan? Ik geloof het wel he?
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Fool op 18 mei 2016 19:03

Ik bedoel die van de apen, ik ben het met je eens dat je kunt stellen dat MDMA schadelijk is en dat het misschien niet zo erg hersteld. Maar in dit onderzoek zoeken ze bewust een erg extreem geval op.

Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b).

Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :)
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Tommie_K op 20 mei 2016 05:46

Fool schreef:een erg extreem geval... (9 A.M. and 5 P.M.)... for 4 consecutive days

Mja. Stomme apen. Dat is veel te veel natuurlijk. Wie doet nou zo dom.

*Aan een paar Lowlands-afleveringen denkt*
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Tommie_K op 20 mei 2016 05:58

Fool schreef:
Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :)
viewtopic.php?f=21&t=55679&p=1194122#p1194122

Mooi relaas die gast die pillenpauze heeft en aan de speed gaat en dan met een slappe wordt geconfronteerd. Maar:
Toen maar een flink glas wijn voor mezelf ingeschonken en daarna was alles weer paletti.
Tommie_K
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Trinity op 23 mei 2016 19:12

@Tommie_K: interessant plaatje van die apen. En mooie metafoor die je maakt met haar... :D

Als dat zo is, dan is het jammer dat we allemaal eindigen met een teleurstellende laatste XTC ervaring terwijl de eerste (idd) de mooiste was... :(

Wat ik me alleen afvraag is hoe veel XTC hebbend eze apen gekregen? 1x per week, dagelijks? 4x per jaar?? Bekend mee?
Iedereen die je tegenkomt kan een leraar voor je zijn.
Trinity

Berichtdoor Fool op 23 mei 2016 19:42

Trinity schreef:@Tommie_K: interessant plaatje van die apen. En mooie metafoor die je maakt met haar... :D

Als dat zo is, dan is het jammer dat we allemaal eindigen met een teleurstellende laatste XTC ervaring terwijl de eerste (idd) de mooiste was... :(

Wat ik me alleen afvraag is hoe veel XTC hebbend eze apen gekregen? 1x per week, dagelijks? 4x per jaar?? Bekend mee?

Fool schreef:Ik bedoel die van de apen, ik ben het met je eens dat je kunt stellen dat MDMA schadelijk is en dat het misschien niet zo erg hersteld. Maar in dit onderzoek zoeken ze bewust een erg extreem geval op.

Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b).

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Trinity op 23 mei 2016 22:03

Ah! Dank, Fool :) Had ik ff overheen gelezen. Tja, dat klinkt wel als heel veel bewuste schade toebrengen. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat de hersteltijd (vd hersenen, dus niet aanvullen vd serotonine) na avondje MDMA gebruik zo'n 6-8 weken is...
Trinity

Berichtdoor mikoz op 24 mei 2016 20:35

https://youtu.be/BMRgy3vOafc

Bah dat over die 5mg MDMA/kg lichaamsgewicht doet me meteen denken aan een documentaire die ik laatst een keer heb gezien. Het gaat over medisch onderzoek op apen (edit: laatste stukje over konijnen). Dit is gewoon marteling, ze doen alsof die apen niks voelen en alsof ze geen bewustzijn hebben..

WAARSCHUWING: kan akelig zijn om aan te zien.
mikoz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Trinity op 25 mei 2016 09:15

5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...
Trinity

Berichtdoor Peppi en Coki op 25 mei 2016 11:29

Trinity schreef:5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...

Genoeg mensen die dat doen hoor ;)

Maar goed, die gebruiken dan ook vaker dan elke 3 maanden..
Gedaan: alcohol, nicotine, wiet, hasj, herbal-xtc (kryptonite), lachgas, truffels, 4-FA, 2C-B, XTC, speed, mijn vriendin
Te doen: LSD, ketamine, mijn vriendin
Peppi en Coki
Bewuste gebruiker

Berichtdoor mikoz op 25 mei 2016 11:48

Peppi en Coki schreef:
Trinity schreef:5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...

Hoe vaak je ook MDMA gebruikt.. in 1 keer 375mg MDMA innemen, dat zal aardig hard inklappen. En dat 2x per dag, 4 dagen lang. Dat maakt je kapot.
mikoz
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Peppi en Coki op 18 jun 2016 17:12

mikoz schreef:
Peppi en Coki schreef:

Hoe vaak je ook MDMA gebruikt.. in 1 keer 375mg MDMA innemen, dat zal aardig hard inklappen. En dat 2x per dag, 4 dagen lang. Dat maakt je kapot.

Dat is wel echt extreem inderdaad, dat is gewoon doelbewust hersenen slopen.

Vandaar dat ik altijd zo extreem verbaasd ben als ik ergens lees/hoor dat iemand dan meerdere pillen op één avond neemt (ergste wat ik ooit heb gehoord is 14 (!!!) pillen). Is dan niet 4 dagen lang (hoop ik voor diegene), maar dan is er wel echt sprake van een veel te grote MDMA tolerantie.
Gedaan: alcohol, nicotine, wiet, hasj, herbal-xtc (kryptonite), lachgas, truffels, 4-FA, 2C-B, XTC, speed, mijn vriendin
Te doen: LSD, ketamine, mijn vriendin
Peppi en Coki
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Ramza op 23 okt 2016 13:42

Cosmic Controler schreef:dus het is niet echt schadelijk ?

Ligt er ook aan de hoeveelheden,hoe lang enz.Heb zelf na 24 jaar xtc last van onrusten ,slecht geheugen,chronisch overprikkeld.1,5 jaar absent van deze middelen.Afgesloten hoofdstuk. :rolleyes:
Ramza
Newbie

Berichtdoor missBehave247 op 29 okt 2016 07:59

Peppi en Coki schreef:Vandaar dat ik altijd zo extreem verbaasd ben als ik ergens lees/hoor dat iemand dan meerdere pillen op één avond neemt (ergste wat ik ooit heb gehoord is 14 (!!!) pillen). Is dan niet 4 dagen lang (hoop ik voor diegene), maar dan is er wel echt sprake van een veel te grote MDMA tolerantie.

Nou daar sta ik dus ook altijd van te kijken
Van een halfje kan ik al helemaal van de kaart zijn :rolleyes:
missBehave247
Newbie

Keer terug naar Vraag van de week