1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Amfetamine uitscheiding afhankelijk van urine PH

Discussie in 'Speed' gestart door zandzakje, 8 feb 2019.

Changes GGS Verslavingszorg
  1. zandzakje

zandzakje Newbie

Hoi!
    Eerste post hier.
    Hier een vraag over Pharmacokinetics en het effect ervan.

Als ik het goed heb begrepen (correcties zijn zeer welkom!) ondergaat amfetamine nauwelijks tot geen metabolisatie en wordt door de nieren geëlimineerd uit het lichaam. Als de urine gealkaliseerd (basischer) wordt, zal dit proces vertraagd worden. Dus dan blijft de stof langer in het lichaam. Het omgekeerde geldt ook: als de urine zuurder wordt zal de amfetamine sneller worden uitgescheden.
    Deze werking zou komen omdat amfetamine zelf een zwakke base is.
    De zuurgraad van de urine is o.a. te beïnvloeden door bepaalde dingen te eten of te drinken, allicht de veiligste en makkelijkste manier om hierop in te spelen.

Enkele producten die de urine basischer maken:
    gedroogde groente en fruit
    citrus vruchten
    bonen

Enkele producten die de urine zuurder maken:
    cranberry, pruimen
    zuivel
    vis en vleesproducten
    vitamine C

Weet iemand of het sneller/langzamer uitscheiden afhankelijk van de urine PH ook geldt voor cocaine en mdma?
    Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in het sneller uitscheiden van de amfetamine (en mogelijk andere drugs) na afloop van recreatief gebruik. Het klinkt voor mij logisch dat dat het herstel zou versnellen. Maar misschien zorgt het sneller verdwijnen van de stof tot een grotere 'crash". Wat denken jullie daarvan?
    En zijn er extra risico's (bv psychose) verbonden aan een grote crash in vergelijking met een geleidelijke coming-down?

Ik hoor graag wat jullie hierover denken. Het zou me niet verbazen als hier nog niet veel over bekend is dus elke input is welkom!

Fenrir en Prison vinden dit leuk.
  2. Prison

Prison Bewuste gebruiker

Ik volg dit graag, interessante vraag. Ik weet er alleen niks van.

3. Guapo Temudgin

Guapo Temudgin Belezen gebruiker

De capaciteit van je nieren word toch niet groter en beter? Mij lijkt het onlogisch :/

Oh en zuurder pissen dan speed? Moet er niet aan denken :tearsofjoy:

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    Prison vindt dit leuk.
  4. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Ik heb er geen verstand van hoor maar sneller drugs kwijt raken uit je lijf door soorten voeding, trucjes, pillen, poeders etc klinkt ongeloofwaardig.
    Net zoals veel water drinken niet helpt om sneller nuchter te worden na alcohol of andere drugs. Je verdunt volgens mij alleen je urine maar de drugs gaan niet sneller uit je bloed en lijf. Correct me if i’m wrong.

5. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Broodje aap lijkt me.

6. zandzakje

zandzakje Newbie

Ik ben deze informatie ook maar toevallig tegen gekomen dus ik heb alleen de bronnen die ik nu met een search tegen kwam. Wikipedia schrijft het volgende beter dan ik kan verwoorden:

"The half-lives of amphetamine enantiomers differ and vary with urine pH.[4] At normal urine pH, the half-lives of dextroamphetamine and levoamphetamine are 9–11 hours and 11–14 hours, respectively.[4] Highly acidic urine will reduce the enantiomer half-lives to 7 hours;[16] highly alkaline urine will increase the half-lives up to 34 hours.[16]"
    https://en.wikipedia.org/wiki/Amphetamine

Een van die bronnen die ze aanhalen is de bijsluiter van adderall waarin staat:

'Since amphetamine has a pKa of 9.9, urinary recovery of amphetamine is highly dependent on pH and urine flow rates. Alkaline urine pHs result in less ionization and reduced renal elimination, and acidic pHs and high flow rates result in increased renal elimination with clearances greater than glomerular filtration rates, indicating the involvement of active secretion. Urinary recovery of amphetamine has been reported to range from 1% to 75%, depending on urinary pH, with the remaining fraction of the dose hepatically metabolized."
    https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2013/021303s026lbl.pdf

In tegenstelling van wat ik hier boven in de eerste post had geschreven, ondergaat een deel van de amfetamine dus wel degelijk metabolisatie.
    De nieren werken niet zo zeer beter maar diffusie vindt gemakkelijker plaats:

"The elimination half-life is 6-12 hours. Both hepatic and renal clearance contribute to their elimination from the body. Hepatic metabolism is extensive in most cases, but a significant percentage of the drug always remains unaltered. Amfetamine and related compounds are weak bases, with a pKa around 9.9, and a relatively low molecular weight. These characteristics allow amfetamine-type stimulants to diffuse easily across cell membranes and lipid layers and to those tissues or biological substrates with a more acidic pH than blood"
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14871155

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  7. zandzakje

zandzakje Newbie

Als iemand hier meer informatie over heeft of inziet dat ik iets fout heb, hoor ik het graag!
    Ik ben hier vooral om dingen te leren.
    Mocht ik betweterig overkomen, dat is niet mijn bedoeling.Ik heb een beetje de neiging vooral droog op de inhoud in te gaan :tongueout:

Prison vindt dit leuk.
  8. Guapo Temudgin

Guapo Temudgin Belezen gebruiker

Ik keek laatst een vnn filmpje terug en toen riep die preventiemedewerker daar hardop dat blauwe pep stukkken beter is als roze appeltjespep.... Moest eerst heel hard lachen maar ergens heeft hij wel gelijk. Hij bedoelde wellicht meth als in kristal en amfetamine als poeder. en dan ga je van die blauwe wel wat harder ja :P

9. zandzakje

zandzakje Newbie

Ik weet niet of iemand hier nog in geïnteresseerd is maar ik heb nog wat gezocht in biomedische wetenschappelijke artikelen en ik zal delen wat ik heb gevonden.

Hier is een artikel waarin in een gecontroleerde setting MDMA werd toegediend aan mensen en hoe de uitscheiding van de stof en gerelateerde metabolites (de passende Nederlandse term ken ik niet) in de urine verliep. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3159864/
    Dit gedeelte vond ik relevant:

"Urinary excretion patterns varied widely among subjects. One important factor could be differences in urine pH. Elimination of sympathomimetic amines is pH-dependent (29,30). Beckett et al. (30) showed that the mean urinary excretion rate of amphetamine in normal men was reduced 5-fold by maintaining a urine pH of about 8.0 and increased 3.8-fold when the pH was lowered to 5.0."

Interessant om hier te vermelden is dat de bron die ze aanhalen van Beckett et al. (30) stamt uit 1965! Toen waren ze daar al mee bezig. Dat de uitscheiding afhankelijk van de pH-waarde van urine is, geldt voor alle sympathomimetic amines.
    Sympathomimetic amines zijn stoffen die een stimulerende werking hebben op het sympathische zenuwstelsel.
    Wikipedia geeft als voorbeelden van sympathomimetic amines:
    • amphetamine (Benzedrine, Speed)
    • benzylpiperazine (BZP)
    • cathine (found in Catha edulis)
    • cathinone (found in Catha edulis, khat)
    • cocaine (found in Erythroxylum coca, coca)
    • ephedrine (found in Ephedra)
    • lisdexamfetamine (Vyvanse)
    • maprotiline (Ludiomil)
    • MDMA (Ecstasy, Molly)
    • methamphetamine (Meth, Crank, Desoxyn)
    • methcathinone
    • methylenedioxypyrovalerone (MDPV)
    • methylphenidate (Ritalin)
    • 4-methylaminorex
    • oxymetazoline (Afrin, Vicks Sinex)
    • pemoline (Cylert)
    • phenmetrazine (Preludin)
    • propylhexedrine (Benzedrex)
    • pseudoephedrine (Sudafed, SudoGest, also found in Ephedra species)
      https://en.wikipedia.org/wiki/Sympathomimetic_drug
    Dit suggereert dus dat de uitscheiding-snelheid via urine afhankelijk van de pH-graad geldt voor veel drugs. Dat dit op gaat voor amfetamine neem ik makkelijk aan met de tal van wetenschappelijke publicaties in de afgelopen 50 jaar. Dat dit ook geldt voor MDMA kom ik veel minder tegen. Ergens is dit natuurlijk logisch gezien amfetamine jaren klinisch wordt voorgeschreven en bij MDMA dit zover ik weet alleen onderzocht wordt bij PTSD. Toch kom ik dit soort informatie nooit tegen bij voorlichting over recreatief gebruik.

Heeft iemand hier aanvulling, verbeteringen of bevestiging voor? Ik ben verre van een chemicus en heb weinig verstand van farmaceutica.

Laden...