Advies eerste keer Ecstasy

Hallo iedereen,

Ik ben nu al een tijdje van plan om een keer xtc te proberen. Nu heb ik dus laatst Spacecake gedaan met een vriend van mij, en zodra het begon te werken vond ik de effecten toch vrij heftig, erg warme borst, hart ging sneller kloppen en ik voelde het bloed rond gepompt worden door mijn lichaam, een soort golf effect. Hierdoor raakte ik een beetje in paniek, gelukkig ging dit na een half uurtje over en voelde ik me beter daarna. Ik ervaarde dit als erg intens en vond het geen fijne effecten (verder was de spacecake super fijn).

Nu is Spacecake en xtc natuurlijk heel wat anders, maar ik lees en hoor veel verhalen dat xtc erg heftig is, zeker als het inkickt. Hebben jullie een beschrijving van hoe dit voelt en ook tips voor mij als ik ooit een keer xtc ga proberen. Ik heb namelijk geen zin in nog zo'n ervaring. Ik ben ook benieuwd wat een goede dosering is, ik lees namelijk veel over 2mg/kg lichaamsgewicht, maar is dit niet veel voor de eerste keer? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hierin.

Green Dude

Belezen gebruiker
Hey Ice Wallow come,

Eerst en vooral welkom op het forum en slimme zet van je om je eerst in te lezen voor het experimenteren!

Wat betreft de informatie omtrent xtc, heel veel staat hier natuurlijk al beschreven, maar enkele vuistregels zijn:

Vooraf:
- Pillen laten testen indien mogelijk
- Een gezonde levensstijl maakt het veel draaglijker voor je lichaam, zowel tijdens als na de 'ervaring'

Tijdens:
- 1-1,5 mg MDMA per kg LG.
- 1 à 2 glazen water per uur drinken afhankelijk van de context (bij dansen in warm weer eerder naar de 2 glazen gaan). Sowieso warmt je lichaam op bij gebruik van MDMA, dit komt doordat serotonine, het gelukshormoon die vrijkomt bij gebruik, een rol speelt in de functie van het thermoregulatiecentrum (veel andere effecten zijn ook gelinkt aan de serotonine)
- Plassen (zo ook eten en klaarkomen) lukt voor de meeste mensen moeilijk, hou hier rekening mee.
- Het 'inkicken' (subjectief, is individuafhankelijk): Voelt voor mij aan alsof er wat rommelingen in de darmen komen, de vlindertjes die ontpoppen, heeft weinig overeenkomsten met het inkicken van spacecake, hoewel ook de vlindertjes niet door iedereen als prettig worden ervaren. Verder kunnen prikkels ook wat intenser binnenkomen, maar dit ebt vrij snel weg (+/- halfuurtje) en is het 100 procent waard!
- Niet bijnemen, hoewel velen dat tevergeefs wel doen.
- GENIETEN

Achteraf:
- Zorg dragen voor je lichaam, maar dit moet je in principe altijd doen. Rusten, gezond eten en water drinken zijn hierbij de sleutels.
- Tussen gebruik 3 maanden laten, is een regel van Anne Shulgin die algemeen gehanteerd wordt.

MDMA is een uniek stofje die je mits verantwoordelijk gebruik heel mooie ervaringen kan opleveren. Het kan je leven op een drastische manier veranderen en je kunt de wereld op een geheel andere manier gaan zien. Veel mensen die ik ken, inclusief mezelf, zijn een totaal andere weg ingeslaan op vlak van het leven leiden na MDMA (hoewel er natuurlijk tal van andere factoren hier ook mee te maken hebben). Ik wens je een veilige reis toe, en hou de gevoels van dan vooral vast, ze zijn er niet zo vaak :wink:

xeno1975

Experimenterende gebruiker
Ik heb zowat een jaar geleden voor de eerste keer XTC gebruikt. Goed om weten is dat ik geen voorgeschiedenis had met andere drugs (inclusief alcohol), geen enkele voorkennis had over MDMA of XTC, en ik voordien eigenlijk besloten had om het niet te nemen. And after that bombshell, lets's continue with the show ...

Ik en mijn partner namen de XTC in een thuis setting (YMMV op een feestje of festival), samen met een bevriend koppel. Mijn partner en ik worstelden al een aantal jaren met intimiteitsproblemen wat voor veel spanning zorgde in onze relatie - niet voldoende om uit elkaar te gaan, maar we waren geen van beiden gelukkig. Dat bevriend koppel raadde ons XTC aan om dichter bij elkaar te komen; zij hadden een soortgelijke ervaring als ons achter de rug en voor hen was het een redding geweest. Ik geef dit alles even mee om aan te geven wat onze mindset was toen we namen.

Wel, MDMA (werkzame stof in XTC) is zalig! Het geeft me een euforisch gevoel in het kwadraat; de wereld is mooi en goed, en de mensen erin nog meer. Je wil connecteren met anderen, elkaar aanraken voelt natuurlijk en juist, en zowat alles is bespreekbaar want je loopt over van de sympathie en empathie. In het geval van mijn partner en ik werden muren gesloopt die we jarenlang opgebouwd hadden. En die blijven voor een stuk gesloopt, MDMA is echt therapeutisch op dat vlak en je pakt bepaalde zaken mee in de rest van je leven (MDMA wordt in dat opzicht gebruikt om PTSD te bestrijden bij veteranen). En sex/intimiteit op MDMA is fantastisch! Als man is het dan wel zowat onmogelijk klaar te komen, maar dat hoeft eigenlijk ook niet op dat moment.

Samengevat is MDMA nemen voor ons zowat de meest intense, intieme ervaring die we kennen. En als bonus heeft het ons ook een beter koppel gemaakt.

Maar MDMA is ook dwingend in dat opzicht. Het sleurt je met de haren mee, als het moet. Tegen iemand niet zeggen dat je ze graag hebt/van ze houdt is erg moeilijk. Het gaat ook in golven, soms kom je er even wat meer uit waarna het terug binnenkomt. De bijwerkingen zijn er ook: je moet je lichaamstemperatuur in de gaten houden en tijdig afkoelen, voldoende drinken maar niet teveel (en plassen kan moeilijk gaan), en er is de welbekende kaakklem.

En zoals ander al aangaven, hou je aan de dosering van 1 tot 1.5 mg MDMA per kg lichaamsgewicht. Als je bijneemt, laat dan zeker 2 uur tussen en neem niet meer dan de helft van je eerste dosis bij (die 1.5 mg bovengrens geldt voor het totaal op de avond dat je neemt, niet per dosis). Het kan ook tot 2 uur duren voor het goed en wel binnenkomt, neem niet te snel bij.

MDMA is een zgn. serotonineslurper wat wil zeggen dat je een rustpauze van min. 6 weken moet inlassen na gebruik van MDMA, 3 maand is beter en het gangbare advies. Je kan een paar dagen na het nemen ook een dag verwachten waar je een mental dip hebt. Hier op het forum vind je heel wat info over verstandig gebruik, en trip reports over hoe mensen MDMA ervaren.

Ik kan de conclusie van @Green Dude alleen maar beamen.

GreenAnonMan

Je zal zoiezo niet doodgaan door een beetje teveel XTC, gewoon beginnen met een halfje van een lage dosis als je veilig wilt blijven, zorg dat het goede kwaliteit is (dus gewoon testen) en dan lekker genieten!

xeno1975

Je zal zoiezo niet doodgaan door een beetje teveel XTC, gewoon beginnen met een halfje van een lage dosis als je veilig wilt blijven, zorg dat het goede kwaliteit is (dus gewoon testen) en dan lekker genieten!
Heb jij niet net gepost dat je moest overgeven na veel teveel XTC te nemen? Beetje ironisch advies dan, toch?

Halfjes en lage dosis zijn subjectieve termen. Weet hoeveel je neemt, hou je aan de bovengrens van 1.5 mg/kg lichaamsgewicht.

GreenAnonMan

Heb jij niet net gepost dat je moest overgeven na veel teveel XTC te nemen? Beetje ironisch advies dan, toch?

Halfjes en lage dosis zijn subjectieve termen. Weet hoeveel je neemt, hou je aan de bovengrens van 1.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Lees je niet wat ik schrijf? Ik zeg neem een halfje, ik zeg niet 2 pillen nemen. Misschien dat je zo een ouwe lul bent dat je niet kan lezen ofzo :tilttearlaugh:

GreenAnonMan

Whatever, gast die verbaasd is ziek te zijn na 6 maal de maximale dosis te nemen.
Hoezo moet je over mij praten in een andere thread? Anders stuur je me een PB, idioot. Ik geef hem gewoon advies loop jij weer als een mongool uit te hangen.

• Haha
Waarderingen: N3K0

xeno1975

Jouw advies is letterlijk tegen een beginnend gebruiker zeggen dat de maximale dosis overschrijden niet zo erg is, nadat je zelf ziek geworden bent door net dat te doen. Als je niet in ziet dat dit zowel relevant als dom is, dan vrees ik dat er geen uitleggen meer aan is.

Anyway, genoeg thread vervuiling.

Ps: schelden voegt weinig toe aan een discussie.

GreenAnonMan

Jouw advies is letterlijk tegen een beginnend gebruiker zeggen dat de maximale dosis overschrijden niet zo erg is, nadat je zelf ziek geworden bent door net dat te doen. Als je niet in ziet dat dit zowel relevant als dom is, dan vrees ik dat er geen uitleggen meer aan is.

Anyway, genoeg thread vervuiling.

Ps: schelden voegt weinig toe aan een discussie.
Jij moet echt leren lezen, heb je je leesbril niet op? Ik zeg toch helemaal niks over maximale dosis overschrijden??? Ik zeg letterlijk neem een halfje van een lage dosis om veilig te blijven. Naja, het verbaast me niks van een ouwe lul als jij die alleen maar aan sex denkt. Viezerik.

JohnGalt

Belezen gebruiker
Jij moet echt leren lezen, heb je je leesbril niet op? Ik zeg toch helemaal niks over maximale dosis overschrijden??? Ik zeg letterlijk neem een halfje van een lage dosis om veilig te blijven. Naja, het verbaast me niks van een ouwe lul als jij die alleen maar aan sex denkt. Viezerik.
Besef jij je wel dat je feitelijk helemaal niets zegt met "neem een halfje van een lage dosis"? En dat is juist waar je kritiek op krijgt.
En gezien je goede manieren zul je vast bijval krijgen van gelijkgestemden.

Goed dat je deze nog vermeld Xeno, was ik vergeten! Bij de eerste malen gebruik zal dit vast wel meevallen als je je aan de voorgenoemde dosissen houdt, maar weet dus dat de dip iets is die vrij snel vervaagt!
Bedankt iedereen voor de tips, ik heb alles gelezen en zal hier zeker op letten. Ik ben alleen vergeten te noemen in mijn vraag dat ik adhd heb en methylfenidaat voorgeschreven krijg hierom. Mijn eerste vraag hierover zou zijn. 1: Hoe beinvloed mijn gebruik van methylfenidaat en hebben van adhd xtc? en 2: Ik heb weleens op feestjes meer methylfenidaat genomen dan ik voorgeschreven krijg expres, dit zijn pilletjes dus die voel ik dan ook wel inkicken, mijn hart gaat dan sneller kloppen etc en meer energiek. Is dit qua hartslag etc ongeveer hetzelfde bij mdma/xtc of veel heftiger?

Pistooltje

Bedankt iedereen voor de tips, ik heb alles gelezen en zal hier zeker op letten. Ik ben alleen vergeten te noemen in mijn vraag dat ik adhd heb en methylfenidaat voorgeschreven krijg hierom. Mijn eerste vraag hierover zou zijn. 1: Hoe beinvloed mijn gebruik van methylfenidaat en hebben van adhd xtc? en 2: Ik heb weleens op feestjes meer methylfenidaat genomen dan ik voorgeschreven krijg expres, dit zijn pilletjes dus die voel ik dan ook wel inkicken, mijn hart gaat dan sneller kloppen etc en meer energiek. Is dit qua hartslag etc ongeveer hetzelfde bij mdma/xtc of veel heftiger?
Best geen Ritalin nemen dag van Xtc gebruik + de dag erna is mijn advies. Anders veel meer kans op vervelende/negatieve effecten. Methylfenidaat kan het effect van xtc ook versterken btw. Zal hoe dan ook leuk worden als je je aan de 'regels' houdt 👍🏾

• Like
Waarderingen: ljuv
verschilt per persoon!
ik krijg van pep/methylphenidaat/dexamfetamine een hogere/vervelendere hartslag dan van xtc!
ah oke, dat stelt mij een beetje gerust. Niet dat ik hartproblemen heb, maar ik heb een keer spacecake genomen en toen ging mijn hart sneller kloppen, mijn borst werd warm en ik voelde mijn bloed helemaal rond gepomt worden in mijn borst. dat vond ik persoonlijk geen aangenaam gevoel. Hopelijk zal dit bij xtc anders zijn dan.

Best geen Ritalin nemen dag van Xtc gebruik + de dag erna is mijn advies. Anders veel meer kans op vervelende/negatieve effecten. Methylfenidaat kan het effect van xtc ook versterken btw. Zal hoe dan ook leuk worden als je je aan de 'regels' houdt 👍🏾
Haha isg, bedankt voor de tips. Zal ik dan zeker niet doen. Ik ga van te voren een paar daagjes geen methylfenidaat nemen en daarna ook niet. Ook geen methylfenidaat om te dip tegen te gaan als het goed is toch?

• Like
Waarderingen: ljuv

giganerd

Belezen gebruiker
Ook geen methylfenidaat om te dip tegen te gaan als het goed is toch?
nee het beste is om je dip gewoon uit te zitten, gezond eten, vitamines etc zullen je wel helpen
(na je eerste keer xtc zal de dip sowiezo meevallen)

ah oke, dat stelt mij een beetje gerust. Niet dat ik hartproblemen heb, maar ik heb een keer spacecake genomen en toen ging mijn hart sneller kloppen, mijn borst werd warm en ik voelde mijn bloed helemaal rond gepomt worden in mijn borst. dat vond ik persoonlijk geen aangenaam gevoel. Hopelijk zal dit bij xtc anders zijn dan.
ik krijg van veel wiet eten/roken ook een vervelende hartslag, maar van xtc valt het mee
(alsnog niet onderschatten, xtc verhoogt je hartslag alsnog heftig) maar ik heb er bij xtc minder last van dan bij andere drugs

JohnGalt

Belezen gebruiker
Wat ik zelf wel fijn vind, is om de bekende dinsdag een microdose truffels te nemen. Geen idee of het daadwerkelijk helpt, maar het werkt voor mij. Sowieso microdose ik wel vaker.

nee het beste is om je dip gewoon uit te zitten, gezond eten, vitamines etc zullen je wel helpen
(na je eerste keer xtc zal de dip sowiezo meevallen)

ik krijg van veel wiet eten/roken ook een vervelende hartslag, maar van xtc valt het mee
(alsnog niet onderschatten, xtc verhoogt je hartslag alsnog heftig) maar ik heb er bij xtc minder last van dan bij andere drugs
Isgoed, ik zal de methylfenidaat wel eventjes niet aanraken dus voor en na xtc gebruik.

En ik hoop dat het qua hartslag dan ook mee zal vallen bij mij. En anders is het wachten tot het uitwerk en dan dus hopelijk weggaat.
Ohja, ik lees ook veel dat je het warm krijgt door xtc, op welke manier warm is dit. Gewoon warm net als sporten je door sporten krijgt, die richting op? Want ik kreeg het door die spacecake ook op random plekken heel warm, gek gevoel was dat. Maar dat waren meer plaatselijke plekken, zoals een arm, of mijn borst.

Wat ik zelf wel fijn vind, is om de bekende dinsdag een microdose truffels te nemen. Geen idee of het daadwerkelijk helpt, maar het werkt voor mij. Sowieso microdose ik wel vaker.
Ja, ik ga denk ik eerst eens kijken hoe de dip voor mij gaat zijn. Fijn om te horen dat het je helpt!

giganerd

Belezen gebruiker
ik lees ook veel dat je het warm krijgt door xtc, op welke manier warm is dit. Gewoon warm net als sporten je door sporten krijgt, die richting op? Want ik kreeg het door die spacecake ook op random plekken heel warm, gek gevoel was dat. Maar dat waren meer plaatselijke plekken, zoals een arm, of mijn borst.
je lichaamstemperatuur stijgt door de xtc, dus je krijgt het niet plaatselijk warm of zoiets, maar gewoon echt alsof je de verwarming heel hoog heb staan en een jas aan hebt, dit is niet gevaarlijk als je je aan normale dosering houdt en genoeg (maar niet TE veel) water drinkt!

ik vindt het “warm hebben” aan de x een lekker gevoel

als je meer vragen heb kan je me een pb sturen

je lichaamstemperatuur stijgt door de xtc, dus je krijgt het niet plaatselijk warm of zoiets, maar gewoon echt alsof je de verwarming heel hoog heb staan en een jas aan hebt, dit is niet gevaarlijk als je je aan normale dosering houdt en genoeg (maar niet TE veel) water drinkt!

Isgoed, ja hier was ik ff benieuwd naar. Ik vond de effecten van spacecake zoals, op plaatselijke plekken warm krijgen, warme borst, en bloed rond gepomt voelen worden. niet fijn. Ik hoop dus heel erg dat dit soort dingen of andere vervelende dingen mij niet gebeuren als ik xtc neem. Bedankt iedereen voor de tips en het advies!

Levensgenieter🌈

Badass junkie

Als je op een feestje bent waar het erg warm is en je de hele tijd aan dansen bent, en het zo warm hebt, is het belangrijk om af en toe even naar een koelere plek te gaan en af te koelen. Je loopt anders risico op oververhitting, dit kan gevaarlijk zijn.

Waterkan01

Ik herken het paniekerige gevoel dat je omschrijft na het nemen van spacecake, ik ben zelf ook wat angstig aangelegd en daarom ook altijd wat huiverig voor het moment van inslaan van xtc. Ook omdat het de ene keer anders binnenkomt dan de andere keer. Om een te heftige inslag te voorkomen is de dosis natuurlijk erg belangrijk, maar ook waar je je op dat moment bevindt. Zo heb ik als ik thuis xtc gebruik eigenlijk nooit last van een angstige inslag, dan vind ik dat gevoel juist heel fijn. Op festivals kan ik soms wel wat onrustig worden. Vaak begint het bij mij met een wat duizelig gevoel, een verhoogde hartslag en muziek die opeens hard binnenkomt. Ik ga dan altijd even naar een rustige plek en neem een vriend(in) mee. Daar laat ik het gevoel over me heenkomen en na een kwartiertje tot een halfuurtje zit ik er heerlijk in.

Wat ook goed is om te weten: rustig ergens zitten kan fijn zijn om het moment van inslaan even door te komen, maar het daarna ook júist fijn zijn om te gaan dansen of te gaan lopen, ook als je daar voor je gevoel niet per se behoefte aan hebt. Ik heb wel eens gehad dat een pilletje iets te heftig insloeg en ik eigenlijk helemaal niet zo lekker ging en niet meer van het gras af wilde komen. Toen heb ik mezelf toch gedwongen om naar een stage te gaan en daar heb ik de rest van de dag non-stop gedanst en me geen moment meer slecht gevoeld. Blijkbaar moest mijn lichaam die overtollige energie gewoon kwijt. Soms moet je jezelf even forceren om aan te voelen waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

Have fun!!!

Ik herken het paniekerige gevoel dat je omschrijft na het nemen van spacecake, ik ben zelf ook wat angstig aangelegd en daarom ook altijd wat huiverig voor het moment van inslaan van xtc. Ook omdat het de ene keer anders binnenkomt dan de andere keer. Om een te heftige inslag te voorkomen is de dosis natuurlijk erg belangrijk, maar ook waar je je op dat moment bevindt. Zo heb ik als ik thuis xtc gebruik eigenlijk nooit last van een angstige inslag, dan vind ik dat gevoel juist heel fijn. Op festivals kan ik soms wel wat onrustig worden. Vaak begint het bij mij met een wat duizelig gevoel, een verhoogde hartslag en muziek die opeens hard binnenkomt. Ik ga dan altijd even naar een rustige plek en neem een vriend(in) mee. Daar laat ik het gevoel over me heenkomen en na een kwartiertje tot een halfuurtje zit ik er heerlijk in.

Wat ook goed is om te weten: rustig ergens zitten kan fijn zijn om het moment van inslaan even door te komen, maar het daarna ook júist fijn zijn om te gaan dansen of te gaan lopen, ook als je daar voor je gevoel niet per se behoefte aan hebt. Ik heb wel eens gehad dat een pilletje iets te heftig insloeg en ik eigenlijk helemaal niet zo lekker ging en niet meer van het gras af wilde komen. Toen heb ik mezelf toch gedwongen om naar een stage te gaan en daar heb ik de rest van de dag non-stop gedanst en me geen moment meer slecht gevoeld. Blijkbaar moest mijn lichaam die overtollige energie gewoon kwijt. Soms moet je jezelf even forceren om aan te voelen waar jouw lichaam behoefte aan heeft.

Have fun!!!
Bedankt, ik begrijp je helemaal. Ik zal hier zeker aan denken. Wat je nu beschrijft had ik ook toen de spacecake insloeg. Maar toen ik afleiding ging zoeken in de muziek en ging dansen gingen de angsten al snel weg en maakte de angsten ruimte voor de fijne gevoelens. Ik ben heel benieuwd naar mijn eerste keer. Ik ga ook zeker geen grote dosis nemen, eerder een beetje kleinere. Als achteraf blijkt dat de dosis te weinig was neem ik de volgende keer wel meer. Maar ik heb dat liever dan te veel nemen en bad gaan. Bedankt nog

Bovenaan