• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Absint en Pastis maken

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik hou van likeuren, en iemand heeft me hierdoor wel eens gewezen op Sambuca. Dit beviel mij erg goed. Zo goed dat ik verder ben gaan zoeken naar anijsdranken. Zodoende kwam ik uit pastis en later op Absint, hier had ik wel eens eerder van gehoord, maar ik wist niet dat dit te koop was in NL. Deze drank beviel mij nog meer. Nu nog steeds mijn lieveling, voor af en toe :).
Tijd om de goddelijke groene fee eens zelf te maken. :hearteyes:

Ik ben van plan binnen nu en 3 dagen te beginnen met het maken van Absint en Pastis. het recept heb ik van een Blogger gevonden via Google. Pastis is de basis voor Absint. Het heeft een anijssmaak met een ondertoon van zoethout. Toen absint verboden werd is pastis, waarbij als enige ingrediënt Alsem is weggelaten uit het recept, met name in Frankrijk erg populair geworden.

Ik wil zelf iets toevoegen aan het recept in het geval van de Absint. Ik hou ervan als de absint wat meer frisse tonen heeft, en dat 'ie niet te bitter is. Dus ga ik citroen- en limoenschil toevoegen aan het recept, waarbij ik de aangegeven hoeveelheid Alsem iets verminder. De blogger zegt dat hij van erg bittere absint houdt, en raadt aan om de helft van de hoeveelheid Alsem te gebruiken als hij doet en dan per dag iets toe te voegen en stoppen wanneer de smaak goed is. (zijn absint is veel bitterder dan in de slijterijen).

Als richtlijn heb ik zijn recept en zal er, waar wenselijk voor mij, van afwijken.

Ingrediënten Pastis:
-500 ml alcohol 90% (ik heb 500 ml, 96%)
-500 ml water
-10 gr gedroogde lindebloesem
-100 gr suiker
-8 gr zoethout
-25 gr anijszaad

Ingredienten Absint:
-500 ml alcohol 96%
-500 ml water
-10 gr gedroogde lindebloesem
-8 gr zoethout
-25 gr anijszaad (ik begin met 20 gr)
-80 gr suiker
-20 gr alsem (ik begin met 12 gr, denk ik)
-2 citroenen (de schillen)
-2 limoenen (de schillen)

1 van deze dagen zou ik als het goed is de Lindebloesem en Zoethout ontvangen die ik heb besteld en dan kan ik beginnen. De wekpotten staan klaar, en de rest van de kruiden/smaakmakers heb ik al in huis gehaald. Ik zal gaan updaten (met foto's ) op het moment dat ik begin.

:wave:

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik heb ondertussen de lindebloesem en zoethout ontvangen en ben begonnen met de pastis. Eerste indruk is dat het mengsel van kruiden en water erg bruin is, door de gemalen anijszaad denk ik. Als het uiteindelijk gefilterd is, zalhet doorzichtig amber/bruinish moeten zijn.

Tips hoe fotos te uploaden via je mobiel??

mikoz

Bewuste gebruiker
Psychedelibee zei:
mikoz zei:
Tips hoe fotos te uploaden via je mobiel??
Werkt dat niet hetzelfde als op de pc? Heb nog nooit hier op het forum foto's geupload vanaf mijn mobiel.
Hmm ik kan de fotos niet uploaden omdat de bestanden te groot zijn. Nouja dan maar geen fotos, jammer .. Misschien maak ik het nog wel een keer over naar m'n laptop.

mikoz

Bewuste gebruiker
ik heb dus 400 ml heet water (zodat de smaken en geuren er beter uitkomen), 10gr zoethout, 10gr gedroogde lindebloesem, 25gr gemalen anijszaad in de wekpot gedaan. Ondertussen een pan opgezet met 100ml water en 100gr suiker. Dit een drabje laten worden en ook toegevoegd aan de wekpot.
Nu laat ik het afkoelen en zal ik naar de volgende stap gaan. :)

mikoz

Bewuste gebruiker
mikoz zei:
ik heb dus 400 ml heet water (zodat de smaken en geuren er beter uitkomen), 10gr zoethout, 10gr gedroogde lindebloesem, 25gr gemalen anijszaad in de wekpot gedaan. Ondertussen een pan opgezet met 100ml water en 100gr suiker. Dit een drabje laten worden en ook toegevoegd aan de wekpot.
Nu laat ik het afkoelen en zal ik naar de volgende stap gaan. :)
Toen het was afgekoeld heb ik 450ml 96% alcohol toegevoegd. Ook heb ik een handje kardemon toegevoegd, wat een citrusgeur met een vleugje mint en eucalyptus heeft.

Ik ben nu ook begonnen met de absint. Hiervoor heb ik 400ml heet water, 8gr zoethout, 10gr gedroogde lindebloesem, 20gr anijszaad(dit keer niet gemalen) in de wekpot gedaan. 100ml water opgezet met 80gr suiker erin. Drabje later weer toegevoegd aan de wekpot. Ook heb ik 2citroenen geschild en de schillen vervolgens in de wekpot gedaan. Bij het schillen is het van belang dat je zo min mogelijk wit op de schillen hebt, dit is erg bitter, dat deel van de citroen moet je er niet in doen. De smaak en geur van alleen het gele van de schil is fris en zuur.

Edit: natuurlijk heb ik bij de absint pot ook Alsem toegevoegd :). 13 gram.

MeejheM

Badass junkie
Let je wel op wat de overgebleven procenten in je alcohol zijn?

goede absinth is trouwens 60% tot 85%+ ethanol, daarom word je er zo zat van, alsem op zich doet volgens mij niet zoveel.

PS: Mijn zelfgemaakte pastis is helder, en vrij kleurloos, pas als je er een glas koud water mee verrijkt krijgt het zn kleur. tegenwoordig is hij altijd een tikkie groen, daar ben ik best trots op :)

mikoz

Bewuste gebruiker
de overgebleven procenten is gewoon water. Het wordt ook mindrr troebel als het niet bewogen wordt. Na het filteren kan je er als het goed is makkelijk doorheen kijken, dan zijn alle kleine deeltjes die de troebelheid veroorzaken eruit. Mijn absint zal op zo'n 50-55% zitten. Ik heb 550ml 96% alcohol op 500ml water.

In combinatie met alcohol doet alsem wel wat hoor. Niet erg veel, maar ik heb altijd het gevoel helderder te zijn dan blijkt uit mn doen en laten. Ook werkt het rustgevend.

mikoz

Bewuste gebruiker
Net besloten er toch nog 5gram alsem bij te gooien(bij de absint natuurlijk).

MeejheM, distilleer jij nadat je de smaken erin hebt laten trekken?

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik heb berekend hoeveel procent alcohol de dranken ongeveer bevatten.

Foutje gemaakt bij het inschenken van de alcohol en water waardoor er 1,05 liter in de absint pot zit. :rolleyes:
absint: 1050 (geheel) / 500 (water) = 1,909
96% / 1,909 = 50,3%

Aan de pastis heb ik nog 50 ml water toegevoegd, waardoor het nu een liter is ipv 950 ml.
pastis: 1000 / 500 = 2
96% / 2 = 48%
--------------------------------------------------------------------------
het antwoord van de eerst berekening is fout.
1050 / 500 = 2,1
96% / 2,1 = 45,7%

wel erg weinig alcohol voor absint. Achja. Ik ben benieuwd hoe t gaat smaken.

MeejheM

Badass junkie
pastis is rond de 40%vol, dat drink je 1:5 met water.

Absint heb je een hele hoop gedoe over hoe je dat drinkt, maar met gemiddeld 70% is dat niet gek.

Oja, ik destilleer natuurlijk niet na de de kruiden toe te voegen, anders houd ik 99% ethanol over, en blijven de aroma's achter. Hoe had je naderhand destilleren in gedachten?

en nog een pro tip: als je wasdroger een waterreservoir heeft kun je die een keer goed schoonmaken, en na je volgende wasbeurt alleen even koken, omdat het al gecondenseerd is, is dat zo'n beetje het zuiverste water wat je in huis hebt.

ik woon in brabant zuid-oost, dus het kraanwater hier is erg goed, maar als je bijvoorbeeld in midden limburg, zeeland of een van de hollanden woont is je kraanwater echt smerig. andere regio's durf ik niets over te zeggen.

ik drink vooral water, wat alcoholvrij betreft dan, en ik proef echt verschillen in andere waterschappen.

wat alsem betreft heb ik geen idee wat dat voor effect heeft, want als ik absint drink is het altijd Tsjechische, met een zeer hoog percentage ethanol. ik ben sneller zat van de alcohol dan dat ik echt iets merk van alsem. daarom maak ik zelf gewoon pastis. ik heb lang in frankrijk verbleven, en daar de smaak te pakken gekregen. 51 is geen alternatief voor absint, maar een nieuw receptuur, je drinkt het tegenwoordig in elk geval niet als absint

mikoz

Bewuste gebruiker
De pastis is klaar. En hij is heerlijk :hearteyes: . Gefilterd in koffiezetapparaat, wel beetje troebel. maarja, hij is goed :grin:

De absint laat ik nog 2dagen staan. Ik heb alle kruiden eruit gefilterd en heb een aantal bladeren koriander en mint toegevoegd om de bitterheid wat naar beneden te schroeven en om misschien tochnog een groene kleur te gevn aan het drankje. Tot nu toe lijkt het meer bruin. Volgens het recept van de blogger zou het groen moeten kleuren, misschien komt het door de citroen schillen icm alsem en anijszaad..

MeejheM

Badass junkie
Je woont niet toevallig in het zuiden van het land? ik zou graag eens vergelijken. ik maak nu al jaren mijn pastis zelf, maar heb in nederland nog geen collega's gevonden.

mikoz

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
Je woont niet toevallig in het zuiden van het land? ik zou graag eens vergelijken. ik maak nu al jaren mijn pastis zelf, maar heb in nederland nog geen collega's gevonden.
Ik woon in het oosten, gelderland, zoals ook in mijn beschrijving staat.

Had jij bij je eerste keer ook dat het erg troebel bleef na filteren?
Het filter raakt heel erg verstopt door de kleinste deeltjes die in de drank drijven. Het duurt een volle dag om het allemaal te filteren, en toch was het nog wel troebel.. Kan dit komen door de gemalen anijszaad die ik heb gebruikt?
Hoe los jij dit op?

MeejheM

Badass junkie
mikoz zei:
MeejheM zei:
Ik woon in het oosten, gelderland, zoals ook in mijn beschrijving staat.

Had jij bij je eerste keer ook dat het erg troebel bleef na filteren?
Het filter raakt heel erg verstopt door de kleinste deeltjes die in de drank drijven. Het duurt een volle dag om het allemaal te filteren, en toch was het nog wel troebel.. Kan dit komen door de gemalen anijszaad die ik heb gebruikt?
Hoe los jij dit op?
nou, vrij simpel, als ik hem laat rusten bezinken de meeste deeltjes.

ietswat troebel is vrij normaal voor zelfgemaakte pastis. de fransen zijn niet anders gewend, en gooien hem in een aardewerken kruik. als je alles laat bezinken en het bovenste voorzichtig overhevelt in een nieuwe fles krijg je hem best helder. de kleur is moeilijker, ik wil hem graag groen houden, maar door oxidatie ofzo word het altijd bruin.

dat is mijn volgende obstakel.

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik heb het ook erg goed laten bezinken, maar het bleef troebel. Ook nu ik het in de fles heb staan. Ik heb toch echt sterk het gevoel dat het komt door de gemalen anijszaad. De absint is niet troebel, daarbij heb ik hele anijszaden gebruikt.

Hoe zorg jij er in de eerste plaats voor dat er überhaupt maar een tintje groen in komt? Bij mij wordt ie gewoon goudbruin (de pastis dan). gebruik je kleurstof? planten? Ik hoop toch geen geheim recept? :cry:

MeejheM

Badass junkie
tsja, geheim? ik heb tijden in zuid-frankrijk gewoond, en plukte daar gewoon vers uit de berm. ik weet niet waar je je recept vandaan hebt, en of je geheel tevreden bent met de smaak.

zonder te weten wat er allemaal bij gaat kan ik niet zeggen waarom je pastis troebel wordt, maar dat wordt het eigenlijk altijd, hetzelfde geld voor goud-bruin tot kastanjebruin. Ik heb mijn recept zover dat als ik bij de honingkleurige pastis 1:5 koud water gooi dat het toch wel een groene tint heeft.

over troebel zou ik me trouwens weinig zorgen maken, als je het bij bronwater schenkt is het altijd troebel, al weet ik niet precies waarom.

heb je wel alle kruiden vers uit de tuin? dan ben je er vroeg bij, maar het kan. als je gedroogde kruiden gebruikt bijvoorbeeld heb je echt weinig invloed op de helderheid zonder water erbij.

ook vernam ik dat je alcohol niet zelf gedestilleerd was(je had het over 96%, dan kun je beter moonshiner worden).

ik heb 2 jaar in zuid-frankrijk gewoond, en heb van alles gezien wat mensen wel of niet gebruikten, en zelf thuis gekeken met wat er hier groeit en bloeit, en perfect is onmogelijk, No. 51 gaat je toch niet lukken.

de voornaamste les was eigenlijk achteraf waar de fransen zelf genoegen mee namen, en dat varieerde nogal, als de smaak er maar was.

probeer al je kruiden vers te kweken/kopen, gebruik erg koud water om te wassen en experimenteer vooral. probeer ook je doel te verleggen van zeg maar standaard no. 51 tot een zelfgebrouwen kruidendrankje.

Als er niets bezink gebruik je duidelijk andere ingrediënten dan ik gebruik en gebruikt heb zien worden.