1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies drugs na xtc?

Discussie in 'Drugs' gestart door Mr. Brosnan, 11 jun 2019.

SGGZ, 110% hulp bij verslaving
  1. Mr. Brosnan

Mr. Brosnan Belezen gebruiker

Samenvatting: Weekend naar Defqon, vrijdag geen drugs, wil zaterdag XTC gebruiken, zondag nog wat anders. Wat zijn de tips qua gebruik of goede ervaringen.

Ondanks dat dit puur persoonlijk is en er natuurlijk 1001 verschillende opties zijn ben ik toch benieuwd of iemand een concrete ervaring/tip heeft wat in deze situatie goed kan werken. Over krap 2 weken zal ik een weekend (vrijdagochtend tot maandagochtend) vertoeven op Defqon.

Hier wil ik op de vrijdag (om mijzelf te sparen) rustig aan doen, een drankje of iets maar niks geks. Vervolgens wil ik zaterdag XTC gaan gebruiken. Rond de 220mg wel te verstaan (op 89kg).

Nu wil ik eigenlijk nog wat gebruiken op de zondag; Speed is in mijn optiek echt ongelofelijke troep (of valt dit wel mee voor een enkele keer) cocaïne heb ik 1x gedaan en vond dat opzich wel prettig, maar ik heb iets tegen het gebruik hiervan, ik heb geen zin om opgefokt te worden. Verder hoorde ik van kenissen al dat 2-cb misschien een optie is? Echter is dit meer om te trippen zeggen ze.

Dus heeft iemand een tip wat te gebruiken op de zondag? Het liefste blijf ik in zo een soort zelfde sfeer als van XTC maar uiteraard wil ik niet weer mijn serotonine aanspreken (die geeneens meer aanwezig is op de zondag). Alle tips zijn welkom qua ervaringen of verschillende drugs, tot een bepaald niveau uiteraard.:grin:

2. Misfit

Misfit Experimenterende gebruiker

2-CB en andere psychedelica zou ik echt gaan vermijden op een festival als Defqon. Toen ik 2-CB had gebruikt raakte ik enorm overprikkeld door geluid, moet er echt niet aan denken om dan hardstyle te luisteren. Wat alternatieven betreft kan ik je verder helaas niet mee helpen omdat ik daar simpelweg nog niet genoeg kennis van heb. Volgens mij hebben psychedelica trouwens ook een werking op de serotonine. Als die door de XTC uitgeput is lijkt het mij niet verstandig om je serotonine dan nog eens te belasten. Dit moet nog wel even bevestigd worden door iemand met wat meer kennis.

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  3. DéjàVoodoo

DéjàVoodoo Newbie

Als ik mdma(of iets als 6-apb) gebruik dan combineer ik dit met wat paddo's en 2-fma. Deze potentieren elkaar dus uiteraard verlaag ik de doseringen(maak het uberhaubt niet te gek). Vind het effect zelfs prettiger dan enkel MDMA en het scheelt ook weer een serotonine kater de volgende dag. Kan er een biertje bij drinken, lekker een patatje weghappen, ben scherp en heb geen problemen met slapen na het feest. In mijn geval meestal (early)hardcore. Een kwartier voor het eind voel ik me nog fris en helder en kan nog even flink losgaan. Degenen die flinke doseringen MDMA op hebben zitten nu vaak ergens op een bankje gaar te wezen. Overigens kan ik op deze manier prima de volgende dag hetzelfde recept gebruiken.

Ben het overigens niet helemaal eens met het feit dat pep troep is. Heb zelfs geen enkele kater of crash/comedown van reguliere pep of 2-fma.

Is dit uit persoonlijke ervaring of een aanname? Dit heb ik jarenlang ook gedacht tot ik een jaar of 5 geleden op Defqon een minimaal beetje in mijn biertje kreeg van een maat(denk nog geen 15 mg). Was eigenlijk niet van plan iets te gebruiken maar had behoorlijk last van mijn rug. Leek wel of het zonnetje ineens echt ging schijnen en was opgewekt, vrolijk, scherp en toch kalm tegelijk. Dag van mijn leven gehad. Moet daarbij wel zeggen dat ik altijd ADD verschijnselen heb vertoond dus dat zou in mijn geval wel een mogelijk (tegenstrijdig)effect op de uitwerking hebben gehad. Het gevaar is natuurlijk wel dat je het misschien iets te leuk gaat vinden en het vaker gaat gebruiken. Ben zelf (gelukkig) kort na deze ervaring met de neus op de feiten gedrukt, maar het is nooit echt tot een verslaving of iets dergelijks uitgelopen.

Zelf nooit cocaine gebruikt dus over deze drug heb ik niets te melden.

Laatst bewerkt: 11 jun 2019
  4. Memento

Memento Experimenterende gebruiker

Het beste advies is natuurlijk geen enkele drug te nemen omdat je lichaam al flink uitgeput zal zijn :blush:

Maar aangezien ik vorig jaar in dezelfde situatie zat snap ik je vraag en kan ik die beantwoorden met mijn ervaring.

Ik heb toen vrijdag avond alleen wat gedronken ( vrienden van mij wel al allemaal aan xtc, speed of coke. Maar geloof me je kan je prima vermaken met een biertje op)

Zaterdag Xtc ( precies inslag tijdens power hour :hearteyes:)

En zondag speed, normaal ben ik hier niet zo van, echter is me dit super goed bevallen toen! Kanttekening erbij vind ik wel dat je minder die enorme euforie en blijheid ervan krijgt als bij xtc. Als je erg last heb zondag van een dip of down gevoelens zou ik het niet nemen omdat dit dan misschien alleen maar wordt versterkt.

Hoop dat je wat aan mijn ervaring heb en veel plezier alvast!

5. DéjàVoodoo

DéjàVoodoo Newbie

Psychedelica hebben juist een iets beschermende werking hierin. Deze stofjes binden net als de lichaamseigen serotonine die vrijkomt door mdma juist zelf met de 5ht2a(serotonine) receptoren. Ze zorgen daarbij ook wel voor extra vrijmaak van serotonine, maar lang niet zoveel als bijvoorbeeld MDMA zelf. Hogere doseringen psychedelica nemen als je in een serotonine dip zit is niet aan te raden. Micro/macrodoseringen hebben uit eigen ervaring vaak wel een redelijk goede uitwerking op humeur, sociabiliteit en energie e.d.

Enfin, zoals in de bovengenoemde reactie al aangegeven wordt, is het altijd verstandiger om gewoon rustig aan te doen. Zorg ook dat je goed eet, drinkt en zoveel mogelijk slaap pakt. Doorhalen kan ontzettend belastend zijn.

Laatst bewerkt: 11 jun 2019
  6. Zonnetje

Zonnetje Experimenterende gebruiker

Als je zaterdag gewoon niet zoveel (max 1.5 mg/kg lichaamsgewicht) doet. Denk dan halfje beginnen en later nog een kwartje.
    Kun je zondag evt ook nog wel wat xtc (max 1.0 mg/kg lichaamsgewicht)nemen. Klein halfje denk ik dan.
    Het ligt er natuurlijk wel aan wanneer je je volgende feestje geplanned hebt maar als je na Defqon 2 maanden niks hebt kun je het er prima een keertje van nemen. Vooral zorgen dat je in top conditie bent en alle voedingsstoffen goed op pijl zijn. Neem meestal in de week van het feest elke dag een vitaminepil met alles 100% van de dagelijkse hoeveelheid. Maandag en dinsdag nacht 8+ uur slaap pakken en wat 5-HTP en heb eigenlijk geen last. Ook ff je maag vol gooien met voedingsstoffen na het feest iets voor het slapen is slim. Bananen en Breakers of iets wat jij makkelijk weg kan krijgen.
    En anders zou ik wat pep doen of gewoon een caffeine pil en wat biertjes op de zondag.

Groetjes

7. Mr. Brosnan

Ik hoorde dat 5-HTP (ja ik heb dit al eens geprobeerd voorafgaand van een festival) juist gevaarlijk/slecht kan zijn. Dit omdat 5-HTP ervoor zorgt dat teveel serotonine aanwezig blijft en je een verhoogde kans op het serotonine syndroom ontwikkelt.

De Dunne, Fenrir en Zonnetje vinden dit leuk.
  8. Benzoboss

Benzoboss Bewuste gebruiker

Alcohol / 2c-b / ghb / speed

9. Zonnetje

Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat je dat niet moet doen. Ooit een keertje op de vrijdagavond voor het slapen voor een festival die ik savonds had 5-HTP genomen.
    Kan 100% zeggen dat het wat doet.
    Nam wat xtc is en op een gegeven moment kon ik helemaal niks meer. Gaan liggen. Hoofd voelde als een frituurpan. Voelde me wel echt tering fijn ziekelijk gewoon. Net alsof alle serotonine er door heen werdt gejaagd. (was waarschijnlijk ook zo)
    Nadat ik weer was bij gekomen voelde ik mij alleen nog maar opgepepped geen euforie of xtc gevoel meer.
    Hier uit kun je opmaken dat het zeker wel wat doet en het dus ook zeker wel helpt de zondag nacht na een festival. Niet al de zaterdagavond al nemen natuurlijk.

10. flixpills

flixpills Newbie

Bedoel je dan in de week voor het festival wat 5-HTP nemen of de week er na? Wat ik in mijn andere topic bedoelde was eigenlijk precies de ervaring die je hieronder beschrijft, dat je je ziekelijk fijn voelt. Dit komt door de 5-HTP? Je raadt het dus aan, maar niet tijdens het festival?

11. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

De dosis MDMA die je wil nemen is een beetje te hoog. Boven de 120 milligram nemen de bijwerkingen zoals overmatig zweten, kaakschaatsen, trillende ogen en natuurlijk een dikke kater exponentieel toe. Less is more. Je kan meer van het pro-sociale effect genieten als je een watlagere hoeveelheid neemt. (Net als met alcohol: als je twee flessen whiskey achterover kiept ben je niet meer echt gezellig)

Sowieso kan je beter oppassen met stimulanten achter elkaar nemen. De kans op uitputting, uitdroging, nog sterkere kater en ook hersenschade nemen toe als je meerdere stimulerende middelen (zoals mdma, amfetamine, cocaine en 6-APB die hierboven worden genoemd).

Ik denk dat je na de M beter rustig aan kunt doen. Maar ja, als je dan echt per se van de kaart wil zijn. Kies dan een middel uit een andere klasse: een sederend, dissociatief middel of psychedelisch middel. Maar psychedelica en Defqon gaan niet zo lekker samen. Dus laat die 2C-B ook maar zitten.

Mr. Brosnan vindt dit leuk.
  12. Mr. Brosnan

Ik vind het wel gaaf dat je volgensmij een van de weinigen bent hier die gewoon zijn echte profielfoto gebruikt, als jij dat bent dan:tearsofjoy:

13. Mr. Brosnan

Ik kan trouwens niet even een makkelijk iets vinden om het uit te leggen dus ik probeer het even zo in een wat aparte context: Stel dat je morgen gaat hardlopen (xtc gebruiken) en je gaat een baan lopen van 10km (de hoeveelheid serotonine die je hersenen vrij kunnen geven) maar nu ga je de dagen ervoor alvast de baan steeds wat langer maken (5-htp innemen). Als je dan gaat hardlopen dan krijg je ongelofelijk hard op je kloten omdat je opeens 16km moet gaan hardlopen, want je hebt veel meer afstand aan de baan toegevoegd, dus je moet nog meer lopen! Als je dan na het hardlopen weer ‘de baan gaan verlengen’ (door 5-htp gebruik) dan wordt je ongelofelijk moe. (Lees alle nadelige effecten van xtc maar dan zwaarder).

Al met al wordt het dus aangeraden om het minstens 2 dagen voor en 2 dagen na gebruik geen 5-htp te gebruiken. Het is een soort bouwsteen voor serotonine maar je put jezelf dan zo erg uit omdat al die serotonine maar in je lichaam wegstroomt, het is dus niet aan te raden dit direct voor/na of tijdens gebruik te nemen.

acht.zes vindt dit leuk.
  14. Neo-Shulginist

15. Mr. Brosnan

Die ken ik, het verschilt alleen ook per gewicht.

16. Neo-Shulginist

In de onderzoeken van de Multidisciplinary Association of Psychedelics Studies (MAPS) wordt geen rekening gehouden met het gewicht van mensen omdat het ook weer niet zo'n sterk effect heeft op de dosis-effect-relatie. Zij werken gewoon met een dosis van 75 milligram en een optioneel supplement van 50 milligram na 1,5 uur. That's it. Uit hun tweede fase-onderzoeken uit het FDA-goedkeuringstraject blijkt dat 75 milligram + optioneel 50 milligram de meest effectieve dosering is.

Voorlichtingsinstanties in Nederland adviseren voor dosering van MDMA de rekensom 1,5 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht. Maar ik merk dat voor veel mensen die rekensom ingewikkeld is, zeker als ze al onder invloed ergens staan te rommelen met kwartjes. Dat is allemaal niet zo handig. Bovendien is de richtlijn ook niet per se wetenschappelijk gefundeerd. Ik zal niet zeggen dat de totstandkoming van bovenstaande grafiek volledig methodologisch correct is uitgevoerd. Er zijn wat mitsen en maren. Maar de grafiek laat wel zien dat de bijwerkingen enorm toenemen boven de 120 milligram.

Dat komt omdat MDMA haar eigen afbraak remt. Boven de 120 milligram ontstaat daardoor een kritisch punt waarin het lichaam de MDMA niet meer kan afbreken, en alleen kan afvoeren via de nieren en de urine (wat ook minder goed werkt vanwege verhoogde afgifte van het antidiuretisch hormoon ADH). Daardoor krijg je meer bijwerkingen, meer kans op (ernstige) gezondheidsincidenten, minder gewenste pro-sociale effecten zoals empathie en gevoel van sociale verbinding, en meer kans op permanente beschadigingen in het brein.

Vandaar dat ik deze grafiek wel lekker overzichtelijk en functioneel vind.

Zonnetje vindt dit leuk.
  17. Mr. Brosnan

Ik ben sowieso benieuwd om eens te kijken of ik een tablet van 120-150mg voorhanden kan krijgen en dan alleen dit te gebruiken. Bijvoorbeeld zoals je aangeeft, 75 en dan 50 mg. Misschien werkt dit wel erg goed.

18. Mr. Brosnan

Bedankt voor de goede onderbouwing trouwens, daar wordt ik weer blij van :wink:

19. Neo-Shulginist

Fijn dat het gewaardeerd wordt!

Ik neem zelf nooit xtc-pillen omdat de dosering gewoon kut is. Volgens mij zou het beter zijn als mensen gewoon een milligramweegschaal gebruiken om hun dosis MDMA-kristallen zelf af te wegen. Als ik MDMA neem dan begin ik meestal met een capsule van 60 - 80 milligram en na maximaal twee uur neem ik nog een capsule van 40 - 60 milligram. Die capsules heb ik dan van te voren afgewogen, in een zakje gestopt en gelabeld. Ik neem dan ook alleen die capsules mee en verder niks. Dan heb je gelijk de garantie dat je niet te veel pakt vanwege cravings :wink:

Mr. Brosnan en Zonnetje vinden dit leuk.
  20. Neo-Shulginist

Oh ik vergeet nog te zeggen dat het lichaam nog een derde mechanisme (en zelfs een vierde) heeft voor het opruimen van MDMA. De drug kan in de lever worden afgebroken (via enzym CYP2D6) de nieren kunnen het uitscheiden zodat je het uitplast, maar je brein gaat de overdaad aan serotonine ook tegen door de serotonine zelf af te breken middels het enzym monoamino-oxidase (MAO). Het probleem van deze afbraakmethode is alleen dat er op deze manier sterk negatief geladen deeltjes (vrije radicalen) vrijkomen, een beetje alsof je met een jachtgeweer op een kleiduif schiet; je hebt dan allemaal scherven in het rond vliegen die dingen in de omgeving kunnen beschadigen. Figuurlijk gebeurt dat in je brein dus ook met serotonine, dopamine, MAO en hersencellen.

Boven de 120 milligram is het lichaam dus voornamelijk afhankelijk van MAO om de overdaad aan serotonine tegen te gaan. Waarschijnlijk is MDMA daarom boven de 120 milligram per avond VEEL schadelijker voor het brein. Ik zeg 'waarschijnlijk' omdat dit effect (met dosis-equivalent) in muizen en ratten heel goed is aangetoond, maar niet in mensen. Want om de schade aan hersencellen grondig te bestuderen moet je een brein in plakjes snijden en we vinden het onethisch om zoiets met mensen te doen. Of het bij mensen dus ook zo schadelijk is voor het brein (met name de dendrieten van neuronen), dat weten we niet zeker.

Maar het is wel zeker dat hoge doseringen MDMA gepaard gaan met een groter risico op ernstige gezondheidsincidenten (zoals een hersenbloeding, hyponatriëmie, extreme koorts, serotonine syndroom, HPPD, depressie, derealisatie, en een dikke kater.)

Want een vierde mechanisme van het brein om de overstimulatie van serotonine tegen te gaan is door de receptoren voor serotonine terug te trekken in de hersencel; zodat die niet meer overgestimuleerd kan worden. Bij een hoge dosis MDMA gebeurt dat dus met de receptoren voor serotonine (SERT, VMAT), dopamine (DAT), noradrenaline (NET), oxytocine, antihistamine en nog een trits andere receptoren trekken zich terug in de cel en blijven daar een tijdje schuilen.
    Als de MDMA vervolgens is uitgewerkt, dan zitten al die receptoren nog in hun cel. Ze zijn een tijdje ongevoelig geworden voor stimulering. Dat is dan ook waarom je je somber, futloos en geïrriteerd kan voelen. De balans van emotie-regulerende signaalstoffen is verstoord en dat kost een tijd om weer te herstellen.

Maar de schade die vrije radicalen veroorzaken wordt nooit helemaal gerepareerd. Dat is dus een type schade wat je wil voorkomen: door niet van die enorm hoge doseringen te nemen.

Als je dit interessant vindt en je wil meer details lezen dan kan ik deze overview van Erowid ten zeerste aanbevelen.
    https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml

Laatst bewerkt: 12 jun 2019 om 13:42
    Natozlato, De Dunne, acht.zes en 2 anderen vinden dit leuk.
  21. Zonnetje

@Neo-Shulginist
    Bedankt voor de info!
    Ga ook een keer xtc proberen zoals jij beschrijft.
    Deed de laatste tijd vooral 4 kwartjes van een 238mg pil.
    Met het eerste kwartje zit je er dan net niet helemaal in. 2de kwartje klapt erop en 3de kwartje is dan wel lekker en de 4de voegt vervolgens niks meer toe.

22. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Bedankt @Neo-Shulginist voor deze info en de link. :)

Het menselijk lichaam heeft allerlei mechanismen om de juiste balans proberen te houden met de stoffen die je in je lijf hebt, zo ook met serotonine

23. Mr. Brosnan

Als ik het mag vragen; hoeveel weeg je?

24. Neo-Shulginist

Ik vertel liever niet te veel over mijn postuur ivm herleidbaarheid van dit profiel.

Maar wat hopelijk uit mijn verhaal hierboven duidelijk blijkt, is dat het gewicht lang niet de enige bepalende factor is. Mogelijk is de hoeveelheid (beschikbare) enzymen (CYP2D6) in de lever nog wel een belangrijkere factor dan voor de dosis-effect-relatie bij verschillende individuen. Daar zit ook verschil in. Dan maakt het ook nog uit of het gewicht bestaat uit vetweefsel of spierweefsel. Sowieso weten we dat vrouwen ook gevoeliger zijn voor MDMA dan mannen, in ieder geval hebben ze vaker last van watervergiftiging (hyponatriëmie). De menstruatiecyclus van vrouwen speelt zeer waarschijnlijk ook een rol in de effecten van MDMA, maar dat onderzoeksveld is notoir onderbelicht.

Anyways, wat ik dus bedoel is dat je niet te veel op het gewicht moet letten. Er zijn zoveel meer factoren bepalend voor de gevoeligheid voor MDMA.

Mr. Brosnan vindt dit leuk.
  25. flixpills

flixpills Newbie

Ah precies! Zoiets bedoelde ik dus. Ik hoopte juist dat het “hardlopen” een soort training zou zijn, met als resultaat dat je van minder xtc, meer kan voelen. Maar het werkt dus anders. Duidelijk. Bedankt voor je uitleg!

26. flixpills

flixpills Newbie

Haha dankje. Ik heb mijn profiel gister aangemaakt (even snel door via Facebook te verbinden) omdat ik iets wou weten. Ik ben niet van plan mijn account te verwijderen want ik vind het wel gezellig en het lijkt me handig voor als ik weer iets wil weten als ik er niks over kan vinden. Misschien is het inderdaad een idee om mijn profielfoto te veranderen.. het is gelukkig een hele oude foto omdat ik Facebook eigenlijks niet meer gebruik. En aan de andere kant, de mensen die niet mogen weten dat ik drugs gebruik komen ook niet op het “drugsforum” neem ik aan maar mocht je zin hebben om mij uit te leggen hoe ik deze verander, voel je vrij!

27. Mr. Brosnan

Aha zodoende! Ik weet dat het een optie is om het via Facebook te koppelen maar ik raad dit wel af, je zal je verbazen wat mensen via Google al kunnen vinden als ze op je naam zoeken. Als dit aan Facebook gekoppeld is komen ze er misschien ook wel achter dat je op dit forum actief bent met alle postgeschiedenis van dien, het is natuurlijk de vraag of je het erg vindt of niet, dat is aan jou. Eventuele werkgevers hebben hier ook een handje van dus vergeet niet; 'on the internet is forever':wink:

Als je rechtsboven op je naam klikt zie je een menu verschijnen, de 8e optie van het linkerrijtje toont 'avatar'. Als je daar op klikt kan je een profielfoto wijzigen. Het bestandje moet wel minimaal 200x200 pixels zijn maar dit wijst zich vanzelf.

Ik snap je beredenering op basis van wat ik zei, je kan het beter zien als een extra belasting die je van jezelf vraagt; je traint niet in aanloop van het serotonine gebruik, maar je zorgt ervoor dat er veel meer gevergd wordt van je serotonine-huishouding. Dit valt simpelweg niet te 'trainen'. Je kan voor de nadelige effecten die (teveel) serotonine afgifte met zich meebrengen wel naderhand dus 5-HTP innemen om dit een beetje te stabiliseren. Maar wel met inachtneming van de 2 dagen vanwege bovengenoemde redenen:).

Laden...