Afkicken van ghb/gbl-verslaving

someone

Belezen gebruiker
Beste forumbezoekers,

Ik heb op dit forum inmiddels al het een en ander gelezen over en van mensen die aan ghb en gbl verslaafd zijn en het valt me op dat er nog relatief weinig bekend is over het afkicken van deze middelen. Je leest op het internet over ontwenningsklinieken die afbouwschema's hanteren, eventueel aangevuld met kalmerende- en slaapmiddelen (Novadic-Kentron schijnt op basis hiervan een standaard behandelprotocol voor Nederlandse klinieken ontwikkeld te hebben) maar veel meer blijkt er hier in Nederland over dit thema niet bekend te zijn. Daarbij blijken deze klinieken vaak maandenlange wachtlijsten te hebben.

Het afbouwen van ghb/gbl wordt over het algemeen als zwaar en pijnlijk ervaren en het terugvalpercentage (mensen die na hun ontwenning weer opnieuw gaan gebruiken) schijnt erg hoog te zijn; het schijnt niet makkelijk te zijn om zonder ghb/gbl te leven na een ontwenning.
Blijkbaar is er in Nederland nog maar weinig bekend over een relatief eenvoudige en pijnloze ontwenning van deze middelen en de mogelijkheden die er zijn op het gebied van terugvalpreventie.

In het buitenland (voornamelijk in Engeland en de VS) is er al veel meer bekend over ontwenning d.m.v. baclofen, en in mindere mate met pregabaline (Lyrica), waardoor het afbouwen van ghb/gbl overbodig wordt en verslaafden ambulant (zonder opname) geholpen kunnen worden, zie www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20925687
Ook wordt er een onderhoudsdosering baclofen gegeven om terugval te voorkomen, baclofen neemt een groot deel van ontwenningsverschijnselen weg die na de eerste ontwenning nog maanden kunnen aanhouden (craving, vermoeidheid, depressie, angsten etc.) en waardoor ex-verslaafden weer gaan gebruiken. (Mondriaan Verslavingszorg Maastricht werkt overigens al met baclofen als onderhoudsdosering).

Verslavingsklinieken verdienen natuurlijk meer aan lange opname's en aan patienten die regelmatig terugkeren en ik kan me dan ook niet geheel aan het vermoeden onttrekken dat deze niet zo'n haast hebben met het invoeren van behandelingen zoals ik die juist heb beschreven, behandelingen die veel patientvriendelijker zijn en veel korter duren. Ik mag aannemen dat er in onze Nederlandse verslavingsklinieken inmiddels ook geëxperimenteerd wordt met baclofen maar als men zou kijken wat hier internationaal inmiddels over bekend is dan zou men volgens mij sneller tot dergelijke behandelingen over kunnen gaan, hierdoor zouden de wachtlijsten overigens ook verdwijnen.

Zelf ben ik ook ernstig verslaafd geweest aan ghb/gbl en heb ik mijn eigen ontwenning moeten doen omdat ik niet op een opname kon/wou wachten. Ik heb het internet afgespeurd en kwam tot de ontdekking dat ontwennen met baclofen en pregabaline redelijk goed zelf thuis te doen zou moeten zijn. Mijn huisarts wou hier geen medewerking aan verlenen omdat het off-labelgebruik van deze middelen betrof dus heb ik me deze zelf via het internet besteld.

Ik ben acuut gestopt met mijn ghb/gbl- gebruik (iets wat hier als praktisch onmogelijk en levensgevaarlijk wordt beschouwd) en ben in de plaats hiervan een combinatie van baclofen en pregabaline gaan gebruiken, iets wat door mij als een wonder werd ervaren. Ik had totaal geen ontwenningsverschijnselen en voelde mij er opmerkelijk goed bij, alleen al het feit dat ik niet meer elk uur hoefde te gebruiken voelde als een grote overwinning!
Ik heb de pregabaline toen geleidelijk afgebouwd en ben een onderhoudsdosering baclofen blijven gebruiken om me goed te blijven voelen en terugval te voorkomen.

Voer op google maar eens "baclofen pregabalin" in, eventueel in combinatie met "ghb en/of gbl"
en je zal zien wat ik bedoel. Ik geen centje ongemak van mijn (acute) ontwenning gevoeld en voel me nu (half jaar later) nog steeds prima, ook geen behoefte meer gevoeld om te gebruiken, de onderhoudsdosering baclofen neemt dit weg.

Ik wil met klem benadrukken dat elk mens anders is en daarom ook anders op medicatie reageert, so don't try this at home, op zijn minst niet zonder medische begeleiding.

Ik zou graag reacties ontvangen van mensen die recent in een kliniek zijn geweest voor een ghb/gbl-ontwenning en deze ervaring met mij/ons willen delen, misschien is er inmiddels toch al enige vooruitgang geboekt hier in Nederland. Ook zou ik graag reacties ontvangen van mensen die ambulant van hun verslaving zijn afgeholpen door artsen die enig initiatief durven nemen. Bij voorbaat dank!

royvdh65

Experimenterende gebruiker
zelf ben ik 6 weken verslaafd geweest aan de gbl, hier heb ik normaal zonder afbouwen of medicatie mee kunnen stoppen(wel een harde tijd geweest). Nu ben ik flink aan de alcohol(altijd un flinke drinker geweest) wat naar mijn idee nog een pak erger is, hiervoor ben ik ook naar de huisarts geweest en naar een therapeut van novadick maar zij schrijven me dit medicijn niet voor wegens te weining kennis. Zelf heb ik op internet zoveel goede verslagen gelezen. Zelf denk ik dat de verslavingszorg nog te weinig van dit stofje af weet. Het schijnt de zucht naar gaba gerelateerde stofjes compleet weg te nemen

someone

Belezen gebruiker
Baclofen is ook uitermate geschikt als ontwenningsmiddel en onderhoudsdosering bij alcoholverslaving, ghb/gbl en alcohol hebben allen hun werking op de gaba-b receptor, net als baclofen en pregabaline, Google "Dr. Ameisen" maar eens. De universiteit van Amsterdam doet momenteel een wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van baclofen bij alcoholverslaving.

Verslavingsinstanties, zeker dergelijke als Novadic-Kentron, willen hier naar mijn mening niet van weten omdat ze veel geld verdienen aan langurige (en daarom dure) conventionele behandelingen. Advies: zoek een huisarts die wél baclofen voor durft te schrijven zodat je veel kans hebt om van je alcoholverslaving af te komen. Dat lukt ook met gbl maar zo kom je van de regen in de drup...

Succes!

someone

Belezen gebruiker
ps. als je niets bij wilt leren dan hou je natuurlijk altijd te weinig kennis..., laat dat nou toevallig net ten voordele van hun inkomsten zijn...

mmn

Belezen gebruiker
heb zelf 2 keer in een kliniek (Hoofddorp) gezeten voor mijn GHB/GBL verslaving.
Deze kliniek vind ik zelf redelijk goed ze bouwen af met ghb en een kleine dosis baclofen en als je last krijgt van angst krijgt de diazepam.

de 2de keer dat ik er kwam was ik zelf niet meer verslaafd aan GHB maar nam het nog wel eens te veel daarom willen me ouders dat ik daar heen ging ik zat toen op een dosis van 200mg baclofen wat voor mij echt super hielp ik vond het toen zelf lekker als GHB, omdat het langduriger is en niet die comedown hebt

Als je baclofen neemt vindt ik wel dat je niet meer die High van GHB krijgt heel iets raars vind ik zelf en is dan ook gewoon niet zo leuk meer om GHB te nemen al nam ik het wel gewoon 3 keer per dag voor het eten omdat ik dat al zo lang gewend was.

Pregabaline nam ik ook eens een keer met GHB nou ik werd kotsmisselijk en helemaal hyper wist niet meer wat ik moest doen dus dat vond ik geen succes.

Phenibut schijn je ook te kunnen gebruiken voor het afkicken van GHB, omdat het op de zelfde receptor werkt ik heb dit zelf ook geprobeerd, maar vond dit niet echt werken behalve dan tegen de angst ik vond het ongeveer het zelfde werken als diazepam wat wel een voordeel kan zijn. Met phenibut moet je zeker uitkijken want als je daar verslaafd aan bent is het net zo erg als dat je aan GHB verslaafd bent.

styn

Experimenterende gebruiker
ik heb een vraagje , eerst mijn verhaaltje zo kort mogelijk zeggen.
ik ben 19jaar begonnen op mijn 18de sinds het uit was met mijn ex vriendin kon het niet verwerken, eerst s'avonds alleen gebruiken tot ik het ondervond hoe plezant het was in de dag
sociaal, behulpzaam tegen mensen op straat en vond het zelf leuk :) goed kunnen praten enz, actief maar kon er ook heel moe van zijn maargoed.
Ben verslaafd aan smerig goedj gbl, ondervind zware last aan mijn lichaam na langdurig gebruik
misvorming van vingers enz..
ben afgekickt geweest op 12september tot 18september in gasthuisberg met traxene 50mg meerdere keren per dag.
ging goed,maar voelde mij depressief en ik kreeg 100mg seroquel voorgeschreven en 10mg zolpidem omdat ik echt heel slecht slaapte en dit verminderde de craving om trug te gebruiken
maar ik neemde dit altijd s'avonds in zodat ik goed kon genieten van de roes en goed kon slapen
nadeel van seroquel ikvoel mij daar nog depressiever van en je voelt je dom, nadenken over de domste rekensommen bevoorbeeld. ook tijdje 200mg moeten nemen maar dit heb ik zelf verminderd omda ik mij echt nie goe voelden in de dag.
ik ben dus begonnen met gbl trug na 2maand clean te zijn, ik was agressief tegen mijn ouders, roepen en tieren en zij mochten niet ingaan op mijn agressieve buien zijden de artsen
de hulp van psychiaters enz is verwaarloosbaar ze helpen u niet !!! nu ik wil niet langer om de 2uur gebruiken ( 1week geleden gbl in mijn oog gehad omdat ik op de wc dopje wou nemen aan de kraan) buitenste laag verbrand, keirap kunnen uitspoelen met water , ondertussen is mijn oogje al goed trug ) echt niet te doen, mijn dokter wilt mij nu dus trug 50mg traxene voorschrijven maandag . en opstarten met anti-depressiva, is dit een goed idee? zou dit mij trug bovenop helpen, ( ik doe heel de dag bijna niets gewoon thuis beetje rondhangen vooral op mijn kamer , heb tv zetel en bed en computer en goede muziekinstallatie,) brommer is al lang kapot, anders was ik altijd onderweg naar iemand en dan voelde ik mij altijd goed zonder drugs, ik wil gewoon normaal leven leiden maar is onmogelijk in mijn ogen, veel mensen hebben de hoop al in mij verloren

someone

Belezen gebruiker
Maak je behandelende artsen attent op de mogelijkheden die Baclofen en/of Pregabaline (Lyrica) bieden om af te kicken. Laat ze desnoods deze discussie lezen (afdrukken).

Succes!

Bovenaan