1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

100% mycelium zonder water

Discussie in 'De kweek- en crea-hoek' gestart door Hayko, 4 apr 2019.

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds
  1. Hayko

Hayko Newbie

Beste mensen,

Ik heb een 100% mycelium mckenaii growkit besteld en vandaag ontvangen. Tot mijn verbazing staat op de handleiding dat ik het niet in water hoef te verdrinken en ook niet hoef te benevelen wat ik heel gek vind.

Ik heb meerdere keren de handleiding gezelezen om zeker van te zijn maar het is echt zo ik hoef hem pas alleen te verdrinken voor de 2e flush en daarna hoef ik het weer niet te benevelen.

Wat ik gek vind is hoe kan het nou niet uitdrogen zo want het ziet er kurkdroog uit. Ik begrijp de logica erachter niet.

Ik upload handleiding foto plus foto van de growkit zelf en maak ook aan het eind vaan oogsttijd meteen een kweekverslag van.

Bijgevoegde bestanden:

2. Toon

Toon Experimenterende gebruiker

Er zijn meerdere soorten growkits . De meeste moet je tot 12 uur soaken, anderen slechts een uur, nog anderen hoef je niet eens te soaken. Zoals die van jou blijkbaar. Veel hangt af van het soort substraat dat onderin de bak ligt en hoeveel dat is in verhouding tot het mycelium. Hoe langer die soort vocht kan ophouden hoe minder vaak je moet sproeien en na hoelang je dient te weken. En natuurlijk kocht je dat bakje dus aan op 100% vochtigheid. Ik lees wel dat je vindt dat het bakje kurkdroog is. Een paar milliliter water langs de zijkant erin gieten en kijken hoe snel het opgeslorpt wordt door het substraat. Zolang het direkt weg is kan je best toch wat water geven, ik vermoed dat je een oude kit hebt gekocht die eigenlijk vers nog natter was...
    Tipje wel: ondanks het feit dat je je broedzak niet hoeft te openen is dat wel aan te raden. 1-2x per dag open je die even een minuutje of 5 en zorg je dat er verse lucht in kan. Oude lucht kan rot of schimmel geven. Door dit te doen kan het ook nodig worden om af en toe toch eens wat water te spuiten wanneer je merkt dat de vochtigheid in de zak te laag wordt. Doe dit wel nooit rechtstreeks op de bak, ook weeral om rot te vermijden, maar tegen de wanden van de zak. Handig is ook van onderaan in de zak naast de bak een kopje water te gieten, dat helpt de luchtvochtigheid constant te houden.

PS: ik heb na dit berichtje pas jouw handleiding gelezen. Sorry, maar in mijn ogen is die geschreven door een debiel. Er zitten echt veel foute procedures in, zoals bvb aan het begin de zak strak over de doos te plooien. Ja, je zult niet moeten water geven, maar het krijgt amper lucht! Met kans op rot dus. Op het einde de zak laten open staan is ook al mis, enkel even verluchten is toegestaan. De deur constant laten open staan voor schimmels en bacteriën? Ik dacht het niet!

Laatst bewerkt: 8 apr 2019
    Hayko vindt dit leuk.
  3. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Maar ook juist nieuwe lucht kan schimmel geven dus ik zelf zou dit niet aanraden. Hoe meer de zak gesloten blijft hoe minder kans op besmetting.
    Dit deed ik dan weer wel vaak :)

Hayko en Toon vinden dit leuk.
  4. Toon

Daarom dat enkele minuutjes het maximum is. Met inachtneming van het feit dat je dat doet in een redelijk steriele kamer, en je niet in of over de zak ademt. Ik beschrijf ook zelf dat die waardeloze instructie van de zak constant open te laten staan na het verschijnen vd pinheads pure onzin is om die reden..

Hayko vindt dit leuk.
  5. Hayko

Hayko Newbie

Bedankt voor alle tips.

De meegeleverde zak heeft microperforatie gaten kopje water op de bodem gaat helaas lekken.

Ik heb het wel meteen rechtop gezet en binnenkant water gespoten tegen de wand van de plastic en bovenkant uiteraard afgesloten met paperclips.

Plastic is wel een hele gladde het water blijft niet hangen op de wand het zakt meteen naar beneden maar toch beter dan niets.

6. Toon

Jammer van de lek, kan je die niet dicht tapen?
    Dat het water naar beneden parelt is normaal. Eigenlijk moet de temperatuur waar de zak staat zodanig zijn dat er genoeg water verdampt en dus aanwasemt. Dat gebeurt dus maw makkelijker als er een bodempje water in de zak staat.
    Tipje trouwens, zolang er parels water op de zak staan hoef je hem niet te openen om de lucht te bevochtigen door sproeien. Ook hier weer zijn er kits die het in het geheel niet nodig hebben, anderen dagelijks een beetje.

7. Hayko

Hayko Newbie

Ik heb op youtube meerdere mensen gezien met zo in een opberg box. Is dit ook een goed alternatief?

Want zo lang het altijd mistig en beslagen is hoef ik het als het goed is niet te benevelen alleen maar heel even te luchten ieder dag.

Bijgevoegde bestanden:

8. Toon

Wat er op je foto mis is, is dat het deksel op de kit staat. Zeker omdat het een deksel is zonder microperforaties. Dat moet eraf. Anders heeft de luchtvochtigheid in de box geen zin en kunnen de paddo's ook niet groeien. Verder is het een prima systeem, die zak die je bij de kit kreeg heeft alleen voordeel van de microperforaties, maar als je het deksel van de box los erop laat liggen is dat even goed. Wat je wel weer ziet is dat er een bodem water in de box staat. Is echt goed voor constante hoge luchtvochtigheid.

Kijk even naar mijn foto, ik ben nu een uitgeputte kit terug aan het opkweken in een grote emmer. Het mycelium is hier al terug bijgegroeid/bijgekweekt op mijn nieuwe substraat in zeer warme donkere omgeving, ik koos houtsnippers, dan is de coldshock gedaan en de koek gerehydrateerd voordat ie de emmer in ging. Op dit moment verwacht ik de eerste nieuwe pinheads binnen een dag of 4-5. IMG_20190411_132244.jpg

Laatst bewerkt: 11 apr 2019
    Hayko vindt dit leuk.
Laden...
Vergelijkbare Topics - 100% mycelium zonder
  1. Hayko
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    726
  2. PsilocybeMich
    Reacties:
    19