1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Angstig/teveel nadenken na het roken van wiet

Discussie in 'De coffeeshop' gestart door XTStino, 12 jun 2019.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. XTStino

XTStino Newbie

Hallo iedereen, ik ben een jongen van 17 jaar, rond de 1.80m lang en weeg 57kg.

De eerste keer dat ik een joint heb gerookt was op mijn eind 14e, en heb het daarna eigenlijk een hele tijd niet meer gedaan.
    Toen ik 16 was en in mijn examenjaar zat rookte ik zo af en toe nog wel eens een jointje in het weekend.
    Nadat ik geslaagd was, had ik een lange vakantie waar ik en mijn vrienden veel avonden gingen blowen en heb daar heel veel plezier in gehad. De vakantie ging voorbij en ik ging weer meer bezig met school en zo ging ik alleen nog in het weekend roken zoals eerst.
    Probleem is dat elke keer als ik nu een joint rook ik erg angstig wordt en veel ga stressen over wat andere mensen bijvoorbeeld over mij denken. Voorbeelden die langs gaan in mijn gedachten zijn dan: "Was dat raar wat ik net zei?", "Zit ik wel op een goede manier", "Dat meisje denkt sowieso raar over mij" en veel meer. Ook gaan mijn sociale skills daardoor omlaag, omdat ik continu aan het opletten ben of ik niks raars zeg. Wat me ook opvalt is dat ik erg ga trillen.
    Ik dacht zelf eerst dat het lag aan de mensen waarmee ik ging blowen, maar toen ik het weer ging oppakken met één van mijn beste vrienden gebeurde precies hetzelfde.
    Ik heb het nu al weer zo vaak geprobeerd, dat ik me haast niet meer kan herinneren hoe wiet eerst op een positieve manier voor mij werkte.
    Ik zou toch graag willen dat ik kan zorgen dat het goede effect weer terug komt.

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Wiet versterkt je gemoedstoestand van het moment.

Waarschijnlijk heb je een wat mindere ervaring gehad met wiet, en ga je nu onbewust stressen als je blowt en wordt dat uitvergroot. Kan ook zijn dat je met een beginnende angststoornis zit die dus wordt uitvergroot als je blowt, al dan niet getriggerd door blowen. Of er is iets gebeurd wat je zelfvertrouwen heeft aangetast en wordt uitvergroot na wietgebruik. In die hoek moet je het in ieder geval gaan zoeken.

Tja, je niet druk maken en gewoon schijt hebben aan wat anderen van je denken is de oplossing, maar dat heb je niet helemaal in de hand want een gedeelte is onbewust en heb je zo goed als geen invloed op.

Succes met het weer vinden van positieve blowervaring.

3. XTStino

XTStino Newbie

Dankjewel voor je reactie.
    Heb je nog tips over hoe ik kan regelen dat ik schijt aan andermans mening over mij kan krijgen.
    Ik denk zelf namelijk dat mijn zelfvertrouwen is aangetast een tijd geleden en zou dat graag willen oplossen.

acht.zes vindt dit leuk.
  4. Eve's drop

Eve's drop Bewuste gebruiker

Embrace yourself!!

Probeer je niet van de wijs te brengen over wat menschen van je denken! En wat 8.6 zegt is uiteraard zo klaar als een klontje en hierbij ook te zoeken in je onzekerheid die je hebt over hoe mensen over je denken!

Who cares dude! Iedereen is mooi en heeft recht op een mooi bestaan. We worden teveel omringd met artificial perfection en daarbij verliezen we ons eigen zelfverzekerdheid... probeer maar eens dat gevoel los te laten wat mensen van je denken en vanzelf dunt het vaste kliekje uit en blijft de echte klik met de juiste personen die bij je passen zodat jij jezelf kunt zijn in vol ornaat!

Mindless en acht.zes vinden dit leuk.
  5. acht.zes

@XTStino
    Poeh, daar zeg je me wat.

Ik denk dat een positieve instelling naar jezelf en anderen toe wel kan meewerken, geef jezelf bijvoorbeeld een schouderklopje als je iets goed gedaan hebt, en zie dingen die fout gaan als een ervaring waar je van kan leren bijvoorbeeld. Dan stijgt je eigenwaarde en daarmee ook je zelfvertrouwen. Dat soort dingen. Zo had ik bijvoorbeeld altijd de neiging om complimenten te bagatelliseren tot een wijs iemand mij vertelde dat dit niet goed voor je zelfvertrouwen was en je juist blij moest zijn met een compliment. Ook kleine details als recht lopen en naar voren kijken in plaats van gebogen naar de grond kijken bijvoorbeeld. En als je lekker in je vel zit, probeer dat uit te stralen, groet mensen op straat en maak een praatje met de cassiere of iemand die achter je staat in de rij bij de kassa.
    Wat @Eve's drop óok al zegt, niet iedereen past bij je, sommige mensen vreten energie en halen je alleen maar naar beneden terwijl anderen met wie je een klik hebt je juist energie geven, misschien is het wel tijd om bepaalde mensen in je leven wat meer op afstand te houden en de banden aan te halen met hen die je wel liggen.

Er zijn wel boeken vol met dat soort hulpmiddelen en handvaten en als je googled op zelfvertrouwen verbeteren zal je ook wel wat goeie tips vinden denk ik.

Succes in ieder geval!

Eve's drop en Mindless vinden dit leuk.
  6. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Ik heb in mijn leven veel geworsteld met dit zelfde (geven om wat anderen van mij denken). Zoals je zelf ook weet is het niet altijd zo makkelijk als 'gewoon niet geven om wat anderen van je denken'. Aan de ene kant wel, maar toch ook weer niet (je weet vast wat ik bedoel).

Iets wat echt goed helpt, is je realiseren dat anderen niet geven om wat jij doet. Niet echt. Mensen lopen niet rond denkend aan jou en wat er mis met je is. Omdat ze het te druk met zichzelf hebben. Waarom? Omdat we dat zelf ook doen. Als ik bijvoorbeeld een rare snuiter op straat zie, dan denk ik daar wat van en daarna vergeet ik dat. Omdat het me niet interesseert. Andersom is dat hetzelfde. Iedereen is in hoofdzaak alleen met zichzelf bezig.

Iedereen zal een oordeel hebben over een ander, positief of negatief. Daar doe je niets aan. Maar het zijn voornamelijk wijzelf die onszelf blijven veroordelen. Waarom? Omdat we geven om wat we van onszelf denken. En als we denken dat om positief over onszelf te kunnen denken, eerst anderen positief over ons moeten denken, dan saboteren we onszelf. Fuck it wat anderen over ons denken. De enige wiens acceptatie je nodig hebt, is jezelf.

Maar als je wat vastzit in zo'n negatief zelfbeeld, dan kan dit alles wel wat oefening vereisen. Tenminste, dat is mijn ervaring hiermee. Blijf er naar terugkomen.

7. Mindless

Check ook deze relevante en briljante video hierover:

8. XTStino

XTStino Newbie

Heel erg bedankt voor de reactie's!
    Ik ga de tips van jullie is proberen en kijken of dat gaat werken.
    Als ik een joint heb gerookt heb ik ook inderdaad het gevoel alsof iedereen op mij let, ik ga in mijn hoofd houden dat dit eigenlijk helemaal niet waar is.

Ik laat jullie weten hoe het is gegaan,

9. Undercover Buster

Undercover Buster Bewuste gebruiker

Niets ter minachting naar alle andere reacties hoor, heb ze ook niet echt gelezen.
    Maar wat ik zo lees in jouw topic en vraag,
    Dan denk ik meteen van waarom zou je blowen?
    Waarom wil je dat?

Hoe ik het zo even vluchtig lees op de vroege ochtend heb ik het idee dat blowen jouw niet een goed bevoel geeft?
    Het brengt je niets positiefs?

Waarom zou je dan blowen?
    Het is de bedoeling dat je het leuk vind, maar dat is bij jouw niet het geval toch?

Dus waarom zou je dan blowen? Nuchter heb je het voor zover ik het zie meer naar je zin?
    Dan heb je niet die gedachtens? Of wel?

Ik probeer het te begrijpen maar ik snap niet goed waarom je zou willen blowen als het je geen goed gevoel geeft?

Fenrir vindt dit leuk.
  10. Eve's drop

Eve's drop Bewuste gebruiker

In het kort.

Hij vond het erg leuk in de beginfase en wilde dat gevoel weer oprakelen maar krijgt er nu paranoïde gevoelens van en vraagt hier of daar mee om te gaan is.

Hij heeft daar wat handvaten voor gekregen en geeft het nog een kans en werkt dat niet dan zal hij er absoluut niet mee doorgaan. Maar na een keer een vervelend bij-effect van het blowen hoef je natuurlijk niet direct de handdoek in de ring te gooien en zeker niet wanneer je er in het begin leuke ervaringen mee hebt gehad toch?

Undercover Buster vindt dit leuk.
  11. XTStino

XTStino Newbie

Blowen heeft mij een tijd terug hele goede ervaringen gegeven en heb daar nog steeds goede herinneringen aan.

Ik denk in het algemeen al veel na, maar niet op een mate dat het mij stoort in het dagelijks leven, als ik nu een joint rook is dat wel het geval.
    Het zou gewoon mooi zijn als ik dat oude gevoel weer terug zou kunnen krijgen.

martian vindt dit leuk.
  12. Mindless

Het is een veelvoorkomend iets. Mensen gebruiken een tijd probleemloos wiet, maar krijgen dan ineens paranoia klachten tijdens gebruik.

Heb het ook een tijdje ervaren, maar dat kwam voornamelijk door een bad trip op LSD (+ wiet). Door mijn angsten te confronteren (nuchter, gaan zitten en voelen wat er in mij omgaat, zo'n half jaar lang), is die paranoia helemaal weggegaan. Ik denk dat wiet psychedelische kwaliteiten heeft, waardoor het dingen in ons omhoog haalt die we normaliter min of meer succesvol weten te onderdrukken. Kan het zijn dat er dingen spelen die je onderdrukt? Want dat onderdrukken werkt dus niet als je aan middelen gaat die in mindere of meerdere mate psychedelisch werken.

Edit:

Om hier nog aan toe te voegen. Ik denk dat je met regelmatig wietgebruik sowieso dingen gaat onderdrukken. Zelfs met 1x per week. In plaats van te voelen wat er in je om gaat, heb je bijvoorbeeld wekelijks je relax avondje waarop je al je wekelijkse stress, alle dingen die je dan even niet wilt voelen onder een comfortabel zacht dekentje schuift en daar op gaat liggen. Kun je nagaan wat dagelijks wiet gebruiken dan doet. Onderschat niet hoe je jezelf kunt opzadelen met een hoop ongemakkelijke gevoelens die net onder de oppervlakte liggen, maar zeker niet verdwenen zijn. Vandaar ook dat ik (onder andere) om deze reden een paar maanden geleden ben gestopt met wiet om mezelf niet die mogelijkheid meer te geven om dat te doen. Denk dat het voornamelijk ook hierom is waarom mensen na een tijd van wietgebruik pas deze klachten ondervinden. De onderdrukte shit moet eerst opbouwen, voordat het echt naar buiten moet komen. En wiet is een beetje een aparte categorie drugs. Het is een downer (het aspect dat ervoor zorgt dat je dingen kunt onderdrukken), kan ook een upper zijn en is daarnaast vaak ook nog licht psychedelisch...

Laatst bewerkt: 17 jun 2019
  13. Woezoe

Woezoe Belezen gebruiker

Is typische wiet paranoia. Heb ik vrij vaak en dat betekent dat je gewoon in de verkeerde setting zit.

14. Mindless

In de meeste gevallen is het eerder een mindset iets denk ik. Hoe het intern met je zit.

15. acht.zes

chipmunk en Mindless vinden dit leuk.
  16. Mindless

'Mindless' is mijn streven. Lukt me lang niet altijd. :wink:

acht.zes vindt dit leuk.
  17. Undercover Buster

Undercover Buster Bewuste gebruiker

Misschien is dat niet voor jouw weggelegd hoe jammer je dat ook vind.
    Ik weet mensen die blowden en ervan genoten en ineens jaren later op de IC kwamen na het roken van een joint.
    Ik zou zeggen probeer je genot te vinden als nuchter persoon hoe saai dat ook lijkt te zijn.
    Je mist echt niets uiteindelijk hoor.
    Blowen leuk, van soms naar dagelijks, van dagelijks naar niet meer zonder joint kunnen slapen.
    Ik zou zeggen omarm het. Uiteindelijk bespaard het je een hoop geld en ook eventuele psychische problemen zoals slaapstoornis.

18. XTStino

XTStino Newbie

Iedereen nogmaals bedankt voor de reactie’s, ik heb het roken van wiet gewoon opgegeven sowieso voor de komende tijd.
    Ik doe nog wel eens in de zoveel tijd een keer MDMA op een dosis die goed is op mijn lichaamsgewicht.

Nu heb ik nog wel een andere vraag.
    Ik vroeg me af of ik andere psychedelics wel zou kunnen proberen, misschien eerst op een lage dosis.
    Zulke dingen lijken me wel leuk maar veel vrienden van mij zeggen dat ik het niet zou moeten proberen als ik al slecht ga op wiet.

De psychedelics waar mijn interesse naar uit gaan zijn: 2cb, truffels en lsd.

19. Mindless

Klassieke psychedelica zoals jij opnoemt zijn/werken vrij verschillend van wiet en hoeven daarom niet per se dezelfde angst te geven, al is het teveel nadenken wel een beetje een indicatie dat dit ook kan gebeuren bij echte tripmiddelen. En dat is eigenlijk altijd de aanleiding voor bad gaan. Ben je normaal ook iemand die veel piekert? Dit sluit trippen niet per se uit, aangezien ik zelf vaak pieker en toch veel heb getript. Maar in dat geval moet je voor jezelf accepteren dat het potentieel weleens moeilijk kan worden tijdens een trip. Soms heel erg moeilijk. Kun je dat niet accepteren, dan niet beginnen aan psychedelica.

Of was het teveel nadenken/piekeren alleen maar bij het wiet gebruiken?

20. XTStino

XTStino Newbie

Dat nadenken en piekeren is alleen bij het gebruiken van wiet. Althans bij sommige personen waarbij ik niet weet wat ik moet zeggen ga ik nuchter ook wel veel nadenken, alleen niet zo ernstig.
    Bij goede vrienden heb ik hier nuchter nooit last van, alleen als ik wiet gerookt heb.

21. Mindless

Dan zou je het misschien voorzichtig kunnen proberen, al raad ik aan eerst een tijdje even niks te doen. Psychedelica staan er namelijk om bekend dingen omhoog te halen die we eerder mee hebben gemaakt en niet helemaal verwerkt hebben. Ik wil eigenlijk ook niet degene zijn die zegt ja joh geen probleem, waarna jij misschien een hele nare ervaring krijgt.

Wat voor mij feilloos werkt is luisteren naar mijn gevoel. Als ik echt toe ben aan een trip is dat heel duidelijk voor me. Dan zijn er helemaal geen twijfels. Beetje vaag advies misschien, maar ik ben dan ook een beetje vaag.

acht.zes vindt dit leuk.
  22. martian

martian Newbie

Ik heb dit probleem ook. Wat ik merk dat wel kan helpen zijn de volgende dingen:

- meditatie en sport (helpen je uit je hoofd te geraken als je daar te veel zit), als je moeite hebt met meditatie gebruik dan guided meditations die je op youtube kan vinden
    - in de natuur zijn, eventueel alleen, en gewoon wat bezinnen of zelfs niet, gewoon ervaren, kijken, zien
    - schrijven over je gevoelens, eventuele nare herinneringen, vooruitzichten en plannen, enzovoort
    - creatief bezig zijn op allerlei manieren, om in de 'flow-state' te geraken

als je dan terug wil proberen roken zou ik het zo doen: je begint met heel kleine hoeveelheden (zelfs één trekje kan al goed zijn), alleen of met een heel goede vriend(in). Oftewel doe je dit op een fijne plek, in de natuur ofzo, en geniet je daar gewoon van, mediteer je wat, luister je muziek, praat je met die vriend, of wat je maar wil. Oftewel probeer je je bezig te houden met iets uitdagend, zoals creatief zijn, lezen, etc. Als je dit een paar keer doet zonder problemen, best met wat tijd tussen natuurlijk (een week of meer) ga je over tot de volgende stap, en dat is een heel kleine, miniscule joint roken, zodanig je in staat bent nog steeds je emoties onder controle te houden. Of je rookt nog steeds één of twee trekjes en je pusht jezelf om onder mensen te komen, met de mindstate dat je je niet zal laten doen door je onzekerheden en je je best zal doen om mee deel te nemen/betrokken te raken in je omgeving.

De rest vul je zelf maar aan, ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel. Telkens je merkt dat je het moeilijk krijgt neem je een of meerdere stappen achteruit en evalueer je (nu je kan, omdat je mindful was) wat er misliep. Als dit allemaal niet lukt dan scheelt er iets erger en dan stop je beter of ga je professionele hulp zoeken.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...