1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alcohol stapavond

Discussie in 'Alcohol' gestart door genk123, 21 feb 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. genk123

genk123 Belezen gebruiker

Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel alcoholisch drankjes jullie op een gemiddelde stapavond weg tikken. Ik vraag mij af wat 'normaal' is. Zo woon ik in een dorp en hier wordt dan ook erg veel gedronken op een zaterdag avond. Ik zelf kan er niet goed tegen dus bij mij zal het zo'n 12 flessen bier zijn. Maar sommige vrienden van mij kunnen er wel 15 of meer op. Dit vind ik absurd veel aangezien het standaard elke zaterdag zo is.

2. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

Voor iemand die “er niet goed tegen kan” tik je aardig wat weg hoor. 12 flesjes zijn bijna 16 eenheden/glazen bier. Das best wat! Zeker als je dit elk weekend neemt kan dat problematisch zijn of worden. Vooral als je jong bent en je hersenen zich dus nog aan het ontwikkelen zijn is het ongezond.

3. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

12 glazen op een avond vind ik behoorlijk extreem drinkgedrag.

Het Trimbos-instituut noemt mensen die minimaal één dag per week meer dan 6 glazen alcohol drinken een 'zware drinker'. Zulk drinkgedrag gaat gepaard met een aanzienlijke kans op gezondheidsincidenten zoals een maagzweer, valpartijen, agressie, geheugenverlies, onderkoeling en coma (alcoholvergiftiging).

Een man die meer dan 21 glazen per week drinkt is een 'overmatige drinker' (14 glazen p.w. is de grens voor vrouwen).

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is geen enkele hoeveelheid alcohol gezond. Elk glas alcohol verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, overgewicht en kanker. Daarbij noemt de WHO een aanvullende grens van maximaal 4 glazen per gebruiksmoment. Na die 4 glazen neemt de kans op ontstekingsreacties in het lichaam toe, net als impulsiviteit (en dus later spijt van je gedrag), slechte nachtrust, misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, verwarring, geheugenverlies, uitdroging, verlies van motoriek, verwondingen door omvallen, verwondingen door vechtpartijen en verwondingen door verkeersongevallen.

Wat 'normaal' gebruik is, kan je beter niet afleiden aan wat andere mensen om je heen gebruiken. Een klassieke manier van verslaving goedpraten is door te wijzen op iemand die meer gebruikt en dan te zeggen 'ja, maar die persoon gebruikt nóg veel meer.' Wat die andere mensen doen zegt niks over de problemen die ontstaan in jouw leven geassocieerd met alcoholgebruik. Dus met het gedrag van anderen kun je jouw gedrag niet goedpraten.

Sowieso wordt in Nederland, maar ook veel andere landen wereldwijd, veel te veel alcohol gedronken. Bijna een op de tien Nederlanders drinkt overmatig veel alcohol. Check ook deze factsheet voor meer informatie over gebruikscijfers.
    https://www.trimbos.nl/docs/bd1d5260-16d8-4d3f-a151-09f983d61d4c.pdf

Laatst bewerkt: 22 feb 2019
    Fenrir en MacLeod vinden dit leuk.
  4. De Dunne

12 flesjes zijn bijna 16 glazen.

Neo-Shulginist vindt dit leuk.
  5. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Zowel het Trimbos-instituut als de WHO bedoelt met 'glazen' een standaardglas alcohol met daarin precies 10 gram alcohol. Als we het over pils met een 5%-gehalte alcohol dan is een standaardglas inderdaad 0,20 L (20 centiliter).

Er zijn zowel flesjes als glazen van 0,33 L en 0,5 L. Dat is dus respectievelijk 1,5 en 2,5 standaardglas :wink:

6. genk123

Ik ben er van bewust dat dit ook erg veel is. Maar hier is dat echt doodnormaal. Zo wordt er met carnaval nog veel meer gedronken. Maar ik neem aan dat iedereen uit Brabant dat wel kan beamen?

7. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@genk123
    Een volmondig NEE!

Ik ben zelf Brabander en carnaval vind ik ruk!

genk123 vindt dit leuk.
  8. De Dunne

Als er iets als normaal word gezien in je omgeving is dat toch geen reden om mee te doen?
    Ik weet niet hoe oud je nu bent hoor maar op een gegeven moment zou je toch over meeloop gedrag heenmoeten zijn. Tieners en jonge twintigers hebben daar nog wat minder controle over dan volwassenen.
    Ook ik dronk vroeger toen ik nog jong was erg veel in het weekend. Kon op een “goeie” wel lange avond en nacht zo 20 glazen bier wegtikken en ook nog naar huis fietsen. (Heel slecht en heel herkenbaar gedrag voor niet volwassenen). Toen ik ouder werd (volwassen wil ik mij nogsteeds niet noemen :tearsofjoy:) ben ik gestopt met drinken.
    Mijn omgeving moest daar meer aan wennen als ikzelf. Bleven bier aanbieden of er geintjes over maken dat ik aan de fris zat of maar 1 a 2 biertjes nam. “Mietje ken nie zupen!” Of “stel je niet zo aan joh, doe eens gezellig!”
    Nu heb ik er totaal geen moeite mee en ben gewoon zo goed als altijd de BOB. Wel ga ik nu om et echte vrienden die er dus normaal over doen.

genk123 vindt dit leuk.
  9. genk123

Ik ben 21jr. En wat je hier zegt kan ik mezelf dan ook zeker wel in vinden. Maar ik ervaar het niet als storend. Zit nu zeg maar in de periode dat ik denk 'nu ben ik nog jong en nu kan het nog allemaal'. Woon nog op mijn eigen en heb een goede baan. Daarom wil ik in het weekend lekker doen waar ik zin in heb. En dat gaat gepaard met een flinke dosis alcohol. Nu zal ik het niet meer normaal noemen, maar hier doet dus echt iedereen dat zo. En dat houdt niet in dat ik maar mooi mee moet doen, maar dat doe ik eigenlijk wel aangezien ik er zelf ook bij instem. Ik ben ook erg benieuwd of er meer mensen hier zijn die dit zoals mij doen. Dus hoeveel drank op een avond en met wat voor gedachte erachter. Sta je hier zelf bijvoorbeeld achter?

Laden...
Vergelijkbare Topics - Alcohol stapavond
  1. Juno
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    666
  2. Gun ainm
    Reacties:
    9
    Weergaven:
    927