Alcohol is schadelijker dan we dachten

Kordie

DF-koning
Iets minder drinken voorkomt de kans op kanker (gerelateerd aan alcoholgebruik):

Alcohol blijkt schadelijker dan gedacht, zelfs bij kleine hoeveelheden: dit moet je weten
Als Nederlanders hun alcoholgebruik de komende jaren met gemiddeld twee glazen per week verminderen, kunnen we tot 2050 voorkomen dat ruim 11.500 mensen de diagnose kanker krijgen.
Een kleine vermindering in alcoholgebruik kan gemiddeld al bijna 430 mensen per jaar de diagnose kanker besparen, laten berekeningen zien van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Het instituut deed samen met het Trimbos-instituut en gezondheidsfondsen als KWF Kankerbestrijding en MDL Fonds onderzoek naar de impact van minder alcohol drinken op het toekomstige aantal kankerdiagnoses.

Dit onderzoek was nodig omdat veel mensen niet weten dat alcohol, hoe weinig je ook drinkt, de kans op minstens zeven soorten kanker vergroot. Het gaat dan om mondkanker, keelkanker, strottenhoofdkanker, leverkanker, slokdarmkanker, endeldarmkanker, dikkedarmkanker en borstkanker. De uitkomst verraste ook de onderzoekers, zegt Tamarah de Jong, wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos-instituut.
„Het was bekend dat alcohol kanker veroorzaakt, maar we waren verbaasd dat je met zo’n kleine stap zo veel winst kan behalen.”

Irriterende stof
Wat doet alcohol nou precies in je lijf? We weten dat alcohol een kankerverwekkende stof is, zegt De Jong. „Zo verklaart de World Health Organization (WHO, red.) het ook. Het is een irriterende stof. Je ziet dat het lijstje aan kankersoorten dat door alcohol komt, precies de weg blootlegt die alcohol aflegt in je lijf: de mond, keel, strottenhoofd, slokdarm, darmen, lever. Daar beschadigt het cellen en dna en kan het ontstekingen veroorzaken.”
De vreemde eend in de bijt is borstkanker. „Alcohol heeft effect op je hormoonhuishouding. Er wordt nu gedacht dat het daarmee te maken kan hebben, maar dat is nog niet helemaal ontrafeld.”
En hoe zit het met een beetje alcohol drinken, is dat dan minder slecht? Eigenlijk niet, zegt De Jong. „Gezond is het nooit, er is geen veilige ondergrens of niveau van alcoholgebruik waarbij het risico nul is. Voor kanker geldt dat het risico erop toeneemt als je één glas per dag drinkt. Dan hebben we het over een standaardglas van 250 milliliter. Drink je bijvoorbeeld zwaarder bier of meer dan een standaardglas, dan zit je daar al overheen. En veel mensen drinken meer, of een groter glas.”
Maar gaan we dat ook doen, minder drinken? Volgens cijfers uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van CBS uit 2024 drinkt bijna driekwart van de Nederlanders alcohol. Mannen doen dat vaker dan vrouwen: gemiddeld acht glazen per week; vrouwen drinken bijna vijf glazen.

Aantal drinkers neemt af
Wel neemt het aantal drinkers de laatste jaren licht af en ook het aantal glazen dat wordt gedronken daalt. Dat zorgt op de langere termijn voor een kleinere kans op kanker, zegt De Jong. „Dan heb je het wel over echt de langere termijn, dus niet na een maandje niet drinken omdat je meedoet aan Dry January.”
Volgens Dorine Manson, directeur van KWF Kankerbestrijding, mogen we overigens best een handje geholpen worden om minder tot drinken verleid te worden. „Bewustwording alleen is niet genoeg: stevig alcoholbeleid is nodig om gezondere keuzes te ondersteunen. De leefomgeving staat nu nog vol ongezonde prikkels zoals alcoholreclame, die het gedrag van mensen sterk beïnvloeden, vooral dat van jongeren. Een wettelijk verbod op alcoholreclame die kinderen en jongeren bereikt, is daarom een logische en noodzakelijke eerste stap.”
Minderen loont op meer vlakken, weet onderzoeker De Jong. „Mensen gaan beter slapen, voelen zich in het geheel beter.”

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/twee-g...lijkt-schadelijker-dan-gedacht.html&slug_rd=1

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
En lekkerder waardoor het sociaal zo geaccepteerd is dat iedereen gewoon blijft drinken snuiven en slikken hier en de rest van de wereld. Dus dank voor het delen maar als je hier serieus elk woord van gelooft ik blijf gewoon genieten van alle genotsmiddelen en blijven nemen zolang ik leef. :wink:
Alcohol werd aan mij al gegeven toen ik jonger als 10 was. Maar nu af en toe heerlijke whisky bijvoorbeeld zal ik me niet laten ontnemen en zelfde met softdrugs etc. zelfs in het ziekenhuis krijg je cocaïne of derivaten ervan. Of ik was een uitzondering en meer mensen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
En lekkerder waardoor het sociaal zo geaccepteerd is dat iedereen gewoon blijft drinken snuiven en slikken hier en de rest van de wereld. Dus dank voor het delen maar als je hier serieus elk woord van gelooft ik blijf gewoon genieten van alle genotsmiddelen en blijven nemen zolang ik leef. :wink:
Alcohol werd aan mij al gegeven toen ik jonger als 10 was. Maar nu af en toe heerlijke whisky bijvoorbeeld zal ik me niet laten ontnemen en zelfde met softdrugs etc. zelfs in het ziekenhuis krijg je cocaïne of derivaten ervan. Of ik was een uitzondering en meer mensen.

Wat bedoel je met “als je hier serieus elk woord van gelooft”? Dit is een wetenschappelijk onderzoek, niet een of ander random kletspraatje. Dat je er niks mee doet omdat de resultaten jou (en vele anderen) niet goed uitkomen, is natuurlijk gewoon ieders eigen keuze en goed recht. Niemand komt je iets “ontnemen”.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter

Goeie uitleg hoe het afbreekt in je lichaam
Had het via verschillende AI ook onderzocht voor ik zelf ging zoeken maar ja normaal gesproken is 1 glas al snel uit je lichaam niet. Vind deze man wel er met AI deels een horrorfilm van maken. Ken genoeg oude mensen die letterlijk 60 jaar dagelijks bescheiden drinken en aan totaal iets anders doodgaan of vice versa. Harde waarheid je moet uiteindelijk ergens aan doodgaan zeggen behoorlijk wat mensen tegen iemand die zelf bijna een gras spriet is en veel geld uitgeven aan voedsel etc wat "gezond" wordt beschouwd op dat moment. Terwijl er later een documentaire over komt waarin ze uitleggen dat het veel meer koolstofdioxide maakt door het te maken.

Het zal over een jaar weer anders bekeken worden dat is een feit. Maar alcohol is toxisch dat wisten we tientallen jaren geleden al met 'comazuipers etc'

De comments eronder zijn zeer interessant behalve de "ik ben x tijd gestopt" voegt geen waarde toe dat geeft deze man alleen zijn ego een boost waar hij zijn rush en geld vandaan haalt.

En het is overduidelijk gesponsord hij verdient geld door een script te volgen of autocue.. waarschijnlijk beide
Niet vooral goed voor zijn inkomsten en members die alleen maar ja knikken. Durf het 1 en ander in twijfel te nemen. Gezond rationeel denken en niet puur eigenbelang. Jammer dat hij het belangrijk vindt om te delen als hij er betaald voor wordt extra door sponser (is een observatie. Hieronder een paar comments die me opvielen (heb er veel meer maar dan wordt het spam)
Zou grappig zijn om Sandoz als sponsor te hebben als je apotheker bent bijvoorbeeld. Screenshot_20260114-091222.pngScreenshot_20260114-090537.pngScreenshot_20260114-090022.pngScreenshot_20260114-090814.png

Peace ✌️

Laatst bewerkt:

BrieMetDeBril

Badass junkie
@Tijdloos
Ik krijg het idee dat jij je aangevallen voelt en de drang hebt alcohol te verdedigen.
En daarbij zijn de argumenten die je erbij betrekt totaal niet relevant.
Dit topic gaat over de schadelijke eigenschappen van alcohol, daar kun je weinig aan veranderen want het is eenmaal erg schadelijk en ik zie geen reden het te verdedigen.
Ik spreek niemand gericht aan met deze video en dat er zo'n reactie van jou komt vind ik best verrassend.
Je weet net zoals ik dat ik ook veel alcohol gebruikt heb en daar niet vies van ben (geweest) en ik mensen laat leven zoals ze willen en het prima vind als iemand dat doet.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
@Tijdloos
Ik krijg het idee dat jij je aangevallen voelt en de drang hebt alcohol te verdedigen.
En daarbij zijn de argumenten die je erbij betrekt totaal niet relevant.
Dit topic gaat over de schadelijke eigenschappen van alcohol, daar kun je weinig aan veranderen want het is eenmaal erg schadelijk en ik zie geen reden het te verdedigen.
Ik spreek niemand gericht aan met deze video en dat er zo'n reactie van jou komt vind ik best verrassend.
Je weet net zoals ik dat ik ook veel alcohol gebruikt heb en daar niet vies van ben (geweest) en ik mensen laat leven zoals ze willen en het prima vind als iemand dat doet.
True excuses hiervoor. Ben gewoon gewend te kunnen zeggen wat ik denk. Voelt hier laatste tijd aan alsof ik zorgvuldig de woorden moet kiezen. We zijn immers zo goed als allemaal volwassenen hier :wink: Gewoon aan de regels houden. Als je me dan als pro alcohol ziet zelfs na ik zelf zei 'nooit gedronken (of gerookt) voeg ik eraan toe blijf je beter ervan weg
Maar ik zal gewoon genieten net als velen anderen inderdaad.

Sommige long term DF'ers merken ook het verschil. Hoor van sommigen dat er achter me rug om ik slechte reputatie heb. Dankzij o.a mij staat DF hier nog met alle informatie etc. Dus trek me daar geen ruk van aan. Dan zoek ik gewoon positieve energie van vrienden en vrijwilligers op die via een andere app zoveel mogelijk mensen helpen met letterlijk van alles.
Dus voor nu
Peace ✌️ out

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning

Dat is al heel lang een feit. Iedere dag drinken, boven een x aantal glazen per week drinken, binge drinken is verreweg van gezond voor een lichaam.
Je zal niet gelijk een zware hersenbeschadiging of hartaanval of hersenbloeding krijgen als je dit af en toe doet.
Daarom noemen ze alcohol ook wel een stille sluipmoordenaar.
Daar hoeft ook geen jarenlang onderzoek voor gedaan te worden mijn inziens, alcohol is (net als andere drugs) een toxtische stof en dat is nooit gezond.

Medicijnen en alcohol is ook een duivelse combinatie en is zeker een red flag voor (ernstige) cognitieve schade doordat neuronen bv niet meer goed met elkaar kunnen communiceren. Wat zich dan uit in vergeetachtigheid, confabuleren, gedragsveranderingen .... tot in een andere wereld leven en denken dat dat waarheid is.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
tot in een andere wereld leven en denken dat dat waarheid is.
Delirium in het kort 🙂‍↕️. Gelukkig is Doornappel daardoor niet populair.
Medicijnen en alcohol is ook een duivelse combinatie en is zeker een red flag
Absoluut je eigen grenzen en zelfdiscipline is nodig mocht je het mixen. En de tolerantie kan een rol spelen waardoor bij sommige dit enorm kan verschillen per persoon. Maar harm reduction: best niet mixen

Kordie

DF-koning
Absoluut je eigen grenzen en zelfdiscipline is nodig mocht je het mixen

Zover ik weet gebruik jij medicatie op doktersrecept en niet op doktersrecept.
Je neemt daarbij, zoals we hier op DF lezen, toch flink wat whiskey per week.
Daarnaast ben je jong in aanraking gekomen met alcohol lees ik hier boven.
(wat overigens wel erg voor je is).

Oprechte vraag:
Ben jij niet bang dat je hersenen en bepaalde organen (hart, lever, nieren etc) al behoorlijk wat schade hebben geleden in de loop der jaren?

En de tolerantie kan een rol spelen

Of is dat je eigen gebruik van middelen goed praten?

Tolerantie is mijn inziens niet meer dan een gevoel, maar het is niet zo dat als je tolerantie hoger is dat het minder schadelijk is.
Dat gevolgen (en schade) bij een hogere tolerantie niet worden gevoeld ben ik het wel mee eens.

Zeehond

Badass junkie
Sommige long term DF'ers merken ook het verschil. Hoor van sommigen dat er achter me rug om ik slechte reputatie heb. Dankzij o.a mij staat DF hier nog met alle informatie etc. Dus trek me daar geen ruk van aan.
Wat is dit allemaal en waar komt dit vandaan joh?
Het lijkt alsof je iets dwars zit, maar volgens mij kunnen we hier als leden echt niks mee.
Peace.

Bovenaan