ADHD medicatie en slapen

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Chillax

Bewuste gebruiker
Ik gebruik nu enkele maanden dexamfetamine voor mijn ADHD. Ik reageer er heel anders op dan op methylfenidaat; ik wordt er veel rustiger van. Ik ben er nog niet echt over uit of ik het nou een verbetering vind, want soms vind ik het een beetje te rustig. Met methylfenidaat wordt ik niet zo zeer rustig maar wel minder chaotisch en ik krijg er energie van. Met dex wordt ik zowel minder chaotisch als rustig, maar mis vooralsnog de energie.

Sinds ik dex gebruik slaap ik echter bijzonder slecht. Het lijkt wel alsof de ADHD symptomen 2x zo hard terugkomen als ik in bed lig (rond 0:00). Ik slaap minder diep en heb een hogere hartslag. Nou sprak ik laatst iemand en die nam vlak voor het slapen gaan nog 2.5mg dex waardoor ie veel beter slaapt.

Dit is nogal controversieel volgens mij, want ik lees juist overal dat je na +- 17:00 niet meer moet nemen omdat je dan juist slecht slaapt. Ik neem nu meestal mijn laatste om 16:00. Ik wil het enerzijds wel gewoon eens uitproberen, maar anderzijds ben ik nu al best wel oververmoeid dat ik er niet aan moet denken om de hele nacht wakker te liggen.

Aangezien hier wel veel ADHD'ers zitten, vroeg ik me af of er nog meer mensen zijn die voor het slapen gaan nog medicatie nemen of andere tips hebben met betrekking tot slapen. Met methylfenidaat had ik nergens last van als ik om 18:00 nog nam, maar dat werkt dan ook wel korter. Ik heb het idee dat dex bij mij echt 6 uur werkt. Ik voel het inwerken en uitwerken echter veel minder hard/precies dan bij methylfenidaat, veel geleidelijker waardoor het wat lastiger te zeggen is.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Chillax
Dat noemen ze dus het rebound-effect, als de ADHD medicatie uitgewerkt is komen de symptomen dus dubbel zo hard terug. Dit is vooral bij methylfenidaat het geval, maar ook bij dex kan je hier last van hebben, vaak wel in mijdere mate dan eerstgenoemde.

Ik denk dat je juist je laatste wat vroeger zou moeten nemen zodat de rebound optreed VOOR je gaat slapen. Nog eens medicatie pakken vlak voor je gaat slapen lijkt me niet verstandig daar het een upper betreft en dan krijg je weer anderssoortige slaapproblematiek.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Ik ken iemand die methylfenidaat gebruikte en voor slapengaan 10 mg nam. Werkte goed bij 'm. Ikzelf herken exact je klachten vanuit de tijd dat ik zelf dexamfetamine gebruikte. Ik heb toen op een gegeven moment op mijn eigen suggestie mirtazapine voorgeschreven gekregen. Dat hielp me tevens te eten. Ik nam dan een halfje zo'n 1-1,5 uur voor het avondeten en een halfje voor slapengaan. In de avond kon ik dan ook nog soort van ontspannen. Nam ik mijn dex echter na 2 uur, dan lag ik zelfs met mirtazapine nog steeds wakker. Op grond van mijn ervaringen, alsmede die van anderen om mij heen, zeg ik echter altijd: beter blijf je weg van die rotzooi en zoek je andere wegen. Het is een uitgestoken hand van de farmaceutische industrie waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt. Het is geen duurzame oplossing. Het is maar tijdelijk, van korte duur. Als de magie eenmaal over is, ben je weer terug bij af. Toegegeven, het kan wel net even dat hulpmiddel zijn gedurende je studietijd. Zonder had ik mijn opleiding waarschijnlijk nooit gehaald. Uiteindelijk heb ik echter mijn opleiding gehaald op pure roofbouw en na afronding stortte ik in.

Chillax

Bewuste gebruiker
@Chillax
Dat noemen ze dus het rebound-effect, als de ADHD medicatie uitgewerkt is komen de symptomen dus dubbel zo hard terug. Dit is vooral bij methylfenidaat het geval, maar ook bij dex kan je hier last van hebben, vaak wel in mijdere mate dan eerstgenoemde.

Ik bekend met het rebound fenomeen, maar heb daar voor m'n gevoel weinig last van. Ik heb sowieso met die dex dat de overang van werken vs niet werken super gelijkmatig gaat. Met methylfenidaat kan ik er letter de klok op gelijk zetten, maar met dex niet. Dat maakt het ook lastig om te bepalen wanneer het nou nog werkt of wanneer het uitgewerkt is. Wanneer ik weer chaotisch wordt of veel dingen vergeet, is het uitgewerkt. Maar zolang je geen dingen doet waarbij dat heel erg speelt (spelletje spelen bijvoorbeeld), merk je dat niet.

Gisteren heb ik m'n laatste om ongeveer 15:00 genomen en vannacht heb ik wel goed geslapen. Nu zojuist weer de tweede genomen, dus kijken of ik vanavond weer beter slaap.

@Psilocyloner hoeveel mg dex nam jij? Ik neem echt maar super weinig, 2,5mg maar dat is al wel genoeg voor mij. Als je om 14:00 de laatste nam en dan nog wakker lag 's nachts, werkt het wel heel lang. Ik dacht dat het maar een uur of 5 werkte, maar ondervind nu zelf ook dat dat niet het geval is.

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
@Psilocyloner hoeveel mg dex nam jij? Ik neem echt maar super weinig, 2,5mg maar dat is al wel genoeg voor mij. Als je om 14:00 de laatste nam en dan nog wakker lag 's nachts, werkt het wel heel lang. Ik dacht dat het maar een uur of 5 werkte, maar ondervind nu zelf ook dat dat niet het geval is.
Ik had dit reeds vanaf het begin, toen ik begon op 5 mg + 7,5 mg. Echter vaak zelfs na een enkele dosis (van 5 of 7,5) had ik al last van slaapproblemen. Het therapeutische effect duurde bij mij ook een kleine 5 uur. Na die 5 uur is er echter nog wel sprake van een soort nastimulatie die je wakker kan houden.

ATGC

Bewuste gebruiker
Ik vind rebounds met MPH wel te doen. Ik moet er geen supermarkt mee ingaan. Als de laatste dosis in een rustige omgeving uitwerkt is het lang zo'n drama niet.

Het is een uitgestoken hand van de farmaceutische industrie waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt. Het is geen duurzame oplossing.

Vele mensen met ADHD kennen verslavingsproblematiek die veroorzaakt wordt door een dopaminetekort en de daaruit voortvloeiende chaos in het hoofd. Medicatie kan hierbij helpen. Ik vind medicatie ook niet zaligmakend maar liever de arm van big pharma dan die van de dealer.

Chillax

Bewuste gebruiker
Vele mensen met ADHD kennen verslavingsproblematiek die veroorzaakt wordt door een dopaminetekort en de daaruit voortvloeiende chaos in het hoofd. Medicatie kan hierbij helpen. Ik vind medicatie ook niet zaligmakend maar liever de arm van big pharma dan die van de dealer.

Ik ben het daar ook wel mee eens. Sinds ik overdag medicatie gebruik, heb ik 's avonds veel minder behoefte om nog wat anders te gebruiken terwijl ik voor m'n medicatie iedere avond "tot rust" moest komen met alcohol en andere middelen.

Als ik goed m'n best doe kan ik waarschijnlijk ook wel af zonder medicatie. Maar waarom het leven zwaarder maken dan nodig? De bijwerkingen van medicatie zijn er, maar die zijn voor mij minder groot dan de "bijwerkingen" van ADHD, zeker overdag.

• Like
Waarderingen: ATGC

Psilocyloner

Bewuste gebruiker
Ik zie alleen het verschil hier niet tussen medicatie en drugs. ADHD-'medicatie' is legaal en maatschappelijk geaccepteerd aan de drugs.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik zie alleen het verschil hier niet tussen medicatie en drugs. ADHD-'medicatie' is legaal en maatschappelijk geaccepteerd aan de drugs.

Opzich eens. Maar dan gebeurt het tenminste wel onder controle van een arts - tenminste bij therapietrouw. Ik weet dat de ervaringen nogal uiteenlopen. Maar over het algemeen is dat toch een veiliger optie dan je verliezen in zelfmedicatie, ofwel drugs, hoe het ook genoemd moet worden, en die kans is net bij stoornissen als ADHD sterk aanwezig. Er is echt wel een grote doelgroep mensen die veel baat heeft bij medicatie, uiteraard liefst tijdelijk, in combinatie met gedragstherapie of andere manier om zo goed mogelijk met het probleem te leren omgaan. Ik vind dat de kracht van medicatie ook weer niet gebagatelliseerd moet worden (ik zeg niet dat jij dit doet).

Chillax

Bewuste gebruiker
Ik denk dat @Psilocyloner vooral doelde op mijn post, dat ik door medicatie savonds minder de neiging heb om tot rust te komen met andere middelen, zoals drugs. Hij vraagt zich af wat het verschil is.

Een groot verschil is dat ik het nu overdag neem en dan niet savonds weer tot rust moet komen. Ik ben het als het ware voor.

Daarnaast is een lage dosis methylfenidaat of dexamfetamine vrijwel zeker minder ongezond dan dagelijks alcohol (zeker) of cannabis (twijfel).

Bovendien kun je natuurlijk discussiëren over de term drugs. Over het algemeen worden daar alle middelen onder verstaan die je recreatief neemt. Je kunt er ook alle geestverruimende, stimulerende en roesmiddelen onder verstaan. Maar dan zijn een paracetamol, caffeine en zelfs hoestdrank ook drugs.

Letterlijk gezien vind ik dat ook. Maar in de praktijk laat ik de grens tussen drugs en medicatie afhangen tussen het doel van gebruik. Recreatief of niet. En dan heb je nog de dosis... Van 2,5 mg dex functioneer ik meer zoals ieder ander zonder ADHD en vind ik het geen drugs. Zou ik 10mg nemen op een feestje, dan wel.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik denk dat @Psilocyloner vooral doelde op mijn post, dat ik door medicatie savonds minder de neiging heb om tot rust te komen met andere middelen, zoals drugs. Hij vraagt zich af wat het verschil is.

Een groot verschil is dat ik het nu overdag neem en dan niet savonds weer tot rust moet komen. Ik ben het als het ware voor.

Daarnaast is een lage dosis methylfenidaat of dexamfetamine vrijwel zeker minder ongezond dan dagelijks alcohol (zeker) of cannabis (twijfel).

Bovendien kun je natuurlijk discussiëren over de term drugs. Over het algemeen worden daar alle middelen onder verstaan die je recreatief neemt. Je kunt er ook alle geestverruimende, stimulerende en roesmiddelen onder verstaan. Maar dan zijn een paracetamol, caffeine en zelfs hoestdrank ook drugs.

Letterlijk gezien vind ik dat ook. Maar in de praktijk laat ik de grens tussen drugs en medicatie afhangen tussen het doel van gebruik. Recreatief of niet. En dan heb je nog de dosis... Van 2,5 mg dex functioneer ik meer zoals ieder ander zonder ADHD en vind ik het geen drugs. Zou ik 10mg nemen op een feestje, dan wel.

Ah, helder. En mee eens. :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Gisteren heb ik m'n laatste om ongeveer 15:00 genomen en vannacht heb ik wel goed geslapen. Nu zojuist weer de tweede genomen, dus kijken of ik vanavond weer beter slaap.
Hoe is dit verder gegaan? Ben wel even benieuwd.

Chillax

Bewuste gebruiker
Hoe is dit verder gegaan? Ben wel even benieuwd.

Inmiddels geen last van slaapproblemen meer. Maar ben er nog steeds niet over uit of ik nou methylfenidaat fijner vind of dex. Voor mij is dex zen, rust. Methylfenidaat is focus, helderheid en energie. Geen chaos maar ook geen rust.

Maar ja wat nou beter is... Denk dat ik naar methylfenidaat neig omdat ik bij dex soms echt een valium gevoel krijg.

luuuk

Experimenterende gebruiker
Ik heb zelf voorkeur gehad voor ritalin omdat dex ongewenst stimulerend lijkt te werken tijdens sporten.

luuuk

Experimenterende gebruiker
Hoe bedoel je dat precies? Tijdens sporten kun je bijna niet genoeg gestimuleerd zijn lijkt mij....?
Dat dex als doping werkt. Je voelt je lichamelijke vermoeidheid en pijn duidelijk minder waardoor je makkelijk je normale gezonde grenzen over gaat.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Inmiddels geen last van slaapproblemen meer. Maar ben er nog steeds niet over uit of ik nou methylfenidaat fijner vind of dex. Voor mij is dex zen, rust. Methylfenidaat is focus, helderheid en energie. Geen chaos maar ook geen rust.

Maar ja wat nou beter is... Denk dat ik naar methylfenidaat neig omdat ik bij dex soms echt een valium gevoel krijg.
Ah goed dat het nu goed gaat! Ik heb toch wel vaker gelezen van mensen die in de avond nog een lage dosis nemen om in slaap te komen. Bij mij werkt het absoluut niet, ben wel rustig in m'n hoofd maar lichamelijk nog te gestimuleerd. Herken wel de verschillen die je noemt tussen methylfenidaat en dex.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter

Fijn dat slapen wel beter is gegaan met de tijd! Hoe lang duurde dat ongeveer? Ik kaap je topic even want ben zelf begonnen met dex maar heb zelfs op 2x5mg (laatste om 14u) veel slaapproblemen. Ik heb me nu een week lang er doorheen gesleept maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik tussen de 0 en 4 uur slaap per nacht. En dan is met 4 een goede nacht geweest... Twijfel of ik moet doorzetten of stoppen, want ben echt kapot inmiddels en dat versterkt (zelfs met medicatie) ook alleen maar symptomen. Is het de moeite waard om door te zetten volgens jou of anderen met ervaring met dex als medicatie? Hoe lang voor slapen weer normaler gaat?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Fijn dat slapen wel beter is gegaan met de tijd! Hoe lang duurde dat ongeveer? Ik kaap je topic even want ben zelf begonnen met dex maar heb zelfs op 2x5mg (laatste om 14u) veel slaapproblemen. Ik heb me nu een week lang er doorheen gesleept maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik tussen de 0 en 4 uur slaap per nacht. En dan is met 4 een goede nacht geweest... Twijfel of ik moet doorzetten of stoppen, want ben echt kapot inmiddels en dat versterkt (zelfs met medicatie) ook alleen maar symptomen. Is het de moeite waard om door te zetten volgens jou of anderen met ervaring met dex als medicatie? Hoe lang voor slapen weer normaler gaat?
Heb je Amfexa? Die shit werkt vermoedelijk langer dan de fabrikant heeft aangegeven. Onlangs stond op GGZ Totaal dat de werkingsduur mogelijk 13 uur is, in plaats van 6 uur. (Hoe dit in hemelsnaam kan gebeuren is weer een ander verhaal...) Maar: ik kreeg er ook erge slaapproblemen van, heb zelfs 2x een nacht helemaal niet geslapen. Ben toen overgegaan op één dosering per dag (tussen 2,5 en 7,5mg) tussen 8 en 9 uur 's ochtends, en daar kon ik prima op slapen.

KropSla

Bewuste gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Heb je Amfexa? Die shit werkt vermoedelijk langer dan de fabrikant heeft aangegeven. Onlangs stond op GGZ Totaal dat de werkingsduur mogelijk 13 uur is, in plaats van 6 uur. (Hoe dit in hemelsnaam kan gebeuren is weer een ander verhaal...) Maar: ik kreeg er ook erge slaapproblemen van, heb zelfs 2x een nacht helemaal niet geslapen. Ben toen overgegaan op één dosering per dag (tussen 2,5 en 7,5mg) tussen 8 en 9 uur 's ochtends, en daar kon ik prima op slapen.

Wauw, dat is absurd. Inderdaad Amfexa dus ik ga dat verder opzoeken en inlezen, dankjewel voor de tip. Gebruik jij het nu nog wel en merk je genoeg effect met de enkele dosis, of ben je over op een andere / geen medicatie?

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Heb je Amfexa? Die shit werkt vermoedelijk langer dan de fabrikant heeft aangegeven. Onlangs stond op GGZ Totaal dat de werkingsduur mogelijk 13 uur is, in plaats van 6 uur. (Hoe dit in hemelsnaam kan gebeuren is weer een ander verhaal...)
Amfetamine sulfaat, hoe dan. Hebben ze of een te hoge dosering of vertraagde afgifte of beiden. :')

De Zandman

Badass junkie

Daar heb je een goede post geplaatst.
Sommige stoffen zijn eigenlijk vwb samenstelling exact hetzelfde, maar een wezenlijk verschil zou kunnen zijn dat deze medicatie voorgeschreven is, dus is er controle over van een arts, en het materiaal wat je inneemt is niet vervuild door versnijdingen met vanalles wat...
Deze twee eigenschappen zijn zoals ik bezie, het verschil tussen drugs en medicijnen.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Amfetamine sulfaat, hoe dan. Hebben ze of een te hoge dosering of vertraagde afgifte of beiden. :')
Volgens mij ging het om vertraagde afgifte, maar dat weet ik niet precies, dat zou je even moeten zoeken op da interwebz. Sinds ik er mee gestopt ben heb ik het nieuws erover niet meer gevolgd.

Wauw, dat is absurd. Inderdaad Amfexa dus ik ga dat verder opzoeken en inlezen, dankjewel voor de tip. Gebruik jij het nu nog wel en merk je genoeg effect met de enkele dosis, of ben je over op een andere / geen medicatie?
Nee, dex niet meer. Ik kreeg er wel focus van maar ik werd ook sloom en een beetje lamlendig van. Toen ik het die paar dagen 2x per dag gebruikte werd ik er ook echt somber van, heel naar. Momenteel gebruik ik alleen methylfenidaat op werkdagen, dat werkt gelukkig prima (bewerkt: oeps zit tijdens werktijd op DF nou doei hè maar verder werkt het wel echt prima).

Laatst bewerkt:
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan