antibiotica en XTC

suane

Newbie
Hallo allemaal,

Komende vrijdag staat een heel leuk feestje op mijn planning waar ik graag heen wil.
Alleen kreeg ik deze middag een acute blaasontsteking en heb ik gelukkig gelijk antibiotica gekregen. Een kuur van vier pillen per dag voor vijf dagen lang. Vrijdag zal de vierde dag van mijn kuur zijn.

Nu zou ik graag willen weten of je tijdens een antibiotica kuur ook XTC mag gebruiken. Zo nee, waarom niet ? en zo ja, zitten hier nog bepaalde bijwerkingen aan? En wat als ik het wel doe en het eigenlijk niet mag/kan?

Alvast bedankt!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Hey!

Na een korte zoektocht kwam ik al uit op Trimbos hierover dit staat erover:

XTC & Antibiotica

De combinatie XTC en antibiotica wordt afgeraden. Bepaalde antibiotica zoals clindamycine (Dalacin®) en lincomycine (Lincocin®) worden net als XTC in de lever afgebroken. Hierdoor kan de lever overbelast raken, wat een onvoorspelbaar effect heeft op de bloedspiegel van het antibioticum. Dit kan leiden tot een mislukte kuur.

Wanneer er sprake is van een infectie heeft het lichaam alle energie nodig om de infectie te bestrijden. Sowieso is het niet verstandig om XTC te gebruiken als je aan een infectie lijdt en daarvoor een kuur gebruikt. XTC legt namelijk beslag op je lichamelijke reserves.
Matrix (interacties met oa medische stofjes & drugs)
Trimos: Drugsinfo

Zou het zelf niet nemen dus, en weet niet hoelang je de kuur moet nemen, maar het anders na de kuur weer 'ouderwets goed' te doen!
Is leuk & meest veilig om vooruit naar te kijken voor mij persoonlijk dan:)

Fool

Badass junkie
Hier zitten geen acute, ernstige bijwerkingen aan, maar toch raad ik het af!
XTC doet een aanslag op je lichaam. Door een avondje XTC zul je die avond/tijd erna een verminderde weerstand hebben. Antibiotica is om bacteriën uit je lichaam te weren, als je weerstand verminderd is zullen deze bacteriën meer schade aan kunnen richten.
Een andere complicatie zal zijn dat door je XTC je levert óf overbelast zal raken óf sneller zal gaan werken. Hierdoor wordt je antibiotica sneller of minder snel afgebroken waardoor de concentratie antibiotica wisselt. Antibiotica werkt goed zolang de concentratie erg consistent is, iets wat XTC waarschijnlijk zal verpesten. De kans zit erin dat je na je kuur wel beter bent, maar dat er omdat je de kuur niet voldoende hebt gedaan (vergelijkbaar met het niet afmaken van je kuur) er bactieriën in je lichaam overblijven. Het is mogelijk dat deze bacteriën daarna resistent zijn voor de betreffende antibiotica en je opnieuw ziek maken, dan zou je best in problemen kunnen komen.

Mijn advies is om lekker eventjes te wachten, er komen nog genoeg feestjes en het gaat verder wel om je gezondheid!

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Daarnaast is het hebben van een blaasontsteking ook niet goed bij het gebruik van XTC. Het komt voor dat mensen een blaasontsteking oplopen dóór het gebruik van XTC. Dit omdat je tijdens het gebruik minder goed kan plassen en hierdoor de blaas wel volstroomt maar niet genoeg afvoert en hierdoor kan je dus een blaasontsteking oplopen. Als je er dan al last van hebt is het helemaal niet aan te raden om XTC te gaan gebruiken.

Niet doen dus.

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
suane zei:
Hallo allemaal,

Komende vrijdag staat een heel leuk feestje op mijn planning waar ik graag heen wil.
Alleen kreeg ik deze middag een acute blaasontsteking en heb ik gelukkig gelijk antibiotica gekregen. Een kuur van vier pillen per dag voor vijf dagen lang. Vrijdag zal de vierde dag van mijn kuur zijn.

Nu zou ik graag willen weten of je tijdens een antibiotica kuur ook XTC mag gebruiken. Zo nee, waarom niet ? en zo ja, zitten hier nog bepaalde bijwerkingen aan? En wat als ik het wel doe en het eigenlijk niet mag/kan?

Alvast bedankt!

Beste Suane,

Inmiddels hebben andere forumleden al antwoord op je vraag gegeven. Ik sluit me aan bij het antwoord van 25tolife.

Met vriendelijke groet,

Een medewerker van de Drugs Infolijn

Bovenaan