Afkick Tramadol

Tara12

Newbie
Dag allen,
Ik zal in de komende dagen mijn verhaal nader toelichten, maar momenteel heb ik daar niet de energie voor.

Ik heb een zestal maanden Tramadol genomen. Ik ben door een zware periode gegaan en het verleden herinnerde mij dat Tramadol mij beter liet voelen. Uiteraard was dat een rampzalig idee. Ik ben begonnen met 50 mg per dag, maar uiteraard treedt er heel snel gewenning op. Uiteindelijk nam ik nu sinds twee maanden 300 mg per dag, verspreid over 2 a 3 innames.

Aangezien ik de tramadol niet gebruik voor lichamelijke pijn, weet ik dat ik ermee moet stoppen. Ik wilde rustig afbouwen maar dat lukt mij niet.

Afgelopen dinsdag en woensdag heb ik mijn dosis gehalveerd. Ik nam nog 2 avonden 150 mg. Na woensdagavond heb ik niets meer genomen.

Het waren al helse dagen en nachten. De nacht van vrijdag op zaterdag was vreselijk. Zaterdag overdag ook. 's avonds heb ik 8 mg diazepam genomen in de hoop beter te slapen. Ik neem dat normaal niet. Ik wil uiteraard ook geen benzo verslaving kweken dus ook die pillen heb ik verder weggegooid, behalve nog 8 mg voor eventuele noodgevallen.

De nacht van zaterdag op zondag was best oké. Ik heb vier uur kunnen slapen. Zondag voelde ik mij best goed. In de namiddag ben ik zelfs rustig gaan sporten.

Aangezien ik nu meer dan 72u na de laatste dosis zit, dacht ik dat het nu stilaan zou beteren. Maar deze nacht is misschien de ergste van allemaal. Ik heb 1 uur geslapen en verder lig ik wakker met vreselijke maagkrampen, misselijkheid en een kloppend hoofd. Ook ontwenningsverschijnselen vermoed ik, hoewel ik deze nog niet eerder had. Ik weet dat ik erdoor moet maar ik heb het gevoel kapot te gaan. Ik tel nu de uren af tot ik ga opstaan maar waarschijnlijk zal ik me dan niet beter voelen.

Ik post dit omdat ik het even kwijt wil en ik weet dat je hier begrip kan krijgen. Het helpt mij ook om verhalen van lotgenoten te lezen.

Immersive.

Experimenterende gebruiker
Gewoon doorgaan, iedereen kent wat je hebt, maar de truc is gewoon het dag per dag, week by week, naar maand per maand weer gezond te worden

Leeuwtje01

Hallo hier ook iemand die aan het afbouwen is van tramadol. Ik kom zelf van 200mg af, en zit nu op 80mg per dag. Als ik zo je verhaal lees zou ik je aanraden om langzamer af te bouwen, van 300 naar 150 is echt te veel, en daarna meteen stoppen al helemaal!!

Even als voorbeeld. Ik ben begonnen op 1 januari, en zit nu in mijn zesde week op 60mg. Ik zal aan je huisarts vragen of ze druppels kunnen voorschrijven, die kan je namelijk doseren in 2,5 mg per druppel.

Verder gebruik ik ook Diazepam, daar is niks mis mee als je het nodig hebt. Alleen probeer niet te hoge dosering te nemen.

De een zou misschien minder ontwenning ervaren dan de ander. Maar slow and steady wins the race

Tara12

Newbie
Gewoon doorgaan, iedereen kent wat je hebt, maar de truc is gewoon het dag per dag, week by week, naar maand per maand weer gezond te worden
Dankjewel voor je je reactie. Dat probeer ik inderdaad.

Hallo hier ook iemand die aan het afbouwen is van tramadol. Ik kom zelf van 200mg af, en zit nu op 80mg per dag. Als ik zo je verhaal lees zou ik je aanraden om langzamer af te bouwen, van 300 naar 150 is echt te veel, en daarna meteen stoppen al helemaal!!

Even als voorbeeld. Ik ben begonnen op 1 januari, en zit nu in mijn zesde week op 60mg. Ik zal aan je huisarts vragen of ze druppels kunnen voorschrijven, die kan je namelijk doseren in 2,5 mg per druppel.

Verder gebruik ik ook Diazepam, daar is niks mis mee als je het nodig hebt. Alleen probeer niet te hoge dosering te nemen.

De een zou misschien minder ontwenning ervaren dan de ander. Maar slow and steady wins the race
Veel succes voor jou ook! Ik weet dat langzaam afbouwen in principe beter is. Maar anderzijds zijn er (behalve dat het enorm enorm zwaar is) geen gezondheidsrisico's aan cold Turkey stoppen met Tramadol, voor zover ik weet. En mijn probleem is dat ik de wilskracht niet heb om af te bouwen. Dat gaat misschien enkele dagen goed, maar dan neem ik weer meer. Vandaar mijn beslissing om ineens te stoppen. Ik ben wel heel zeker nu. Heb het enorm zwaar gehad, het was hels, maar ik heb geen seconde gedacht om terug te nemen. Dan ga ik er ooit terug door moeten en dat wil ik echt niet meer...

De nacht van zondag op maandag was dus vreselijk, ook maandag zelf was vreselijk. Ik was precies een vod, kon niks en voelde mij zo ellendig als maar kon. Nog nooit meegemaakt... Maar voorbije nacht heb ik toch een paar uur kunnen slapen en vandaag voel ik me een pak beter. Nog niet volledig erdoor maar wel OK. Ik ga er van uit dat de ergste lichamelijke afkickverschijnselen nu toch bijna voorbij zullen zijn. Net omdat het zo hels was, wil ik nu zeker niks meer nemen.

Uiteraard is iedereen anders. Als afbouwen voor mij had gewerkt, had dat zeker veel comfortabeler geweest... Dus goed dat het jou wel lukt. Volhouden zou ik zeggen 👍

Leeuwtje01

Hallo hier ook iemand die aan het afbouwen is van tramadol. Ik kom zelf van 200mg af, en zit nu op 80mg per dag. Als ik zo je verhaal lees zou ik je aanraden om langzamer af te bouwen, van 300 naar 150 is echt te veel. Als je daar nu aan gewend bent natuurlijk niet meer terug gaan.

Verder gebruik ik ook Diazepam, daar is niks mis mee als je het nodig hebt. Alleen probeer niet te hoge dosering te nemen
Dankjewel voor je je reactie. Dat probeer ik inderdaad.

Veel succes voor jou ook! Ik weet dat langzaam afbouwen in principe beter is. Maar anderzijds zijn er (behalve dat het enorm enorm zwaar is) geen gezondheidsrisico's aan cold Turkey stoppen met Tramadol, voor zover ik weet. En mijn probleem is dat ik de wilskracht niet heb om af te bouwen. Dat gaat misschien enkele dagen goed, maar dan neem ik weer meer. Vandaar mijn beslissing om ineens te stoppen. Ik ben wel heel zeker nu. Heb het enorm zwaar gehad, het was hels, maar ik heb geen seconde gedacht om terug te nemen. Dan ga ik er ooit terug door moeten en dat wil ik echt niet meer...

De nacht van zondag op maandag was dus vreselijk, ook maandag zelf was vreselijk. Ik was precies een vod, kon niks en voelde mij zo ellendig als maar kon. Nog nooit meegemaakt... Maar voorbije nacht heb ik toch een paar uur kunnen slapen en vandaag voel ik me een pak beter. Nog niet volledig erdoor maar wel OK. Ik ga er van uit dat de ergste lichamelijke afkickverschijnselen nu toch bijna voorbij zullen zijn. Net omdat het zo hels was, wil ik nu zeker niks meer nemen.

Uiteraard is iedereen anders. Als afbouwen voor mij had gewerkt, had dat zeker veel comfortabeler geweest... Dus goed dat het jou wel lukt. Volhouden zou ik zeggen 👍
Dankjewel! iedereen zijn eigen aanpak. Is ook prima. Ik wens jou ook heel veel succes!

Lepeltje

Is toch een soort Cold Turkey afbouw als ik het zo lees. Als je vol kan houden, dan heb je er een dag of 4-5 last van en daarna worden de symptomen echt minder. En een paar dagen daarna zijn de meeste klachten verdwenen. De symptomen zijn in 24 uur wel op een hoogtepunt. Maar van 300 naar 150mg en dan geleidelijk afbouwen kan ook zwaar zijn, ook dan ga je ontwenning hebben. Aangezien je aangeeft dat afbouwen eigenlijk geen optie is, zou ik echt even volhouden. Heb met oxycodon hetzelfde meegemaakt, 2 uur per dag geslapen maar cold turkey van tramadol is niet levensbedreigend, onthoud dat en haal daar motivatie uit dat je dan binnen 1 week je vrijheid weer helemaal terug hebt. Diazepam gebruiken voor een weekje is wel goed te doen hoor, daar krijg je geen problemen mee.

Tara12

Newbie
Update : sinds woensdag gaat het beduidend beter overdag. Sinds gisteren (donderdag) voel ik mij overdag fysiek terug helemaal normaal, behalve dan mijn maag en darmen. Wat een opluchting...

De nachten zijn nog niet wat ze moeten zijn. Eén nacht heb ik echt goed geslapen, een blok van 4 uur en dan nog enkele uren. Maar de meeste nachten zijn nog steeds kut. Gelukkig minder erg dan in het begin, ik heb geen pijn meer. Maar ik heb wel heel veel last van rusteloze benen en eigenlijk gewoon een rusteloos lichaam. Ik slaap eventjes en lig dan lang wakker. Niet ideaal, maar ik ga er vanuit dat ook dit nog wel zal passeren...

Raver

Badass junkie
Onthoudt dat je echt veel kan hebben qua slaaptekort. Al voelt dat soms niet zo! Goed bezig!

Leeuwtje01

Update : sinds woensdag gaat het beduidend beter overdag. Sinds gisteren (donderdag) voel ik mij overdag fysiek terug helemaal normaal, behalve dan mijn maag en darmen. Wat een opluchting...

De nachten zijn nog niet wat ze moeten zijn. Eén nacht heb ik echt goed geslapen, een blok van 4 uur en dan nog enkele uren. Maar de meeste nachten zijn nog steeds kut. Gelukkig minder erg dan in het begin, ik heb geen pijn meer. Maar ik heb wel heel veel last van rusteloze benen en eigenlijk gewoon een rusteloos lichaam. Ik slaap eventjes en lig dan lang wakker. Niet ideaal, maar ik ga er vanuit dat ook dit nog wel zal passeren...
Knap van je dat je zo snel kan afbouwen, vol houden! Heb je geen last van depressieve gevoelens? Ik heb dat heel erg namelijk.

Tara12

Newbie
Ik was even gestopt, maar ondertussen zit ik op 70mg per dag. Tot nu toe gaat het wel oké. Maar had even een break nodig.

En hoe is het bij jou?
Goed dat het oké gaat!

Bwa, ik blijf het mentaal heel zwaar vinden. Ik hoop dat dat nog voorbij gaat. Lichamelijk ben ik wel helemaal oké en slapen gaat op zich ook al iets beter.

Leeuwtje01

Goed dat het oké gaat!

Bwa, ik blijf het mentaal heel zwaar vinden. Ik hoop dat dat nog voorbij gaat. Lichamelijk ben ik wel helemaal oké en slapen gaat op zich ook al iets beter.
Wat is er mentaal voor je zwaar? Dat je dat verdovende gevoel niet meer hebt? Want dat herken ik namelijk. Ik voel mij minder vrolijk, eerder geïrriteerd, angstiger. Ben benieuwd of jij dat ook hebt.

gelukkig gaat het lichamelijk beter, hoe lang ben je er nu van af?

Tara12

Newbie
Wat is er mentaal voor je zwaar? Dat je dat verdovende gevoel niet meer hebt? Want dat herken ik namelijk. Ik voel mij minder vrolijk, eerder geïrriteerd, angstiger. Ben benieuwd of jij dat ook hebt.

gelukkig gaat het lichamelijk beter, hoe lang ben je er nu van af?
Ja inderdaad, ik mis dat verdovende en relaxte gevoel zo erg. Het is een constante strijd om niet opnieuw te bestellen.
Ik heb gelukkig wel enkele zaken waarin ik afleiding vind, zoals dingen doen met vrienden of met mijn kinderen, en sport, maar zonder afleiding is het heel moeilijk.

Ik heb mijn laatste dosis genomen op woensdag 31 januari. Dus iets meer dan 3 weken nu.

Leeuwtje01

Ja inderdaad, ik mis dat verdovende en relaxte gevoel zo erg. Het is een constante strijd om niet opnieuw te bestellen.
Ik heb gelukkig wel enkele zaken waarin ik afleiding vind, zoals dingen doen met vrienden of met mijn kinderen, en sport, maar zonder afleiding is het heel moeilijk.

Ik heb mijn laatste dosis genomen op woensdag 31 januari. Dus iets meer dan 3 weken nu.
Ja ik ook hoor, steeds de drang om meer te pakken, ik heb ook genoeg op voorraad. Maar ik wil er van af dus ik doe het niet. En als ik er af ben dan gooi ik het weg.

Wel netjes dat je dingen blijft doen, ik heb daar zelf heel veel moeite mee, heb mij aardig terug getrokken de laatste weken.

De Schurk

Belezen gebruiker
Ik gebruik zelf ook jaren Tramadol, maar wil gewenning voorkomen en dat is als ik jullie verhalen lees ook niet zo gek denk denk ik.
Maar over echt zulke verslavingen aan Tramadol kan ik niet meepraten of je advies over geven

Ik zelf wissel de Tramadol af met een aantal middelen die ook pijnstillend werken zoals GABA substanties bijvoorbeeld.
Maar ODSMT en Buccazine hebben soortgelijk opiaat effect als Tramadol maar zijn geen SNRI's zoals tramadol maar meer echte opiaten en daarom werken deze beide anders op je hersenen en zou geen kruistolerantie moeten veroorzaken, en ik denk dat je afbouwen daarmee beter zal gaan.
Maar dit zijn beide wel RC's dus nooit echt aan te raden

Laatst bewerkt:

Tara12

Newbie
Ik ben inmiddels nog steeds gestopt, heb sinds 31 januari geen Tramadol meer genomen.
Mentaal blijft het heel heftig. Ik heb een paar keer een aantal dagen een 'terugval' gehad waarbij ik in mijn hoofd half flipte en dan (kleine hoeveelheden) codeïne heb genomen om toch te kalmeren en iets van 'het relaxte gevoel' te krijgen. Maar ik blijf doorzetten en hopelijk nu zonder verdere terugval. Het is gewoon echt zwaar klote dat je zo'n pillen zo hard kan missen...

Paranoize.

Badass junkie
Hoe naar je je ook voelt lichamelijk en geestelijk vergeet niet dat dit juist een goed teken is, het betekend dat je lichaam aan het herstellen is van je tramadol (mis)bruik

pijn is de prijs die je betaald voor het (mis)bruinen van opoiden, er is geen easy way out

schaam je je ook niet dat je op zo,n moment diazepam slikt het is oké

een paar weken diazepam slikkdn betekend niet gelijk dat je erna aan de benzo’s vast zit zeker op zo’n lage dosering. Hier hoef je alleen bang voor te zijn als je potente RC benzos neemt (daar komen de horror verhalen ook vandaan)

rockbitch

Goh als ik dit lees van jullie dan schrik ik echt. Want ik neem 14 pillen van 50mg in 1 keer. Een doosje van 60 pillen is bij mij in minder dan een week leeg 😔😔
Gelukkig doe ik het niet elke dag. Miss 1 week aan een stuk en daarna neem ik er 4 in 1 keer. En dit probeer ik dan vol te houden. Maar ik mis die geborgenheid en verdoving. En dan gaat het weer mis.
Heb vorig jaar geprobeerd om af te kicken. Dat was een hel, ik voelde me een lijk,zweten als een gek,pijn,nergens zin in,...
Gisteren nog 15 pillen genomen. Vandaag geen enkele. Morgen weer terug beginnen met 4,en hopelijk hou ik het vol zodat ik er telkens 1 weg kan nemen.
Van cocaïne voelde ik niks maar van deze pillen van de dokter daar moeten we van afkicken! Miss beter een lijntje nemen als we ontwennings verschijnselen hebben 😄😄😄

Leeuwtje01

Ik ben inmiddels nog steeds bezig met afbouwen, ik zit nu op 65mg. Heb een terugval gehad. En heb het nog steeds moeilijk om niet meer te pakken. Opiaten zijn een hel, als je eens dat warme gevoel heb gehad, dan blijf je daar naar verlangen.

Tara12

Newbie
Ja Leeuwtje, dat is het exact, je blijft idd zo verlangen naar dat gevoel. Ik vraag me af of dat ooit helemaal weggaat.
Goed bezig trouwens met afbouwen!

De Schurk

Belezen gebruiker
Ik ben inmiddels nog steeds bezig met afbouwen, ik zit nu op 65mg. Heb een terugval gehad. En heb het nog steeds moeilijk om niet meer te pakken. Opiaten zijn een hel, als je eens dat warme gevoel heb gehad, dan blijf je daar naar verlangen.
Ja herkenbaar.
Begin van de dag nee zeggen.
En vervolgens wanhopig naar een excuus zoeken waarom je vandaag toch weer Tramadol wilt gaat gebruiken.
Maar goed bezig leeuwtje...keep strong!

Leeuwtje01

Ja herkenbaar.
Begin van de dag nee zeggen.
En vervolgens wanhopig naar een excuus zoeken waarom je vandaag toch weer Tramadol wilt gaat gebruiken.
Maar goed bezig leeuwtje...keep strong!
Ja precies dit! Dankjewel, ik zit nu op 45mg per dag. Ik heb er wel last van, zit eigenlijk steeds te wachten op mijn nieuwe inname van de Diazepam 3x2mg

De Schurk

Belezen gebruiker
Ja precies dit! Dankjewel, ik zit nu op 45mg per dag. Ik heb er wel last van, zit eigenlijk steeds te wachten op mijn nieuwe inname van de Diazepam 3x2mg
Goed bezig! hou vol.
Ik zat op mijn dieptepunt op 200 tot 300mg op een avond en heb het nu goed onder controle met 1 keer in de week nog.
Maar ik gebruik het voor chronische pijn, en pijn kan op talloze manieren niet meer gevoeld hoeven worden.
Ik denk dat de meeste mensen hier benzo's zullen afraden, maar als je daarmee je tramadol gewoonte kan doorbreken lijkt dat mij een prima tool op de korte termijn.
het lijkt zo makkelijk, mensen zoals jij en ik weten gewoon dat je uit eindelijk toch weer toegeeft en meer Tramadol in neemt dan je bedoeling was, neem dan liever een substantie in waar je je goed bij voelt en de cravings laat verdwijnen. En probeer op die manier het af te bouwen.
Langzaam taperen is inderdaad de beste optie.

maar vraagje gebruikje Tramadol en diazepam tegelijk? en hoe erg zijn de tramadol widrawls als je een avond enkel diazepam gebruikt?
zo doorbreek je de cyclus met 1 dag in de week geen tramadol , en je zal je op den duur minder cravings moeten hebben als je dat verder opbouwt naar 2 dagen, 3dagen ect.. maar let alsjeblieft wel er wel op dat je daardoor niet meer en vaker diazepam gaat gebruiken, daar van afkicken is een pittige klus

Blijft lastig, ik begrijp je probleem voledig

Maar succes ermee.

Laatst bewerkt:

Leeuwtje01

Goed bezig! hou vol.
Ik zat op mijn dieptepunt op 200 tot 300mg op een avond en heb het nu goed onder controle met 1 keer in de week nog.
Maar ik gebruik het voor chronische pijn, en pijn kan op talloze manieren niet meer gevoeld hoeven worden.
Ik denk dat de meeste mensen hier benzo's zullen afraden, maar als je daarmee je tramadol gewoonte kan doorbreken lijkt dat mij een prima tool op de korte termijn.
het lijkt zo makkelijk, mensen zoals jij en ik weten gewoon dat je uit eindelijk toch weer toegeeft en meer Tramadol in neemt dan je bedoeling was, neem dan liever een substantie in waar je je goed bij voelt en de cravings laat verdwijnen. En probeer op die manier het af te bouwen.
Langzaam taperen is inderdaad de beste optie.

maar vraagje gebruikje Tramadol en diazepam tegelijk? en hoe erg zijn de tramadol widrawls als je een avond enkel diazepam gebruikt?
zo doorbreek je de cyclus met 1 dag in de week geen tramadol , en je zal je op den duur minder cravings moeten hebben als je dat verder opbouwt naar 2 dagen, 3dagen ect.. maar let alsjeblieft wel er wel op dat je daardoor niet meer en vaker diazepam gaat gebruiken, daar van afkicken is een pittige klus

Blijft lastig, ik begrijp je probleem voledig

Maar succes ermee.
Ja ik gebruik het tegelijk. Ik heb eigenlijk geen idee, heb dat nog nooit geprobeerd. Dit kan ik wel proberen wanneer ik nog wat lager zit. Probeer volgende week 20/25mg misschien dan om de dag wel en niet.

De Schurk

Belezen gebruiker
Ja ik gebruik het tegelijk. Ik heb eigenlijk geen idee, heb dat nog nooit geprobeerd. Dit kan ik wel proberen wanneer ik nog wat lager zit. Probeer volgenkende week 20/25mg misschien dan om de dag wel en niet.
Ja ik denk namelijk dat je lichaam geestelijke voldoening genoeg heeft na die benzo en hopelijk zo geen tramadol cravings krijgt.
Er gezien je die dag dan geen tramadol hebt ingenonen zit je alweer op een dag minder in de week van dat spul.
En tuurlijk zal je geestelijk wel de drang hebben om (iets) te gebruiken, maar zware onwenning van tramadol kan je hierdoor wel zwaar verminderen omdat je lichaam dit stofje herkent en ziet dat de frequentie afneemt.

Succes ermee :)

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ken iemand met oxycodon verslaving, voorgeschreven voor nek hernia, zit nu nog op 150 mg per dag, maar na elke verlaging voelt hij zich dagenlang verschrikkelijk! Dit lijkt me vreselijk. Wens iedereen sterkte in deze strijd.

Tara12

Newbie
Nog eens een update. Op 1 augustus zal ik zes maanden gestopt zijn met Tramadol.
Ik had niet verwacht dat het mentaal zo zwaar zou blijven. Sinds ongeveer 10 weken is de erge drang naar pillen weg. Ik heb sindsdien ook niet meer af en toe codeïne genomen.

Dus dat is uiteraard een verbetering. Maar ik heb zo veel last van enorm neerslachtige periodes. Dan komt er gewoon iets heel donker en zwart over mij en kan ik alleen het negatieve zien. Dit duurt soms een dag, soms meerdere dagen, en gaat dan even plots weg als het is gekomen. Vroeger had ik dit helemaal niet.

Ik heb er veel over opgezocht en vermoed dat dit valt onder 'paws' en wordt veroorzaakt doordat er in mijn hersenen nog een disbalans is. Rationeel weet ik dat, maar elke keer is het even vreselijk. Ik zal het tijd moeten geven maar het is enorm zwaar.

_shikantaza

Badass junkie
Nog eens een update. Op 1 augustus zal ik zes maanden gestopt zijn met Tramadol.
Ik had niet verwacht dat het mentaal zo zwaar zou blijven. Sinds ongeveer 10 weken is de erge drang naar pillen weg. Ik heb sindsdien ook niet meer af en toe codeïne genomen.

Dus dat is uiteraard een verbetering. Maar ik heb zo veel last van enorm neerslachtige periodes. Dan komt er gewoon iets heel donker en zwart over mij en kan ik alleen het negatieve zien. Dit duurt soms een dag, soms meerdere dagen, en gaat dan even plots weg als het is gekomen. Vroeger had ik dit helemaal niet.

Ik heb er veel over opgezocht en vermoed dat dit valt onder 'paws' en wordt veroorzaakt doordat er in mijn hersenen nog een disbalans is. Rationeel weet ik dat, maar elke keer is het even vreselijk. Ik zal het tijd moeten geven maar het is enorm zwaar.
Balen. Je kunt je lang slecht voelen nar afbouw van medicatie maar uiteindelijk kom je er weer bovenop. Wat heb je in je leven verder veranderd behalve dat je nu geen Tramadol meer neemt?

Tara12

Newbie
Ik probeer te praten over mijn gevoelens ipv te verdoven. Ik ben eigenlijk van nature geen prater maar heb nu twee goede vriendinnen in vertrouwen genomen en bij hen kan ik altijd terecht. Dat doe ik nu veel meer dan vroeger. Ik probeer ook te praten over zaken uit mijn verleden waarover ik nog nooit had verteld. Ik ga ook naar een psycholoog.

En ik zorg ervoor dat er geen pillen in huis zijn en liefst nergens binnen mijn handbereik 🙃

_shikantaza

Badass junkie
Ik probeer te praten over mijn gevoelens ipv te verdoven. Ik ben eigenlijk van nature geen prater maar heb nu twee goede vriendinnen in vertrouwen genomen en bij hen kan ik altijd terecht. Dat doe ik nu veel meer dan vroeger. Ik probeer ook te praten over zaken uit mijn verleden waarover ik nog nooit had verteld. Ik ga ook naar een psycholoog.

En ik zorg ervoor dat er geen pillen in huis zijn en liefst nergens binnen mijn handbereik 🙃
Klinkt goed. Meditatie en een wandeling iedere dag? Dagboek bijhouden “s avonds?

Laatst bewerkt:
Bovenaan