1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alternatieven ADHD-medicatie

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door Bee, 20 mrt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Bee

Bee Belezen gebruiker

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er DF'ers zijn die hebben geëxperimenteerd met alternatieven voor de bekende ADHD-medicatie en wat hier de ervaringen waren.
    Mijn diagnose is nog vrij recent waardoor het nog even duurt voor ik terecht kan voor het bespreken van bovenstaande (iets met wachtlijsten), maar het lijkt me fijn te kijken wat voor opties er zijn. Theoretisch gezien zou het dus een dopamineverhogend middel moeten zijn, wat ik precies zoek weet ik niet maar daarom ook mijn vraag :) Ik vind een boel informatie erover maar iedereen roept iets anders, ik lees veel over LTO3 wat momenteel mijn voorkeur heeft. Daarnaast heb ik ook wel eens met iemand gesproken die LSD microdoseert en daar wel positieve dingen van merkte, maar ik bewandel voorlopig liever even het legale pad hiervoor (tenzij er echt een wondermiddel om de hoek komt kijken natuurlijk).
    Het is voornamelijk voor de focus op "moetjes", dus bijvoorbeeld administratieve dingen/schoolwerk/huishoudelijke taken, dat kost me gewoon heel veel moeite omdat ik niet goed weet waar ik mee bezig ben op dat moment en de kleinste afleiding kan ervoor zorgen dat alle taken nog heel veel langer duren dan nodig is.

Groetjes, Bee

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

De klassieke ADHD medicijnen zijn methylfenidaat (ritalin) en Dexamfetamine zoals je weet. Beide zijn stimulantia, Methylfenidaat heeft een piperidine-kern en Dex heeft een fenethylamine-kern, en dan heb je ook het minder bekende Atomoxetine (Stratera), een noradrenaline heropname remmer.

Heel soms worden antipsychotica als Pipamperon (Dipiperon) gebruikt, vooral als er eveneens sprake is van autisme.

Dan heb je ook nog Wellbutrin (Bupropion), wat ik zelf gebruik, en onder de antidepressiva valt. Voor mij is dat het wondermiddel, maar wordt nog niet zo vaak toegepast bij AD(H)D.

Andere stoffen die gebruikt worden zijn Melatonine, een lichaamseigen stof die o.a. je dag en nacht ritme regelt (verkopen ze bij je apotheek), en een vriendin van me heeft heel goede ervaringen met Kratom, gedroogde bladeren van een plant, die je bij de smartshop kan kopen.

Verder noemenswaardig is dat veel ADHD-ers wiet roken ter zelfmedicatie, en sommige AD(H)D-ers doen het goed op CBD-olie van bij de reformwinkel.

Dat zijn de stoffen/medicijnen die ik ken. Er zijn er ook die bepaalde dieeten doen, maar daar weet ik vrijwel niks over. De vrouw die daar het meeste onderzoek naar gedaan heeft is onlangs zwaar teruggefloten omdat ze zelf belang had bij gunstige onderzoekresultaten omdat ze dus dieeten en voedingsadviezen verkoopt aan ADHD-ers, wat dus flinke belangenverstrengeling is, en ik denk zelf dat je die onderzoeksresultaten met een flinke korrel zout moet nemen.

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk overzicht is.

edit;
    AD(H)D is nogal een breed spectrum aan stoornissen, en is bij iedere AD(H)D-er weer net even anders. Er zijn geen algemenen, per individu moet worden bekeken of er een medicijn is waar ze goed op reageren. Dan zijn er ook nog een pak bijwerkingen waar de een flink last van heeft en de ander niet en alles daar tussen. Voor sommigen werkt niks goed, en er zijn er ook die bewust geen medicatie nemen om uiteenlopende redenen.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2019
    Bee en ZERO- vinden dit leuk.
  3. Bee

Bee Belezen gebruiker

Zie nu pas de reactie, mijn excuses. Alsnog bedankt dus haha :grin:
    Het was puur ter oriëntatie, omdat ik bijvoorbeeld veel las over microdosing en dan komen er veel vraagtekens naar boven wat de mogelijkheden wel niet zouden zijn.
    Wiet is inderdaad fijn voor rust, maar zorgt juist ook weer voor verergering als het gebruik niet helemaal lekker gaat. Althans dat is bij mij het geval :) Qua voeding ben ik ook veel aan het onderzoeken, merk wel verschil tussen bepaalde voedingsmiddelen dus daar houd ik inmiddels al wat rekening mee. Jammer dat er geen kant-en-klare gebruiksaanwijzing is voor ADHD :)

Azarius vaporizers and accessories
Laden...