Is spice gold (synthetische wiet) wel zo onschuldig?

Plaats hier vragen die je graag beantwoord zou willen zien door het Trimbos Instituut. Medewerkers van de Drugs Infolijn zoeken wekelijks één of twee vragen uit en plaatsen de antwoorden subforum "Vraag van de Week".
Forumregels
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum (2x overtreden = waarschuwing)
  • Hou het overzichtelijk

Hoe werkt het?
  • In dit subforum kun je vragen stellen die je graag door een professional beantwoord ziet
  • Het Trimbos-instituut zoekt elke week zelf één of twee vragen uit en beantwoord deze in het betreffende subforum.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Is spice gold (synthetische wiet) wel zo onschuldig?

Berichtdoor skai100 op 18 sep 2016 00:00

Ik rook spice gold (verkrijgbaar in smartshop). Er is weinig info over te vinden en ik vraag me af watnu precies de risico's zijn. Als ik een dag of 2 niet rook krijg ik buikpijn, rillingen, depressie, loopneus en nachtmerries terwijl ik niet eens veel rook. Krijg ook last van mijn spieren...heel bizar. Ik heb borderline en dit is een middel waardoor ik mijn gevoelens wat kan stabiliseren. Het wordt zonder info verkocht bij smartshops dus ik neem aan dat het niet gevaarlijk is. Toch lees ik op internet wat anders. Wie weet hier meer over? Groetjes skai
skai100
Newbie

Re: Is spice gold (synthetische wiet) wel zo onschuldig?

Berichtdoor Tijdloos op 18 sep 2016 10:06

Je bent je eigen proefkonijn , er staat hier en daar dat het schadelijker is als normale wiet. Aangezien het een RC is en je veilig wilt gebruiken zou ik iets anders kiezen wat ook helpt om je gevoelens en of emoties te stabiliseren.
Wacht tot er meer bekend is. Die bijwerkingen klinken niet goed namelijk.
Tijdloos
Moderator

Berichtdoor Mindless op 18 sep 2016 10:10

Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij is het echt rotzooi. Heb er eens een documentaire over gezien die ging over jongeren in Engeland die spice roken, juist omdat het legaal is en dus makkelijk verkrijgbaar. Maar puur omdat iets legaal is, betekent natuurlijk niet dat het goed voor je is. Volgens mij kun je veel beter wiet roken dan die nep wiet. Je hebt nu zelf wel door dat je lichaam slecht reageert op de stof en er is zeker ook wel de nodige informatie te vinden over de schadelijke effecten van dit spul, dus ik zou er nog maar eens goed bij stilstaan of je hiermee verder wilt gaan als ik jou was.
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor transformated op 18 sep 2016 21:58

Spice is rotzooi heb er een paar documentaires van gezien. Sommige zeggen dat de afkick erger dan heroine is. Zelf rook ik geen wiet maar ik zou het bij gewone wiet houden.

Je hebt ook borderline. Ik denk dat je dokter hier beter mee zal kunnen helpen.
Done: XTC, 2CB, Speed, Rush (Poppers), Weed, Truffels, Ketamine, Zaldiar, Oxycontin, Methadon, DXM en Verschillende Benzo's
To do: Wat er op me pad komt :)
transformated
Donateur

Berichtdoor MeejheM op 19 sep 2016 05:14

Cannabis is op zichzelf niet heel gevaarlijk, een overdosis binnenkrijgen is vrijwel onmogelijk, en het word al duizenden jaren gebruikt. Net is natuurlijk niet helemaal zonder risico's.

Wat ik van "Spice" weet, zonder gold af wat dan ook is dat het een synthetisch middel is, waarvan de samenstelling regelmatig verandert om in zoveel mogelijk landen binnen de wet te vallen. Dit doen ze omdat stofjes regelmatig verboden worden, en als dat een groot deel van de afzet markt betreft spelen ze daarop in door de samenstelling aan te passen.

Je weet dus niet echt wat je koopt als je geen geleerde bent op dit vlak. Er gaan horror-verhalen rond over mensen die in kannibalistisch gedrag gaan vertonen, of compleet psychotisch raken, maar of dat betrouwbaar is weet ik niet, ik heb vanuit Nederlandse bronnen nooit zulke verhalen gehoord.

Veilig zou ik het zeker niet noemen, helemaal niet in vergelijking met cannabis. Ik zou, zeker in combinatie met je borderline, zeker overwegen om te stoppen dit "product" te gebruiken.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor skai100 op 19 sep 2016 23:03

Dank jullie voor de antwoorden. Het niet doorgaan met roken lijkt makkelijker gezegd dan gedaan maar ik weet dat het beter is. Toch is die warme deken (zo voelt het) een heerlijk gevoel en het enige middel wat mijn eigen extreme gevoelens een beetje in toom weet te houden. De borderline maakt mij soms een vreselijk naar individu en ik kwets vaak mensen van wie ik houd..
Met de spice valt dit mee. Ik ga erover nadenken. ..wil geen proefkonijn zijn ... bedankt nogmaals. :smoke: :stoned:
skai100
Newbie

Berichtdoor Psychedelibee op 19 sep 2016 23:37

Het feit dat de afkick zo erg is geeft al aan dat het niet onschuldig is, maar dat zie je nu gelukkig zelf ook in.

Met borderline drugs gebruiken lijkt me niet echt handig, maar als je moet kiezen zou ik dan altijd nog eerder voor 'normale' wiet gaan ipv synthetische wiet. Normale wiet geeft niet zo'n bizarre afkick en lichamelijk kun je er niet op overdoseren. Met synthetische wiet gaat dat allemaal helaas niet op, eng en gevaarlijk spul is het.
There's more to reality than meets a normal eye.
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor straatmadelief op 20 sep 2016 13:10

Vind je de effecten van synthetische wiet dan echt veel beter dan van gewone wiet? Anders zie ik echt geen reden om het te gebruiken.
That awkward moment between your birth and your death..
straatmadelief
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor skai100 op 20 sep 2016 20:35

Kan niet tegen gewone wiet en van hasj ben ik ooit helemaal doorgedraaid. Het lijkt niet helemaal op gewone cannabis. Meer op opiaten (zegt mijn man ...die daar bekend mee is vanuit het verleden. Wel heb je, net als bij wiet, zin in sex. Je raakt wel afgevlakt en alles wordt minder belangrijk. Je gaat ook meer eten. Het resultaat wordt wel steeds minder dus je moet snel steeds meer nemen. Kreeg vandaag bijna geen adem(gisteren gerookt) dus het bevat ook iets shits voor je luchtwegen. vandaag niets gerookt (man heeft het weggegooid n.a.v bovenstaande reacties). Heb er last van maar hoop dat het lukt om het af te zweren.
skai100
Newbie

Berichtdoor Fool op 20 sep 2016 20:48

De meeste synthetische cannabinoides staan behoorlijk slecht bekend (met enkele uitzonderingen, maar die zul je niet onder een 'merknaam(spice gold)' tegenkomen. Ze staan vooral op hun sterke verslavingsgevoeligheid en flink serieuze bijwerkingen. Er zijn al een handje doden gelinkt aan het gebruik van 'synthetische cannabinoides' en ze veroorzaken o.a. acute psychoses, epileptische aanvallen, onderkoeling en ademhalingsstilstand tot een op een levensgevaarlijk niveau, orgaanfalen, delieren, hartaanvallen en meer van dat soort ongein.

Nee het is zeker niet onschuldig, en ik zou er direct mee stoppen als je het incidenteel gebruik, óf afbouwen als je het 'vast' gebruikte. Sommige varianten zijn lichamelijk verslavend en kunnen serieuze bijwerkingen veroorzaken als je er direct mee stopt.

Mocht je wat 'zwaarder' leeswerk zoeken, hier een (wetenschappelijke) case-beschrijving van iemand die afkickt van 8 maanden dagelijkse 'spice gold' gebruik.
Zimmermann US, Winkelmann PR, Pilhatsch M, Nees JA, Spanagel R, Schulz K. Withdrawal Phenomena and Dependence Syndrome After the Consumption of “Spice Gold.” Deutsches Ärzteblatt International. 2009;106(27):464-467. doi:10.3238/arztebl.2009.0464.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor skai100 op 20 sep 2016 21:39

@fool...thanks...ik ben overtuigd! Wil niet dood..dan liever extreme emoties. De rest ook bedankt voor jullie tips. Het zal lastig worden maar ik ga ervoor. Zelfde geldt voor mijn man. Thanks
skai100
Newbie

Berichtdoor Psychedelibee op 20 sep 2016 22:07

skai100 schreef:@fool...thanks...ik ben overtuigd! Wil niet dood..dan liever extreme emoties. De rest ook bedankt voor jullie tips. Het zal lastig worden maar ik ga ervoor. Zelfde geldt voor mijn man. Thanks

Goed om te horen dat je hebt besloten om er mee te stoppen. Veel succes en sterkte toegewenst!
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor skai100 op 20 sep 2016 22:25

Thanks. ...fijne en nuttige site dit..
skai100
Newbie

Berichtdoor Fool op 21 sep 2016 00:24

Verstandige keuze!

Je zou kunnen overwegen om bovenstaande onderzoek dat ik gelinkt heb even mee te nemen naar je huisart, aan te geven dat je ook dezelfde (onbekende, daarom neem je dit mee) drug misbruikt hebt en er graag mee wilt stoppen. Als je hem/haar dan het betreffende case-raport laat lezen en vraag of je voor de zekerheid ook maar een paar benzos achter de hand mag hebben, krijg je die vast wel mee. In deze case lijkt het trouwens ook daadwerkelijk dat benzo's de afkickverschijnselen verminderen, een speculatie die je wel vaker voorbij ziet komen.

Maar in ieder geval heel erg veel succes toegewenst. Samen gaan jullie er vast doorkomen!
Fool
Badass junkie

Berichtdoor MeejheM op 21 sep 2016 09:59

Skai, Iets niet(meer) doen is altijd minder moeite dan iets wel(blijven) doen, met drugs is dat net te genuanceerd, maar op lange termijn gaat het nog altijd op denk ik.

Met dit, of deze middelen(niemand weet precies wat het wanneer is) stoppen lijkt me zeker verstandig. Daarnaast weet ik niet hoe oud je bet enzovoorts, maar ik heb veel mensen, al dan niet met training, hun borderline in hun dagelijkse leven zien afnemen.

Ook daar is allerlei hulp voor zoals persoonlijke coaches, groepen en artsen en hun pillen. Al raad ik die laatste af, Als ze iedereen konden genezen met een kuurtje van een week waren er 80% minder artsen, apotheken en pillendraaiers.

Als we je leeftijd en situatie kennen kunnen ik en anderen hier daar ook informatie over geven. Bij borderline en spice moet ik altijd aan 14 jarige meisjes denken, omdat volwassenen eerder naar een coffeeshop gaan, en borderline bij opgroeiende meisjes veel stress veroorzaakt. Maar dat zijn 2 dikke vette vooroordelen, dat geef ik gelijk toe.
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor skai100 op 21 sep 2016 11:20

Ik ben 34...gedraag me er niet naar maar ben t wel.
skai100
Newbie

Berichtdoor skai100 op 21 sep 2016 21:14

Dag 2 overleefd...veel huilbuien, woede (agressie bijna)en tal van lichamelijke ongemakken. Veel ruzie met manlief en nauwelijks gegeten. De borderline lijkt in tienvoud terug te keren. Bah. Maar we houden vol.
Benzo's kan ik niet inzetten..werken averechts bij mij. Groetjes
skai100
Newbie

Berichtdoor Fool op 21 sep 2016 21:20

In dat geval dubbel sterkte toegewenst. Wellicht is het nog steeds een poging waard, en weet je arts iets ander te bedenken dat kan helpen.
Fool
Badass junkie

Berichtdoor skai100 op 23 sep 2016 02:59

Ben écht helemaal door aan het draaien. Mentaal ga je door de hel.wil niets liever dan de boel verdoven. Voel me zo ongelofelijk shit.
skai100
Newbie

Berichtdoor Mindless op 23 sep 2016 07:18

Ook van mij veel sterkte skai. Je moet misschien maar bedenken dat het beter is om nu te stoppen, dan de boel verder laten escaleren en dan later een nog zwaardere periode van afkicken meemaken. De boel verdoven is toch nooit een echte oplossing en dus moet je hier sowieso een keer doorheen.

Hopelijk zal het gauw makkelijker voor je zijn.
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Fool op 25 sep 2016 01:32

Hoe gaat het inmiddels? :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor skai100 op 25 sep 2016 08:46

Gaat beter..nog wat fysieke klachten maar is nu wel te doen. Thanks.
skai100
Newbie

Berichtdoor skai100 op 18 nov 2016 00:32

Hallo...ik leef nog. Helemaal spice vrij en daar ben ik blij mee. Bedankt allen nogmaals voor de tips.
skai100
Newbie

Berichtdoor Psychedelibee op 30 nov 2016 01:48

Goed om te horen!
Psychedelibee
Moderator

Berichtdoor Fool op 14 dec 2016 00:55

Mooi om te horen! :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Tijdloos op 14 dec 2016 04:07

Dank voor de update , geniet van je schone / gezonde verdere leven! 8)
Tijdloos
Moderator

Keer terug naar Voorstellen voor "Vraag van de week"