3mmc leidt tot astmatische klachten?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Psychojohn

Experimenterende gebruiker
Goedendag, na een paar jaar op dit forum te kijken toch besloten een account aan te maken. Dit omdat ik al meerdere keren iets heb willen plaatsen, en ik met veel vragen zit.
Ik ben een jongen van 19, ik zal eerst kort vertellen over mijn drugsgebruik. Ik gebruik alcohol elke week, wiet of hasj elke week en de andere middelen gemiddeld 1x in 2 maanden. Zo heb ik o.a. 3mmc, xtc, truffels en mdma geprobeerd.
De eerste keer dat ik zonder combinatie 3mmc gebruikte heb ik 2 sleutelpuntjes gebruikt (niet veel dus). Dit deed ik puur voor wat meer energie. Aan het eind van de avond toen het uitwerkte was ik best wel kortademig voor ongeveer 2 a 3 uur. Van de zomer gebruikte ik voor het eerst veel 3mmc op een festival. Het was fantastisch, ik denk dat ik zo een 0.5 - 1 gram heb genomen. Toen ik savonds terug ging naar de tent om te gaan slapen op de camping, werd ik weer benauwd. Ik probeerde te slapen maar had erg moeite met mijn ademhaling (soort hyperventilatie), uiteindelijk viel ik in slaap. Sinds die dag begon ik te hoesten, het werd steeds iets erger. Wel belangrijk om erbij te vertellen, de 1.5 week voor het festival had ik al last van kriebelhoest. De hoest die ik na het festival had was slijmhoest. Als ik diep uitademde hoorde je een borrelend geluid, bij het sporten leek dit geluid zelfs tot mijn buik door te gaan. Door het hoesten werd dat gevoel uiteraard minder. Met het borrelende bedoel ik geen slijm dat normaal vanuit je keel borreld, het kwam van dieper leek het wel. Na een maand hoesten is het nu een stuk minder, toch is het er nogsteeds zo nu en dan. Bij de huisarts geweest die mij vertelde dat ze aan mijn longen hoorde dat er inderdaad iets astmatisch aanwezig is. Nou heb ik toen ik jong was puffjes gehad, maar heb ik nooit astma gehad.
Nu vraag ik mij af of dit hoesten door de 3mmc is gekomen, en of de 3mmc mijn astmatische klachten heeft kunnen oproepen? Of dit ook het geval zal zijn bij speed, of coke? Of er mensen zijn die ook soortgelijke ervaringen hebben? En of het mij nu word afgeraden te gebruiken?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Mvg,

ps: ik heb dit alleen bij 3mmc gehad, nooit bij xtc bijvoorbeeld

Memento

Bewuste gebruiker
Hi psychojon, ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken, maar merk nooit verergering van mijn astma tijdens het gebruik van 3mmc. Ik had als kind ook pufjes en heb toen na een verkoudheid astma overgehouden, het was bij mij voor die tijd nooit tot uiting gekomen.

Ik heb weleens dat bij groot gebruik (vooral snuiven meer dan 500mg) en het werkt uit dat ik een bepaalde druk op mn borst voel wat ook wel te verwarren is met benauwd zijn, zeg natuurlijk niet dat dit bij jou zo is.

ik zou gewoon extra voorzichtig zijn en eventueel navragen bij je huisarts, die heeft toch beroepsgeheim.

ljuv

Badass junkie
Wellicht bommen in plaats van snuiven? Alles wat je snuift heeft hoe dan ook invloed op je luchtwegen en ik hoor altijd dat het effect van 3mmc veeeeeel leuker is als je het slikt. Ik blijf er zelf lekker van weg wel😊

Neo-Shulginist

Badass junkie
Als je stimulerende middelen gebruikt (zoals 3-MMC, cocaïne, speed of MDMA) en je krijgt het benauwd, of je krijgt pijn op de borst, je wordt duizelig, eb/of trekt wit weg, dan moet je echt even oppassen. Dat kunnen kenmerken zijn van ernstige problemen met de doorbloeding zoals bij een hartaanval of een longembolie.

Het lijkt erop dat er bij jou al sprake was van een onderliggend probleem voordat je 3-MMC gebruikte. De problemen kunnen heviger worden doordat 3-MMC de bloedvaten doet samentrekken. Dat kan ook in de longen gebeuren, waardoor die minder goed zuurstof kunnen opnemen en waardoor je het benauwd kunt krijgen. Alsnog zijn dat klachten die je wel echt serieus moet nemen. De ademhaling is een essentiële lichaamsfunctie, dus als daar iets mee misgaat dan kan het snel heel erg misgaan.

Psychojohn

@Neo-Shulginist
Hallo Neo-shulginist,
Dank voor de reactie. Wat je verteld begrijp ik, ik heb hier ook inderdaad over gelezen op het web. Ik vraag mij af of dat bij mij het geval is. Aangezien ik op het moment zelf dat ik gebruik, nergens last van heb. Ook voelt de benauwdheid die ik achteraf krijg, niet heel ernstig. Het is een heel vervelend gevoel maar het ademen lukt wel. Ook vind ik het vreemd dat ik dan bij bijvoorbeeld een XTC nergens last van heb. Daarbij lees ik op het internet meerdere ervaringen van mensen die weleens benauwdheid na snuiven ervaren. Daarom vind ik het lastig in te schatten wat bij mij het onderliggende probleem is, ik neig toch naar het astma verhaal. In dat geval is het een maand lang hoesten verhaal nogsteeds vrij apart, dit lijkt mij dan toch een virus. Conclusie ik weet het niet haha.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist
Hallo Neo-shulginist,
Dank voor de reactie. Wat je verteld begrijp ik, ik heb hier ook inderdaad over gelezen op het web. Ik vraag mij af of dat bij mij het geval is. Aangezien ik op het moment zelf dat ik gebruik, nergens last van heb. Ook voelt de benauwdheid die ik achteraf krijg, niet heel ernstig. Het is een heel vervelend gevoel maar het ademen lukt wel. Ook vind ik het vreemd dat ik dan bij bijvoorbeeld een XTC nergens last van heb. Daarbij lees ik op het internet meerdere ervaringen van mensen die weleens benauwdheid na snuiven ervaren. Daarom vind ik het lastig in te schatten wat bij mij het onderliggende probleem is, ik neig toch naar het astma verhaal. In dat geval is het een maand lang hoesten verhaal nogsteeds vrij apart, dit lijkt mij dan toch een virus. Conclusie ik weet het niet haha.
Je zegt dat je last hebt van de klachten tegen het eind als het uitwerkt toch?
Dat kan dus met vasoconstrictie te maken hebben die veroorzaakt wordt door (het withdrawal effect van) 3-MMC. Zoals ik zei is er bij jou waarschijnlijk sprake van een onderliggende oorzaak die meer uitgesproken wordt door gebruik van 3-MMC. Alsnog zijn dit soort klachten belangrijk om serieus te nemen.

Psychojohn

@Neo-Shulginist ja dat klopt. Maar het lijkt mij dat als het inderdaad te maken heeft met vasoconstrictie, ik het ook zou moeten hebben bij middelen als MDMA toch? En ja ik neem het zeker serieus, vandaar dat ik het graag wil uitzoeken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist ja dat klopt. Maar het lijkt mij dat als het inderdaad te maken heeft met vasoconstrictie, ik het ook zou moeten hebben bij middelen als MDMA toch? En ja ik neem het zeker serieus, vandaar dat ik het graag wil uitzoeken.
Cathinones staan wel meer bekend om de vasoconstrictie die ze veroorzaken. Je kan het ook bij andere middelen ervaren inderdaad. Maar dat hoeft niet even ernstig te zijn. Soms kunnen stimulerende middelen ook juist astma-aanvallen tegengaan door de bronchiën te verwijden.

Sowieso is een groot deel van de effecten van 3-MMC nog onbekend. Op dit forum is ook wel eens iemand geweest die heeft gewaarschuwd voor de effecten van 3-MMC op de longen. Hoe en wat precies; dat is niet bekend.

Psychojohn

@Neo-Shulginist Ahh ik zie het, interessant. Ja inderdaad zo werd bijvoorbeeld speed vroeger gebruikt als medicijn voor astma als ik het goed heb. Is het zo dat de vasoconstrictie word vergroot bij nasale inname? Ik heb namelijk de keren dat ik 3mmc in bommetjes had genomen nergens last van gehad (dit was wel in combinatie met alcohol). Ik ben erg benieuwd of ik bij andere stimulanten benauwd zal worden, uiteraard ben ik hierin mijn eigen proefkonijn. Desondanks zal ik dit waarschijnlijk wel een keer proberen en het uiteraard laten weten op dit forum.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist Ahh ik zie het, interessant. Ja inderdaad zo werd bijvoorbeeld speed vroeger gebruikt als medicijn voor astma als ik het goed heb. Is het zo dat de vasoconstrictie word vergroot bij nasale inname?
Ik denk niet dat het heel veel zal uitmaken welke ROA je gebruikt, maar bij snuiven is in principe de piekconcentratie hoger waardoor er grotere verschillen kunnen zitten tussen de roes en de withdrawal-effecten. Met andere woorden: mogelijk zou dat tot meer bijwerkingen bij snuiven kunnen leiden. Maar omdat er zo weinig bekend is over de famarcokinetiek en -dynamiek kun je dat niet met zekerheid zeggen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist
Ja duidelijk. In iedergeval heel erg bedankt voor de berichten, weer aardig wat van geleerd! Wat zou jij doen als jij in mijn schoenen zou staan?
Nouja ik heb wel eens besloten om een bepaald middel niet meer te gebruiken vanwege minder heftige bijwerkingen. Alles wat met de longen en het hart te maken heeft is wel zo essentieel dat je daar geen bijwerkingen in wil hebben imo.

Met 3-MMC zal dat ook niet heel lastig zijn om vol te houden omdat de beschikbaarheid toch steeds verder daalt vanwege het verbod.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan