Aanhoudende Bodyload?

JJM_boyed

Experimenterende gebruiker
Ik zie hier op het forum altijd wel veel over negatieve bodyload tijdens een trip maar vrij weinig over klachten die de dagen erna nog kunnen aanhouden?
En dan bedoel ik dus de negatieve 'bijwerkingen' zoals misselijkheid, hoge bloeddruk, hartritme, hoofdpijn, spierpijn, buikpijn, drukkend gevoel, rillingen enz.

Vraag het eigenlijk ook vooral omdat ik het zelf altijd lastig vind of klachten nou 'gewoon' bij het middel horen of dat je het toch echt serieuzer moet nemen.
Wanneer is het acceptabel en wanneer echt een duidelijk alarmsignaal van je lijf?
En hoe maken jullie de afweging om nu wel of niet een huisarts te bezoeken.

Persoonlijk vind ik het vooral met RC middelen lastig. Heb nu bijvoorbeeld 4 dagen na een trip nog steeds af en toe last van vasoconstrictie.

JJM_boyed

Nouja ik zelf heb het nu van 10mg 4-HO-MET. Maar ik bedoelde het meer in het algemeen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je moet hierbij toch specifiek naar een middel kijken, betreffende wat (aanhoudende) effecten op het lichaam zouden kunnen betekenen. Bodyload is niet een uniform iets dat overal hetzelfde bij is.

Ik heb helaas amper ervaring met dat middel en zou je moeilijk een antwoord kunnen geven, maar ik weet wel dat ook de geest hele lichamelijke (psychosomatische) klachten kan geven en in stand kan houden. Vaak is het dat, want een middel is op een gegeven moment helemaal uit je lichaam.

Dat gezegd hebbende: aanhoudende vasoconstrictie is wellicht de moeite waard om even mee naar de huisarts te gaan(?)

Plex

Badass junkie
Nouja ik zelf heb het nu van 10mg 4-HO-MET. Maar ik bedoelde het meer in het algemeen.
De enige bijwerkingen die ik ervaar die langer dan de trip zelf kunnen duren zijn hoofdpijn en misselijkheid met 4-HO-MET.

Met spychedelica/delirianten heb ik zelf in het algemeen geen bijwerkingen die langer dan een dag duren (behalve met Myristicin). Je zou altijd een arts kunnen bellen of er misschien naar gekeken moet worden, bellen kan sowieso geen kwaad. Anders kan je het nog een weekje afwachten hoe je lichaam herstelt. Ik zelf heb nooit langer dan een week klachten gehad van eenmalig drugsgebruik.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
@OtherShore , fijn dat je de onderzoeksrapporten weet te vinden.

Bij dit onderzoek zet ik overigens wel vraagtekens: ik krijg de indruk dat de opdrachtgever (Koreaanse Ministerie voor Voedsel en Medicijn Veiligheid) een rechtvaardiging/onderbouwing zocht om de twee middelen te verbieden.

OtherShore

Badass junkie
Bij dit onderzoek zet ik overigens wel vraagtekens: ik krijg de indruk dat de opdrachtgever (Koreaanse Ministerie voor Voedsel en Medicijn Veiligheid) een rechtvaardiging/onderbouwing zocht om de twee middelen te verbieden.
Klopt! En het onderzoek is gedaan in ratten en petrischaaltjes… Er is zo op het eerste gezicht veel op aan te merken — ik heb verder niet in detail gekeken naar de onderzoeksopzet — maar het kwam (interessant genoeg) wel overeen met de ervaring van de TS.

Voor alle duidelijkheid: het lijkt me vooralsnog niet iets waar we ons erg druk over moeten maken.

JJM_boyed

Wanneer je wat verder op reddit zoekt kom je wel hier en daar wat mensen tegen die vergelijkbare problemen hebben gehad. Maarja vaak is het onduidelijk of ze dit dan enkel tijdens de trip ervaren of ook nog dagen erna.

Ik heb vanmiddag even contact opgenomen met de drugsinfo lijn en dit soort klachten schijnen toch vaker voor te komen bij designer drugs. Volgens hun klopt mijn verhaal ook met (lichte) vasoconstrictie. Dit hoeft geen echt probleem te zijn zolang je bloeddruk normaal blijft, je goed kan ademen en je geen blauwe/rode/paarse vingers krijg. Advies was wel om morgenochtend nog even langs de huisarts te gaan.

4-HO-MET staat hier niet om bekend, maar er is weinig onderzoek naar.

Hoe weet je trouwens dat je last hebt van vasoconstriction? Vind het knap dat je dat zo duidelijk merkt 😅

Ik herken het zelf als (lichte) vasoconstrictie omdat ik dit wel eens heb gehad als allergische reactie op 'normale' voorgeschreven medicatie .

Het is een heel raar gevoel en voelt ook echt anders als bijvoorbeeld verkrampte spieren of een stijve nek. Het voelt als een soort trekkend zwaar, krampachtig gevoel rond de nek, hals en kaken en verplaats zich af en toe wat meer naar je rug. Armen en benen voelen dan af en toe alsof ze inslaap vallen en af en toe prikkelingen/tintelingen. En je merkt af en toe dat je handen afkoelen of juist wat zweterig worden. Het voelt eigenlijk een beetje alsof iemand je keel af en toe dicht knijpt.

Maar goed..... ik sluit Psychosomatische klachten ook niet helemaal uit hoor.

Sluit dit overigens ook niet helemaal uit hoor. De klachten lijken wel op vasoconstrictie maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Daarnaast begreep ik dat ze bij lichte vasoconstrictie ook niet zo super veel kunnen doen verder, dat trekt normaal vanzelf wel weer weg.

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Heb welleens gelezen dat mensen last van vasoconstrictie hebben met LSD.
Magnesium en/of niacine (vitamine B3) kan daar bij helpen.

JJM_boyed

Heb het vanmorgen even voorgelegd bij de huisarts... super relaxte 'ex'-hippie (die blijkbaar groot fan is van tripmiddelen). Volgens hem komt vasoconstrictie juist bij tripmiddelen (LSD, 2-CB) en zelfs bij paddo's vaker voor dan je zou denken. Omdat tripmiddelen onderliggende angsten en stress kunnen oproepen.....

Bij stress of angst neemt je sympathische zenuwstelsel de overhand in je lichaam. Je hart gaat sneller kloppen, je gaat sneller en oppervlakkiger ademhalen, je spieren gaan zich aanspannen, je begint te zweten en er kan vasoconstrictie (vernauwing van de bloedvaten) plaats vinden.

Vaak heb je dit zelf niet eens echt door tijdens een trip omdat je continue afgeleid ben door het visuele spektakel....

Als het goed is neemt na verloop van tijd het parasympatische deel alles weer over en kom je weer tot rust en verdwijnen de klachten. Op dit moment gaat je hart langzamer kloppen en vindt er vasodilatatie (verwijding van de bloedvaten) plaats.

Tot dusver de Biologie les.... Nu was ik zelf totaal niet gestrestst of bang om dit middel voor het eerst te nemen.
Toch moet ik wel toegeven dat ik zeker RC's altijd wel een beetje wantrouw....

Zoals hij het uitlegt is deze angst nog steeds aanwezig in mijn lijf en herstellen de klachten zich pas wanneer ik zelf helemaal ontspannen ben.
Moet er wel bij zeggen dat mijn hartslag en bloeddruk etc. helemaal in orde is.

Volgens mijn huisarts is het waarschijnlijk dat de vasoconstrictie dus niet direct maar indirect door het middel veroorzaakt is.
Tegelijkertijd had hij zelf nog nooit van 4-HO-MET gehoord en baseert hij dit allemaal 100% op zijn ervaring met tripmiddelen in het algemeen.

Bovenaan